Stoney3K schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 14:11:
[...]
Hint:
Voltage Controlled Amplifier. Wordt in alle high-end apparatuur en PA-mengtafels gebruikt, omdat het voorkomt dat slijtage van je potmeters te horen is in je audio-signaal (kraken). De faders geven gewoon een stuurspanning af, en de VCA regelt verder het versterken/verzwakken van het audio-signaal. VCA's zijn vaak compleet analoog, en een buizen-VCA bouwen is echt geen probleem.

Leuk ding, maar ik heb nu al een (vrij dure) motorpot. Ik ga hem wel op de door-te-voeren-verbeteringen-lijst zetten

.
Wat je in ieder geval kan doen is je motor beschermen door aan de boven- en onderkant van de pot twee microswitches te maken, die in de AVR een interrupt triggeren om de motor niet meer te bekrachtigen.
Klopt, maar dan ben ik met mechanica bezig. Ik woon sinds kort op mezelf en heb een stuk minder gereedschap om mechanisch te rommelen (ik jatte alles altijd bij mijn ouders

) . Electronica heeft mijn voorkeur omdat ik daarvoor wel (vrij rijkelijk) geoutilleerd ben.
Vanzelfsprekend lijkt het me praktisch om de motor met een
constante snelheid aan te drijven, anders snapt de AVR er met timing natuurlijk ook niks meer van

... en bij inschakeling calibreren (dus van boven naar onderen en terug, en dat timen) is natuurlijk ook geen overbodige luxe.
Klinkt leuk. Ik ben van plan mijn kanaal-selectie er ook aan te hangen, maar dan zou ik even alle relais open moeten zetten... anders krijg je een ontzettende herrie

.
Tevens snap ik hier de zin niet van in: je gaat hiermee ook naar Rmin en Rmax van de potmeter, en detecteert dat. Dat kun je toch ook gewoon on the fly doen... daardoor hoef je niet continue de waarde van de pot bij te houden.
2e nadeel van het onthouden is is dat je een
goede callibratie moet doen. Dat is volgens mij ook geen complete sinecure.
kippy schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 14:13:
En ja ik denk een weerstandje van +- 1 Ohm aan de ground, daar een adc en de - van de moter aan. Dat moet helemaal geen probleem zijn. Je moet alleen even uitkijken dat je de inschakel stroom niet mee meet. De inschakel stroom van een motor is meestal 3~4 x zo groot als de nominal stroom. Als je ADC dat meet zit je je motor meteen uit en heb je er nog niets aan.
Eerste 100ms (waarde is variabel, ik roep even wat) van de motor-aansturing niet meten? Ik neem aan dat je in 100ms die pot niet kapot draait.
Een micro switch is idd ook een goede optie. Je kunt natuurlijk ook zelf een rotary encoder maken met een wieltje met gaten en een IR oogje. Dan kun je nog een beetje positie beplanen.
Nice. Dat is ook een leuke voor op de todo-list. Echter wil ik eerst de bak zelf goed werkend hebben (om vervolgens alsnog met mijn pre-amp het ding aan te sturen

).
En over die VCA's... Het is wel een mooi pronciepe, maar ik ben er toch wel voorstander van om je geluid door zo minmogelijk opamps heen te gooien. Ik heb liever 1 goede ALPs potmeter dan een middelmaat opamp.
Opamps zitten hier niet in, buizen wel

.
Maar goed, ik zie eerlijk gezegd het electronische voordeel niet behalve verbeterde gelijkloop en minder last van slijtage van een pot. Maar juist bij Alps lijkt me dat wel goed zitten.
Welk voordeel ik er *wel* van zie is dat ik de VCA achterin de kast in kan bouwen en een goedkope pot voorin, en het tussenstuk electrisch kan doen. Nu gebeurt dat mechanisch (lange schroefdraad... you know the drill).
Zo heb ik het ook met mijn ingangs-selectie gedaan (goedkope draaischakelaar met 5 standen oid) voorin en DIP reed relais achterin de kast.
Beetje zonde. Niet echt high end.
Uhhuhhh..
Patsfactor telt ook wel een beetje, zeker bij zelfbouw

.