Stekkerdoos voor sterke apparaten.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:01
Hallo Tweakers,

Ben mijn kamer nu flink aan het opknappen en ik wil het dan ook zo goed mogelijk gaan doen. Maar nu stuit ik erop dat ik stekkerblok op stekkerblok heb aangesloten. Aldus een normale 6-weg blok met aan en uit rode knop.

Er is er al 1 kapot aldus 1-weg ervan. Verder sluit ik er een aantal behoorlijk zware apparaten op aldus denk ik zelf. Waardoor het denk ik op een dag allemaal eruit gaat klappen en ik niks meer overhoud.

De volgende apparaten worden erop aangesloten.
  1. iMac
  2. Printer
  3. Breedbeeld CRT tv
  4. XBOX 360
  5. Surround set
  6. Playon! HD
  7. Timecapsule
  8. Wii
  9. Laptop
  10. Desktop
En deze zitten dan ook met al dit apparatuur helemaal vol. Als ik een stekkerblok aanzet geeft hij al een stroomshock aldus bij de aan/uit knop. Lijkt me btw ook niet gezond voor een stekkerblok.

Ik ben naar de BCC geweest en die sturen je natuurlijk gelijk naar de duurste die er nou net zijn. 130 euro voor een Monster powercenter HDP750g. Zelf lijkt mij dit aan de overdreven kant om er een blok waar 6 stekkers inkunnen voor 130 euro aan te schaffen. Ze hebben me wel alles netjes uitgelegd al leek het mij meer een verkooppraatje aangezien wanneer er problemen waren ik dan bij Monster moest aankloppen.

Weet iemand voor dit probleem een oplossing toevallig wat ik het beste kan doen met dit probleem. Op dit moment is alles afgekoppeld nog dus op dit moment loop ik niet al teveel gevaar.

Hoop dat ik tot een oplossing kan komen en hoop daarnaast dat ik het hier goed geplaatst heb :D

Alvast bedankt!
Danny,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanvd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-10 14:10
Misschien dat je even kan kijken hoeveel die in totaal samen verbruiken.
Maar een normaal blok kan dacht ik 2500W aan, maar of dit aan te raden is weet ik ook niet, want als die er constant 2500W trekt zal die misschien wel doorbranden als je een goedkoop blok hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door stefanvd op 30-01-2010 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10 18:34
Heb je maar één stopcontact?

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

bij de praxis verkopen ze ook de ' zwaardere' variant die kan tot 3200 watt aan (16a) dat is tevens je max wat een zekering in de stoppenkast aankan.

de prijs is een 10e van die monster oplichtersbende

Pak je rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Vrijwel elk goedkope stekkerblok kan 3500W aan, oftewel 16A, oftewel het maximum wat je zekeringkast per groep kan hebben. Voor alle apparaten die jij noemt niet echt indrukwekkend. Het enige wat het wellicht zwaar te verduren krijgt is de schakelaar, als die de inschakelstroom moet schakelen. Laptop-voedingen willen dan nog wel een "vonk" geven, en dat vinden dergelijke schakelaars niet al te leuk.
Oftewel: is die schakelaar echt nodig? Schakel je daadwerkelijk alles tegelijk uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:10
Die apparaten vreten niet zo heel veel stroom, maar ze draaien wel bijna allemaal op lagere voltages. Er zitten dus trafo's in (of los, in een adapter) met gelijkrichtertjes en condensators. Als je een paar van dat soort apparaten in een keer tegelijk van stroom voorziet, zorgt dat nogal eens voor een flinke stroompiek. Misschien kun je spullen verdelen over twee blokken met schakelaars? Of anders zelf iets bouwen met een stevige schakelaar.

Ik heb zelf een stevige stekkerdoos gemaakt voor mijn hetelucht/combimagnetron. Die trekt namelijk maximaal 2,95kW en dat kunnen die gewone doosjes (met 1,5mm2-aders) niet aan. Zoiets moet je wel even zelf bouwen van snoer met 2,5mm2-aders, een stevige stekker en een stevige contactdoos. Zoek wel een stekker en contactdoos waar '250V~ 16A' op staat, dan zit je safe. Ik weet alleen niet of zulke contactdozen ook worden gemaakt met schakelaar...

edit
En mijn tweede alinea is geheel samengevat in het verhaal van Den the Man. Ik moet sneller typen. Overigens kunnen de meeste standaard blokken max. 2200W of 2500W aan, in tegenstelling tot wat Remco hierboven zegt. Ik heb er naar gezocht toen het stekkerblok achter mijn magnetron vlam vatte en volgens mij zit er weinig handel in die dingen die tot 3,5kW gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door dreamscape op 30-01-2010 16:06 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Meeste stekkerblokken gaan tot 10A (dat is ~2kW) Daar kom je echt niet aan met jouw spul daar.

Wat ik zo schat:
1. iMac -> 250W
2. Printer -> 10-20 tenzij het een laser is
3. Breedbeeld CRT tv -> 300W
4. XBOX 360 -> 300 ofzo?
5. Surround set -> 60W
6. Playon! HD -> ken ik niet, maar indien settopboxje zal het rond de 20 liggen
7. Timecapsule -> das toch een externe hdd? 20W
8. Wii -> 150W?
9. Laptop -> 50-60W
10. Desktop -> 300W

Dat is ongeveer het maximum wat ik verwacht dat het gebruikt, dan zit je op ~1100W, dan kan ook prima met die goedkope dozen.

Goedkope contactdozen met schakelaars zijn sowieso een ramp, die schakelaars zijn meestal verschikkelijke rommel.

Hoop gewoon een normale verdeeldoos zonder schakelaar, of een kwaliteitsding van ~3 tientjes met schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Het zal hoogstens de schakelaar zijn die er op een gegeven moment mee ophoudt door je inschakelvonk. Het verbruik dat SA007 hier schetst is ehm... ruw overschat gok ik zo. iMacjes zuipen idle meestal 80W - max in de buurt van 120, mijn ouders' huge-ass CRT heeft een maximumrating van 130W, een xbox 360 doet tegenwoordig maximaal 118W, wii 18W (yes, it is that good) en een desktop die idle boven de 100W zit is gestoord, onder load kan hij misschien wel (met dual gpu's) 300W aantikken. Het totaal zou ik eerder in de buurt van 400-500W schatten. Peanuts.

Het is dus echt hoogstens de inschakelvonk die een beetje vonkcorrosie veroorzaakt. Als je een fatsoenlijk schakelblok hebt zit daar een dual-action schakelaar in die hier tegen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Stekkerdozen kunnen vaak wel tot 3500watt, en dan is het nog niet erg als je daar even over heen gaat. Ook kan het niet zoveel kwaad om stekkerdoos op stekkerdoos aan te sluiten, zolang je niet boven de 3500watt komt is er niks aan de hand. De eerste die begint te klagen is je zekering. Niet te veel de snoeren oprollen.

Maar met de apparaten die jij aan het aansluiten bent lijkt het me allemaal geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door jelmervos op 30-01-2010 16:24 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
dreamscape schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 16:03:
En mijn tweede alinea is geheel samengevat in het verhaal van Den the Man. Ik moet sneller typen. Overigens kunnen de meeste standaard blokken max. 2200W of 2500W aan, in tegenstelling tot wat Remco hierboven zegt. Ik heb er naar gezocht toen het stekkerblok achter mijn magnetron vlam vatte en volgens mij zit er weinig handel in die dingen die tot 3,5kW gaan.
Ik heb hier 3 verschillende liggen, en ze gaan allemaal tot 3500 W :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 13:42
Versies met ingebouwde overspanningsbeveiliging en netfilter hebben vaak een veel lagere rating.
Die ik heb gaat tot 6A, maar goed 1380W haal ik niet met de PC en de randapparatuur er omheen.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is het anders een idee een stekkerdoos voor in een rack te nemen? Die dingen kunnen *veel* stroom aan, domweg omdat een rack enorm veel stroom trekt.

Zit vaak ook nog stroommeting enzo op. Prijs is wel een nadeel.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
4 in de gehele kamer. Op dit moment haal ik alles vanuit 1 stopcontact van de 2.
Verder gebruik ik 2 van deze blokken. (6-weg met rode knop je kent ze vast wel)

Afbeeldingslocatie: http://www.itsonline.nl/producten/500x500/ELKA-PIETERMAN-Onderdeel-STEKKERBLOK-6-VOUDIG-707510.jpg

Deze staan op elkaar aangesloten en de apparaten zijn verdeeld over de 2 blokken. Verder zet ik elke avond gewoon alles netjes uit dus de blokken gewoon de knop omzetten en daarna de stekker van het blok uit stopcontact.

Als ik het hier lees kan ik dan gewoon 1 nieuwe blok aldus een vervanger voor de kapotte kopen. Of moet ik toch overgaan naar een iets beter kwaliteit blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:56
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van deze dozen. Ze worden in iedere doe-het-zelf zaak verkocht, en nog bij een heleboel andere winkels voor variërende maar lage prijzen.
Je hebt dure apparaten er op aangesloten, dus mag de unit zelf ook degelijk zijn. Zelf heb ik geluk gehad dat ik een heavy duty 12 voudige kon krijgen met overspannings beveiliging.

Deze heeft een fatsoenlijke dikke kabel, zoals dreamscape ook aanhaalt. Verder is het lekker degelijk gebouwd. Kost misschien wat maar zeker geen 130 euro zoals monster vraagt. Dat lijkt mij, zonder dat blok überhaupt gezien te hebben, een erg exotische prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:54

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Praxis heeft degelijke stekkerdozen (met 12+ aansluitingen) van rond de 15 euro die tot 3500 watt gaan. Die gebruik ik naar tevredenheid.

Ik heb zelf maar één stopcontact op onze tv-kamer en daar zitten de volgende apparaten op:

-LCD tv (voorheen zat daar een breedbeeld crt op)
-PS3
-X Box 360
-Wii
-PS2
-NES :P
-VCR
-DVD
-5.1Surroundset
-HTPC (oude Northwood P4)
-100Mbit Switch
-DVB-S Tuner

Jij gaat dat dus zeker redden met zo`n doos.

[ Voor 4% gewijzigd door Michael Knight op 30-01-2010 17:15 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Mijn laptops vonken ook als ik de stekker in het stopcontact prik. Dit komt een beetje door de opzet van de voeding volgens mij. Bij inschakelen een hoge piek en daarna weer normaal.

Zo zijn 4 adapters genoeg om een 16A automaat groep eruit te trekken omdat deze heel vies doen bij het inschakelen. Zelf heb ik gewoon 2 APC SurgeArest stekkerblokken gebruik op 2 verschillende stopcontacten maar wel weer op dezelfde groep. Ik heb maar 4 groepjes voor das hele apartement

Overigens heb ik net bij de MM een Cresta kWh meter gekocht (10 euri) en daarmee kun je dus zien hoeveel watt je gebruikt met je stekker blok ( tenminsten dat zegt de verpakking hij moet er nog uit..)

Deze maar dan 8 gaatjes
http://www.techno-vision....e%20Arrest%20PH6T3-GR.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door raymonvdm op 30-01-2010 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
Engineer schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 18:11:
Als het om de schakelaar gaat van de stekkerdoos, maar je denkt dat die het gaat begeven onder je load, trek gewoon de stekker van de stekkerdoos eruit ipv de schakelaar te gebruiken. Die stekker <-> stopcontact verbinding kun je wel een paar jaartjes tegenop vonken voor het een beetje vernaggelt eruit begint te zien.

De rest van de stekkerdoos krijg je als het goed is sowieso al niet kapot zolang je onder de 16 ampere blijft, zoals hierboven ook al is gezegd.

Tevens zijn zware adapters de grootste vonkentrekkers, bijvoorbeeld die van de laptop en xbox 360. Als je niet veel 360 speelt kun je dus ook die stekker er gewoon uit laten tot je er wel een keer op speelt. Computers en TV's gaan in eerste instantie staan idle'n als je de stroom erop zet, daar zou ik me niet over druk gaan maken.
Op dit moment trek ik ook de stekker uit stopcontact zoals je aangeeft. Moet zoiezo nog 1 nieuwe halen dan ga ik wel zoals hierboven bij de praxis kijken vandeweek.

Bedankt allen voor de info gelukkig heb ik die doos van monster niet gekocht met de verkooppraatjes van de BCC 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
de inschakelpiek van een breedbeeld CRT is ook aanzienlijk, door de demagnetisatie.
PC en laptop voedingen geven ook een inschakelpuls.

het verbruik als alles aan staat is niet het probleem. wel het inschakelen (als je lichteffecten uit de schakelaar ziet gaat het inderdaad niet helemaal goed)

aan de andere kant moet je zo'n schakelaar misschien ook niet zo vaak omzetten. schakel gewoon apparatuur die je niet gebruikt uit met de op het apparaat aanwezige schakelaar.

als dan enkel de voedingen over blijven is er geen probleem.

Petrolhead en draadjesnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

maar de crt krijgt die degauss piek niet als je de stekker dr in steekt (vonk bij de stekker, of de rode schakelaar in dit geval) en die stroompiek krijg je wel met t opladen van (slecht gedesignde) switch mode adapters (van laptops enzo..) en die vern*ken dus je stekkerblokken..

maar kortom: laat t stekkerblok gewoon aan, of haal de stekkers dr uit/schakelaar uit van de apparaten die je niet gebruikt.. (of klus een fatsoenlijke schakelaar op de plaats van de rode flutschakelaar..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:10
AlexanderB schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 13:19:
maar de crt krijgt die degauss piek niet als je de stekker dr in steekt (vonk bij de stekker, of de rode schakelaar in dit geval) en die stroompiek krijg je wel met t opladen van (slecht gedesignde) switch mode adapters (van laptops enzo..) en die vern*ken dus je stekkerblokken..
Dat is wat ik in mijn post van zaterdag bedoelde. Ik wist alleen niet dat het aan slecht ontworpen switch mode adapters lag :)

Punctuality is the politeness of kings

Pagina: 1