intern netwerkprobleem

Pagina: 1
Acties:

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:26
hallo

Ik heb hier een netwerk configuratie die verre van ideaal is:
modem -> router1 -> router2 -> switch
in router 1 zit 1 pc vaste en 1 a 2 laptops via wifi
op router 2 zit mijn ps3 en een laptop via wifi
en op de switch zitten mijn desktops

nu weet ik dat router aan router een slecht idee is. maar het was voor zover ik weet de beste oplossing
de router1 staat beneden in de meterkast. vanaf daar gaat er 1 kabel naar zolder (waar ik zit). het draadloos netwerk van router 1 is hier boven niet te gebruiken (te zwak).

dus dat heb ik via een 2e router gedaan. zodat ik hier een eigen wifi netwerk heb en alles kan aansluiten.

het werkt bijna perfect. alleen heb ik bij een aantal sites dat ze soms niet bereikbaar zijn.
dan heb ik (bijvoorbeeld nu) T.net, Nu.nl en autoblog.nl open staan. dan kan ik alles verversen.
maar dan kan hij regelmatig autoblog niet meer vinden. dan krijg ik zo'n google melding dat de link niet bestaat.
Ook bij google heb ik af en toe dat euvel (en nog wel een paar sites)

ik denk dat de router die site dan tegenhoudt of iets dergelijks aangezien de rest het wel doet

en in de tijd dat ik niet op autoblog kan (meestal een minuut of 5) krijg ik wel mailtjes van ze dat er een nieuwe reactie is geplaatst. dus anderen kunnen er wel op.

beneden staat een linksys router (geen idee welk type).
hij zit er zo uit: http://www.zdnet.de/i/ar/...200303/linksys_wrt54g.jpg

hier boven staat een sitecom wl-340

moet er iets in de router instellingen gewijzigd worden oid? of kan ik dat wel vergeten?

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 18:14

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Staat de 2e router in bridging mode of niet?

In mijn optiek lijkt het me simpeler om boven gewoon een switch aan te sluiten en daar een wifi AP op te gooien. Router/router combi is vaak niet optimaal (en daarbij vaak ook nog duurder).

HENG HENG

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

doe eens

een ping naar de site terwijl hij down is
e.g. "ping www.google.com -t"

en wat zie je dan? kan hij het ip adres niet resolven, of reargeert de site niet,is het netwerk onbereikbaar etc,

router hoeft niet te bridgen, zolang je de lan kant gebruikt en ervoor zorgt dat je de router beneden als gataeway gebruikt (handmatig of via dhcp van de router beneden, en dhcp op router 2e verd uit)

[ Voor 33% gewijzigd door Fish op 30-01-2010 13:14 ]

Iperf

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:26

lier

MikroTik nerd

fish schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 13:12:
router hoeft niet te bridgen, zolang je de lan kant gebruikt en ervoor zorgt dat je de router beneden als gataeway gebruikt (handmatig of via dhcp van de router beneden, en dhcp op router 2e verd uit)
Met bovenstaande heb je het snelst een (goed) werkende situatie, alternatie is router in bridge mode (voor zover dat ondersteund wordt, daarmee bereik je hetzelfde !

Eerst het probleem, dan de oplossing

• timberleek
ik ben niet zo bekend in netwerkwereld.

dus wat moet ik doen?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:16

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je moet van router 2 'dhcp' uitzetten. Dit betekend dat die geen ip's meer uitgeeft aan pc's die met die router verbonden zijn.
Je kunt in de handleiding vinden hoe dit moet.

Daarna sluit je de kabel van router 1 naar router 2 aan op een LAN poort van router2, ipv de WAN poort waar die nu op zit.

Als je dit gedaan hebt werkt alleen router 1 als router en router 2 als switch, dit zou een hoop problemen moet verhelpen aangezien de netwerk situatie eenvoudiger wordt.

Tweakers Discord

• timberleek
werkt de WiFi van de 2e router dan nog wel?

edit
ja het werkt nog allemaal.

toppie bedankt allemaal

edit2: moet ik nog iets doen om het topic af te sluiten? slotje ofzo?

[ Voor 67% gewijzigd door timberleek op 30-01-2010 13:44 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:26

lier

MikroTik nerd

nope...dat gebeurt helemaal automagisch !

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1