Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorben
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05-2024
Ik heb geen flauw idee in welke topic dit hoort.

Dan maar in "overige hardware" geplaatst..

Ik ben 14 jaar... Zit dus nog op school. Binnen twee weken "moet", of beter gezegd, heb ik de eer om samen te werken met de regisseur van Mega Mindy op onze school. Het eerste en het tweede middelbaar hebben project week en ze gaan een "Griekse soap" proberen te maken. Ze hebben de regisseur kunnen strikken blijkbaar. Nu zijn ze van plan om 3 professionele camera's en een mengtafel (op aanraden van de regisseur) te huren.
Omdat ze weten dat ik met de computer kan werken, hebben ze mij gevraagd als monteur.
Nu is dus de vraag... Wat is precies een videomengpaneel?
Ik zou niet weten of ik daar mee kan werken.
Is het gewoon een tussenstuk om te kunnen schakelen tussen camera's?
Of is het de bedoeling dat je onmiddellijk "monteert" op dat paneel?
Ik dacht van niet maar de leraren die het mij kwamen vragen wisten niet of er dan nog software nodig was.
Volgens mij is het bijna onmogelijk zonder software maar toch de vraag.
Als er software nodig is... welk pakket raden jullie mij dan aan? Liefst niet te duur wss voor de school.
Premiere elements? Magix video studio? Corel video studio? Sony vegas platinium? Ander?
De professionele programma's zullen te duur zijn denk ik. ;)

Alvast bedankt voor de moeite en sorry als ik een verkeerde topic genomen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik geef dit topic een schopje naar Film & Video het lijkt me dat het daar wat beter past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorben
Bedankt! Die had ik over het hoofd gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
oké heftig project om zo even te doen.

Waarom wil je met een mengtafel en 3 camera's gaan werken.
Dit is veel ingewikkelder dan 1 camera en 1 geluidstechnicus.
Je neemt het dan gewoon op en monteer het later in een montage programma. Wat wel handig dat je iemand heb die het script in de gaten houd en aantekent welke scenes goed zijn en welke niet.

Als je met een mengtafel gaat werken komen er veel meer personen bij kijken. meerdere camera mensen maar ook een media operator(zorgt voor de opnames) en schakeltechnicus.

Maar het belangrijkste voordat we dieper op de stof kunnen opgaan:

Wat is je budget?
In hoeveel dagen wil je alles opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Lineair monteren is echt niet wat je wilt tenzij je Opera of Dr.Phil heet en een live uitzending maakt. Drie camera's op tape of harddisk, en daarna inladen om te monteren is teneerste goedkoper en ten tweede stres bestendiger.

Nog even ontopic, als je digitaal werkt zit je waarschijnlijk op een SDI of HD matrix switch. Denk aan een Sony Anycast als je portable bent. Of als het goedkoop moet: http://dvswitch.alioth.debian.org/wiki/

[ Voor 44% gewijzigd door Skinkie op 30-01-2010 21:47 ]

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorben
Ok voor de duidelijkheid het hele verhaal.

Ik zit op het Atheneum in Dendermonde. Die school bestaat eigenlijk uit drie verschillende scholen.
Een basisschool, een middenschool (1ste en 2de middelbaar) en (3de tot 6de middelbaar, ik zit in het derde) bovenbouw.
Nu heeft de middenschool elk jaar een project week. De leraren moeten dus ieder jaar iets bedenken.
Dit jaar hadden sommige leraren het idee in hun hoofd gekregen één aflevering uit een soap te maken.
Met het idee dat effe in mekaar te stoppen. Dat was natuurlijk iets te makkelijk gedacht.
Nu zijn ze al een maand bezig het te organiseren. Op onze school zit, of heeft gezeten, (denk ik) de dochter van de regisseur van Mega Mindy. Ze hebben aan hem gevraagd of hij een week wou komen helpen en hij heeft blijkbaar toegestemd. Het script is gemaakt door de leraren en verbeterd door de regisseur. Omdat ik toen ik in de middenschool zat ook eens een filmpje gemaakt heb, en ik de enige was die er iets, van monteren, van af wist, hebben ze mij gevraagd om te monteren.
Op aanraden van de regisseur gaan ze 3 camera's en een mengtafel huren. Waarschijnlijk om te kunnen schakelen tussen verschillende posities tijdens het filmen. Ik weet helemaal niet wat allemaal mogelijk is met zo'n mengpaneel. Ik dacht ook dat het makkelijker ging zijn één camera te gebruiken maar omdat de regisseur dat gezegd had...
Nu hebben ze nog geen software ter beschikking (behalve movie maker ;)). Ik weet helemaal niet wat het budget is. (Als er al iets overblijft ;))

Wat raden jullie mij aan om aan de leraren te adviseren zodat er toch iets deftig van komt.
Het filmen moet gebeuren door de leerlingen |:(. En het acteren ook (het blijft hun projectweek hé).
Dit allemaal in die ene week!

En technici zal dus geen sprake van zijn denk ik ;).
Ik denk dat ik de technici ben :P.

Ik denk dat ze niet beseffen waaraan ze begonnen zijn maarja.

Bedankt voor jullie tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

jorben schreef op zondag 31 januari 2010 @ 13:31:
Wat raden jullie mij aan om aan de leraren te adviseren zodat er toch iets deftig van komt.
Drie camera's op tape zetten, drie monitoren regelen. En draaien maar. Per scene aangeven welke take het beste is, en achter af monteren.

Wil je het echt lineair doen, Sony Anycast huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:48

sjaool

Every life should have 9 cats

Contact opnemen met de regisseur lijkt mij ook wel handig om te weten te komen wat hij daadwerkelijk nodig heeft.
Communicatie is in dit geval heel belangrijk wil je geen tijdverlies en teleurstelling voorkomen.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdven
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 09:43
Volgens mij worden soaps direct geschakeld. Dat is misschien ook de rede dat die regisseur daarvoor gekozen heeft. Het scheelt zo'n school (en waarschijnlijk ook de regisseur) ook een hoop werk achteraf: aan het einde van de dag ligt er gewoon iets om te laten zien aan iedereen :)

Maar ik denk dat het inderdaad slim is (zoals sjaool ook aangeeft) om even contact op te nemen met die regisseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afhankelijk van de camera's die gebruikt worden, en welke uitgang ze hebben kan je vb. een Edirol V4 huren. Die heeft 4 ingangen (composiet) en een uitgang. Je moet (kan) dan nog een paar schermen gebruiken met een in-uitgang (doorlus functie) om je camera's te previewen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorben
Ja ik heb deze week een "afspraak" met de regisseur. Dan ga ik waarschijnlijk al wat meer te weten komen over zijn bedoeling.

Bedankt voor de tips! Ik heb wat te bespreken ten eerste met de leraren en ten tweede met de regisseur!

Juist graag nog effe duidelijk wat jullie bedoelen met 3 monitoren. Gewoon 3 schermen waar ieder een camera op aangesloten word? Om dan direct te kunnen zien welke take je wilt? Is dit dan niet makkelijker achteraf?
Alles op hard disk opslaan, dan op pc zetten en dan kiezen welke beelden? Of is dit raar werken?

Bedankt voor de moeite en de tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

jorben schreef op zondag 31 januari 2010 @ 19:51:
Juist graag nog effe duidelijk wat jullie bedoelen met 3 monitoren. Gewoon 3 schermen waar ieder een camera op aangesloten word?
Dat is in essentie wat het is, je kunt direct het plaatje zien van de camera, dus instructie geven aan de camera man als het beeld niet goed is.
Om dan direct te kunnen zien welke take je wilt?
Een take is 1 opname, van een scene. Het is vooral ter preview/voorbeeld als je een wisseling wilt doen of ter instructie.
Is dit dan niet makkelijker achteraf?
Je kunt achteraf niets doen als je het maar 1 spoor opneemt 8)7
Alles op hard disk opslaan, dan op pc zetten en dan kiezen welke beelden? Of is dit raar werken?
Nee, dat laatste is non-lineair, en daar heb je helemaal geen mengpaneel voor nodig. 8)

Overigens als je non-lineair gaat werken, zorg dan in ieder geval dat een persoon de continuïteit in de gaten houdt. Dat niet mensen met kleren of make-up lopen die tijdens de productie zijn gewisseld, en later uit het niets weer opduiken. (Dan weet je gelijk waarom Mega Mindy altijd het zelfde pakje aan heeft O+ )

En nu ik toch aan het tips geven ben; microfoons zijn belangrijker dan camera's. Zorg dat je minimaal twee hengels hebt om van boven of onderen het geluid van de acteurs te pakken hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door Skinkie op 31-01-2010 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorben
Ik begin het te begrijpen. En hoe zit het dan met het geluid? Dan mag er geen achtergrond geluid zijn ofzo.
Ik bedoel... niemand mag instructies geven van hoe en wat te doen terwijl je aan het filmen bent. Dan zie ik het voordeel niet van drie schermen. Srry hoor maar ik wil het helemaal begrijpen ;) Kwestie dat ik daar van iets op de hoogte ben he.

Het zal, als het van mij afhangt zonder mengpaneel worden. Lijkt mij het makkelijkst.

Goeie tip van de continuïteit trouwens!

Andere tips zijn altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of het al gezegd is, maar plan een oefensessie in met de cameramannen en de regisseur. Je cameramensen gaan namelijk echt niet weten wat ze gaat overkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

jorben schreef op zondag 31 januari 2010 @ 21:00:
Ik begin het te begrijpen. En hoe zit het dan met het geluid? Dan mag er geen achtergrond geluid zijn ofzo.
Richt microfoons, op een hengel. Twee geluids mensen bedienen die. Je geeft iedereen een intercom zodat de regisseur direct instructies kan geven.
Dan zie ik het voordeel niet van drie schermen.
Zie jij de mogelijkheid met twee mensen door 1 camera heen te kijken? Het ligt er een beetje aan wat voor opstelling je hebt, maar normaal gesproken is er een klein regie tafeltje daar kun je in ieder geval de kijken wat er op dat moment wordt opgenomen.

Andere tip:
Storyboarden, alle scenes vooral uittekenen. Kun je direct op alle lokaties die je filmt alle scenes draaien. En weet je wat je wilt hebben, in plaats van 'we zien wel wat er komt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeer zeker eens met bovenstaande tips. Ik denk overigens dat een school over het algemeen al mics heeft hangen aan het plafond boven het toneel.

Verder ben ik erg bang dat twee weken voorbereiding erg weinig is voor mensen met weinig ervaring. Ik zou het in ieder geval zo simpel mogelijk houden en duidelijk vragen wat de verwachtingen zijn, zodat je weet of je het aankunt. Als de verwachtingen te hoog zijn, moet je het niet doen. Dit gaat namelijk heeel veel tijd kosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
@fisheyevic. Voor camera video kan je helaas geen edirol V4 gebruiken. Super top apparaat maar hij synchroniseert de beelden niet met elkaar dus het beeld klapt altijd. zelf ondervonden bij een zeer low budget project.

Wast misschien wel een idee is om naast een de regisseur nog iemand in te huren die meer weet van het vak vooral ook om iedereen begeleiding te geven naast de regisseur. Want veel mensen weten niet wat ze overkomt vooral als ze met een goede camera gaan werken, maar het is ook om er voor de zorgen dat alles weer heel terug komt.

Wat trouwens ook nog een mooie mogelijkheid is.

neem 3 camera's die allemaal timelock hebben.
Deze zet je alle drie aan en uit ongeveer tegelijkertijd.. daarna laad je al het materiaal in een montage pakket en dan kies je welk hoek het beste is met multicam edit. dit is een voorbeeld van Final Cut Studio:
http://www.kenstone.net/f...ticam_editing_martin.html

Dit is nog veel makkelijker dan een 3 camera en schakelen. Omdat mocht er een camera mis zitten met zijn focussen schakel je gewoon even over op de andere camera. Als er namelijk eentje mis zit mag er weer helemaal overnieuw beginnen of je moet 2 kanalen tegelijkertijd opnamen, maar dat is weer een stuk ingewikkelder.
schakelen is altijd een drama.
Eigenlijk moet je alleen willen schakelen bij TV shows.
Bij soaps en dat soort dingen is het veel makkelijker om met 1 camera te werken of multicam edit.

geef maar even een DM mocht iets moeten doen.

de gene die de script continuïteit doet heeft een hele zwaar taak. vergis je zeker niet in deze taak.
Heb het 2 dagen op een set gedaan(invalkracht) en ik was gesloopt omdat je op alles moet letten. Zit trouwens geen fouten in :D.

[ Voor 13% gewijzigd door joke_name op 31-01-2010 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorben
Het project is voltooid...
Het is gebeurd met 3 gewone dv-camera's op een statief, elk aangesloten op een monitor.
Dan van de monitors naar een mengpaneel, en van het mengpaneel terug naar een monitor om het resultaat te bekijken. Van die laatste monitor liep er dan een kabeltje naar een videorecordertje.
Vanaf dat apparaat alles op de pc ingeladen.
Allesinds bedankt voor alle hulp!
Ik begrijp nu el waarom de regisseur voor deze opstelling gekozen heeft!
Op 1 dag moest alles gemonteerd worden. Met dat mengpaneel was er al een groot deel gemonteerd!
Als je meer tijd hebt ga je natuurlijk een beter resultaat krijgen zonder mengpaneel, maar toch.

Ik heb veel bijgeleerd en voor de geïnteresseerden het resultaat: http://www.youtube.com/watch?v=buwM8dNhekk

Wel effe bedenken dat het niet gemonteerd is in een professioneel programma. Het was voor mij de eerste keer dat ik met dat programma werkte en vindt het resultaat dan ook niet mis. Geen wow maar voor zo snel gemonteerd te zijn.

Bedankt GoT!
Pagina: 1