Laptop voedingsaansluiting defect vervangen lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Vanacht is mn vriendin weg dus ik denk mooi moment om even de laptop uit elkaar te schroeven om naar de
voedingstekker te kijken. De adapter / laptop doet het wel maar je moet vaak rommelen om hem ook op te laten laden. Voor nu hebben we als workarround een dockingstation.

Nu dacht ik dat de voedingsconnector gewoon los zat van het moederbord maar helaas het lijkt de connector zelf te zijn die rot is. Nu heb ik wel geprobeerd om de connector opnieuw vast te solderen maar beide 15 watt soldeer boutjes doen helemaal niets met de tin op het moederbord.

Hoe kan ik nu een nieuwe connector bestellen en deze vervangen ?

Het gaat om dit soort connectors:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...3DLVI%26its%3DI%26otn%3D2

[ Voor 11% gewijzigd door raymonvdm op 31-01-2010 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

raymonvdm schreef op zondag 31 januari 2010 @ 02:01:
...Hoe kan ik nu een nieuwe connector bestellen...
Je schrijft er niet bij om welke laptop het gaat maar bij www.invertershop.nl hebben ze ze voor verschillende merken en modellen.
... en deze vervangen ?
Je hebt beter gereedschap nodig. Het soldeer waarmee die connectors vastzitten is loodvrij en heeft een al een iets hogere temperatuur nodig dan tin met lood. Daarnaast zit de connector meesstal op grote metalen vlakken gesoldeerd, waardoor de warmte snel wegvloeit. 15 Watt kan dat verlies aan warmte niet bijhouden. Ideaal zou zijn een temperatuur geregeld station met hoog vermogen.
Maar ook met goed gereedschap blijf ik het een kutklus vinden. De pinnen zitten vaak zo strak door de gaatjes dat je nooit alle tin weggezogen krijgt maar je hebt daarna niet meer genoeg contactoppervlak om de restjes te kunnen laten smelten.

De laatste keer heb ik iedere pin apart losgesoldeerd (verwarmen tot de tin vloeibaar is en daarna met tang uit het mobo trekken) en daarna de gaatjes leeggezogen met soldeerlitze. De restjes tin die toen nog in de gaatjes zaten heb ik 'uitgeboord' door met een 1 mm boortje tussen mijn vingers te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Het gaat om een HP NC6320 en volgens mij is het een bekend probleem met de nieuwe connectors dat deze snel slecht worden. Als heb ik er op mn Dell D830 nog geen last van. Maar ja die heeft ook nog een jaar garantie te gaan. Die HP had maar een jaar... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 14:01
Een 40 of 50 watt soldeerbout en een tinzuiger, dit zou je probleem moeten oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Er moet ook ergens nog een grotere bout zijn maar die heb ik nooit meer kunnen vinden. We gaan dus nog even verder zoeken naar een andere bout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica