Verwijderd

Topicstarter
hallo!

ik wil mijn computer graag wat sneller maken en het ram uitbreiden, maar ik weet niet precies welk geheugen ik moet kopen. (moederbord is van asus en net geinstalleerde windows ultimate 7 zit erop)

wat ik weet en ook invul bij pricewatch is:
32 bit
pc3200
ddr (400)
en ik wil 2gb in dual, nu zitten er 2 van 256gb in. (is dat automatisch ook nu in dual?hoe zie je dat?)

Dit zijn de 3 goedkoopste opties in pricewatch:

optie1. Kingston ValueRAM KVR400D4R3A/2G

2GB geheugenmodule DDR

ProductbeschrijvingKingston ValueRAM geheugen - 2 GB - DIMM 184-pins - DDRModelDIMM 184-pinsGarantie van de fabrikantLevenslange beperkte garantie ( Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk - 10 jaar )Voorzieningen Dual rank , geregistreerdOpslagcapaciteit 2 GB Upgradetype GeneriekIngangsspanning netvoeding2.6 VTechnologieDDR SDRAMGegevensintegriteitscontroleECCLoodplaatGoudGeheugensnelheid400 MHz ( PC3200 )LatentieCL3

optie 2. Kingston ValueRAM KVR400X64C3AK2/2G

2GB Dual Channel DDR-kit

2GB 400MHz DDR Non-ECC CL3 (3-3-3) DIMM (Kit of 2)

Detailed
Specifications:
Standard 128M X 64 Non-ECC 400MHz 184-pin Unbuffered DIMM (SDRAM-DDR, 2.6V, CL3, Gold) (Datasheet)

optie 3. Corsair VS2GBKIT400C3

2GB Dual Channel DDR-kit

2GB 2
€ 52,95

maar dan zijn de goedkoopste 3 opties nog niet allemaal hetzelfde. de goedkoopste is ecc maar ik las dat dat alleen handig is voor servers, dus valt die optie dan al af? ook staat er bij voorziening dual rank, is dit dan hetzelfde als dual channel? Optie 2 en 3 zijn volgens mij erg hetzelfde.

ik hoop op wat advies!

gr.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ga naar de site van de fabrikant van je moederbord en zoek de qvl lijst ;)
Daar staat precies in welke modules werken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem RAM FAQ eens door, daar staat de nodige uitleg in over de verschillende termen.
Verder kun je de QVL raadplegen om er zeker van te zijn dat je geheugen koopt dat goed werkt, maar doorgaans als je standaard geheugen koopt (dat dus binnen de DDRspec zit) gaat het wel werken.

En natuurlijk nog welkom op GoT :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt!

heb de qvl lijst gedownload maar nu zie ik dat bij size bijna alles 512 of 256 is!: bijv:

DDR 400 QVL for ASUS P5GD1 Series Motherboards
DIMM socket support (Optional)

256MB KINGSTON KVR400X64C3A/256 Hynix SS HY5DU56822BT-D43 V V V
512MB KINGSTON KVR400X64C3A/512 Hynix DS HY5DU56822BT-D43 V V V
256MB KINGSTON KVR400X64C3A/256 Infineon SS HYB25D256800BT-5B V V V
512MB KINGSTON KVR400X64C3A/512 Infineon DS HYB25D256809BT-5B V V V
256MB KINGSTON KVR400X64C3A/256 KINGSTON SS D3208DL2T-5 V V V
512MB KINGSTON KVR400X64C3A/512 KINGSTON DS D328DIB-50 V V V
512MB KINGSTON KHX3200A/512 N/A DS N/A

moet ik dan 4 stickies kopen van 512? en kan ik dus niet 2 van 1gb erin doen? hmz het wordt steeds ingewikkelder!

Verwijderd

Als de 256 en 512 werken, zal een 1GB stickie ook wel werken. Dus bijv. deze KVR400X64C3AK2/2G (zo goed als zelfde typenummer)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2010 13:28 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

De qvl is een lijstje met welke modules gegarandeerd werken, omdat die getest zijn.
Dat is dus geen uitputtende lijst omdat de mensen bij asus ook andere dingen te doen hebben.
1024 en 2048 modules van het zelfde type gaan dan ook prima werken.

Ik zou dan dus voor de KVR400X64C3AK2/2G gaan.
ecc modules gaan overigens niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
thanks!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

job schreef op zondag 31 januari 2010 @ 13:28:
ecc modules gaan overigens niet werken.
Niet waar, je kunt ECC modules prima gebruiken op dit bordje.
ECC is een extra chipje (dus ipv 8 heb je er 9, of een veelvoud daarvan), maar dat kan worden genegeerd als de memorycontroller geen ECC support, hij gebruikt die chip dan simpelweg niet.

@sanne2, het kan zijn, zeker als een QVL wat ouder is dat courante groottes er niet op staan, in dat geval is het raadzaam te zoeken naar geheugen dat binnen de standaard specs valt (koop dus geen PC4000 dat 2.5V nodig heeft, maar gewoon PC3200 dat 2.1V nodig heeft). Natuurlijk kun je altijd tegen incompatibiliteit aanlopen, maar dat is zo op te lossen door een ander setje te gebruiken.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Terw_Dan schreef op zondag 31 januari 2010 @ 13:35:
Niet waar, je kunt ECC modules prima gebruiken op dit bordje.
ECC is een extra chipje (dus ipv 8 heb je er 9, of een veelvoud daarvan), maar dat kan worden genegeerd als de memorycontroller geen ECC support, hij gebruikt die chip dan simpelweg niet.
Weer wat geleerd. :)

Is er dan wellicht een probleem dan als je ecc en non-ecc gaat mengen?
Staat me bij dat ecc modules niet altijd lekker werken op een non-ecc bord.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ECC en non ECC kun je gewoon door elkaar gooien, alleen zodra jij een nonECC module naast een ECC module gaat zetten zal ECC niet meer werken.

Waar het fout kan gaan is als je unbuffered en registered gaat gebruiken of door elkaar gaat zetten. Door elkaar gebruiken kan per definitie niet, en veel chipsets/geheugencontrollers kunnen niet met registered geheugen over weg. Maar dat staat los van het ECC verhaal (hoewel veel ECC modules ook registered zijn, maar dit hoeft niet, je kunt prima unbuffered ECC spul hebben).

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net optie 2 besteld, de code van optie 1 stond ook niet in het rijtje..het begin was wel hetzelfde maar rest niet, en was niet duidelijk of het dual channel was, 10e duurder uit.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dual channel staat volledig los van het geheugen, dat heeft puur te maken met de controller. Er bestaat ook niet zoiets als 'dual channel geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Bij optie 1 is het maar 1 stick en dan kan je toch geen dual channel draaien? 2 stickys dual laten draaien is toch sneller dan 1 van dezelfde grote? of snap ik het niet?:)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, je hebt uiteraard wel 2 modules nodig (dus dat zou betekenen 2x optie 1 kopen).
En 2x 512MB in dual channel is sneller dan 1x 1GB in singlechannel, dat heb je helemaal goed gesnapt.
Pagina: 1