Toon posts:

pci-e 8x naar 16x

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al gezocht op internet en hier op het forum maar kon nergens echt een duidelijk antwoord vinden.

nvidea control panel geeft aan dat mijn kaart op 8x loopt i.p.v. op 16x.

MSI P55 GD65
nvidea 285 GTX

de kaart zit in het 2de pci-e slot vanwege ruimtegebrek in het 1ste slot door cpu koeler en X-fi kaart.

Nu heb ik al in de bios lopen zoeken, maar kan nergens een optie vinden om tussen 8x en 16x te switchen. Vind alleen iets over pci-e frequentie ofzo.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Op de website van MSI staat dat er één slot op x16 loopt en één op x8, vaak staat dat vast en is dat dus niet in te stellen welk slot dat is. Dus kijk even in de handleiding van je moederbord, daar zal ongetwijfeld te vinden zijn of dat slot dat je nu gebruikt, op x8-mode draait en of het te switchen is.

Edit: nog even gezocht maar is niet in de handleiding te vinden, dus het zal dan niet aan te passen zijn. Maar eens met Wouter.S, je zult het verschil tussen x8 en x16 niet merken.

[ Voor 23% gewijzigd door bwerg op 30-01-2010 12:23 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Dat je kaart op 8x loopt in plaats van 16x klinkt veel erger dan het eigenlijk is. Maakt waarschijnlijk slechts enkele procenten uit op de gehele performance. Dus ik zou me er geen zorgen over maken. Als je natuurlijk het onderste uit de kan wil halen moet je naar oplossingen zoeken, bijvoorbeeld flexibele risers ed. Maar in mijn mening is dat veel werk met weinig resultaat.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Verwijderd

Topicstarter
bwerg schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 12:14:
Op de website van MSI staat dat er één slot op x16 loopt en één op x8, vaak staat dat vast en is dat dus niet in te stellen welk slot dat is. Dus kijk even in de handleiding van je moederbord, daar zal ongetwijfeld te vinden zijn of dat slot dat je nu gebruikt, op x8-mode draait en of het te switchen is.

Edit: nog even gezocht maar is niet in de handleiding te vinden, dus het zal dan niet aan te passen zijn. Maar eens met Wouter.S, je zult het verschil tussen x8 en x16 niet merken.
in het boekje staat dat er 2 PCI-E 16x slots zijn, en dat het veranderd bij sli en crossfirex van 16/0 naar 8/8

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maak even onderscheid tussen fysiek 16x (hoe groot de slot is) en daadwerkelijk 16 lanes hebben. Hoogstwaarschijnlijk heeft de tweede slot sowieso maar fysiek 8 lanes aangesloten. Kijk er eens met goede verlichting in. Bij 16 lanes lopen de pinnen door tot het eind, bij 8 lanes stoppen ze halverwege. Waarschijnlijk ga je dat laatste zien.

Dat gezegd, het verschil ga je - zeker bij PCIe 2.0 - waarschijnlijk niet merken. Wil je dat zeker weten? Bouw dan bij wijze van test je systeem buiten de kast (mobo op krant oid), en doe benchmarks in voor jou relevante software (spellen) met de kaart in de bovenste slot en vervolgens in de onderste. Dan weet je zeker of het uitmaakt en zo ja hoeveel.

Op basis van wat je dan constateert kun je je vervolgstappen bepalen (lekker in de onderste slot laten zitten of ergens keuzes maken mbt kast en geluid)

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 30-01-2010 14:18 ]

Oslik blyat! Oslik!