Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23827

Topicstarter
Niet dat het echt boeid.. Maar soms zit ik te denken.. "Denk je nou echt dat God bestaat.." en dan plak ik gelijk de opmerking erachteraan: "Als die zou bestaan, dan zou die dit ons niet aandoen.." Maar zou het nou echt? Een Hemel, een Hell.. Of is dat allemaal een verzinsel uit de middel eeuwen.. En als die bestond, en hij had echt een persoon gestuurd om het geloof uit te breiden, dan waar komen die andere geloven vandaan? Een andere God?

We Live in a Strange World.. Aint we :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6480

De hel en de hemel bestaan niet. Als je dood bent, ben je dood. De bijbel zegt dat de doden zich van niets bewust zijn. Er staat ook dat wanneer je dood bent, je van je zonden bent vergeven. Dus is het niet logisch dat je gestraft zou worden door naar de hel te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-05 22:20

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Twee dingen:

Volgens mij is het belangrijk om het idee te hebben dat je verantwoording af zult moeten leggen voor je daden. Het is dan ook niet vreemd dat elke cultuur wel een soort boeman-verhaal heeft over wat er na de dood met je zal gebeuren (hemel/hel; upgraden naar een andere kaste; dat soort dingen). Net als Sinterklaas voor kindjes is God een beetje iemand om bang van te zijn, of in elk geval iemand om te respecteren.

Door te bidden kan je met God communiceren. Ik geloof direct dat bijna iedereen ervan overtuigd is dat dit een één-richtings gesprek is. Misschien is dat ook wel zo. Ik weet niet was mensen allemaal bidden, maar ikzelf maak er vaak een soort samenvatting van de dag van. Ik zet op een rijtje was ik leuk/niet leuk vond, wat ik nog voor wensen overheb, en wat ik daaraan zal gaan doen.

Of God nou echt bestaat of niet, Hij heeft toch invloed op vele levens. Er gebeuren natuurlijk stapels lelijke dingen uit naam van God, maar bovenste twee maken mijn leven alleen maar beter dacht ik zo: ik weet mezelf een beetje in toom te houden, en denk wat na bij wat ik doe.

Waarom zou je willen dat God bepaalde dingen niet toestaat? Dan zou de hele wereld een marionetten-theater worden lijkt me. Wat is dan je plan: blij zijn in een vrij land te wonen, maar niet blij dat je doen en laten vrij is:?

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 22:25
Op woensdag 07 maart 2001 10:41 schreef Miss Tabbie het volgende:
De hel en de hemel bestaan niet. Als je dood bent, ben je dood. De bijbel zegt dat de doden zich van niets bewust zijn. Er staat ook dat wanneer je dood bent, je van je zonden bent vergeven. Dus is het niet logisch dat je gestraft zou worden door naar de hel te gaan.
Dat is niet echt nederlands hervormd op gereformeerde grondslag :7

Maar goed in de statenvertaling staat toch duidelijk dat er mensen in de hemel zullen komen en de rest in de hel.

Wat heeft het eik voor een jehova getuige nut om jehova getuige te zijn ? Je komt toch niet in de hel als je het niet bent :?

Maar goed dit soort threads zijn er al genoeg geweest eik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4518

Op woensdag 07 maart 2001 10:41 schreef Miss Tabbie het volgende:
De hel en de hemel bestaan niet. Als je dood bent, ben je dood.
Oh
De bijbel zegt dat de doden zich van niets bewust zijn. Er staat ook dat wanneer je dood bent, je van je zonden bent vergeven. Dus is het niet logisch dat je gestraft zou worden door naar de hel te gaan.
Waar staat dat dan in de bijbel? In de bijbel staat dat ieder mens op zijn zonden word veroordeelt. Het zou voor niemand dan mogelijk zijn om in hemel te komen.
God heeft uit liefde voor de mens zijn zoon Jezus gestuurd. Iedereen die Jezus aanneemt als zijn verlosser(Jezus neemt jou zonden op zich) . Word dan niet veroordeelt en mag dus bij God in de hemel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zoek ze op zodra ik thuis ben. Deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 07 maart 2001 12:27 schreef Miss Tabbie het volgende:
Okee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
miss tabbie> wel in de statenvertaling zoeken he? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In iedere bijbel staat hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

Nou, dat waag ik te betwijfelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 07 maart 2001 12:53 schreef Elvhenk het volgende:
Nou, dat waag ik te betwijfelen...
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Ik vind dit een leuk ondewerp alleen de manier waarop invulling wordt gegeven aan de term "GOD" is momenteel te eenzijdig om hier een goede discussie over beginnen. Iedereen begint gelijk over de bijbel, de hel en de hemel enzo...

-Ik zie GOD meer als de schepper van het leven-

Wie heeft anders de wereld c.q. het heelal geschapen ? De mens ? (met z'n koppigheid alles te moeten verklaren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
dan ben ik benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Als je een vlo in het rijksmuseum zet en je vraagt hem naar de mening van al die mooie schilderijen dan zoutie dat ook niet kunnen bevatten. Dat is zeg maar "het hogere" waarvoor je eerst open moet staan om uberhaupt iets van mee te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

Volgens mij zijn verschillende vertalingen van de bijbel.

Erg filosofisch: vlo in rijksmuseum... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op woensdag 07 maart 2001 13:13 schreef Elvhenk het volgende:
Erg filosofisch: vlo in rijksmuseum... :)
-Ik vond hem zelf ook wel okay-

Trouwens, als je deze vergelijking begrijpt dan snap je ook direct waarom wij op de hoofdvraag in kwestie geen antwoord kunnen geven. Wij kunnen slechts hopen en hiermee ons onderscheiden van zij die verwerpen wat niet te verklaren is. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22342

GOD BESTAAT.

Weet je hoezo? Omdat er zoveel boeken geschreven zijn die door Hem zijn geinspireerd zijn. EN nu denkt iedereen, oh ja dat kan ik ook doen daaronder schrijfen afz. GOD. NEE. Dat kan niet zomaar. Als je zo'n boek als Bijbel of vooral Koran wil schrijfen moet je de taal waarin je het schrijft zo goed kennen dat het allemaal rijmt en op zo'n manier opschrijven dat er meteen 3-dubbele betekenis achter zit.

EN al die verhalen die voor jullie stom klinken zoals Mozes die de r-zee scheidt zijn WAAR. De Egyptenaren hebben het ook niet voor niets opgeschreven op hun wanden. DE Babyloniers zijn verslagen door het kleinste volk. JA DAT is ook waar. Omdat de wereld anders helemaal anders eruit zou zien.

EN nog een ding iedereen heeft het erover dat GOd hun zou moeten helpen en al die oorlogen zou moeten stoppen. MMMAAARRR ten eerste: in de Koran staat dat het ene volk door het andere gestraft zal zijn.
EN WAAROM zou Hij zich aan ons laten zien. Hij wil juist niet dat men zeker weet dat Hij bestaat. Hij heeft ons toch genoeg aanwijzingen gegeven: de Bijbel en de Koran.

Weet je waarom al dit omdat HIJ genoeg door de mensen is beledigd. Hoe vaak hebben we andere Goden ipv. Hem aaangebeden> Stuk of 1203344556 keer.
EN trouwens wist je dat nu Iblis/lucifer de macht heeft over de aarde. Als je me niet gelooft dan moet je maar in de Koran gaan lezen over de weddenschap tussen de duivel en God. Satan heeft met God afgesproken dat hij de mensen van God af kan keren. God gaf hem de tijd tot het armagedon. Dan zal de duivel verbannen zijn en een eerlijke indeling gemaakt worden tussen de mensen waar ze zullen heen gaan (een eerlijkere indeling is er niet).
EN hiermee bedoel ik niet DE HEL of DE HEMEL.
Maar aan verscheidene leefgebieden/planeten.

DUS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op woensdag 07 maart 2001 13:28 schreef Tzzer het volgende:

EN trouwens wist je dat nu Iblis/lucifer de macht heeft over de aarde. Als je me niet gelooft dan moet je maar in de Koran gaan lezen over de weddenschap tussen de duivel en God. Satan heeft met God afgesproken dat hij de mensen van God af kan keren. God gaf hem de tijd tot het armagedon. Dan zal de duivel verbannen zijn en een eerlijke indeling gemaakt worden tussen de mensen waar ze zullen heen gaan (een eerlijkere indeling is er niet).

DUS.
interesting theory,

Ik waardeer jouw openheid van zaken !

(ikweethetook) Bosnier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

slotje zeker.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20167

ik hoop dat God bestaat
dan kan ik troost zoeken bij hem als ik even in een dip zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:59

Defspace

Administrator

Als je zo'n boek als Bijbel of vooral Koran wil schrijfen moet je de taal waarin je het schrijft zo goed kennen dat het allemaal rijmt en op zo'n manier opschrijven dat er meteen 3-dubbele betekenis achter zit.
Als ik daar 1400 jaar de tijd voor krijg lukt dat me ook wel.
Hij wil juist niet dat men zeker weet dat Hij bestaat. Hij heeft ons toch genoeg aanwijzingen gegeven: de Bijbel en de Koran.
Sorry, maar dat noem ik geen aanwijzingen van een bestaan van God, eerder aanwijzingen hoe verdorven de geesten waren van de machthebbers in de tijd dat ze geschreven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op woensdag 07 maart 2001 14:00 schreef Defspace het volgende:

Sorry, maar dat noem ik geen AANWIJZINGEN van een bestaan van God, eerder aanwijzingen hoe verdorven de geesten waren van de machthebbers in de tijd dat ze geschreven zijn.
Kopt !
Zijn ook geen aanwijzingen maar argumenten net als het agrument dat jij denkt dat machthebbers de bijbel of de koran hebben geschreven. yeah right !

P.S. koran is afgeleidt van de bijbel !!!!100 %positive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 07 maart 2001 13:13 schreef Elvhenk het volgende:
Volgens mij zijn verschillende vertalingen van de bijbel.
Ja? Het doel van een vertaling is toch alleen de taal veranderen niet de boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 07 maart 2001 14:08 schreef osama het volgende:
Hihi, kan nog een leuke discussie worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 07 maart 2001 13:31 schreef osama het volgende:

[..]

interesting theory,

Ik waardeer jouw openheid van zaken !

(ikweethetook) Bosnier ?
Wat beoel je met dat laatste?

En aan wiens kant sta jij? ik bedoel; geloof jij of niet?

EN dat de Koran op de bijbel LIJKT moet wel kloppen omdat het ook een woord van God is. Maar dat het overgeschreven is is niet waar. Wel het meeste maar er zijn verbeteringen in de Koran gekomen. Zeg maar de laatste editie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15367

Ik ga nu niet zeggen dat god niet bestaat, daar is elke week wel weer een topic over, maar ik wil toch even reageren op Tzzer :)
GOD BESTAAT.

Weet je hoezo? Omdat er zoveel boeken geschreven zijn die door Hem zijn geinspireerd zijn. EN nu denkt iedereen, oh ja dat kan ik ook doen daaronder schrijfen afz. GOD. NEE. Dat kan niet zomaar. Als je zo'n boek als Bijbel of vooral Koran wil schrijfen moet je de taal waarin je het schrijft zo goed kennen dat het allemaal rijmt en op zo'n manier opschrijven dat er meteen 3-dubbele betekenis achter zit.
1500 jaar geleden waren er wel mensen die de taal zo goed kenden. Ik vind dit een erg zwak argument voor de bewering dat de bijbel door god zelf is geschreven.
EN al die verhalen die voor jullie stom klinken zoals Mozes die de r-zee scheidt zijn WAAR.
Was jij er bij? Heb je bewijs? Of heeft iemand toen video-opnamen gemaakt en ben heb jij die gezien?
De Egyptenaren hebben het ook niet voor niets opgeschreven op hun wanden. DE Babyloniers zijn verslagen door het kleinste volk. JA DAT is ook waar. Omdat de wereld anders helemaal anders eruit zou zien.
:? En als Hitler niet was verslagen had de wereld er ook heel anders uit gezien... Waar slaat dit op?
EN nog een ding iedereen heeft het erover dat GOd hun zou moeten helpen en al die oorlogen zou moeten stoppen. MMMAAARRR ten eerste: in de Koran staat dat het ene volk door het andere gestraft zal zijn.
Leuke god is dat dan: "Laat ze elkaar maar afmaken, dan heb ik er geen last meer van"
EN WAAROM zou Hij zich aan ons laten zien. Hij wil juist niet dat men zeker weet dat Hij bestaat. Hij heeft ons toch genoeg aanwijzingen gegeven: de Bijbel en de Koran.
Waarom zou god niet willen dat wij weten dat hij bestaat? Eerst maakt hij de aarde en de mens en pas duizenden jaren later stuurt hij iemand naar ons toe om ons te laten weten dat hij bestaat, en eigenlijk wil hij helemaal niet dat wij dat weten. :?
Weet je waarom al dit omdat HIJ genoeg door de mensen is beledigd. Hoe vaak hebben we andere Goden ipv. Hem aaangebeden> Stuk of 1203344556 keer.
Een almachtige god had dat in een oogwenk kunnen veranderen. Als god bestaat dan is het zijn eigen schuld dat niet iedereen in hem gelooft.
EN trouwens wist je dat nu Iblis/lucifer de macht heeft over de aarde.
Kun je dan niet beter tot hem bidden ipv tot god? :)
Als je me niet gelooft dan moet je maar in de Koran gaan lezen over de weddenschap tussen de duivel en God. Satan heeft met God afgesproken dat hij de mensen van God af kan keren. God gaf hem de tijd tot het armagedon.
Het jaar 2000 was toch het armageddon? Ik heb weinig gemerkt dat de duivel is verdwenen. De wereld is er niet beter op geworden...
Dan zal de duivel verbannen zijn en een eerlijke indeling gemaakt worden tussen de mensen waar ze zullen heen gaan (een eerlijkere indeling is er niet).
Zou misschien wel een goed idee zijn, maar hoe gaat god dat doen? Alle moslims op pakken en op mars zetten? En daarna alle christenen op venus? Als hij de atheisten maar met rust laat :)
DUS.
Wat dus? Dus moeten we binnenkort allemaal verhuizen?

Mijn excuses als ik iemand gekwetst heb. Ik probeer slechts de redenen van het geloof te begrijpen (al vrees ik dat er geen redenen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Ik heb me zo verrot zitten lachen dat de smeris moest komen. (grapje)
Kijk jij noemt wel nou leuke dingen op maar is dat niet gewone bullshit. Heb jij alletwee de boeken gelezen???? Wat hoor ik nou NEEE. oh okay. Mijn best. IK heb geen zin om op alles te reageren maar denk je werkelijk zelf dat onze God zo dom is om zich te laten zien. NEE natuurlijk niet. ALs Hij dat deed zou iedereen gaan gelofen.
Nog meer slimme opmerkingen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1626

[spoiler alert]
als je benieuwd bent hoe het er na dit leven aan toe gaat moet je het volgend document lezen
[url="http://[b]http://www.datadiwan.de/SciMedNet/library/articlesN66+/N68Ring.htm[/b]"]http://www.datadiwan.de/SciMedNet/library/articlesN66+/N68Ring.htm[/url]
Everything you have done is there in the review for you to evaluate (and) when I was there in that review there was no covering up. I was the very people that I hurt, and I was the very people I helped to feel good.... It is a real challenge, every day of my life, to know that when I die I am going to have to witness every single action of mine again, only this time actually feeling the effects I've had on others. It sure makes me stop and think."

It was a three dimensional, panoramic view of my life, every aspect of my life. Everything I had ever said or done, or even thought, was right there, for all of us to experience. I re-thought every thought, I re-experienced every feeling, as it happened, in an instant. And I also felt how my actions, or even just my thoughts, had affected others. When I had passed judgement on someone else, I would experience myself doing that.

Then I would change places in perspective, and experience what that judgement had felt like for them to receive from me. Then I'd return to my own feelings, to be able to respond to the drama I'd just witnessed and experienced, to react, for example, with shame or remorse because of that episode. Multitudinous actions or thoughts, derived from my own meanness, unkindness, or anger, caused me to feel the consequent pains of the other people. I experienced this even if at the time I had hurt someone, I had chosen to ignore how that would affect them. And I felt their pain for the full length of time they were affected by what I had done. Because I was in a different dimension where time can't be measured, as we know time to exist on earth, it was possible to know all of this and experience it all at once, in a moment, and with the ability to comprehend all of this information!"
[/spoiler alert]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 07 maart 2001 14:39 schreef Tzzer het volgende:
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Kijk jij noemt wel nou leuke dingen op maar is dat niet gewone bullshit. Heb jij alletwee de boeken gelezen???? Wat hoor ik nou NEEE. oh okay. Mijn best.
* Anoniem: 4518 wacht nu op volgende flames... :)
op deze manier kan je niet discussieren. Dit komt erg vijandig over.
IK heb geen zin om op alles te reageren maar denk je werkelijk zelf dat onze God zo dom is om zich te laten zien. NEE natuurlijk niet. ALs Hij dat deed zou iedereen gaan gelofen.
Wil God dat dan niet? Ik ben christen en ik geloof dat God zoveel van de mensen houd dat hij ons ondanks onze manier van leven toch nog een hand reikt. Als je kiest voor God en Jezus aanneemt als je enige redmiddel (zelf kan je het niet doen) mag je bij Hem horen. Dit wil hij graag!
De manier waarop is misschien wat anders als wat wij zouden willen. Wij mensen zien hem liever met onze ogen (tastbare bewijzen) . De vraag is dan of je echt in hem gelooft.
Als je op God kan vertrouwen zonder hem lichamelijk (wonderen, bulder stemmen enz. ) te zien, dan geloof je pas!
Als je een andere toon in je redes aanneemt krijg je wat positievere reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry als het vijandig overkwam. Was niet de bedoeling

Maar ik zie nu in dat wij een erge meningsverschil hebben. Dat zo omdat jij geloofd dat Jesus Christus een God is of de ZOON van GOD. Terwijl in de bijbel letterlijk staat: "Mensen ik ben maar een dienaar van de Heer, tot mij moeten jullie niet bidden maar tot God". (jesus)
Daarom is de Koran gekomen. Om juist dit misverstand uit de wereld te helpen.
Maar ja, wat doe je eraan. EN dit is niet vijandig bedoeld het is maar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 07 maart 2001 15:08 schreef Tzzer het volgende:
Sorry voor als je het vijandig hebt opgenomen,
Eerlijk wezen, het is vijandig wat er staat.
Maar ik zie nu in dat wij een erge meningsverschil hebben. Dat zo omdat jij geloofd dat Jesus Christus een God is of de ZOON van GOD. Terwijl in de bijbel letterlijk staat: "Mensen ik ben maar een dienaar van de Heer, tot mij moeten jullie niet bidden maar tot God". (jesus)
Daarom is de Koran gekomen. Om juist dit misverstand uit de wereld te helpen.
Maar ja, wat doe je eraan.
Tja, dit is hét meningsverschil tussen Christenen en Moslims. (en trouwens ook Joden).
In het nieuwe testament staat bij de geboort van Jezus duidelijk dat Hij de zoon van God is. En niet alleen daar. Over welk tekstgedeelte hebjij het? Dan kan ik de context erbij lezen.
EN dit is niet vijandig bedoeld het is maar mijn mening.
Das de bedoeling.

Nog ff 1 vraagje. Wat is de oorsprong van de Koran volgens jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

-afgeleid v/d bijbel-
(100 % truth)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Why sure,
De oorsprong van de koran?
Dat is makkelijk: Het begon in de grot waar Mohammed A.S. altijd heeft gebeden. Op die plek heeft de engel Gabriel op een gegeven moment contact met Mohammed A.S. genomen. Daarna is het voor mij allemaal vaag voor mij. Maar het is door God via Gabriel en dan niet via Mohammed maar iemand anders opgeschreven. Maar bij deze wil ik ook om hulp vragen bij mecebec die weet er vast meer over.

Ik heb zo'n vermoeden over wat jij denkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 07 maart 2001 15:30 schreef Tzzer het volgende:
Why sure,
Dat is makkelijk: Het begon in de grot waar Mohammed A.S. altijd heeft gebeden. Op die plek heeft de engel Gabriel op een gegeven moment contact met Mohammed A.S. genomen. Daarna is het voor mij allemaal vaag voor mij. Maar het is door God via Gabriel en dan niet via Mohammed maar iemand anders opgeschreven. Maar bij deze wil ik ook om hulp vragen bij mecebec die weet er vast meer over.
Bedankt
btw waar staat A.S. voor?
Ik heb zo'n vermoeden over wat jij denkt...
Hummm, ik weet het alleen nog niet. Ik ben gewoon benieuwd. Ik vind interessant om te lezen hoe Moslims over dit soort dingen denken. Eerder in deze thread werd gezegd dat de Koran gebaseerd is op de bijbel met verbeteringen. Ik had dat nog nooit gehoord dus ik ben benieuwd heo het eigenlijk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op woensdag 07 maart 2001 15:30 schreef Tzzer het volgende:

Why sure,
Dat is makkelijk: Het begon in de grot waar Mohammed A.S. altijd heeft gebeden. Op die plek heeft de engel Gabriel op een gegeven moment contact met Mohammed A.S. genomen. Daarna is het voor mij allemaal vaag voor mij. Maar het is door God via Gabriel en dan niet via Mohammed maar iemand anders opgeschreven.
Ik weet het toevallig wel precies!:*

Aan de inhoud van de Koran wordt nooit iets gewijzigd, maar er is één uitzondering gemaakt. Door een grote tegenstand en het verlies van zijn vrouw Khaditja heeft Mohammed in een zwak ogenblik nog drie andere populaire godinnen naast Allah erkent om zijn volk terug te winnen. Dit Koranvers* is echter geschrapt en bekend komen te staan als "Duivelvers van Satan" Dit gevoelige punt speelde de hoofdrol bij de affaire rond het boek "De Duivelsverzen" van Salmon Rushdie.

De Koran lezen is niet altijd even gemakkelijk. Daarom zijn er speciale boeken die soms vers voor vers uitleg geven van de gewijde tekst. Zo'n boek heet een Tafsir. De meest gebruikt hiervan komt van al-Tabari (gestorven in 923), maar ook de Tafsirs van al-Baydawi (gestorven in 1292) en al-Zamakhshari (overleden in 1144) zijn zeer gewaardeerd.

" Het geschrevene komt van Mohammeds biografieschrijver Ibn Ishaqs (704 - 767) uit zijn boek "Het leven van Mohammed". Latere biografen achtten Mohammed onfeilbaar en ontkenden dit verhaal. "

dat je dit nog moet "bewijzen" aan iemand die op dit forum reageerd. (zeker mensen die alleen in bewijs geloven):+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou de fouten zijn. ZOnder jou te willen beledigen, em het gelofen dat Jesus de zoon is en/of GOD. Verder zijn er dingen in de bijbel geschreven die niet door God zijn geispireerd zijn. Dus gewoon door iemand anders. Dat is niet mogelijk met Koran omdat de koran een code-beveiliging bevat waarmee men kan zien of de koran onaangeroerd is.

Maar een ding vraag ik me wel af. Hoe komt het dat je me eerst zat af te zeiken over wat ik in het begin had opgeschreven, dat over de Babyloniers , terwijl jij zelf christen bent. En ik heb nog het verhaal uit de bijbel gehaald. Denk je soms dat ik de Bijbel zit af te zeiken.??
Want dat doe ik namelijk niet. De bijbel is voor mij net als de koran belangrijk. Misschien wat minder maar niet zoveel.

En ik dacht dat jij dacht dat de Islam door de duivel is geschapen. Omdat heel veel christenen, vooral Jehova's getuigen dat denken. :( >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

ik ben geeneens islamiet gewoon een witte hollandse boernknuppel !

maar ik weet in ieder geval wel genoeg over de islam om erover mee te praten.

In de Koran komt ook gewoon Mozes en Gabriel voor. Plus in beide boeken staat dat palastina of israel het beloofde land is.

-Eigenlijk zouden christenen en moslims vrienden moeten zijn.-

Maar wat heeft ditte maken met GOD ?
is de term GOD uberhaupt wel anders in een godsdienst. Het gaat om de schepper..

Niet om 1 of andere vent op een wolk waarvan je kan bewijzen dat ie daaro ergens, wijzend naar de grote beer, zit !!!!!

-flauwekul he-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op woensdag 07 maart 2001 15:59 schreef Tzzer het volgende:

Maar een ding vraag ik me wel af. Hoe komt het dat je me eerst zat af te zeiken over wat ik in het begin had opgeschreven, dat over de Babyloniers , terwijl jij zelf christen bent. En ik heb nog het verhaal uit de bijbel gehaald. Denk je soms dat ik de Bijbel zit af te zeiken.??
Want dat doe ik namelijk niet. De bijbel is voor mij net als de koran belangrijk. Misschien wat minder maar niet zoveel.

En ik dacht dat jij dacht dat de Islam door de duivel is geschapen. Omdat heel veel christenen, vooral Jehova's getuigen dat denken. :( >:)
Tzzr, jij snapt hem helemaal jongen !!!!!
:P:P:P:P:P:P:P::P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tzzer: Waar heb je het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe bedoel je waar ik het over heb.?.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
mensen deze topic gaat echt nergens over en als je niet uit kijkt sluit ik hem. Stoppen met flamen en lame gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 07 maart 2001 17:47 schreef morgoth het volgende:
mensen deze topic gaat echt nergens over en als je niet uit kijkt sluit ik hem. Stoppen met flamen en lame gedrag.
Waarom, ik vind juist dat er progress wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 07 maart 2001 17:47 schreef morgoth het volgende:
Het gaat over het bestaan of niet bestaan van God. IK probeer te bewijzen dat Hij bestaat. Wat is daar nou mis mee??
Trouwens wat vind jij. Laat me raden: Hij bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Op woensdag 07 maart 2001 18:34 schreef Tzzer het volgende:

[..]

Het gaat over het bestaan of niet bestaan van God. IK probeer te bewijzen dat Hij bestaat. Wat is daar nou mis mee??
Trouwens wat vind jij. Laat me raden: Hij bestaat niet.
Omdat jij flamed, dit hier:
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Kijk jij noemt wel nou leuke dingen op maar is dat niet gewone bullshit. Heb jij alletwee de boeken gelezen???? Wat hoor ik nou NEEE. oh okay. Mijn best. IK heb geen zin om op alles te reageren maar denk je werkelijk zelf dat onze God zo dom is om zich te laten zien. NEE natuurlijk niet. ALs Hij dat deed zou iedereen gaan gelofen.
Is een flame 1e klas en je andere posts zijn nou ook niet echt vriendelijk en diadem heeft je daarvoor ook al een waarschuwing gegeven.

En al je kan zo hard schreeuwen als je wilt dat de koran waar is, zolang ik geen bewijs zie, waarom zou ik er in geloven?

En ik ben theist overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4439

Zal ik het dan nog maar ff uitleggen??

GOD BESTAAT NIET!!!!

Denk nou even na:
-Als de species homo sapiens er niet zou zijn
zou er dan een god zijn??
-gaat een bacterie na zijn overlijden naar de hemel??
-Als er een ALMACHTIGE god zou zijn waarom is het dan zo oneerlijk op de wereld???
omdat de negertjes in ethiopie niet in onze "god" geloven???

Als het jouw leven een doel geeft om te geloven in een hogere macht ---> go ahead
maar ben niet zo naief om te denken dat je vriendinnetje een auto ongeluk heeft gehad omdat dat gods wil was ( Wat een klootzak is ie dan toch???)

En dit vind ik nog het aller rotst aan welk geloof dan ook: de intolerantie die er is tegenover andere geloven of niet gelovigen :r

Afschaffen dat geloof!!
levert alleen maar ellende op:
-israel
-oost-timor
-noord ierland
-afghanistan
-etc etc.

want blijkbaar is de mens dus niet in staat om mensen die anders zijn te accepteren

naieve shit :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4439

O ja,

God creerde de zon op de hoeveelste dag??
niet de eerste in ieder geval

Hoezo waren er dan al dagen???

ff nadenken mensen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-04 08:51
Op woensdag 07 maart 2001 14:08 schreef osama het volgende:

[..]
FOUT!!!!
waarom fout:
Ten Eerste de Koran is nergens van afgeleidt. Het zijn de woorden van GOD.
Ten Tweede: De bijbel in "oorspronkelijke" zin (dus de woorden die profeet Jezus (vrede zij met hem), zijn de woorden van GOD die verspreidt zijn door Profeet Jezus (vzmh). Daar geloven wij moslims ook in. Evanals het boek dat gegeven is aan Mozes (vzmh).

Wat betreft de topic:

God bestaat wel degelijk, kijk om je heen. Wij zijn geen creaties ontstaan door toeval. Wij worden geboren door GOD en sterven door GOD. Dat zijn de zaken die GOD bepaalt. Wij als mens bepalen wat er tussen ligt. Wij geloven of geloven niet.

even een voorbeeldje:
Wat gebeurt er nou als je gelooft en GOD bestaat. Je hebt je hele leven toegewijd aan GOD en hebt je strikt gehouden aan GODs geboden en verboden. De kans is dan groot dat je dan in de hemel komt. Maar GOD weet het beste.

Voorbeeld twee
Je gelooft niet in GOD en hebt nooit naar de geboden en verboden gehandelt, maar GOD bestaat wel. Je hoopt op niets, maar ik weet niet wat er dan gaat gebeuren. GOD weet het beste.

Voorbeeld drie
Ik geloof in GOD, maar GOD bestaat niet.
Is het dan echt zo slecht om de geboden en verboden geschreven in de heilige boeken te volgen (in mijn geval de Koran). Dan weet ik in ieder geval dat ik een goed leven heb geleid zonder iemand ook maar opzettelijk lastig te hebben gevallen (onbewust zal het heus wel voorkomen).

Ik zou voor keuze één gaan, omdat ik geloof in ÉÉN GOD en er is geen gelijke naast GOD, en ik geloof dat Mohammed (vrede zij met hem) GODs boodschapper is. Waarom, omdat de Koran mij dingen voorschrijft die goed voor mij als mens zijn, die beschrijft dat ik goed moet zijn tegenover het andere geslacht, dat ik goed moet zijn tegenover anderen en zelfs dat ik goed moet zijn tegenover ONGELOVIGEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micebec
Op woensdag 07 maart 2001 19:38 schreef morgoth het volgende:

En al je kan zo hard schreeuwen als je wilt dat de koran waar is, zolang ik geen bewijs zie, waarom zou ik er in geloven?

En ik ben theist overigens.
Als jij theïst bent, wat geloof jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Op zaterdag 10 maart 2001 17:12 schreef micebec het volgende:
God bestaat wel degelijk, kijk om je heen. Wij zijn geen creaties ontstaan door toeval. Wij worden geboren door GOD en sterven door GOD. Dat zijn de zaken die GOD bepaalt. Wij als mens bepalen wat er tussen ligt. Wij geloven of geloven niet.
Jij gelooft dus dat er geen leven na de dood is? Of heb ik dat verkeerd?
Wat gebeurt er nou als je gelooft en GOD bestaat. Je hebt je hele leven toegewijd aan GOD en hebt je strikt gehouden aan GODs geboden en verboden. De kans is dan groot dat je dan in de hemel komt. Maar GOD weet het beste.
Dus het is hemel of hel en er bestaat niks anders volgens jouw?
Ik zou voor keuze één gaan, omdat ik geloof in ÉÉN GOD en er is geen gelijke naast GOD, en ik geloof dat Mohammed (vrede zij met hem) GODs boodschapper is. Waarom, omdat de Koran mij dingen voorschrijft die goed voor mij als mens zijn, die beschrijft dat ik goed moet zijn tegenover het andere geslacht, dat ik goed moet zijn tegenover anderen en zelfs dat ik goed moet zijn tegenover ONGELOVIGEN.
Oftewel, heb liefde voor alles wat leeft,
als iedereen dat nou eens ging proberen dan ging het al een stuk beter met de mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micebec
Op zaterdag 10 maart 2001 17:27 schreef Lamborghini het volgende:

[..]
Jij gelooft dus dat er geen leven na de dood is? Of heb ik dat verkeerd?
[..]
Niet een leven zoals wij die kennen, maar een leven in de hemel of de hel, zoals die beschreven is in de Koran.

[..]
Dus het is hemel of hel en er bestaat niks anders volgens jouw?
[..]
Niet volgens mij, volgens de Heilige boeken

[..]
Oftewel, heb liefde voor alles wat leeft,
als iedereen dat nou eens ging proberen dan ging het al een stuk beter met de mensen.
[..]
Yep, begrepen ze dat maar;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
Op zaterdag 10 maart 2001 18:01 schreef micebec het volgende:

Niet een leven zoals wij die kennen, maar een leven in de hemel of de hel, zoals die beschreven is in de Koran.
Je hebt ook gezegd:
Wij als mens bepalen wat er tussen ligt.

L.
Ik weet niet hoe het is beschreven in de koran, maar je kan het dus niet ook goedmaken 'tijdens' je dood.?
Niet volgens mij, volgens de Heilige boeken
Laat ik het dan anders vragen, denk jij dat het ook, of hel of hemel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Micebec, ik weet dat de koran niet van de bijbel is afgeleid, maar volgens mij probeerde osama te zeggen dat de koran hetzelfde soort boek is als de bijbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micebec
Op zaterdag 10 maart 2001 18:56 schreef Lamborghini het volgende:

[..]

Je hebt ook gezegd:
Wij als mens bepalen wat er tussen ligt.

L.
Ik weet niet hoe het is beschreven in de koran, maar je kan het dus niet ook goedmaken 'tijdens' je dood.?
[..]

Laat ik het dan anders vragen, denk jij dat het ook, of hel of hemel is?
Kijk, GOD bepaalt wanneer wij geboren worden en wanneer wij overlijden. In de tussenliggende tijd, bepaal je zelf (doordat ieder mens een eigen wil heeft) wat je met je leven doet. Je wordt Moslim, Christen, Jood of Atheïst. Die keuze is aan jou.

En op het moment dat je "heen" gaat, is het aan GOD of in de Hemel of de hel gaat. Het is echt niet zo, dat iemand die moslim is, gelijk recht heeft op de hemel, zo werkt dat niet. Je moet je aan de voorschriften houden die GOD ons gegeven heeft.In mijn geval de Koran. Het is aan GOD om te bepalen wie waar komt. GOD weet het beste.

Je moet een goed mens zijn, niet alleen voor anderen, maar ook voor jezelf. Dus alcohol, drugs, onzedelijk gedrag, roken, kortom de dingen die je lichaam en ziel kunnen aantasten zijn verboden. Die dingen moet je niet gebruiken. Want GOD heeft voor ieder verbod alternatieven geschonken die wel helal (rein) zijn.

En ja, ik denk ook dat het of hemel of hel is. In de Koran wordt alleen maar gesproken over de goeden gaan naar de hemel, en de slechten gaan naar de hel. Hierbij moet ik wel zeggen dat er ook gezegt wordt dat sommigen die in dit leven "slechte" dingen doen in het latere leven eerst in de hel komen, en als GOD het dan wilt, kom je in de hemel.

En wat bedoel je met het goedmaken tijdens je dood? Bedoel je of je het goed kan maken op je sterfbed, oid? Weet ik niet, alleen GOD weet dat. Maar waarom zou ik alleen in de laatste fase van mijn leven, naar GODs wens handelen? Is het dan niet een beetje laat? Want je weet dat je dood gaat, en bedenkt opeens, wat als er wel een hemel of hel is? Ik weet eerlijk gezegt niet hoe GOD ertegen aan kijkt, maar je kan beter nu beginnen, (voor de zekerheid), immers je kan zo meteen al heen gaan, hoe wil je het DAN goed maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
Op zondag 11 maart 2001 14:23 schreef micebec het volgende:

[..]
En op het moment dat je "heen" gaat, is het aan GOD of in de Hemel of de hel gaat. Het is echt niet zo, dat iemand die moslim is, gelijk recht heeft op de hemel, zo werkt dat niet. Je moet je aan de voorschriften houden die GOD ons gegeven heeft.In mijn geval de Koran. Het is aan GOD om te bepalen wie waar komt. GOD weet het beste.

Je moet een goed mens zijn, niet alleen voor anderen, maar ook voor jezelf. Dus alcohol, drugs, onzedelijk gedrag, roken, kortom de dingen die je lichaam en ziel kunnen aantasten zijn verboden. Die dingen moet je niet gebruiken. Want GOD heeft voor ieder verbod alternatieven geschonken die wel helal (rein) zijn.
Ja ben ik met je eens.
En ja, ik denk ook dat het of hemel of hel is. In de Koran wordt alleen maar gesproken over de goeden gaan naar de hemel, en de slechten gaan naar de hel. Hierbij moet ik wel zeggen dat er ook gezegt wordt dat sommigen die in dit leven "slechte" dingen doen in het latere leven eerst in de hel komen, en als GOD het dan wilt, kom je in de hemel.
Er is meer dan alleen een hel en een hemel.
De hel is een verzameling van sferen met weinig of geen licht. De hemel een verzameling van sferen met licht. In elke type zitten 7 sferen.
De 1e van de lichtsfeer is minder hoog en leuk dan bv de 2e.
En wat bedoel je met het goedmaken tijdens je dood? Bedoel je of je het goed kan maken op je sterfbed, oid?
Nee, als je bent overleden en leeft in de sferen.(kijk naar mijn onderschrift)
Mensen die zijn overleden en leven in de sferen gaan ook naar school en leren er vele dingen. Vervolgens wordt je weer op aarde geboren en moet je het weer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14841

EN al die verhalen die voor jullie stom klinken zoals Mozes die de r-zee scheidt zijn WAAR. De Egyptenaren hebben het ook niet voor niets opgeschreven op hun wanden.

---Maar dat hoeft niet per defenitie waar te zijn.

DE Babyloniers zijn verslagen door het kleinste volk. JA DAT is ook waar. Omdat de wereld anders helemaal anders eruit zou zien.

---Misschien was dat kleinere volk wel gewoon sterker. Of verder op het gebied van wapens en oorlog voeren? En hoe zou je kunnen weten dat god invloed heeft uitgeofent op de vooruitgang van dat kleinere volk.

---Ik denk niet of god dezelfde gevoelens heeft als de mens. Kan god zich wel beledigd voelen. Daar zou hij toch boven moeten staan?
En hoe weten we zeker dat god de mens naar zijn evenbeeld heeft geschapen?

DUS.

---Nee dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 17:53

Lordy79

Verdrietig

Onderstaand verhaal is een direct antwoord op de vraag of God bestaat. Het is nogal lang en droog, maar ach... dit forum heet Levensbeschouwing & Wetenschap en in onderstaand stukkie worden deze twee samengegoten.

---begin quote----

Telkens wanneer een verschijnsel waarneembaar, consequent en significant afwijkt van willekeurig gedrag, zonder waarneembare reden, dan is gerechtvaardigd om aan te nemen dat er een onzichtbare kracht of eenheid bestaat die de oorzaak is van dat verschijnsel. We moeten nu verder gaan en ons afvragen of er in de wetenschap een principe bestaat dat ons kan vertellen wat waarschijnlijk is en wat onwaarschijnlijk. Mogelijke verschijnselen zijn meestal willekeurig, terwijl onwaarschijnlijke meestal het resultaat zijn van een of andere onzichtbare kracht (als er natuurlijke geen waarneembare reden is).

Er bestaat inderdaad zo'n principe. Het is de tweede wet van de thermodynamica, die voor het eerst werd opgesteld door de Franse ingenieur Carnot en de Duitser Clausius. We zullen twee formuleringen van deze wet nader bekijken, de ene is informeel en heuristisch, de andere preciezer en formeler. Beide formuleringen zijn echter wetenschappelijk correct.

De eerste bewering is: wanorde is waarschijnlijk en orde is onwaarschijnlijk. Of, wat nader uitgewerkt: orde, structuur en complexiteit zijn onwaarschijnlijk terwijl wanorde, eenvoud en uniformiteit waarschijnlijk zijn. Het is niet moeilijk om te zien dat deze stelling waar is, want orde vertegenwoordigt slechts een paar specifieke vormen, terwijl elke logisch mogelijke vorm wanorde vertegenwoordigt. Laten we hier wat dieper op in gaan.

Stel dat we een stapel bakstenen vergelijken met een goed gebouwd huis. De stapel bakstenen vertegenwoordigt wanorde en het stenen huis orde. Als wij het stenen huis, steen voor steen, willen veranderen in een stapel bakstenen, dan kunnen we dit op elke logische manier doen. We kunnen elke steen pakken als eerste steen, en elke als tweede, enzovoorts. Alle mogelijkheden leiden tot een stapel stenen. Maar als wij een stapel stenen willen veranderen in een stenen huis, dan kunnen wij dit niet op iedere mogelijke manier doen. Wij kunnen, bijvoorbeeld, niet eerder de bovenste steen plaatsen wanneer we niet eerst een zeker aantal lagere stenen hebben geplaatst. Hieruit volgt dat het veranderen van een stenen huis in een stapel stenen een proces vertegenwoordigt dat van orde leidt tot wanorde, of van het onwaarschijnlijke naar het waarschijnlijke. En het veranderen van een stapel stenen in een goed gebouwd stenen huis vertegenwoordigt een proces dat leidt van wanorde naar orde, dat wil zeggen van het waarschijnlijke naar het onwaarschijnlijke.

Dus, als wij midden in het bos een huis bouwen en er vijftig jaar lang niet naar omkijken, dan moeten we niet verbaasd zijn dat het huis verworden is tot een stapel stenen. Maar als we een stapel stenen in het bos achterlaten en hem onder dezelfde omstandigheden vijftig jaar achterlaten, dan zouden we zeer verbaasd zijn om er na die tijd een goed gebouwd huis te vinden. De verbazing die we dan zouden ervaren vertegenwoordigt onze intuïtie van de waarheid van de tweede wet van de thermo-dynamica.

Laten we nu overgaan tot de tweede, formelere verklaring van deze wet. We beginnen met een paar definities. Met een fysisch systeem bedoelen we iedere fysieke eenheid (voorwerp) of verzameling van zulke eenheden. De eenheden waaruit een fysisch systeem is opgebouwd noemen we de componenten, en iedere verzameling van componenten van een systeem noemen we een subsysteem. Een geïsoleerd fysisch systeem is er een dat geen energie van buiten ontvangt. Onze bewering is nu: in ieder geïsoleerd fysisch systeem zal de wanorde toenemen. Als het systeem geïsoleerd blijft dan zal de wanorde dusdanig toenemen dat het een staat bereikt die bekend staat als volslagen wanorde (maximale entropie). Het systeem verkeert dan in een stabiele staat, omdat het dan niet meer aan verandering onderhevig is, tenzij we van buiten af energie toedienen. Anders gezegd: ieder systeem verwordt tot wanorde als het "aan zich zelf wordt overgelaten."

Deze formulering van de tweede wet van de thermo-dynamica leidt natuurlijk tot de vraag of er werkelijk zo'n geïsoleerd fysisch systeem bestaat. Voor zover we weten bestaat er geen volledig geïsoleerd systeem (tenzij we het hele universum als een gesloten systeem beschouwen, hetgeen ook betwijfeld wordt). De meeste energie van ons solarsysteem komt bijvoorbeeld van de zon, maar er zijn enkele stralings- en energiebronnen van buiten het solarsysteem. Er zijn echter veel relatief geïsoleerde systemen, en binnen deze systemen is de tweede wet van de thermo-dynamica altijd bevestigd. Deze wet is werkelijk één van de meest geverifieerde en gevalideerde van alle wetenschappelijke wetten.

Een heel belangrijk punt moeten we hier echter benadrukken. De tweede wet van de thermo-dynamica stelt dat ieder geïsoleerd systeem noodzakelijkerwijs degenereert tot wanorde, maar dit sluit niet uit dat ook niet-geïsoleerde systemen niet kunnen degenereren.Om deze degeneratie te voorkomen is het meestal niet voldoende om zomaar lukraak energie aan het systeem toe te voegen. De energie moet zodanig worden toegediend en in zo'n vorm dat het systeem in staat is om iets van die energie om te zetten in orde (of om de energie te gebruiken om haar structuur complexer te maken). Hoe zoiets zal plaatsvinden zal van het systeem zelf afhangen (de verbanden die er bestaan tussen de componenten van een systeem), hoe het systeem zich ontwikkelt, en hoe de wisselwerking is met de buitenwereld.

Laten we twee voorbeelden geven. Men gaat er van uit dat de Browniaanse beweging van luchtmoleculen in een afgesloten ruimte volledig willekeurig is. Laten we aannemen dat er een fles zeer vluchtig parfum in deze ruimte wordt opengedaan. De beginsituatie, met al het parfum in de fles, vertegenwoordigt orde. Zodra het parfum uit de fles ontsnapt en begint te vervliegen, zorgt de Browniaanse beweging van luchtmoleculen ervoor dat het parfum zich snel verspreidt totdat het gelijkelijk over de kamer is verdeeld. Dit is de natuurlijke degeneratie tot wanorde, geheel verklaarbaar door de willekeurige aard van de Browniaanse beweging. Stel dat we het experiment iets aanpassen door er stralingswarmte van een bron van buiten aan toe te voegen. De toegenomen luchttemperatuur zal er alleen voor zorgen dat de Browniaanse beweging sneller wordt en daardoor de verspreiding van de parfum versnelt (en dus de degeneratie tot wanorde). In dit geval zal de toevoeging van energie van buitenaf niet resulteren in een ontwikkeling naar orde.

Als tweede voorbeeld beschouwen we de groei van de gebladerde plantensystemen op aarde, die afhankelijk zijn van het proces van fotosynthese binnen het bladersysteem van de plant. Fotosynthese gebruikt direct zonlicht als energiebron van buitenaf. Als het zonlicht volledig zou worden weggenomen en vervangen door een andere energiebron (bijvoorbeeld warmte) dan zouden deze planten niet groeien. Hieruit volgt dat de interne structuur van een bladplant het gebruik van een zekere vorm van energie van buitenaf (direct zonlicht) toestaat, om de complexiteit van haar geheel te vergroten en zo te ontwikkelen naar een staat van grotere orde. Maar andere vormen van energie zullen niet resulteren in groei en grotere complexiteit (te veel energie kan er zelfs toe leiden dat het systeem wordt vernietigd).

De waarneembare wereld (zichtbare werkelijkheid) is dus samengesteld uit fysische systemen. Sommige daarvan ontwikkelen zich van een minder waarschijnlijke naar een meer waarschijnlijke staat, andere zijn (min of meer) statisch of stabiel en weer andere ontwikkelen zich van een meer waarschijnlijke naar een minder waarschijnlijke staat. Systemen van het eerste type zijn het gevolg van een willekeurig proces. De stabiele systemen bevinden zich of in een staat van volslagen wanorde of worden constant gehouden door het voortdurend toevoegen van energie van buitenaf (bijvoorbeeld de dissipatieve systemen van Prigogine). Die systemen die een ontwikkeling laten zien van een meer waarschijnlijke naar een minder waarschijnlijke staat kunnen niet het gevolg zijn van een willekeurig proces. De oorzaak van zo'n groeipatroon kan alleen het waarneembaar toedienen van energie zijn (zoals een plant groeit dankzij de zonneënergie) of anders is er een niet-waarneembare kracht. Dit laatste geval gaan we nu nader beschouwen.

4. God bestaat
Als we denken aan alle fysische systemen die er in het waarneembare universum zijn en ons afvragen welke van deze systemen de meest gecompliceerde is, van de hoogste orde en het meest gestructureerd, dan is er maar één duidelijk en ondubbelzinnig antwoord: de mens. Om preciezer te zijn de menselijke hersenen en het centrale zenuwstelsel. Volgens een vooraanstaand neuroloog vormen ze "de meest geavanceerde verzameling van zich gedragende eenheden van het universum". Vergeleken met alle andere bekende fysische systemen, zowel natuurlijke als kunstmatige, is de fysische mens veruit de meest complexe en van de hoogste orde. Van nu af aan spreek ik over de mens als de fysische mens, en niet over de mens in een metaforische, culturele of geestelijke betekenis.

Wij kunnen al een eerste conclusie trekken: aangezien de mens de hoogst geordende structuur in de bekende waarneembare wereld is, is hij de meest onwaarschijnlijke van alle fysische systemen en dus is het hoogst onwaarschijnlijk dat de mens door een willekeurig proces is ontstaan. Dus, laten we eens kijken naar het proces dat de mens deed ontstaan - het proces dat we evolutie noemen.

Eerst moeten we de feiten (voor zover we ze kennen) vaststellen van het evolutieproces. Het waarneembare van het verschijnsel evolutie vinden we voornamelijk in fossielen, die in afzettingslagen zijn aangetroffen op verschillende plaatsen op aarde. Als de fossielen elkaar zouden tegenspreken of niet éénduidig zouden zijn dan zouden we grote problemen hebben om deze gegevens uit te leggen. Dit is echter niet het geval. In alle afzettingen vinden we hetzelfde basispatroon, namelijk dat hogere, meer complexe vormen van leven volgen op de meer eenvoudige, minder complexe vormen. Met andere woorden, het proces van evolutie is er een van complexificatie. Er is een ontwikkeling zichtbaar van relatieve eenvoud en wanorde naar relatieve complexiteit en orde. Het is dus een ontwikkelingsproces van meer waarschijnlijke patronen naar minder waarschijnlijke.

Hoewel we gemakkelijk verstrikt kunnen raken in een discussie over hoelang het fysische universum bestaat, en het zonnestelsel, of de aarde zelf; of over hoelang de voorwaarden voor leven op aarde aanwezig waren voordat het leven werkelijk verscheen, het basispatroon is overduidelijk. De aarde bestaat al enkele miljarden jaren (vele deskundigen schatten dat de aarde zo'n 4,5 miljard jaar oud is). Algemeen wordt aangenomen dat de blauw-groene alg de allereerste vorm van leven was en dat dit ongeveer 2 miljard jaar geleden begon. Na het verschijnen van de alg was er een lange periode (misschien wel een miljard jaar) waarin dit de enige vorm van leven was. Op het moment dat de alg overvloedig aanwezig was verschenen er vroege vormen van plantaardig leven.

Door middel van datering door radioactiviteit, en andere soortgelijke methoden, is met hoge mate van zekerheid vastgesteld dat de allereerste weekdieren (het eerste teken van dierlijk leven) niet eerder dan 500 miljoen jaar geleden op aarde voorkwamen. Het evolutieproces, van ééncellige diertjes tot de verschijning van de volwassen mens (ongeveer 50.000 jaar geleden) duurde ongeveer 500 miljoen jaar, en dat is geologisch gezien een vrij korte tijd. Dit toont aan dat er geen tijd was voor zoiets als "onbegrensde" of "open einde" experimenten in de evolutie. Daar komt nog bij dat het aantal soorten dat bestaan heeft tussen de ééncellige organismen en de volwassen mens ongeveer op 1000 wordt geschat. In alle gevallen was er sprake van een proces dat leidde van een lager (en dus waarschijnlijker) naar een hoger (en dus minder waarschijnlijk) patroon. Ten slotte laat het bewijsmateriaal uit de fossielen zien dat de evolutie geen gelijkmatig en geleidelijk proces was. Integendeel, er waren lange perioden van stabiliteit, die werden onderbroken door veel kortere perioden van snelle verandering.

Evolutie is een duidelijk voorbeeld van een proces dat een significante en consequente afwijking van willekeur laat zien. Binnen een specifieke en begrensde tijdseenheid trad er een consequente en terugkerende beweging op van meer waarschijnlijke naar minder waarschijnlijke patronen. Het is daarom onwetenschappelijk en irrationeel om dit proces toe te schrijven aan het toeval. Als alle overgangen van de ene naar de andere soort toeval zouden zijn geweest dan zou dit hele proces duizend keer langer geduurd hebben dan nu de aarde oud is (en zo oud is het gehele universum niet eens).

In het licht van al deze overwegingen hebben wij het wetenschappelijke recht - we zijn het zelfs verplicht aan de logica van wetenschappelijke methodologie - om te concluderen dat het evolutieproces het resultaat is van de werking van een of andere niet-waarneembare kracht. De mens in het bijzonder, zijnde het eindprodukt van de evolutie, dankt zijn bestaan aan deze kracht. Ik noem deze kracht God, maar als deze naam u niet bevalt, noem het dan eenvoudig de kracht van de evolutie (of om preciezer te zijn, de kracht die de evolutie heeft voortgebracht en dus de mens).

---einde quote---

BRON: William S. Hatcher
voor het hele verhaal: http://www.vizier.bahai.nl/151/bestaanvangod.html

Overigens zegt de opener van dit topic dat het 'niet echt boeit', maar dit is een vraag die de mensheid al sinds het bewustzijn boeit, denk ik.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Op woensdag 07 maart 2001 12:27 schreef Miss Tabbie het volgende:
Okay

Hier zijn een paar van mij:
Openbaring 20:10
"...en de Duivel, die hen verleide, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden."

Matheüs 32:33
"Slangen, adderengebroed, hoe zult gij ontkomen aan het oordeel der Hel?"

Matheüs 5:29
"Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden rukt het uit en werp het van u af, want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de Hel geworpen worde."

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpegernie
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Op zondag 11 maart 2001 13:23 schreef Tzzer het volgende:
Micebec, ik weet dat de koran niet van de bijbel is afgeleid, maar volgens mij probeerde osama te zeggen dat de koran hetzelfde soort boek is als de bijbel.
Er zijn overeenkomsten in de teksten maar of de Koran is afgeleid uit de Bijbel, daar kun je een heel nieuw topic over openen en verder krijg ik dan ook Micebec op m'n dak (no offence, ;))

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
Overigens zegt de opener van dit topic dat het 'niet echt boeit', maar dit is een vraag die de mensheid al sinds het bewustzijn boeit, denk ik.
Dan zijn we dus eigenlijk al sinds het bewustzijn een beetje vreemd bezig. Want als we nou eerst eens liefde voor elkaar hadden en elkaar hielpen en dienden dan komt dat god vraagstuk vanzelf wel eens keer.
Niet dat het niet interessant is maar er zijn dingen die belangrijker zijn en waar soms totaal niet aan gedacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Dan zijn we dus eigenlijk al sinds het bewustzijn een beetje vreemd bezig. Want als we nou eerst eens liefde voor elkaar hadden en elkaar hielpen en dienden dan komt dat god vraagstuk vanzelf wel eens keer.
Niet dat het niet interessant is maar er zijn dingen die belangrijker zijn en waar soms totaal niet aan gedacht wordt.
Tja... nu ga ik heel erg vroom klinken, maar ik geloof zelf dat er buiten God geen liefde is en dat de mens van nature geneigd is tot ieder kwaad. (ja ja... dat is nogal wat) Dus volgens leren we lief te hebben door te kijken wie God is.

Maar ik weet dat ik hierop allerlei reakties krijg als 'waarom doet God niets aan de honger, oorlog in de wereld' en 'in het oude testament moesten er allerlei volkeren uitgemoord worden in palestina zodat de joden er konden wonen'.

Die reakties zijn begrijpelijk, maar als we daarover gaan discussieren, denk ik dat we beter naar een religieus forum kunnen gaan.

Dat verhaal van leren wat liefde is door God te kennen is overigens mijn overtuiging en dit kan ik niet wetenschappelijk bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14019

Als god almachtig is laat hem dan een steen maken die zo zwaar is dat hij hem zelf niet kan optillen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Als god almachtig is laat hem dan een steen maken die zo zwaar is dat hij hem zelf niet kan optillen
:) Een oud grapje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 11 maart 2001 14:23 schreef micebec het volgende:

[..]

Kijk, GOD bepaalt wanneer wij geboren worden en wanneer wij overlijden. In de tussenliggende tijd, bepaal je zelf (doordat ieder mens een eigen wil heeft) wat je met je leven doet. Je wordt Moslim, Christen, Jood of Atheïst. Die keuze is aan jou.
Nou op dit standpunt ben ik het niet met je eens. Omdat de mens zelf bepaalt wanneer hij doodgaat. Niet dat God het niet kan, maar waarom zou hij? Het is dus ook zo dat zelfmoord je eigen ingreep is of moord, een ingreep van een ander. Dat heeft Allah niet bepaald. Wel is bepaald tot waneer men max. kan leven. DNA - Cel - tijd mechanisme.
Wat er met babys gebeurt die doodgaan. Hoe over hun wordt geoordeelt. Moeten wij zich niet afvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
Op zondag 11 maart 2001 22:23 schreef Lordy79 het volgende:
Dus volgens leren we lief te hebben door te kijken wie God is.

Dat verhaal van leren wat liefde is door God te kennen is overigens mijn overtuiging en dit kan ik niet wetenschappelijk bewijzen.
Nou ben ik het wel gedeeltelijk met je eens.
Als je god probeert te kennen probeer je dus eigenlijk (ook) de wetten van god te kennen, en die leiden tot liefde enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:59

Defspace

Administrator

Wij kunnen al een eerste conclusie trekken: aangezien de mens de hoogst geordende structuur in de bekende waarneembare wereld is, is hij de meest onwaarschijnlijke van alle fysische systemen en dus is het hoogst onwaarschijnlijk dat de mens door een willekeurig proces is ontstaan. Dus, laten we eens kijken naar het proces dat de mens deed ontstaan - het proces dat we evolutie noemen.
Dit is niet waar.

Een grotere mate van orde, zorgt namelijk voor een grotere mate van wanorde.

Wij met het "hoogst" geordende systeem zorgen voor een veel grotere verspreiding van wanorde over dezelfde periode.

Daarom werken wij dus ook het efficiënts aan het vergrote van de wanorde, en is het haast logisch voor een natuur waar het recht van de sterkste geldt om ons hier naar toe te evolueren.

Ga bij jezelf na, en bedenk welke "fysisch systeem" hier op aarde de meeste wanorde teweeg brengt. (stralingsvormen included)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Wij met het "hoogst" geordende systeem zorgen voor een veel grotere verspreiding van wanorde over dezelfde periode.

Daarom werken wij dus ook het efficiënts aan het vergrote van de wanorde, en is het haast logisch voor een natuur waar het recht van de sterkste geldt om ons hier naar toe te evolueren.

Ga bij jezelf na, en bedenk welke "fysisch systeem" hier op aarde de meeste wanorde teweeg brengt. (stralingsvormen included)
Jep.. de mens... maar ik denk dus ook dat als het zo is als in dat verhaal staat, de mens het eindstation is en dat wij donders goed weten hoe we er geen puinhoop van zouden kunnen schoppen, maar dat we met z'n allen te egoistisch zijn.

De bijbel zegt dat ook heel mooi: de mens KAN sinds de zondeval alleen maar 'kwaad' doen omdat dat de mens helemaal doordrenkt is van de zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24367

Gelukig weten we nu beter.
als er nu kinderen worden geindoctrineerd in achterkamertjes door ouders die zo zeker weten dat ze gelijk hebben om te beweren dat deze kwestie totaal onzinnig is om te zeggen dat zij alleen over de totale waarheid beschikken. Pure waanzin. het hele geloof is een uit de hand gelopen verdeling van machten die door de mensheid langzaam is aangenomen. Niet kunnen aannemen heet dat.
DENK VRIJ NA.
ik :r over hen allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
Op maandag 12 maart 2001 21:01 schreef _veritas_ het volgende:
Het hele geloof is een uit de hand gelopen verdeling van machten die door de mensheid langzaam is aangenomen.
Al die religies die op aarde zijn, hebben een eigen god hebben gemaakt. Een god aan wie eigenschappen werden toegedicht, die voortkwamen uit eigen gedachtenspinsels. En aangezien deze gedachtenspinsels als waarheid werden/worden aanvaard en in daden werden/worden omgezet, had de éne religie een "betere" god dan de andere, met als gevolg dat uit naam van hun god, vele oorlogen zijn gevoerd. Vele miljoenen en miljoenen mannen, vrouwen en kinderen werden hierbij door de verdoemenis vermoord, of werden opgehangen, verdronken, verbrand, levend begraven, in stukken getrokken, geroosterd, gemarteld en verkracht. De ene religie verdoemde de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 30-04 23:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

bestaat god?
ik denk: (hou je vast)

mensen moeten voor alles een reden hebben, als mensen bang zijn gaan ze er een verhaal voor verzinnen. veel mensen kunnen het niet accepteren dat na de dood het gewoon ophoudt, natuurlijk is het leuk om over hel en reincarnatie te denken, maar volgens mij is de kans GROOT dat als je dood bent het gewoon ophoudt, einde verhaal, stekker eruit.
de reden dat zoiets als hel en hemel is uitgevonden is omdat het heel moeilijk te bevatten is: je leeft en dan ben je dood(hoe voelt dat??) weet niemand, het is makkelijker te bevatten of mee om te gaan als je er een verhaal om verzint. Wat ik nu zeg kan ik ook slecht bevatten, maar ik denk dat er wel een POINT in zit.

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
Op maandag 12 maart 2001 22:09 schreef AtomicShockwave het volgende:
je leeft en dan ben je dood(hoe voelt dat??) weet niemand
Oh nee? weet niet niemand dat?
Dacht het wel, erg zijn mensen met bijna doodervaringen, er zijn mediums, enkele zijn meegegaan met iemand die overleed om te beleven hoe het was. Er zijn mensen die geesten zien. En er zijn doden die vertellen, aan mensen (mediums) hoe het was.
Ga eens naar een medium om te praten met iemand die is overleden en die je dierbaar was. Ik hoop dan wel voor je dat dat een echt medium is, maar aan de dingen die die dierbare dan zegt (volgens dat medium) zul je al snel merken of het kan kloppen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 11 maart 2001 17:33 schreef KTEINO het volgende:

[..]
Dat de Egyptenaren zo'n gebeurtenis vastlegden, terwijl hun leger verdronk in de zee kan natuurlijk geen verzonnen verhaal zijn omdat het hier niet over een mythologische veldstrijd, een held of God gaat. Nergens wordt dat verteld.
Dat de Babyloniers werden verslagen door een klein volk, is waar omdat er niks daarna van Babylon werd vernomen.
Feiten: Babylons rijk was een rijk dat reikte uit van midden-oost asie op de hoogte van 500 km boven de tegenwoordige grens van Rusland. Tot verder dan het Egyptische rijk naar het westen rijkte. Nu zullen de meeste geschiedenis-DOCENTEN zeggen dat Babylon niet zo groot was maar als Iran en Agfhanistan en nog paar landen erbij. Maar dat is niet waar. Vanwege de grote strijdkrachten en de enorme volkeren die zich tot het Babyloonse rijk bijvoegden reikte Babylon zover ze konden kijken. Dus een echte grens was er niet, over waar het leger kwam kon zonder moeite zeggen dit is Babylon. Wie wou ze tegenspreken. Op een avond werd een klein volk ten noorden van de hoofdstad aangeroepen tot strijd tegen de Babyloniers (door de engelen van God). Zoals iedereen weet was Babylon gedreven door de satanistische hoererij, gokerij en all het andere waardoor Iblis zijn gelijk kon krijgen. Wat ik nu gaa vertellen klinkt als een wonder maar het gebeurde met reden.
Toen ze werden opgeropen tot strijd, was er een enorme twijfel over de aanval. Maar ze wisten dat men niet mocht twijfelen aan de alles wetend.. enz. Op dat moment werd de strategie besproken, de tijd van de aanval, waar, hoe, de voorbereiding enz. Net zoals de arabieren later zullen doen vielen ze 's ochtends aan op de meest gevoelige plek van de hoofdstad. Na een groot feest, waarbij iedereen dronken was, (zelfs de soldaten) Nu deze informatie kon dat volk niet verkrijgen omdat ze al eerder geruzied hadden met de Bab. Maar de Bab. waren ook niet van plan om iets tegen hun te doen omdat ze in het niets bij hun vielen. Op het moment van de aanval stonden geen posten bij de deur of zelfs scouts, het was de perfecte aanval. Zelfs de grootste generaals zoals Bonaparte Napoleon of Marschalk Josip Broz Tito konden zo'n tactiek niet bedenken.

En dat God zich toch wel beledigd voelt zie je in het volgende stuk:
Een van Gods volkeren waren de Joden. Maar toen zelfs de profeet Mozes (God zij met hem) een fout beging had God voorspeld dat de Joden niet langer zijn Volk waren maar dat ze als nomaden zouden moeten leven en zeer moeilijk in leven zullen blijfen, veel problemen waren ook voorspeld. Nu zit ik niet de bijbel/koran exact te citeren maar zoiets kan je verwachten. Niemand wil beweren dat onze liefdadige God zo acteert. Maar waarom laat hij zich nu niet meer horen. Waarom zijn de Joden zo vaak de l*l? En waarom staat het in alle testameten? Het antwoord is simpel: wij stellen onze God ons totaal verkeerd voor. We hebbem al lang niet contact met Hem gehad. En tegenwoordig schijnt niemand nog aandacht te besteden aan de moraliteit achter de bijbel. Maar ze denken dat ze God kunnen overtreven door te bewijzen dat het niet magisch hoeft. Jongens magie is geen waarheid, de natuur om ons heen is de waarheid. Het is niet zo dat als veel is verklaard met hoe het werkelijk in elkaar zit, we hebben bewezen dat God maar een sprookje is.
Iedereen zit met een kritische kijk op de bijbel maar de waarheid is echter dat men bij de bekritisering vergeet dat men het boek dan probeert onderuit te halen. IPv te begrijpen zeggen jullie bij elke zin dit kan nooit kloppen.
Jullie moeten wel beseffen dat we het over een zeer oud boek hebben uit de tijd dat de mensheid nog rein was, maar niet zoveel wetenschapp. kennis had. Dus al wou jij tegen zo'n iemand vertellen hoe jij de aarde hebt gemaakt, ga je niet beginnen met: "De protonisatie van de elektronen begon op het punt van de temp...., toen de maghleaanse wolk uiteindelijk (na 3,849438 miljoen jaar was afgekoeld begon Fe zich op een ....enz.)
Dan vragen die mensen zich toch wel af van: |:(

mzzl. tzzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18395

Op zaterdag 10 maart 2001 17:21 schreef micebec het volgende:

[..]

Als jij theïst bent, wat geloof jij dan?
Atheïsten geloven in zichzelf en de wetenschap :) ik ook . Ik heb meer vertrouwen in de wetenschap trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaman
  • Laatst online: 03-12-2022
Zelf ben ik atheist. Ik geloof heus wel dat mensen uit de Bijbel steun etc halen. Maar ik heb de Bijbel nooit nodig gehad voor steun. En staan daar nou werkelijk dingen in die wij niet weten? En moet je daarom nou ook gelijk te geloven wat er in staat, en in God te geloven? Een ware entiteit die 8000 jaar geleden (:Dalleen hier lach ik mij alleen al rot om:D) de wereld schiep hoe wij die kennen.
Nemen die mensen nou echt al die wetenschappers in twijfel dat de aarde is een lavabal was en afkoelde etc. Nou je kent het verhaal wel. 4,5 MILJARD JAAR GELEDEN! En niet alleen dat, eigelijk heel veel dingen die de wetenschap gewoon echt bewezen heeft, maar die de godsdienst omstrijd. (Aarde is plat) Vooral de ouderdom van de Aarde zit mij dwars. Fossielen liegen niet lijkt mij, koolstofouderdomd bepaling (weet niet precies hoe het heet) liegt niet lijkt mij. Om over dinosouriers nog maar niet te beginnen.

Atheisten hoeven zich niet te verschuldigen waarom zij niet geloven. Zij zijn niet slecht. (Nou eigelijk volgens de Bijbel wel, maar dat laten we even zitten.) Ik geloof niet, omdat ik nou eenmaal niet zo opgevoed ben. Voor mij is de god Thor net zo min waar als de Bijbelse God. Als ik in een oosters land had gewoond, raad eens welke religie ik dan volgde?
Dus ik ben met neutrale (dus niet Christelijke of van een ander geloof) normen/waarden/principes opgevoed. Dus ik heb met een "clear mind" de keuze kunnen maken (eigelijk was het al geen keuze meer) om NIET in God te geloven, omdat het puur onzin is, in mijn ogen. En dan bedoel ik het idee God. En niet de 1000en dingen die in de bijbel staan waar je ook wat aan heb. Dus voor ons is de Bijbel een sprookjesboek. Maar zoals je misschien wel hebt geleerd met nederlands, sprookjesboeken zit altijd een moraal in, een les. De kern. MAAR DAN HOEF JE NOG NIET DE VERHALEN TE GELOVEN!

Een normale atheist is er niet op uit om mensen hun geloof af te nemen. Hij is gewoon iemand die probeerd te doorgronden waarom hij niet geloofd. Dit waarschijnlijk omdat theisten zo graag willen weten waarom hij niet geloofd. Dat antwoord is makkelijker te geven dan waarom mensen WEL geloven.

PS:
Ik laat mensen die geloven gewoon in hun waarde trouwens. Heb geen problemen met gelovers...Mijn moeder geloofd. (Heeft mij gelukkig niet zo opgevoed, dat zou oneerlijk zijn. Gedoopt en zo. Er staan misscien een beetje offtopic dingetjes in, maar ik heb mijn post uit een ander forum gecopied ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaman
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaman
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaman
Had ik een heel betoog zegt niemand wat. Ik heb dit zo vaak dat ik te laat kom in een 'discussie' ;(

Volgende keer beter :):)
Pagina: 1