• bavaro
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10-2018
Hoi, :)

Ik schets even het volgende:

situatie 1:
bv: Gigabyte P55A bordje (sata3/usb3). Ik draai bv crossfire/sli op een p55 bordje daarnaast heb ik ook een SSD op sata3 aangesloten. Naast dit alles wil ik een externe HDD/SSD (of wat er ook voor is) op USB3 hebben. Hoe ziet het er dan als volgt uit.

2 videokaarten> 2x8 lanes (2x4GB/sec), 1x Sata3 (250MB/s) en 1x usb (250MB/s)???

situatie 2:
(asus heeft een andere manier om sata3/usb3 aan te sturen dan gigabyte namelijk met een losse chip maar in hoeverre werkt deze beter/slechter?)
bv: Asus P7P55D-E bordje (sata3/usb3)
Wederom draai bv crossfire/sli op een p55 bordje daarnaast heb ik ook een SSD op sata3 aangesloten. Naast dit alles wil ik een externe HDD/SSD (of wat er ook voor is) op USB3 hebben. Hoe ziet het er dan als volgt uit.

2 videokaarten> 2x...? lanes (...GB/sec), 1x Sata3 (...MB/s) en 1x usb3 (...MB/s)?

situatie 3:

bv: MSI-P55 (sata2/usb2)
Goed ik wil de bovenstaande situaties herhalen maar dan op een sata2 bordje. Je kunt er inderdaad een insteekkaart bijzetten voor usb3/sata3 maar hoe ziet het plaatje er dan uit? (uhm)

2 videokaarten> 2x...? lanes (...GB/sec), insteekkaartje in pci(e) 1x Sata3 (...MB/s) en 1x usb3 (...MB/s)?

Hoe zit dat hier, hoe werkt dit?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gigabyte en Asus gebruiken beide een losse chip daarvoor hoor, het zit namelijk nog niet geïntegreerd in de chipset.
En of zo'n chip nou op een kaartje of op het mobo zit maakt verder weinig uit. Belangrijker is om te kijken waar welke chip op aangesloten is.

• bavaro
Ik heb interessante informatie gevonden. Dit maakt het een stuk duidelijker...
bron

Hier staat helaas niet uitgelegd hoe het zit met een pci(e) insteekkaart voor usb3/sata3 bij een sata2 moederbord. Kan iemand mij daar wat duidelijkheid over geven?

offtopic: ik zie dat ik moderbord heb geschreven, ipv moederbord |:(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bavaro schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 12:40:
Ik heb interessante informatie gevonden. Dit maakt het een stuk duidelijker...
bron

Hier staat helaas niet uitgelegd hoe het zit met een pci(e) insteekkaart voor usb3/sata3 bij een sata2 moederbord. Kan iemand mij daar wat duidelijkheid over geven?
In dat geval hangt het helemaal af van hoe het slot is aangesloten.
offtopic: ik zie dat ik moderbord heb geschreven, ipv moederbord |:(
Helemaal niet ;)

• Nielson
  • Laatst online: 23:37
Mooi duidelijk artikel idd. Zowel het Asus USB3.0 als het Asus S-ATA6G kaartje zijn PCI-e 4x kaarten, dus als je een mobo hebt met zo'n aansluiting zou je één van de twee (op volledige snelheid) kunnen gebruiken, hoewel zoals TD al aangaf het afhankelijk van het mb is of het gebruik van 't 4x slot weer invloed heeft op de verdeling van de lanes voor de overige sloten.

[ Voor 29% gewijzigd door Nielson op 30-01-2010 13:17 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien handig om even een stap terug te doen:

SATA3 en USB3 hebben beide erg mooie theoretische maximale snelheden, maar er is vooralsnog geen device dat ook maar in de buurt daarvan komt. Het kan dus vooralsnog totaal geen kwaad om die twee op PCIe 2.0 1x aan te sluiten, je zult daarbij geen performance verliezen.

Denk wat dat betreft aan hoe het met (P)ATA gegaan is - op moment dat ATA-4 (66MB/s) gangbaar was, waren er zo goed als geen schijven die sneller gingen dan 33MB/s, en er zijn nooit PATA schijven geweest die sneller waren dan ATA-5 (100MB/s), laat staan ATA-6 (133MB/s). Idem met SATA, zelfs een mooie Intel SSD raakt nog niet aan de max snelheden van SATA2, laat staan dat er meerwaarde is met SATA3.

Bedenk bovendien dat in het high-end (enterprise) segment SSDs nu al de stap maken van SATA/SAS naar directe PCIe aansluitingen om latencies te verlagen. Goede kans dat dat over een tijdje ook bij desktop PCs gaat gebeuren en dat de max van SATA3 net zoals de max van ATA-6 nooit bereikt gaat worden omdat op een andere interface overgestapt wordt :o

IMHO blijft de regel: koop wat *nu* nodig is, laat wat in de toekomst misschien nodig zou kunnen zijn voor de toekomst. Als blijkt dat SATA3 en USB3 daadwerkelijk zinnig benut gaan worden, zal een SATA3 kaart over een jaar gegarandeerd goedkoper zijn dan nu, en als ze niet zinnig benut gaan worden, heb je nu geen geld uitgegeven waar je over een jaar niets aan hebt...

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat dion_b zegt klopt helemaal. S-ATA 6Gbps heeft weinig nut (ik heb hier een Barracuda XT liggen, maar zlefs die komt niet boven de 150MB/s uit). USB3.0 is enkel leuk voor storage. Met een Buffalo USB3.0 hdd haal ik 130MB/s op USB3.0 en 35MB/s op USB2.0, maar dat is ook het enige waar je wat aan hebt, de rest van de apparaten heeft genoeg aan USB2.0.
En je kunt ipv USB3.0 ook eS-ATA overwegen, dat zit tegenwoordig op de meeste bordjes wel in het hogere segment, en anders prik je er een dongletje in van 3$ om een intern poortje extern te maken.

• bavaro
Ik zat er al aan te denken om gewoon sata2 moederbord aan te schaffen en later wanneer nodig een insteekkaart erbij te prikken.

Maar het is helemaal duidelijk :)
Pagina: 1