Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Speakers Peugeot 206

Pagina: 1
Acties:

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 15:36
Hallo mede-tweakers :)

Ik ben onlangs de trotse eigenaar geworden van een knappe Peugeot 206 1.4 XS 3-drs 8) Tien jaartjes oud, nog geen ton op de klok (NAP), nooit in gerookt en altijd dealer onderhouden, heel puik karretje... op 1 puntje na; de speaker in de passagiers-deur is kaduk ;( Volgens de voorwaarden vallen die helaas niet onder de garantie bij de aankoop van een dergelijke auto. Kan ik mee leven geen probleem.

Ik wil de speakers voorin dus gaan vervangen voor een mooi passend setje, als ik dan toch bezig ben wil ik in de voorbereiding achterin ook maar gelijk speakers plaatsen. Ik heb alleen na een flink tijdje zoeken nergens een duidelijke uitleg kunnen vinden, mijn vraag is dus of er tweakers zijn die ervaring hebben met het vervangen van de speakers in een Peugeot 206 3-drs?

Is het bijvoorbeeld mogelijk om het kapje voor de speakers los te halen? Ik heb op een paar (rommelige) forums diverse discussies gelezen dat de kans op schade dan erg groot is... maar ook weer dat het vrij simpel met een platte schroevendraaier kan. Hoe is het geluid in de deuren met speakers met wat hoger vermogen... niet extreem, wil 4x75w oid installeren aangezien de aanwezige radio daarvoor al geschikt is.

Ik zou dus graag wat tips ontvangen over het hoe en wat met de speakers in een Peugeot 206 3-drs...

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:13

Sosabowski

nerd

Hier ook een eigenaar van een driedeurs 206. Ik heb wel speakers achterin. Dacht dat alle 206-jes dat hadden?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:24

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

4x75 rms krijg je nooit uit je radio [hell... mijn versterker geeft net 4x75watt rms op 4ohm]
Als je uit een radio 20-25watt krijgt zal het al erg veel zijn.

De Nederbelg !

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:13
De standaard RD3 klinkt niet verkeerd met een paar fatsoenlijke speakers. Heb mijn 206 gekocht met speakers voor en achter, geen idee wat erin zit, maar het klinkt gewoon goed. Tegen een versterker en basbox zal het niet op kunnen, maar voor standaard speakers in de deuren voldoet het prima. Die 75W op de doos van je speakers is meestal ook gewoon piekvermogen.

• MicGlou
Sosabowski schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 23:44:
Hier ook een eigenaar van een driedeurs 206. Ik heb wel speakers achterin. Dacht dat alle 206-jes dat hadden?
Nee, de voorbereiding ligt er wel in alle peugeots, dus het gat en de kabel liggen er, maar speakers en radio zijn altijd een extra... eerste eigenaar had dus niet gekozen voor speakers achterin.

@Jellababie... Natuurlijk is dat niet continue vermogen maar het maximale, ofwel piekvermogen van de versterker... het normale vermogen is 4x35w. Dat zijn iig de fabrieksopgaves van het apparaat, dan zal er vast een technische verklaring zijn dat een standaard radio zulk vermogen niet kan leveren etc etc, maar dat is niet mijn vraag en dus ook niet het probleem. De auto hoeft niet uit elkaar te stuiteren, maar een speaker met een gescheurd membraam klinkt gewoon niet prettig.

De radio/versterker is dus niet het probleem... mijn vraag is met mbt het demonteren van de speakerruimtes in de Peugeot en eventueel advies over passende maten en speakers. Zeker achterin heb ik geen idee waar ik zou moeten beginnen... voorin lijken het gewoon kapjes die je eraf kunt wippen.

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 31-01-2010 16:18 ]

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
Hier even kijken voor de maat:
http://www.clarion.com/xe...peaker_fitment/index.html

Voor dus 16,5 cm en achter 13 cm.

Heb je trouwens losse tweeters of 3-weg speakers?

[ Voor 32% gewijzigd door DarkShadow16 op 01-02-2010 00:21 ]

• MicGlou
DarkShadow16 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 00:16:
Hier even kijken voor de maat:
http://www.clarion.com/xe...peaker_fitment/index.html

Voor dus 16,5 cm en achter 13 cm.

Heb je trouwens losse tweeters of 3-weg speakers?
Kijk, daar heb ik wat aan, tnx! :)

Het zijn nu 3-weg speakers omdat ik geen elektrische spiegels heb in het wagentje (de plaats waar normaal gesproken de tweeters dan zitten volgens mij) Ik ben al een beetje aan het rondzoeken naar speakers, maar je komt niet veel 3-weg tegen in dat formaat... tis bijna allemaal 2-weg.

Ik zie overigens niet direct maten staan op die website van Clarion? Of staan de eerste 2 cijfers voor de afmeting? Of heb je het bijbehorende type speaker opgezocht?

Heb je toevallig ook nog een tip naar voor een goede demontage uitleg van de panelen achterin? Het roostertje voor de speakervoorbereiding is volgens mij niet zo los te halen?

[ Voor 7% gewijzigd door MicGlou op 01-02-2010 05:43 ]

• Timon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 10:56
Ik heb de speakers achter in mijn 206 ook afgekoppeld. (speakers in de hoedeplank gemaakt.)
Maar bij mij was het zo dat ik het hele zwarte paneel er af heb moeten trekken, waarbij de onderkant ook nog niet los ging. Toen heb ik dus van boven uit de stekkers los gekoppeld. (mijn hand er tussen gewringt) Dan praat ik dus nog niet over de speakers zelfs helemaal demonteren. Wat volgens mij een behoorlijk karweitje is.

Ik moet wel zeggen dat alle panelen geklikt zitten en dus over het algemeen wel los komen. Let wel op, bij het lostrekken van de panelen dat je niet te veel kracht zet. Die klemmen willen nog wel eens een beetje breken en dan kun je ze niet meer goed terug klikken.

Mijn tip is om van boven af aan te beginnen. (paneel vanaf de bovenkant los trekken.) Let ook even op het witte gedeelte (wat langs de ramen zit), dat zit in het zwarte paneel geklikt en moet dus eerst losgekoppeld worden.
iig succes er mee!

p.s. ik heb een 206 1.6 sport 3-deurs uit 2000

• MicGlou
Timon schreef op maandag 01 februari 2010 @ 19:21:
Ik heb de speakers achter in mijn 206 ook afgekoppeld. (speakers in de hoedeplank gemaakt.)
Maar bij mij was het zo dat ik het hele zwarte paneel er af heb moeten trekken, waarbij de onderkant ook nog niet los ging. Toen heb ik dus van boven uit de stekkers los gekoppeld. (mijn hand er tussen gewringt) Dan praat ik dus nog niet over de speakers zelfs helemaal demonteren. Wat volgens mij een behoorlijk karweitje is.

Ik moet wel zeggen dat alle panelen geklikt zitten en dus over het algemeen wel los komen. Let wel op, bij het lostrekken van de panelen dat je niet te veel kracht zet. Die klemmen willen nog wel eens een beetje breken en dan kun je ze niet meer goed terug klikken.

Mijn tip is om van boven af aan te beginnen. (paneel vanaf de bovenkant los trekken.) Let ook even op het witte gedeelte (wat langs de ramen zit), dat zit in het zwarte paneel geklikt en moet dus eerst losgekoppeld worden.
iig succes er mee!

p.s. ik heb een 206 1.6 sport 3-deurs uit 2000
Hey bedankt :) De 1.4 en de 1.6 zijn qua opbouw in principe hetzelfde, dus dat moet wel lukken. Ik denk alleen inmiddels dat ik de achterpanelen niet ga benutten omdat het mij werd afgeraden door een buurman welke exact dezelfde 206 rijdt als ik. Achterin de panelen klinkt het vreselijk volgens hem, zijn advies was om een paar goede speakers in de hoedenplank te plaatsen omdat het geluid dan vele malen beter zou klinken. Ik moet ook zeggen dat de speakers voorin (inmiddels vervangen door een setje Sony XSF 1726 SE) ook niet lekker tot hun recht komen... zware tonen gaan echt helemaal verloren in die deur, klinkt meer als ploppen. Tis niet echt héél slecht, maar ik ken de speakertjes van mijn broertje en daar geven ze toch een stukje betere herrie :) Die heeft er 4 op zijn hoedenplank en dat klinkt erg goed.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:13
Ik heb in mijn 206 voor en achter speakers zitten, voor zelfs ook tweeters. Geen idee wat erin zit en of het af-fabriek zo geleverd is, maar het klinkt gewoon goed. Wat wel aan te raden is is die gare loudness functie van de standaardradio uitzetten, als je loudness wilt zet je het volume maar wat harder.
Bij mij komt het meeste en mooiste geluid van de voorspeakers, achter wist ik niet eens dat ik speakers had, ik kwam er laatst toevallig achter toen ik mijn auto vanbinnen schoonmaakte en ik achterin zat met de radio aan.

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
Voor: http://www.mtxaudio.eu/spip.php?article1311
Achter: http://www.mtxaudio.eu/spip.php?article1310

Ik heb zelf de 16,5 cm maar dan met losse tweeter en die speakers klinken helemaal perfect en gaan als je wil loeihard.
Ik heb er dan wel een versterker tussen zitten, maar op een radio zijn ze ook zo aan te sluiten.

• MicGlou
Ik had er toevallig ook MTX speakers inzitten, volgens mij de 'oude' versies van de speakers die jij linked... Daarvan was er dus 1 gescheurd langs het rubberen membraam... ik was ook niet zo ontzetten te spreken over die speakers, de huidige Sony's geven toch echt een voller en helderder geluid.

Ik hoef niet weg te knallen in de auto, maar een goed gebalanceerd geluid is toch wel een must, dan vind ik lage tonen nog wat belangrijker dan de hoogste tonen. Mijn probleem is dan ook dat de speakers in de deur wel erg vlak klinken, zodra ik ze eruit haal klinken ze al direct een stukje 'voller', de bass 'plopt' niet meer zeg maar... maar dat komt volgens mij door het harde plastic en het metaal van de deur, de tonen slaan daar helemaal op dood.

Heb nog een hoop om over na te denken, het zou zonder van het geld, tijd en moeite zijn als ik achterin die speakers plaats en het niet naar mijn zin is. Het stond mij eerst best wel tegen, maar ik denk toch dat de hoedenplank eraan moet geloven...

• Timon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 10:56
MicGlou schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 10:51:
Ik had er toevallig ook MTX speakers inzitten, volgens mij de 'oude' versies van de speakers die jij linked... Daarvan was er dus 1 gescheurd langs het rubberen membraam... ik was ook niet zo ontzetten te spreken over die speakers, de huidige Sony's geven toch echt een voller en helderder geluid.

Ik hoef niet weg te knallen in de auto, maar een goed gebalanceerd geluid is toch wel een must, dan vind ik lage tonen nog wat belangrijker dan de hoogste tonen. Mijn probleem is dan ook dat de speakers in de deur wel erg vlak klinken, zodra ik ze eruit haal klinken ze al direct een stukje 'voller', de bass 'plopt' niet meer zeg maar... maar dat komt volgens mij door het harde plastic en het metaal van de deur, de tonen slaan daar helemaal op dood.

Heb nog een hoop om over na te denken, het zou zonder van het geld, tijd en moeite zijn als ik achterin die speakers plaats en het niet naar mijn zin is. Het stond mij eerst best wel tegen, maar ik denk toch dat de hoedenplank eraan moet geloven...
Op zich snap ik dat inderdaad, toch zonde om in je hoedenplank te zagen. Aan de andere kant (wat ik dus dacht) rij naar de sloop heb je voor ongeveer 2 tientjes ook een nieuwe hoedenplank. Dus mocht je het nog ooit beu worden is het probleem zo opgelost. :)

Ik heb er trouwens wel een versterker tussen zitten maar ik ben gegaan voor een setje van rockford fosgate, punch 1. (als ik me niet vergis 3-weg)
Koste toen €150,- en er komt een super geluid uit!
Speakers voor heb ik zo gelaten want een setje van rockford incl. tweeters koste €300,- dat vond ik te veel. De heldere tonen komen super goed door en uiteraard de bass ook alleen is dat voor jou geen goede vergelijking omdat ik een versterk+sub heb.
Pagina: 1