SSD i.c.m. HDD raid 1 voor documenten etc.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 15:04
Korte vraag over hoe één en ander te configureren.

Huidige setup
- Moederbord Intel Gigabyte GA-EX58-UD3R S1366
- SSD Intel X25-M SDD 80GB Postville, boot- en programmaschijf
- HDD Western Digital 150GB SATA2 Velociraptor, games- en documentenschijf
- LG GH22LS50 Super Multi, DVD brander

Het moederbord is voorzien van 2 raid controllers, te weten:
- Intel ICH10R, 6 SATA2 poorten, nr. 0/1, 2/3 en 4/5
- GIGABYTE SATA2, 2 SATA2 poorten, nr. 0/1

De SSD, HDD en de LG zitten alle 3 aangesloten op de Intel ICH10R in AHCI mode, respectievelijk op de poorten 0, 2 en 4.

Nieuwe configuratie wordt:
- SSD Intel X25-M SDD 80GB Postville, boot- en programmaschijf
- HDD Western Digital 150GB SATA2 Velociraptor, gamesschijf
- 2x HDD 500GB a 1000GB in raid 1, documentenschijf(ven)
- LG GH22LS50 Super Multi

Vragen:
- kan ik een raid 1 toevoegen zonder herinstallatie?
- zo ja, moet deze dan op de GIGABYTE of Intel controller?
- is er een groot performance verschil tussen beide raid controllers?
- indien de raid 1 aangesloten moet of kan worden op de Intel controller behoud ik dan wel AHCI voor de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De Gigabyte RAID (JMicron) alleen gebruiken voor storage waar je geen performance van verwacht, die chipjes zijn best brakkig als het aankomt op performance :P
Een RAID1 kun je gewoon net als een singledisk toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54
Terw_Dan schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 01:37:
Een RAID1 kun je gewoon net als een singledisk toevoegen.
Als je het mij vraag is bovenstaande een vage opmerking.

Volgens mij is de vraag of topicstarter de Intel controller van AHCI modus naar RAID modus kan omzetten zonder een herinstallatie en dat is volgens mij wel mogelijk.

Als je systeem niet wil booten wanneer je de Intel controller van AHCI naar RAID zet dan zou je volgens mij (bijvoorbeeld er van uit gaande dat je Vista draait) eerst de bootdisk aan de Gigabyte controller kunnen hangen, daarna de Intel Controller in RAID zetten, vervolgens de RAID driver (laten) installeren (Intel Matrix Storage Manager) en daarna de bootdisk weer naar de Intel controller kunnen verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

kwiebus schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 11:58:
[...]

Als je het mij vraag is bovenstaande een vage opmerking.
Zoals ik het lees is de vraag of het mogelijk is om een RAID 1 array aan het systeem toe te voegen zonder dat het geherinstalleerd omet worden. Dat kan gewoon, die kun je er gewoon bijpluggen net zoals een losse disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Terw_Dan schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 11:59:
[...]

Zoals ik het lees is de vraag of het mogelijk is om een RAID 1 array aan het systeem toe te voegen zonder dat het geherinstalleerd omet worden. Dat kan gewoon, die kun je er gewoon bijpluggen net zoals een losse disk.
Hoe kan je dan een RAID 1 array toevoegen als je controller niet in RAID modus staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
Valt inderdaad niet mee om alles duidelijk te verwoorden. :)

Zoals ik het nu begrijp kan ik dus een raid toevoegen en deze in windows configureren. De raid is namelijk enkel voor opslag en niet voor bootschijf(ven). Dat blijft gewoon de SSD.

Alls is aangesloten op de Intel controller in AHCI mode. Als ik een raid 1 wil toevoegen moet de bios instelling aangepast worden naar RAID i.p.v. AHCI. Wat gebeurt er dan met de single SSD? Kan deze aangesloten blijven als bootdisk op de Intel raid controller?

Of moet ik dus de raid 1 aansluiten op de Gigabyte controller om dat probleem te omzeilen?

Of kan de Intel controller gewoon raid en single schijven door elkaar gebruiken als deze op raid staat ingesteld in de bios?

Overigens draai ik Windows 7 64bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Uiteraard kan je RAID en JBOD door elkaar heen gebruiken op de Intel controller.

Hoe het precies met Windows 7 werkt weet ik niet, maar je kan gewoon proberen om de controller van AHCI naar RAID te zetten. Mocht het systeem dan niet willen booten kan je altijd nog terug en kijken of de methode die ik eerder (voor Vista) aangegeven heb ook voor Windows 7 werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
Bios op RAID geeft problemen en een blauw scherm in Windows 7. Misschien als ik de SSD op IDE zet i.p.v. AHCI en dan switch naar RAID dat het wel werkt. Moet ik nog even proberen.

Update:
Lees net op de Intel site het volgende.

The SATA controller has three modes of operation:

IDE mode - no AHCI, no RAID
SATA mode (sometimes called AHCI mode) - AHCI enabled, no RAID
RAID mode - AHCI enabled, RAID enabled

Warning If your RAID controller is not enabled, enabling the RAID controller is not recommended or supported when a SATA hard drive is the boot drive. Enabling the RAID controller may cause an immediate blue screen with an 0x0000007b error code, followed by a reboot. If you wish to enable it, you will need to reinstall the operating system.

Dat wordt dus een herinstallatie of nog even de Vista manier proberen.

[ Voor 65% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 30-01-2010 14:53 ]

Pagina: 1