Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Image maken op Fujitsu PA-2548 (S-ATA probleem)

Pagina: 1
Acties:

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11 15:00
Ik heb een Fujitsu PA-2548 laptop. Deze heeft een bekende handicap: er zit een S-ATA harddisk in en daaarop is bv. XP niet zomaar te installeren. Je moet dan met nLite eerst de drivers meebranden in een Windows-disk, anders ziet ie de hele schijf niet.

Dat heb ik dus ooit allemaal gedaan. Nu wil ik Windows 7 eens op dit ding proberen, maar dan wel eerst een image maken van de C-schijf. Ik heb een cd met hulpprogramma's (Hiren), waarop Ghost staat. Die maakt een virtuele Windows-omgeving, maar.....die herkent de schijf waar ik een image van wil maken dus niet.

De vraag: hoe kan ik wél een image maken? Zijn er programma's die ik vanuit Windows zelf kan laten starten? Of is er een manier om op zo'n Hiren-disk de S-ATA-drivers mee te branden?

They said it couldn't happen here.... And it didn't

Verwijderd

4-legged-bird schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 13:16:
Ik heb een Fujitsu PA-2548 laptop. Deze heeft een bekende handicap: er zit een S-ATA harddisk in en daaarop is bv. XP niet zomaar te installeren.
Als jij een extreem verouderde versie van de XP install CD gebruikt ja. Waarom niet gewoon een SP1 CD gebruiken, dan is er niets aan de hand...

• 4-legged-bird
Nou, ik heb er een met SP3 erin en die doet het ook niet! Maar goed, dat is het punt niet, ik wil nu een image maken van de C-schijf.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 13:18:
[...]

Als jij een extreem verouderde versie van de XP install CD gebruikt ja. Waarom niet gewoon een SP1 CD gebruiken, dan is er niets aan de hand...
Servicepack's voegen geen extra storage drivers toe. Zo te lezen is het een Ghost versie gebaseerd op Windows PE. Hieraan kun je op dezelfde manier storage drivers toevoegen als de textmode XP setup, dus via F6 en een floppy tijdens het booten, of door slipstreamen via het aanpassen van txtsetup.sif en daarna een nieuwe bootable cd maken.

• 4-legged-bird
Dat klinkt ingewikkeld voor een relatieve leek..... Ik ga eens zoeken. Ik begrijp uit je reactie dat het wel zou moeten lukken met een volledige versie van Ghost?

Verwijderd

Nielson schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 13:24:
Servicepack's voegen geen extra storage drivers toe.
Je bedoeld niet alle storage drivers die ooit gemaakt zijn? Want een XP SP1 (of hoger) CD installeert prima op een SATA HDD.

• Nielson
  • Nu online
Weet niet precies wat die Hirens aanmaakt, maar als het een bootable cd is dien je inderdaad de drivers handmatig toe te voegen. Mogelijk is dat ook het geval bij de volledige versie van Ghost, maar misschien zit daar ook wel een functie in om de cd te genereren met extra toegevoegde drivers, heb ik verder geen ervaring mee. Er zijn ook wel imageprogramma's die vanuit een draaiende Windows een image van dezelfde partitie/schijf kunnen maken, maar dan heb je bij het terugzetten nog altijd heztelfde probleem. Je zou ook kunnen kijken naar andere image programma's, er zijn er zat, ook gratis. Een op Linux gebaseerde is bv PartImage, er zijn kant en klare bootable live-cd's te downloaden die dit programma herbergen, bv CloneZilla of PartedMagic.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 13:29:
[...]

Je bedoeld niet alle storage drivers die ooit gemaakt zijn? Want een XP SP1 (of hoger) CD installeert prima op een SATA HDD.
Dat zegt helemaal niks, dat zal dan gewoon een controller zijn die een p-ata controller emuleert, waarvan de drivers standaard in XP zitten. Moderne s-ata controllers die in de AHCI of RAID mode lopen hebben altijd extra drivers nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door Nielson op 30-01-2010 13:38 ]

• 4-legged-bird
Dat is een goeie tip. Handiger dan allemaal te gaan uitzoeken hoe ik die drivers weer geslipstreamed krijg. Bedankt voor de tip!

Verwijderd

Nielson schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 13:34:
Dat zegt helemaal niks, dat zal dan gewoon een controller zijn die een p-ata controller emuleert, waarvan de drivers standaard in XP zitten. Moderne s-ata controllers die in de AHCI of RAID mode lopen hebben altijd extra drivers nodig.
Eens. Maar de reden dat het bij TS niet werkt is dus dat de SATA controller niet op IDE emulatie staat? Bij (reguliere) desktop borden is dit zelfs de standaardinstelling.

• Nielson
  • Nu online
Ik vermoed idd dat ie op AHCI staat, en sommige laptops hebben zo'n beperkte bios dat je IDE emulatie niet eens meer kunt selecteren. Als 'ie 'm wel zou kunnen wijzigen zou hij Ghost kunnen booten van cd en zo de image maken, moet je niet vergeten 'm achteraf weer terug te zetten anders heb je grote kans op een bsod.

• 4-legged-bird
Wat jullie zeggen is te ingewikkeld voor mij, maar feit is dat bij deze laptop niets is in te stellen in het BIOS. Inmiddels heb ik Partimage geprobeerd maar dat lukte ook niet. Bleek dat ik nog een Ghost-versie op cd had liggen en daarmee lukte het wél! Probleem opgelost dus! Nu W7 installeren (die herkent de schijf zonder problemen). Allemaal bedankt voor de snelle reacties!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Andere optie had Acronis geweest. Is ook wel betaald, maar heeft bij mij nog geen enkele keer de HDD niet kunnen vinden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1