PC Start niet door

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb van de week mijn systeem ingebouwd in een Thermaltake Armor, maar zit nu met een probleem. Op het moment dat ik de powerbutton indruk, gaat een fractie van een seconde de verlichting in de processorkoeler aan, en krijgen de fans een zwengel. Meteen valt het systeem daarna dood. Elke volgende keer als ik het op de powerbutton druk, blijft tie dood. Die eerste "start" gebeurt alleen als ik de stekker in een ander gaatje van mijn stekkerdoos doe.

Mijn systeem heeft de volgende specs:

Processor:Intel Core2Quad Q9400 @2,66 ghz
Geheugen:Geil Black Dragon DDR2-8500 2GB (4x)
Moederbord:ASRock P43DE
CPU Cooler:Asus Lion Square
HarddriveSamsung Spinpoint F3 500GB
Case:Thermaltake Armor
Voeding:Coolermaster RealPower M620
Grafische KaartZotac GTX260 Synergy ed + AC Accelero GTX Pro
Overig:Scythe Kaze Master Fancontroller

Zalman F3 120mm fan

Blu-ray combo

Nu heb ik het angstige vermoeden dat of mijn moederbord of mijn voeding het begeven heeft. Wat ik al gedaan heb is (en zonder succes):

Andere voedingskabel
Andere stekkerdoos
Geheugenmodules verwijderd (telkens 1 verwijderd)
Fancontroller afgekoppeld
Resetswitch/Powerbutton omgewisseld

8pin en 24 pin connector nagelopen en extra goed aangedrukt

Ik wil nog de voeding in een ander systeem testen, maar dat systeem trekt maar een fractie van bovengenoemd systeem. Als de voeding defect is, kan het zijn dat tie wel "lichte" systeempjes aan kan en niet mijn huidige systeem (Wat volgens mij niet eens zo extreem zwaar is)?

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
Het lampje achterop mijn PSU (CM RealPower M620) blijft overigens uit, ik weet niet of deze aan hoort te staan als de PC onder spanning staat?

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:14

Theo

moederbord

Als je je systeem opstart zonder geheugen, zonder harde schijf, dvd, ventilatoren (ook cpu fan) en evt zelfs zonder cpu, komt deze dan wel de POST door? Mocht het moederbord, je voeding en de videokaart in orde zijn dan behoor je dan namelijk een aantal 'foutmeldingen' te zien krijgen op je scherm. Sluit dan je ventilatoren aan en probeer opnieuw, net zolang je de fout heb gevonden. (niet langer dan een minuut of 4 je cpu passief koelen)

Mocht je nog steeds niet je systeem kunnen opstarten dan kun je je voeding in een ander systeem zetten. wat voor systeem dat is maakt even niet veel uit.

Mocht de voeding het niet doen in het andere systeem dan heb je je probleem gevonden. Mocht deze het wel doen regel dan ergens een andere videokaart (desnoods een pci kaartje van 10 jaar oud met 2 MB videogeheugen) en probeer opnieuw.

Heb je afstandsbusjes gebruikt met het monteren van je moederbord in de kast?

edit

Als je de voeding helemaal loskoppel van je systeemen je meet de spanning op de ATX stekker tussen een zwarte draad (welke maakt niet uit) en het paarse draadje als de voeding wel in het stopcontact zit; is dit dan tussen de 4.75 en 5.25 volt?

[ Voor 12% gewijzigd door Theo op 31-01-2010 16:03 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
Ik kreeg een oud systeempje wel aan de praat met mijn voeding. Helemaal leeg doet tie nog steeds niets (Ik heb wel de CPU laten zitten, maar ook zonder CPUcooler aangesloten weigert de voeding op te starten.

Dat wordt mobo RMA'en vrees ik..

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
Hij leeft weer :) Het probleem was te véél afstandhouders (ik had vrolijk in elk A gaatje een busje gedraaid, en die laten zitten. Het systeem draait nu heerlijk soepel.

[img]error.jpg[/img]