Toon posts:

SPDIF out mobo: mogelijk om poort converteren naar input?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de titel zegt eigenlijk alles al.

De digitale tv ontvanger die ik hier heb staan heeft een SPDIF output. Nu wil ik graag - via mijn pc- het tv geluid via mijn 5.1 set afspelen. Dus heb ik gisteren bij de mediamarkt even een SPDIF kabeltje gehaald.

Nu blijkt echter dat mijn moederbord: Asus P5B, bij de specs alleen aangeeft SPDIF output te hebben. De boel is momenteel aangesloten maar ik krijg dan ook geen geluid.

Dus: bestaat er een mogelijkheid om de SPDIF output op mijn mobo om te zetten naar input?

Heb hier ook nog een scartblokje liggen met audiotulpuitgang, dus ik zou eventueel gewoon via de analoge plug mijn tv geluid op de 5.1 set kunnen krijgen. Maar als het mogelijk is kies ik liever voor de SPDIF. Dat begrijpen jullie tweakers waarschijnlijk wel;)

Aanvullende informatie:

- Windows 7
- SPDIF onder het Soundpaneel staat (logischerwijs) alleen bij tabblad Playback, niet bij tabblad recording.
- Ik zie (zo snel) geen configuratieinstellingen van de SPDIF poort om deze aan te passen.
- Wellicht bij apparaatbeheer iets in te stellen? Kan het zelf niet vinden.
- Mijn 5.1 set is analoog. Zit geen SPDIF poort op.

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien het hier over geluid gaat schop ik dit naar Audio en HiFi, het lijkt me dat ze er daar iets meer over weten dan hier in OM

> AUD

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, zo'n moederbord heeft geen digitale ingang. Misschien kan je de tv tuner wel rechtstreeks op je geluids setjte aansluiten? Sowieso is een PC niet echt bedoeld om externe audiobronnen op aan te sluiten. Dit lukt ook met een geluidskaart die wel een digitale ingang heeft maar zeer moeilijk (zeker als je dan op de analoge uitgangen 5.1 geluid wilt krijgen)

BTW: T_D, je bent geen mod, maar hebt nog wel de rechten? :?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:17
JvS schreef op zondag 31 januari 2010 @ 19:47:
offtopic:
Hij is wel mod in OM waar dit topic vandaan komt ;)

Het lijkt mij onmogelijk om een uitgang naar een ingang om te bouwen, heb je het al overwogen een extra geluidskaart te plaatsen met een ingang? Creative had er volgens mij 1 voor niet gek veel geld.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ben aan het overwegen een fatsoenlijke geluidskaart te kopen maar ik wil eerst dit uitgesloten hebben. Maar zoals ik al zei: mijn 5.1 set is analoog. Deze heeft dus alleen tulpconnectors. SPDIF daar op aansluiten gaat dus niet lukken..

Mijn gedachtegang was dat itt tulpconnectors en alle andere elektrische kabels, SPDIF vanwege het optische volledig digitaal is en je dus softwarematig de decoder kan ombouwen van output naar input. Bij elektrische kabels hoef je dit natuurlijk niet te proberen, kans dat je je poort (of meer) opblaast

Maargoed, ik kan via google dus geen software vinden of uberhaupt referenties naar dit probleem.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Software matig ombouwen gaat je niet lukken. Het is namelijk geen softwarematig iets.
Bij optische modules is het zo dat je een receiver hebt of een transmitter.
voorbeeld: torx147 is een receiver, totx147 is een transmitter.

Op je mobo zit dus een transmitter.. deze zendt het licht uit (rode lampje). Die dingen zijn niet om te bouwen.
Ja tuurlijk je kan het ding eraf solderen en er een receiver opzetten.. maar dan verplaats je het probleem dat je niet de juiste datalijnen op het moederbord hebt liggen.. enz... enz..

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat is duidelijk.

Thnx!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

JvS schreef op zondag 31 januari 2010 @ 19:47:
offtopic:
Nee, deze move is gedaan net voor ik m'n rechten verloor ;)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Ahhh je laatste move. Gaan we hem inlijsten?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Pagina: 1