Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 18:46
Hallo tweakers,

sinds dinsdag heb ik een nieuwe computer. Hieronder de specs:

Processor:
Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz (4 CPUs), ~2.7GHz
Memory:
2x OCZ Gold (2gb)
Hard Drive:
Samsung HD103SJ 1 TB
Video Card:
MSI Radeon HD 5850
Moederbord:
MSI P55-GD65
Voeding:
Antec EarthWatts 650 Watt.

Dit alles draait op W7 64 bit.

Nu heb ik sinds gisteren last van blue screen's of death. Gisteren bleef hij maar opnieuw opstarten, dus Windows 7 opnieuw geprobeerd te installeren. Hier kreeg hij ook meerdere keren een BSOD, met de foutmelding Stop 0x00000000A-IrQl_Less_or_Equal (dus tijdens de installatie).

Omdat ik dacht dat het aan mijn install lag, heb ik een Linux boot cd gebruikt. Hier kwam ik uiteindelijk mee in linux. Toen heb ik een ubuntu cd erin gestopt, maar die kreeg ik niet geinstalleerd op de harde schijf(I/O error). Ik heb toen een andere harde schijf geprobeerd, die kreeg een BSOD na een fout in Windows.old. Nu dacht ik dat het aan de dvd-drive lag, dus heb ik Windows op een bootable USB stick gezet en zo W7 geinstalleerd. Ik heb de dvd-drive losgekoppeld, en nu staat er dus eindelijk W7 op.

Echter, het probleem is hiermee niet verholpen. Soms wordt het scherm plotseling zwart, zonder reden, en kan ik niets anders doen dan de PC opnieuw op te starten. Nu heb ik Windows update gedaan, en ik kreeg dezelfde error als tijdens de installatie (less or equal). Ik heb de ATi drivers (10.1 & 9.12) geinstalleerd en gedeinstalleerd.
Ik heb overigens 2x een memtest gedaan, dit zonder fouten. De computer wordt ook niet te warm, toen hij nog werkte waren de max temperaturen in de buurt van de 50 graden.

Wat ik nog ga doen:
  • 1 geheugen slot eruit halen
  • Prime 95 laten draaien
  • Ik ben nu bezig met HD-tune aan het draaien
Heeft iemand verder nog suggesties? Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor dit soort dingen hebben we een guide opgesteld: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Hoe lang heb je Memtest gedraaid? Vuistregel is dat je het echt een nachtje moet laten lopen om iets zinnigs te kunnen zeggen. Als je dat twee keer gedaan hebt zonder fouten, dan is het onwaarschijnlijk dat het probleem aan je geheugen ligt. Als je het veel korter gedaan hebt, dan is het duidelijk: Memtest nu wel een keertje lang genoeg draaien.

De symptomen die je noemt klinken inderdaad wel geheugen-gerelateerd, maar voor hetzelfde geld kan het zijn dat je moederbord kuren heeft. Of je voeding (het is een goed merk+model, maar het kan nog altijd een maandagmorgenexemplaar zijn...). Of nog een paar andere dingen. Vandaar die troubleshooter :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wow7
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 17:24
Meestal brakke driver van een van de hardware onderdelen als alles andere uitgesloten is wat dion_b al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Hoe staan je settings voor je RAM ? Stel in het BIOS eens alles handmatig in volgens je exacte specs van je RAM latjes. Heb je al eens een BIOS-update gedaan?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Petervanakelyen schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 13:52:
Hoe staan je settings voor je RAM ? Stel in het BIOS eens alles handmatig in volgens je exacte specs van je RAM latjes. Heb je al eens een BIOS-update gedaan?
Ja, bios heb ik woensdag geupdate, en vrijdag begonnen de problemen.

Nu heb ik net HDTune laten draaien, en tijdens het draaien kreeg ik weer een BSOD. Helaas was ik weg waardoor ik niet kon zien in welke sectoren de fout zat. Ik zal zo even in het bios kijken.

Memtest heb ik nog niet zo lang laten draaien, bedankt voor de tip!

Edit: Systeem is nog nooit overgeclockt.

[ Voor 9% gewijzigd door Knul op 30-01-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Je moet bij Systeem --> Geavanceerd --> Opstart- en herstelinstellingen --> De computer automatisch opnieuw opstarten even uitvinken. Dan blijft de BSOD erop staan, en herstart je PC niet automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Petervanakelyen schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 14:42:
Je moet bij Systeem --> Geavanceerd --> Opstart- en herstelinstellingen --> De computer automatisch opnieuw opstarten even uitvinken. Dan blijft de BSOD erop staan, en herstart je PC niet automatisch.
Ok, bedankt voor de tip :). Het lijkt tot nu toe goed te gaan met HD Tune. Zal straks de andere testen laten draaien.

Edit: Heb er ondertussen geen last meer van. Ik heb de snelheid van GraKa aangepast, en ik heb het memory handmatig geclockt. Dit lijkt tot nu toe te werken. Bedankt voor alle hulp!

[ Voor 17% gewijzigd door Knul op 30-01-2010 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Memory levert vaak problemen op. Handmatig klokken is vaak een goed idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad zoals hierboven vermeld.

Vaak is het geheugen het probleem.
Niet om MSI neer te halen of iets.
Maar bij MSI bordjes komt het al vaker voor dat het geheugen hierin het probleem speelt,
dit spreek ik uit ervaring eigen pc's en nav werk in ict branche waarbij pc's met MSI borden vaak een flash moesten om geheugen goed te laten werken.

Dus inderdaad even 1x al het geheugen erin laten en hele nacht testen, dan geen fouten dan zit probleem niet in geheugen of een van de geheugen sloten die wordt gebruikt.

Wel fouten dan alle geheugen bankjes om en om los testen,
laat hiervoor dus alle geheugen bankjes los 6 a 7 uur memtest86+ draaien via ultimate boot disk of iets.
dan kom je de corrupte tegen.

Wat vaak ook helpt is de bios updaten als je al de nieuwste versie hebt en weet hoe je met flashen te werk gaat dan even je huidige versie overschrijven met nogmaals de zelfde versie (nieuste)

en nog maals alle geheugen samen test laten draaien.
dan geen errors dan kan je meestal wel windows herinstalleren zoner problemen.
als je nu nog BSOD krijgt dan mogelijk brakke voeding of HDD.
bij mij was me voeding de oorzaak van defecte geheugen die voeding van mij was namelijk onstabiel geworden ondanks dat het een OCZ Stealth voeding was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 23:19
Je moet even kijken of je OCZ RAM wel door die MSI ondersteund wordt. Ik had een Asus moederbord die niet wilde werken met OCZ (ook allemaal I/O dingen, BSOD, etc). Ik had echter geen Memtest-errors dus dat hoeft niet persé iets te zeggen.

Toen ingeruild voor Corsair of Kingston (wet niet meer) en alles werkte perfect.

[ Voor 13% gewijzigd door maarud op 31-01-2010 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Dus inderdaad even 1x al het geheugen erin laten en hele nacht testen, dan geen fouten dan zit probleem niet in geheugen of een van de geheugen sloten die wordt gebruikt.
Dat geeft geen uitsluitsel. Geheugen dat instabiel is is niet per se kapot, daarom dat het vaak goed is alle instellingen eerst handmatig in te stellen in het BIOS.
Wat vaak ook helpt is de bios updaten als je al de nieuwste versie hebt en weet hoe je met flashen te werk gaat dan even je huidige versie overschrijven met nogmaals de zelfde versie (nieuste)
Da's ook een beetje overdreven. Als je zeker bent dat je het nieuwste BIOS hebt moet je het niet nog eens gaan overschrijven, dat verhoogt de kans enkel dat het mis gaat.
Je moet even kijken of je OCZ RAM wel door die MSI ondersteund wordt. Ik had een Asus moederbord die niet wilde werken met OCZ (ook allemaal I/O dingen, BSOD, etc). Ik had echter geen Memtest-errors dus dat hoeft niet persé iets te zeggen.

Toen ingeruild voor Corsair of Kingston (wet niet meer) en alles werkte perfect.
Asus-bordjes zijn inderdaad erg kieskeurig wat RAM betreft. Gelukkig bestaat er een QVL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanskuiper24
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 15:33
als ik het zo doorlees lijkt het mij een puur ram probleem. Ik heb het ook gehad op mijn MSI bord, nadat ik alles handmatig had ingesteld in BIOS werkte het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Ja, had ook zoiets gehad op mijn ASUS bord (P5Q), ook icm ocz geheugen, toch geen kleine speler. Alle timings moesten handmatig, en op 800 mhz (ipv 1000 waarvoor het geheugen was gemaakt). Erg vreemd dat dat nog zo vaak fout gaat, ik snap dat niet. Weet iemand waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
shadownetwork schreef op zondag 31 januari 2010 @ 18:45:
Ja, had ook zoiets gehad op mijn ASUS bord (P5Q), ook icm ocz geheugen, toch geen kleine speler. Alle timings moesten handmatig, en op 800 mhz (ipv 1000 waarvoor het geheugen was gemaakt). Erg vreemd dat dat nog zo vaak fout gaat, ik snap dat niet. Weet iemand waarom?
Tja, sommig geheugen vind de geheugencontroller op het moederbord nu eenmaal niet zo leuk.
Of het BIOS ondersteund die exacte instellingen van het geheugen niet, of het geheugen wijkt te veel af van de standaardspecificaties, of...

Kan je in jouw geval niet gewoon het voltage wat verhogen? OCZ is meestal overklokkers RAM, dat moet soms wat meer prik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Petervanakelyen schreef op zondag 31 januari 2010 @ 21:26:
[...]

Tja, sommig geheugen vind de geheugencontroller op het moederbord nu eenmaal niet zo leuk.
Of het BIOS ondersteund die exacte instellingen van het geheugen niet, of het geheugen wijkt te veel af van de standaardspecificaties, of...

Kan je in jouw geval niet gewoon het voltage wat verhogen? OCZ is meestal overklokkers RAM, dat moet soms wat meer prik hebben.
Ik moest het geheugen hoger zetten + kloksnelheid lager helaas, hetzelfde heeft hier ook geholpen, en is meestal de oplossing voor dit soort problemen ;)
Pagina: 1