Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08 14:31
Dag,

ik heb mijn HTPC(Moederbord gigabyte MA78GM-S2H) aangesloten via HDMI op mijn receiver(Onkyo TX-SR507). Deze is aangesloten op mijn TV(Sony 32S3000), eveneens via HDMI. Nu heb ik Ati HDMI audio driver geïnstalleerd om het geleuid via HDMI te doen lopen, maar kan ik enkel stereo geluid selecteren, wat dus niet de bedoeling is(stereo werkt wel). Weet iemand hoe ik de surroundformaten erbij krijg?
Ik heb al de handleidingen en google erop nageslagen, maar vind niets dat er op wijst dat dit niet mogelijk zou zijn. In windows XP kon ik wel 5.1 selecteren, maar ik kan dit niet meer verifiëren.

Afbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/8362/atihdmiaudio.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Op zich klopt 't wel, omdat je uncompressed (LPCM) maar maximaal 2.0 over HDMI kan uitsturen met de 780G chipset. Krijg je met een DTS/DD5.1 signaal wel gewoon geluid uit alle kanalen van je receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
Dus mijn chipset ondersteund geen uncompressed surroundgeluid?
Hoe zie ik dan aan bijvoorbeeld een andere grafische kaart als deze die wel ondersteund via HDMI?

En mijn DTS-lampje brand wel bij een AC3 output, wil dit dan zeggen dat hij compressed audio doorstuurt? Want enkel uit mijn fronts komt geluid :(

[ Voor 31% gewijzigd door kevinvdw op 31-01-2010 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Wat voor een signaal stuur je uit dan, en is deze wel 5.1 (AC3/DD kan ook 2.0 zijn natuurlijk)? ATI kaarten van de 4xxx serie en hoger doen multichannel lpcm over hdmi, de 5xxx serie heeft daarbovenop betere ondersteuning voor bitstreaming van DTS-HD and Dolby True-HD audio. Als je een integrated chipset wil voor AMD dan kun je kijken naar de Nvidia 8200, die ondersteunt wel multichannel lpcm over hdmi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
Ok, dus een graka van de 4 of 5-serie van ati bijpluggen zal het probleem oplossen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Waarschijnlijk wel. Maar ben wel benieuwd wat de bron van het analoge 5.1 geluid dat je uit wilt sturen is, een spel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
Nee, een film. Maar het geluid wordt digitaal doorgestuurd, hé, via HDMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Had je denk ik verkeerd begrepen. Je bron is dus een film met DD of DTS 5.1 geluid? Dat kan de 780G natuurlijk zonder problemen uitsturen over hdmi zolang je het niet op de pc decodeert, en doet 't lpcm verhaal niet ter zake. Lijkt er dus op dat je hdmi niet alle mogelijkheden van de ontavngende kant detecteert (weet niet zeker of die terugkoppeling er echt in zit)? Heb je nog steeds hetzelfde als je de tv loskoppelt van de receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
TV loskoppelen van de receiver geeft geen verschil, blijft enkel stereo in te stellen. Het is wel een AC3-signaal, maar gaat het er niet over dat ik enkel stereo kan instellen bij luidsprekerinstellingen? Als er daar stereo staat zal hij dus ongeacht de bron stereo doorsturen?
De terugkoppeling van mijn receiver zit er wel in, mijn tweede beeldscherm is niet mijn tv, maar mijn receiver ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
Nee, die instelling op het scherm wat jij laat zien is niet relevant. Je moet instellen in je codecs of je player dat AC3(DD 5.1) en DTS niet gedecodeerd worden op je pc.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
Maar dan blijft hij toch maar 2.0 doorsturen als bij instellingen enkel stereo staat?
Nu stuur ik stereo door en laat ik mijn receiver dit decoderen tot 5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Op zich kan dat niet, óf de pc decodeert het 5.1 dd/dts signaal naar pcm, óf deze wordt zonder bewerkingen doorgestuurt van de bron naar je receiver over hdmi of spdif.
Pagina: 1