Potmeter verdraaien DMV motor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik ben momenteel met een H brug bezig voor een alps motorpot.
Deze wil ik aan een AVR hangen, zodat de AVR de pot kan bedienen.

Echter weet de AVR de positie van de loper niet, en hoef dit ook niet te weten. Wat dan wel een probleem wordt is het feit dat je de zaak kunt slopen door de motor (veel) te lang te laten lopen in een bepaalde richting.

Hoe kan ik dit het beste ondervangen? Neemt de stroom door een motor af als deze niet verder loopt ofzo?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik neem aan dat de pot niet kan eindeloos kan doordraaien maar dat hij ergens tegen aan knalt? Dat merk je wel doordat de stroom door de motor dan flink stijgt doordat hij stalled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Boudewijn schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:10:
Ik ben momenteel met een H brug bezig voor een alps motorpot.
Deze wil ik aan een AVR hangen, zodat de AVR de pot kan bedienen.

Echter weet de AVR de positie van de loper niet, en hoef dit ook niet te weten. Wat dan wel een probleem wordt is het feit dat je de zaak kunt slopen door de motor (veel) te lang te laten lopen in een bepaalde richting.

Hoe kan ik dit het beste ondervangen? Neemt de stroom door een motor af als deze niet verder loopt ofzo?
Als je een motor tegenhoudt dan loopt de stroom op. Continue checken dus of de stroom boven een bepaalde threshold terecht komt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ok gewoon in serie met de voeding een weerstandje met daarover een opampje dus? (of desnoods direct aan de aref van mijn AVR)

En dan grotere spanning -> stoppen maar.

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 28-01-2010 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Correct :)
Zijn trouwens hele mooie ic's voor die speciaal dat doel dienen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ja klopt maar zelf maken is leuker ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Je hebt ook AVR's met differentiële AD ingangen met 20x gain, die zijn ideaal voor dat soort toepassingen omdat het je een opamp bespaard :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ja klopt , aan de andere kant zal de motor significant meer stroom trekken (150mA tov 100) en hoef ik verder daar alleen een binair resultaat van te krijgen (als in: Hij slipt, of niet...).

Zou dat niet gewoon lukken door een analoge input over die weerstand te hangen?
Motor werkt ook op 5v (zelfs op een stuk minder) dus dat is iig geen issue.

Opamp is niet erg, maar de voeding ervoor wel ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 28-01-2010 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Boudewijn schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 21:22:
Ja klopt , aan de andere kant zal de motor significant meer stroom trekken (150mA tov 100) en hoef ik verder daar alleen een binair resultaat van te krijgen (als in: Hij slipt, of niet...).

Gewoon goede rail-to-rail opamp pakken zoals een CA3240 oid, dan kun je je opamp gewoon voeden met 5V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Een motor strooit zoveel zooi rond dat ik hem liever door een opamp stuur om vervolgens uit een RC netwerkje te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Wat is er erg aan de loper WEL aan de AVR hangen en er een servo-sturing van maken? Ik neem aan dat de boven- en onderkant van die potmeter gewoon aan +5VDC en GND hangen, en je de positie aan een of ander apparaat doorgeeft, of het nu een andere uC is voor MIDI-sturing, of een VCA voor audio-verwerking.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Omdat het voor een audio versterker is, en je dus een behoorlijk wisselend signaal erop hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ligt er aan hoe die audio versterker werkt. Ik neem echter aan dat het audiosignaal niet door die potmeter wordt gestuurd maar dat er gekeken wordt naar het spanningsniveau wat de potmeter uitgeeft. Meten is weten natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:22
LED-Maniak schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:22:
Ligt er aan hoe die audio versterker werkt. Ik neem echter aan dat het audiosignaal niet door die potmeter wordt gestuurd maar dat er gekeken wordt naar het spanningsniveau wat de potmeter uitgeeft. Meten is weten natuurlijk :)
Heb nog nooit een analoge vollume regeling gezien waarbij het audio signaal niet door de potmeter liep. Alleen digitale verzies die gebruik maakte van vollume contoll ic's, maar deze maakt meestal dan gebruik van druk knoppen of een rotary encoder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
heu, is het analoog dan? Dan kijk ik daar vast overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Er staat niets over het circuit dat hij gebruikt voor het regelen van het vollume. En aangezien hij een ALPs gebruikt (niet de meest goedkope potmerter op de markt) lijkt het me sterk dat het geluid niet door de potmeter zelf loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Inderdaad, het geluid gaat door de potmeter heen, en het is een compleet analoge schakeling (buizentechniek ;)) op de motor-regeling na.

Dit omdat ik in een zelfbouwbak een afstandsbediening icm die pot wil gebruiken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

kippy schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:33:
[...]

Heb nog nooit een analoge vollume regeling gezien waarbij het audio signaal niet door de potmeter liep. Alleen digitale verzies die gebruik maakte van vollume contoll ic's, maar deze maakt meestal dan gebruik van druk knoppen of een rotary encoder.
Hint: Voltage Controlled Amplifier. Wordt in alle high-end apparatuur en PA-mengtafels gebruikt, omdat het voorkomt dat slijtage van je potmeters te horen is in je audio-signaal (kraken). De faders geven gewoon een stuurspanning af, en de VCA regelt verder het versterken/verzwakken van het audio-signaal. VCA's zijn vaak compleet analoog, en een buizen-VCA bouwen is echt geen probleem. ;)
Boudewijn schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:50:
Inderdaad, het geluid gaat door de potmeter heen, en het is een compleet analoge schakeling (buizentechniek ;)) op de motor-regeling na.

Dit omdat ik in een zelfbouwbak een afstandsbediening icm die pot wil gebruiken ;).
Wat je in ieder geval kan doen is je motor beschermen door aan de boven- en onderkant van de pot twee microswitches te maken, die in de AVR een interrupt triggeren om de motor niet meer te bekrachtigen.

Vanzelfsprekend lijkt het me praktisch om de motor met een constante snelheid aan te drijven, anders snapt de AVR er met timing natuurlijk ook niks meer van ;)... en bij inschakeling calibreren (dus van boven naar onderen en terug, en dat timen) is natuurlijk ook geen overbodige luxe.

[ Voor 33% gewijzigd door Stoney3K op 29-01-2010 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
En ja ik denk een weerstandje van +- 1 Ohm aan de ground, daar een adc en de - van de moter aan. Dat moet helemaal geen probleem zijn. Je moet alleen even uitkijken dat je de inschakel stroom niet mee meet. De inschakel stroom van een motor is meestal 3~4 x zo groot als de nominal stroom. Als je ADC dat meet zit je je motor meteen uit en heb je er nog niets aan.

Een micro switch is idd ook een goede optie. Je kunt natuurlijk ook zelf een rotary encoder maken met een wieltje met gaten en een IR oogje. Dan kun je nog een beetje positie beplanen.

En over die VCA's... Het is wel een mooi pronciepe, maar ik ben er toch wel voorstander van om je geluid door zo minmogelijk opamps heen te gooien. Ik heb liever 1 goede ALPs potmeter dan een middelmaat opamp.

[ Voor 35% gewijzigd door kippy op 29-01-2010 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Kun je de AVR niet gewoon heel het volume laten regelen dmv een digitale potmeter ?
En dan van de volume regelaar gewoon een rotary encoder maken zonder motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
met een motor is juist zo mooi dat je die knop ziet bewegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Stoney3K schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 14:11:
[...]

Hint: Voltage Controlled Amplifier. Wordt in alle high-end apparatuur en PA-mengtafels gebruikt, omdat het voorkomt dat slijtage van je potmeters te horen is in je audio-signaal (kraken). De faders geven gewoon een stuurspanning af, en de VCA regelt verder het versterken/verzwakken van het audio-signaal. VCA's zijn vaak compleet analoog, en een buizen-VCA bouwen is echt geen probleem. ;)
Leuk ding, maar ik heb nu al een (vrij dure) motorpot. Ik ga hem wel op de door-te-voeren-verbeteringen-lijst zetten :).
Wat je in ieder geval kan doen is je motor beschermen door aan de boven- en onderkant van de pot twee microswitches te maken, die in de AVR een interrupt triggeren om de motor niet meer te bekrachtigen.
Klopt, maar dan ben ik met mechanica bezig. Ik woon sinds kort op mezelf en heb een stuk minder gereedschap om mechanisch te rommelen (ik jatte alles altijd bij mijn ouders >:)) . Electronica heeft mijn voorkeur omdat ik daarvoor wel (vrij rijkelijk) geoutilleerd ben.
Vanzelfsprekend lijkt het me praktisch om de motor met een constante snelheid aan te drijven, anders snapt de AVR er met timing natuurlijk ook niks meer van ;)... en bij inschakeling calibreren (dus van boven naar onderen en terug, en dat timen) is natuurlijk ook geen overbodige luxe.
Klinkt leuk. Ik ben van plan mijn kanaal-selectie er ook aan te hangen, maar dan zou ik even alle relais open moeten zetten... anders krijg je een ontzettende herrie ;).

Tevens snap ik hier de zin niet van in: je gaat hiermee ook naar Rmin en Rmax van de potmeter, en detecteert dat. Dat kun je toch ook gewoon on the fly doen... daardoor hoef je niet continue de waarde van de pot bij te houden.
2e nadeel van het onthouden is is dat je een goede callibratie moet doen. Dat is volgens mij ook geen complete sinecure.
kippy schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 14:13:
En ja ik denk een weerstandje van +- 1 Ohm aan de ground, daar een adc en de - van de moter aan. Dat moet helemaal geen probleem zijn. Je moet alleen even uitkijken dat je de inschakel stroom niet mee meet. De inschakel stroom van een motor is meestal 3~4 x zo groot als de nominal stroom. Als je ADC dat meet zit je je motor meteen uit en heb je er nog niets aan.
Eerste 100ms (waarde is variabel, ik roep even wat) van de motor-aansturing niet meten? Ik neem aan dat je in 100ms die pot niet kapot draait.
Een micro switch is idd ook een goede optie. Je kunt natuurlijk ook zelf een rotary encoder maken met een wieltje met gaten en een IR oogje. Dan kun je nog een beetje positie beplanen.
Nice. Dat is ook een leuke voor op de todo-list. Echter wil ik eerst de bak zelf goed werkend hebben (om vervolgens alsnog met mijn pre-amp het ding aan te sturen :X).
En over die VCA's... Het is wel een mooi pronciepe, maar ik ben er toch wel voorstander van om je geluid door zo minmogelijk opamps heen te gooien. Ik heb liever 1 goede ALPs potmeter dan een middelmaat opamp.
Opamps zitten hier niet in, buizen wel ;).
Maar goed, ik zie eerlijk gezegd het electronische voordeel niet behalve verbeterde gelijkloop en minder last van slijtage van een pot. Maar juist bij Alps lijkt me dat wel goed zitten.

Welk voordeel ik er *wel* van zie is dat ik de VCA achterin de kast in kan bouwen en een goedkope pot voorin, en het tussenstuk electrisch kan doen. Nu gebeurt dat mechanisch (lange schroefdraad... you know the drill).
Zo heb ik het ook met mijn ingangs-selectie gedaan (goedkope draaischakelaar met 5 standen oid) voorin en DIP reed relais achterin de kast.
DaWaN schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 19:45:
Kun je de AVR niet gewoon heel het volume laten regelen dmv een digitale potmeter ?
En dan van de volume regelaar gewoon een rotary encoder maken zonder motor.
Beetje zonde. Niet echt high end.
LED-Maniak schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 19:57:
met een motor is juist zo mooi dat je die knop ziet bewegen :P
Uhhuhhh.. :Y
Patsfactor telt ook wel een beetje, zeker bij zelfbouw :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:13
Heeft je potmeter geen ingebouwde slipkoppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Wat ook een heel mooie optie is, is een PGA2310. Dat is een speciaal vollume control ic met een PSI interface een super lage THD. Wil ik zelf nog een keer een pre amp mee bouwen.

http://www.mhennessy.f9.co.uk/preamp/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
jeronimo schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 15:01:
Heeft je potmeter geen ingebouwde slipkoppeling?
Voor zover ik weet niet.
kippy schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 15:45:
Wat ook een heel mooie optie is, is een PGA2310. Dat is een speciaal vollume control ic met een PSI interface een super lage THD. Wil ik zelf nog een keer een pre amp mee bouwen.

http://www.mhennessy.f9.co.uk/preamp/index.htm
Hmm liever geen ICs in de signaalweg.

Het is een buizenbak. Een AVR erbuiten is wel grappig , maar IC erin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Boudewijn schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 14:12:
[...]

Leuk ding, maar ik heb nu al een (vrij dure) motorpot. Ik ga hem wel op de door-te-voeren-verbeteringen-lijst zetten :).
Het voordeel van een VCA fader is dat je signaal niet beinvloed wordt door slijtage van je potmeter (koolbaan of loper). En je hebt gelijk een feedback-spanning die je in je AVR kan stoppen om de positie te regelen.
Tevens snap ik hier de zin niet van in: je gaat hiermee ook naar Rmin en Rmax van de potmeter, en detecteert dat. Dat kun je toch ook gewoon on the fly doen... daardoor hoef je niet continue de waarde van de pot bij te houden.
2e nadeel van het onthouden is is dat je een goede callibratie moet doen. Dat is volgens mij ook geen complete sinecure.
Jij denkt dat de weerstandswaarde van je pot bij elke inschakeling exact hetzelfde is? En dat de positie van je fader bij inschakelen bepaald is? Het punt is dat je nu je fader in open-loop (zonder terugkoppeling) regelt, en je AVR dus eigenlijk een verantwoorde gok moet doen naar de positie van de fader. Dat kan alleen als de snelheid waarmee je regelt constant is, immers een constante snelheid over een bepaalde tijd is een afstand. Als je een terugkoppelspanning hebt (control-voltage voor je VCA) kun je veel sneller en nauwkeuriger regelen, als een PID-controller.

Vergeet even niet dat de potmeter naar de AVR totaal geen outputs biedt, er loopt immers een audio-signaal door. Het enige wat zo'n regeling dus kan doen is naar een bekend setpoint gaan (één van de uitersten), en van daaruit er maar vanuit gaan dat de pot zich zoals geprogrammeerd gedraagt. Als je in de tussentijd de fader verzet is je regeling al compleet zoek, totdat de fader weer een bekend setpoint bereikt.

Als je een 'domme' remote wil, kun je natuurlijk alleen een up-down regeling maken, en niet naar een specifiek volume-niveau proberen te regelen. Dan is de feitelijke terugkoppeling gewoon je gehoor. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Stoney3K op 30-01-2010 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Stoney3K schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 17:11:
[...]

Het voordeel van een VCA fader is dat je signaal niet beinvloed wordt door slijtage van je potmeter (koolbaan of loper). En je hebt gelijk een feedback-spanning die je in je AVR kan stoppen om de positie te regelen.
Dat klopt, maar ik denk dat ik met een alps pot daar weinig last mee heb.
Feedback is niet nodig , omdat open loop prima is.
Stoney3K schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 17:11:
Jij denkt dat de weerstandswaarde van je pot bij elke inschakeling exact hetzelfde is? En dat de positie van je fader bij inschakelen bepaald is? Het punt is dat je nu je fader in open-loop (zonder terugkoppeling) regelt, en je AVR dus eigenlijk een verantwoorde gok moet doen naar de positie van de fader. Dat kan alleen als de snelheid waarmee je regelt constant is, immers een constante snelheid over een bepaalde tijd is een afstand. Als je een terugkoppelspanning hebt (control-voltage voor je VCA) kun je veel sneller en nauwkeuriger regelen, als een PID-controller.

Vergeet even niet dat de potmeter naar de AVR totaal geen outputs biedt, er loopt immers een audio-signaal door. Het enige wat zo'n regeling dus kan doen is naar een bekend setpoint gaan (één van de uitersten), en van daaruit er maar vanuit gaan dat de pot zich zoals geprogrammeerd gedraagt. Als je in de tussentijd de fader verzet is je regeling al compleet zoek, totdat de fader weer een bekend setpoint bereikt.

Als je een 'domme' remote wil, kun je natuurlijk alleen een up-down regeling maken, en niet naar een specifiek volume-niveau proberen te regelen. Dan is de feitelijke terugkoppeling gewoon je gehoor. :)
Nop , maar een domme remote is voor mij goed genoeg. Ik hoef niet te weten of de pot nou 50 or 60 graden gedraaid is , als het volumeniveau dat de versterker produceert maar aangenaam is.

Sowieso: een VCA is meer componenten. Kan dat niet alleen maar negatief zijn?
Ook iets met nog een trafo erbij etc etc etc.

Heb nog *veel* 6SN7's en EF86's liggen dus daar kan ik wel eens mee gaan prutsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 30-01-2010 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Een giga knop, draadeind, motor en dat soort ongein is nog eens een factor 100 onbetrouwbaarder. Ik ga met DaWaN mee in feitelijk de beste oplossing: rotary encoder, AVR en digipot.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
True, maar het is een buizenbak .... die dingen zijn al 'onbetrouwbaar' en dat is dan ook de charme ervan ;).

Leuk om met allerlei digitale techniek in je signaal te werken, maar ik wil het gewoon graag met een motorpot doen.
Dat is het vervolgens wel goed wil doen qua pot staat buiten kijf, daarom ook een dikke alps (nee helaas geen black beauty :'( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb deze vraag even afgesplitst van de Kroeg.

Ik gebruik ook een ALPS voor m'n versterker. Beter dan die stomme IC'tjes :P Maar alleen voor de CD speler, andere inputs gaan via m'n receiver.

Maargoed, ik vraag me af in hoeverre dat motortje genoeg kracht heeft om schade toe te brengen aan de potmeter. Het zal toch niet snel gebeuren dat je minuten lang de volume knop indrukt?
Ik weet wel dat er in de elektor ook eens een schema voor heeft gestaan. Daar zat volgens mij geen beveiliging in.

Maar in de kant en klare zit al een glijkoppeling: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=442042

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Ik ben helemaal niet into electronics maar is dit niet iets voor een stappenmotor? Of heb je die niet op zo'n kleine schaal?

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

_ferry_ schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 18:54:
Heb deze vraag even afgesplitst van de Kroeg.

Ik gebruik ook een ALPS voor m'n versterker. Beter dan die stomme IC'tjes :P Maar alleen voor de CD speler, andere inputs gaan via m'n receiver.

Maargoed, ik vraag me af in hoeverre dat motortje genoeg kracht heeft om schade toe te brengen aan de potmeter. Het zal toch niet snel gebeuren dat je minuten lang de volume knop indrukt?
Het gaat dus meer om schade aan de motor, dus dat de motor doorsmelt door tegenkoppel, niet dat ie de pot door zijn stop heen trekt :)

Volgens de TS ging het al om een motorpot, dus geen gedoe om mechanisch allerlei dingen aan de buitenkant te hangen. De regeling is alleen niet continu, omdat je geen gesloten regellus hebt (feedback vanuit de potmeter) kun je niet tegen de AVR zeggen 'Zet hem nu op 11', maar wel 'harder, zachter'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
H!GHGuY schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 18:58:
Ik ben helemaal niet into electronics maar is dit niet iets voor een stappenmotor? Of heb je die niet op zo'n kleine schaal?
De motor zit al op de pot, vanaf de fabriek.

Damn, 25E is echt goedkoop voor zo'n motor. De pot alleen al kost de helft :).

Die nominale spanning bij Conrad klopt niet ,ik heb een datasheet waarin 5V vermeld staat. Dat werkt ook prima :).
Stoney3K schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 19:02:
[...]

Het gaat dus meer om schade aan de motor, dus dat de motor doorsmelt door tegenkoppel, niet dat ie de pot door zijn stop heen trekt :)
Nou ja ik wil beide beschermen.
Volgens de TS ging het al om een motorpot, dus geen gedoe om mechanisch allerlei dingen aan de buitenkant te hangen. De regeling is alleen niet continu, omdat je geen gesloten regellus hebt (feedback vanuit de potmeter) kun je niet tegen de AVR zeggen 'Zet hem nu op 11', maar wel 'harder, zachter'.
Nou ja de pot heeft een nette as naar buiten toe.
Echter vind ik een afstandsbediening wel fijn, en wilde hiervoor mijn toch al bestaande logitech harmony gebruiken. Dan is het logisch om een IR oogje in te bouwen (ook al geregeld) en vervolgens een AVR eea af te laten handelen (IR input -> motor actuatie + relais bediening en mischien nog wat meer).

Als het mechanisme echt goed werkt verhuis ik het een keer naar een (nog te bouwen) pre-amp. Ik gebruik nu gewoon een ordinaire prefab pre-amp (arcam delta 110).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Als de pot een beetje soepel loopt en de motor niet zo hard hoeft te draaien zou je ook gewoon een serieweerstand kunnen gebruiken voor de motor, slaat hij mechanisch vast dan wordt de stroom door de motor beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:56

Part

Helemaal niets.....

Alle Alps potmeters die ik ken hebben een slip koppeling. Die koppeling slipt ook als je het vollume met de hand instelt. De motor staat bij het verdraaien gewoon stil.
Wel leuk om iets te bedenken om de motor uit te schakelen maar niet echt nodig.

Meest eenvoudige is in dat geval een stroombegrenzer voor de H- brug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een selle blik op de site van grote C gaf vogens mij al voldoende info:

Stroomverbruik Bij draaien: 100 mA, Bij eindaanslag: 150 mA

Volgens mij gewoon een weerstandje tussen motor en GND. Gebruik de ADC van de AVR om het stroomverbuik te meten en schakel de motor uit als het verbruik omhoog schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 21:44:

Volgens mij gewoon een weerstandje tussen motor en GND. Gebruik de ADC van de AVR om het stroomverbuik te meten en schakel de motor uit als het verbruik omhoog schiet.
Zei ik dat hier ook al niet:

Volgens mij bedoel je exact hetzelfde, of mis ik wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De stroom van de motor meten is een mogelijkheid maar daarmee weet je niet of die nu stil staat omdat hij op zijn einde is of dat er iets in de baan zit. Als het een probleem kan zijn dat de motor ergens op de helft stopt en de cyclus voor de rest doorgaat kan je het zo doen. Maar het is handiger om misschien gewoon met een eindeloop schakelaar te werken.

Ik zou trouwens de stroom via een opamp met een vaste waarde vergelijken en dan gewoon als die hoger is een 0/1 signaal op een interrupt input van de µC zetten. Dus niet de stroom te meten maar puur te vergelijken met een vaste (instelbare) waarde. Maar dan nog samen met een eindeloop.
Op die manier kan je door een extra pot metertje gemakkelijk de gevoeligheid instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 21:44:

Pak dan dit stukje van de "grote C".
De wereldwijd meest gebruikte audiopotmeter meteen aangeflensde gelijkstroommotor met glijkoppeling.

Nogmaals geen reden om daar iets extra's mee te doen. En alle commerciele ontwerpen hoor je de motor gewoon door draaien aan het einde. Geen enkel probleem. De motor word niet overbelast en de belasting op de koppeling is gelijk aan het instellen van het vollume met de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Boudewijn, ik bedoel inderdaad hetelfde. Ik zou geen opamp gebruiken, dat is volgens mij overbodig. Als het stroomverbruik redelijk constant is en daadwerkelijk zo'n groot verschil heeft zou je de weerstand waarover je de spanning meet zo kunnen dimensioneren dat een te hoge stroom boven 3V valt terwijl de lage stroom onder 2,5 blijft. Dan kan je het spanningsniveau over de weerstand gewoon als digitale input gebruiken ...

@kluyze, hoewel je inderdaad niet weet wat er aan de hand is wanneer er een grotere stroom gaat lopen lijkt het me juist voor de hand liggend dat je de motor stopt. Ik kan drie situaties bedenken waarin de hogere stroom gaat lopen; 1. de portmeter is aan het einde, 2. iemand probeert met de had de potmeter tegen te houden of zelfs de andere kant op te draaien of 3. er is een mechanisch defect*. In alledrie de gevallen zou ik de motor juist willen stoppen.

Gezien de te gebruiken spanning en stroom lijkt een opamp mij een beetje over the top?

@part: Op zich heb je helemaal gelijk! Persoonlijk vind ik het mooier als de motor stopt.

* Daarbij reken ik voor het gemak een verhoogde mechanische weerstand door slijtage, stof of andere invloeden even onder mechanisch defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

optical rotary encoder ?

maar dan nog simpeler .. lichtsluis voor begin en einde ?

[ Voor 68% gewijzigd door Fish op 31-01-2010 01:01 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 00:21:
..
@kluyze, hoewel je inderdaad niet weet wat er aan de hand is wanneer er een grotere stroom gaat lopen lijkt het me juist voor de hand liggend dat je de motor stopt. Ik kan drie situaties bedenken waarin de hogere stroom gaat lopen; 1. de portmeter is aan het einde, 2. iemand probeert met de had de potmeter tegen te houden of zelfs de andere kant op te draaien of 3. er is een mechanisch defect*. In alledrie de gevallen zou ik de motor juist willen stoppen.
..
Situaties 4:
Aanloop stroom van de motor.
Je moet bij deze opzet daarom ook een vertraging inbouwen. Doe je dat niet dan zal je motor direct uitschakelen voor hij op gang komt.

Situaties 5:
Veroudering van het vet waardoor hij stroever gaat lopen.

Situaties 6:
Temperatuur.
Bij 30 graden is het vet veel dunner en het geheel loopt dan soepeler als bij 15 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door Part op 31-01-2010 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 12:45
Aangezien de motor toch al een slipkoppeling heeft kun je simpelweg een timer gebruiken: je meet hoe lang de pot nodig heeft om van't ene extreem naar't andere te gaan, daar 50% marge bij en na die tijd de motor sowieso stoppen...

Als je echt iets moeilijks wilt doen kun je voor situatie 5 van Part bijhouden wat de stroom in normaal gebruik is en de drempel aanpassen, voor situatie 6 een temperatuursensor voorzien en om het zelfleren beter te maken kun je zowel de gewone stroom als de stroom bij blokkage bijhouden.

Eventueel kun je nog iets doen gebaseerd op verandering van de stroom, maar dat werkt alleen als de potentiometer al niet van in het begin in zijn uiterste positie staat. Zo zou je een soort code kunnen voorzien (2 keer op de afstandsbediening drukken met 2sec tussen, ...) om de motor zelfs als de stroom te hoog lijkt toch te voeden, zodat je circuit zichzelf kan hercalibreren op de stijging van stroom.

Als je het dan nog moeilijker wilt maken zet je een rotary encoder op de as van je pot om te controleren of hij wel degelijk draait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Part schreef op zondag 31 januari 2010 @ 14:03:
[...]

Situaties 4:
Aanloop stroom van de motor.
Je moet bij deze opzet daarom ook een vertraging inbouwen. Doe je dat niet dan zal je motor direct uitschakelen voor hij op gang komt.

Situaties 5:
Veroudering van het vet waardoor hij stroever gaat lopen.

Situaties 6:
Temperatuur.
Bij 30 graden is het vet veel dunner en het geheel loopt dan soepeler als bij 15 graden.
Meestal is het bij zulk soort slipkoppelingetjes gewoon een veertje die een flens tegen de aandrijf-flens drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 00:21:
Wat als de TS een automatisch systeem wil maken dat indien de loper op zijn einde is, de loper de andere kant op moet. Dan is er door stroom te meten geen mogelijkheid om te weten of de motor nu stil staat omdat die op zijn einde is of er iemand de motor tegen houd.

Misschien is dit ook nu niet interessant maar voor later een eventuele uitbreiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:40
Voor een volumeregeling lijkt het me niet handig dat één knop zowel het volume omlaag als omhoog doet. De loper moet niet de andere kant op, de loper moet stoppen. ;)

@TS: Kun je niet een simpele analoge comparator pakken? 2 meetspanningen erin en als de tweede meetspanning hoger is dan de eerste, geeft de comparator een hoog signaal af. Als de comparator hoog geeft, kun je de motor af laten vallen.

[ Voor 45% gewijzigd door Jaap-Jan op 03-02-2010 09:34 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Jaap-Jan schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 08:56:
Voor een volumeregeling lijkt het me niet handig dat één knop zowel het volume omlaag als omhoog doet. De loper moet niet de andere kant op, de loper moet stoppen. ;)

@TS: Kun je niet een simpele analoge comparator pakken? 2 meetspanningen erin en als de tweede meetspanning hoger is dan de eerste, geeft de comparator een hoog signaal af. Als de comparator hoog geeft, kun je de motor af laten vallen.
Je hebt het denk ik niet goed begrepen. Het stoppen is geen probleem maar wat zijn de voorwaarden om weer te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Nee, hij had het goed :d ik had niet gezien dat het om een audio toepassing ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Inderdaad, ik denk dat ik het gewoon makkelijk ga doen door te vertrouwen op de slipkoppeling, en als dat niet goed genoeg werkt de spanning over een weerstand in de voeding van de motor te meten.

Pagina: 1