• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor een vriend die een bedrijf heeft ben ik aan het kijken naar een oplossing voor zijn email/agenda en backups.

Bijkomend is dat hij ook graag thuis bij zijn bestanden wil.

Ik heb het volgende idee:

Op dit moment heeft hij zijn mail/agenda via een aanbieder van hosted Exchange. Dit kost 20 euro per maand. Het idee is om dit te verplaatsen naar Google Apps. Dit standaard versie is gratis. Enige 'nadeel' is dat er bij de standaard versie geen Outlook ondersteuning zit maar de web interface is prima.

Op zijn telefoon komt Google Sync te staan om daar zijn agenda/contactpersonen en email te syncen.

Er draait een server waar al zijn bestanden op staan. Deze worden gebackuped naar een externe schijf. Het idee is om een Dropbox account te nemen van 50 gig en daar te bestanden naar toe te laten syncen. Zo kun je en thuis bij je bestanden en ze staan ergens veilig opgeslagen buiten het pand.

Iemand nog tips of eventueel opmerkingen?

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:08

Grvy

Bot

Is het een eenmans bedrijf? of komen er medewerkers bij in dat geval is VPN misschien een betere oplossing dan Dropbox.

Dit is een account.

• ViNyL
  • Niet online
Het is een hoveniersbedrijf, hij is in ieder geval de enige die op kantoor zit en gebruik maakt van de bestanden buiten kantoortijd.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-01 16:42
Google Apps for your domain heeft gewoon IMAP/POP3 dus ik zie niet in waarom dat niet in Outlook zou kunnen?

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:29

_AN

thaan schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 18:09:
Google Apps for your domain heeft gewoon IMAP/POP3 dus ik zie niet in waarom dat niet in Outlook zou kunnen?
Precies. Ik gebruik zelf ook de Google Apps standaard variant. Ik heb in Outlook IMAP ingesteld. Dit werkt prima! :)

• ViNyL
  • Niet online
Volgens mij geldt dat alleen voor de email, en niet voor bijvoorbeeld je agenda en contactpersonen.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-01 16:42
ViNyL schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 18:11:
Volgens mij geldt dat alleen voor de email, en niet voor bijvoorbeeld je agenda en contactpersonen.
Ik heb me contacten in Address Book en me agenda in iCal (Mac) en in me Windows PC me contacten ook gewoon in Outlook en me agenda in Outlook. Contacten wel dmv een Google sync programma'tje, te vinden ergens tussen de instructies van hoe je je contacten etc met Outlook synct. Dat is allemaal makkelijk te vinden.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Waarom niet gewoon een kleine server met Small Business Server 2008?

[ Voor 88% gewijzigd door Turdie op 30-01-2010 18:37 ]

• ViNyL
  • Niet online
shadowman12 schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 18:37:
Waarom niet gewoon een kleine server met Small Business Server 2008?
Omdat het dan direct aardig in de kosten loopt, en volgens mij hoeft dat niet per se..

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:29

_AN

ViNyL schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 19:51:
[...]

Omdat het dan direct aardig in de kosten loopt, en volgens mij hoeft dat niet per se..
Wat er draait er nu op de server qua OS? Misschien is de huidige hardware voldoende en is alleen het aanschaffen van het OS voldoende. Hoewel ik moet zeggen, dat ik Google Apps er fijn vind werken.

Verwijderd

ik heb ook men email via google apps en gebruik Thunderbird om mail op te halen via imap. heb zelf 3 mail adressen waarvan 1 een domein (waarvan de mail gratis word gehost door apps)de rest @gmail. de kalender van google kan gesynchroniseerd worden en gedeeld met andere gebruikers via plug in Zinidus en ook contacten kunnen gecommuniceerd en gedeeld worden via plug in Lightning. men vriendin heeft ook thinderbird met een hotmail een xs4all werk mail en een gmail en we delen samen onze agendas (die van google) zodat we afspraken van mekaar kunnen zien (niet veranderen ingesteld) en ook contacten worden gedeeld altijd hadig als je een telefoon nr van een familie lid zoekt.
het hele zootje kost wel wat tijd om goed in te stellen en je moet ff opletten waneer er nieuwe versies komen aangezien de plug ins vaak 1 dag achter lopen, beter is om updates te instaleren automaties en nieuwe versies handmatig te instaleren waneer alles weer bij is qwa plug ins. nog een voordeel het werkt ook op Ubuntu.
voor smartphones zijn ook genoeg plug ins om google mail/calender/contacts uit te lezen en te bewerken.
ps Thinderbird is gratis :D
ps google apps is gratis voor consumenten en voor bedrijven 40 dollar per jaar (per gebruiker)en je krijgt daarvoor 25 gig aan schijf ruimte en 99% uptime.
succes :*)
psps ubuntu linux server editie met webmin is ook een leuke combi als je toch op de opensource weg zit :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2010 21:50 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:30
Het idee is om dit te verplaatsen naar Google Apps. Dit standaard versie is gratis. Enige 'nadeel' is dat er bij de standaard versie geen Outlook ondersteuning zit maar de web interface is prima.
Je kan ook naar de betaalde versie van google apps. Deze kost iets van $50 per jaar. Dan kan je wel perfect syncen met outlook. Pop3 en imap zijn leuk, maar werken niet echt super. Alle funties van google werken er gewoon niet mee. Als ik moet kiezen tussen pop3 imap of webmail, dan kies is voor webmail.

• ViNyL
  • Niet online
De webmail wordt het ook, gewoon omdat de interface daarvan prima is en alle zaken goed ondersteund worden.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-01 08:52

Equator

Crew Council

#whisky #barista

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 17:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ViNyL schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 18:03:
Voor een vriend die een bedrijf heeft ben ik aan het kijken naar een oplossing voor zijn email/agenda en backups. Bijkomend is dat hij ook graag thuis bij zijn bestanden wil.
Op dit moment heeft hij zijn mail/agenda via een aanbieder van hosted Exchange. Dit kost 20 euro per maand.
Wat is het probleem met zijn huidige oplossing? Exchange biedt toch alles wat hij wil?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ViNyL
  • Niet online
Ja klopt. er zijn ook geen problemen. Alleen een hosted Exchange oplossing is er een die geld kost. En als het gratis kan dan zou hij dat graag willen. Overigens wordt door de overstap naar Google ook nog eens de opslag ruimte die hij op dit moment voor zijn mail heeft vergroot. Lijkt me dus win win.
Pagina: 1