Dode pixels op laptop: ontbinding via koop op afstand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205576

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik sta op een punt een nieuwe laptop aan te schaffen bij 4Launch, maar ben een beetje huiverig ivm een evt dode pixel. Nou kan ik daar een dure garantie voor afsluiten, maar gelukkig is er de wet koop op afstand (dacht ik).

Nou heb ik 4Launch hierover gemaild, of ik de laptop mag terugsturen wanneer ik een dode pixel constateer (zonder een pixelgarantie). Ik wijs 4Launch hierbij op deze wet. Dit is wat ik terugkreeg:

Beste,

Dit is correct, de monitor mag alleen niet in gebruik genomen zijn, (dus aangezet) dit omdat de wet kopen op afstand een zichttermijn is, en geen gebruikstermijn.
Zodra u de monitor dus "in gebruik" genomen hebt, vervalt het retourrecht.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Verkoop / RMA
4Launch B.V.

Ik weet dat er veel over is geschreven op het forum, echter geen uitsluitend antwoord gevonden.

BVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237905

Dit lijkt me een duidelijk verhaal:
http://www.trouw.nl/krant...ternet__niet_anders..html

Maar bij dode pixels is het misschien een ander verhaal. Dat is algemeen geaccepteerd, dat ze kunnen voorkomen. Dat zou dus geen reden mogen zijn voor terugsturen.

Trouwens, de afgelopen 2 jaar heb ik bij familie en zo geen nieuwe schermen gezien met dode pixels. De dure pixelgarantie is daarom misschien geldklopperij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Je mag binnen 8 dagen zonder opgave van reden je product terugsturen. Ik heb me een jaartje geleden ook laten afschepen met het verhaal dat ik m'n monitor al in gebruik had genomen en dat ze 'm daardoor niet meer terug wilden nemen, maar dat bleek dus achteraf onzin te zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 237905 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 01:38:
Maar bij dode pixels is het misschien een ander verhaal. Dat is algemeen geaccepteerd, dat ze kunnen voorkomen. Dat zou dus geen reden mogen zijn voor terugsturen.
Je hebt geen reden nodig om hem terug te sturen; sterker nog, zelfs als stuur je hem terug vanwege een dode pixel, dan moet je dat er niet bij zeggen, want dan gaan ze dat interpreteren als een garantieclaim, niet als wet Koop op Afstand. Wat 4Launch zegt is onzin: je mag het product gewoon uitproberen, en je kunt hem gewoon terugsturen onder de wet Koop op Afstand.

Het zou natuurlijk te zot voor woorden zijn dat je alleen mag kijken of het ding bij je decor past. Ik zou niet happig zijn om iets te kopen bij een firma die dergelijke onzin durft te produceren, want die gaan dan ook moeilijk doen in het echt.

@TS: gebruik de zoekfunctie en zoek naar user StevenK. Die heeft over de wet KoA een dissertatie geschreven en al heel veel bijgedragen, en nogal wat onzin van firma's doorgeprikt.

Ga dan wel naar het juiste forumdeel: Shopping Forum. CSL is er meer voor technische vragen :)

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 01-02-2010 01:45 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-06 23:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Topic wordt verhuist richting Shopping Forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:44
Tja, om te bepalen of die schermresolutie je aanstaat moet je de monitor toch echt eerst inschakelen ;) Aanzetten valt daarom gewoon onder de zichttermijn iirc.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-05 15:20
Ik vind het sowieso te gek voor woorden dat je bij een gloednieuw gekocht product nog eens extra garantie zou moeten kopen omdat er iets mis mee kan zijn... ben ik nou gek of heb je betaald voor een NIEUW (en dus 100% werkend, zonder gebreken) product? Dat je niet erbij mag zeggen dat je hem terugstuurt vanwege de dode pixel(s) vind ik waanzin. Als je iets nieuw koopt en er is wat dan ook mis mee, hoor je gewoon een nieuwe te krijgen, want daar heb je voor betaald.

[ Voor 15% gewijzigd door PhWolf op 01-02-2010 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PhWolf schreef op maandag 01 februari 2010 @ 08:14:
ben ik nou gek of heb je betaald voor een NIEUW (en dus 100% werkend, zonder gebreken) product?
Ja, je bent gek :) . Je betaalt namelijk voor een product dat aan de specificaties voldoet, en die zijn vastgelegd in een ISO-normering. En daar staat ook een tolerantie in, en een paar slechte pixels kan (afhankelijk waar ze zitten). Een dode pixel hoeft dus niet automatisch een gebrek te zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Vergelijk het met een nieuwe auto. Deze bevat ook 10-tallen spuitfouten, een lakexpert barst in janken uit bij het aanzien ervan. Wij (ik dan toch) zien een perfect strakke bolide.... Niks anders met dode pixels, ik ken er zat die een scherm met een paar dode/bright pixels thuis hebben staan en die het hele fenomeen niet eens kennen of er uberhaupt last van hebben. Wij (ik dan toch ook ;) )zien zoiets natuurlijk meteen... Storend, maar het kan helaas gewoon voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:00

MsG

Forumzwerver

Wat een onzinmail, ze willen waarschijnlijk indekken dat door de wet koop op afstand, iedereen de pixelgarantie links laat liggen en aldoor schermen omruilt.

Echter is de koop-op-afstandregeling er om te compenseren wat je in de winkel wél kan en mag. Nou ik ken geen 1 winkel waar je alleen het beeldscherm mag bekijken zonder dat hij aangaat. Dat slaat nergens op, alsof het je enkel om de behuizing gaat 8)7.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-06 17:40

Robtimus

me Robtimus no like you

De enige eis die ze mogen stellen is dat je de verpakking zo intact mogelijk laat, zodat zij het eventueel weer kunnen verkopen nadat jij het hebt teruggestuurd. Dus je moet de doos niet scheuren, en ook plastic dat over het scherm gaat zou ik maar bewaren. En natuurlijk al je bestanden eraf mikken; je moet er nooit vanuit gaan dat de winkel een system restore gaat doen.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:44
IceManX schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:11:
De enige eis die ze mogen stellen is dat je de verpakking zo intact mogelijk laat, zodat zij het eventueel weer kunnen verkopen nadat jij het hebt teruggestuurd. Dus je moet de doos niet scheuren, en ook plastic dat over het scherm gaat zou ik maar bewaren. En natuurlijk al je bestanden eraf mikken; je moet er nooit vanuit gaan dat de winkel een system restore gaat doen.
Ook hier hangt het er weer vanaf hoe e.e.a. verpakt is. Op (ik meen) Consuwijzer staat een voorbeeld met een wasmachine in piepschuim en plastic folie - hierbij is het onmogelijk de verpakking onbeschadigd te laten. Evenals een blisterverpakking.

Inderdaad mag je de verpakking niet meer beschadigen dan noodzakelijk is om het product uit te pakken.

Wat ik mij afvraag is hoe e.e.a. zit met het besturingssysteem - wanneer je hiervan de installatiestappen doorloopt retourneer je hem ws. niet meer in dezelfde staat als waarin je hem ontvangen hebt...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
coyote1980 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:38:
[...]

Ook hier hangt het er weer vanaf hoe e.e.a. verpakt is. Op (ik meen) Consuwijzer staat een voorbeeld met een wasmachine in piepschuim en plastic folie - hierbij is het onmogelijk de verpakking onbeschadigd te laten. Evenals een blisterverpakking.

Inderdaad mag je de verpakking niet meer beschadigen dan noodzakelijk is om het product uit te pakken.

Wat ik mij afvraag is hoe e.e.a. zit met het besturingssysteem - wanneer je hiervan de installatiestappen doorloopt retourneer je hem ws. niet meer in dezelfde staat als waarin je hem ontvangen hebt...
Software valt buiten de wet koop op afstand dacht ik
Should read better!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 16:15
De wet koop op afstand moet je niet verwarren met garantie. Als jij een product binnen 7 dagen terug stuurt mag dat, maar dat is iets anders dan een garantie waarbij je het product om ruilt.

Je zou natuurlijk kunnen terugsturen en een nieuwe bestellen, maar het staat een webshop natuurlijk vrij om dan te besluiten om niet meer aan jou te leveren.

Die dode pixel garantie flauwekul is overigens wel de reden dat ik m'n monitoren als het even kan in een fysieke winkel koop. Kan misschien een paar euro duurder zijn, maar je kunt dan wel ter plekke controleren en je hoeft die dode pixel garantie niet aan te schaffen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 19:47
Ik vind het nog schokkender dat een webwinkel mensen verkeerd inlichten om zichzelf te verrijken.

Toch zie ik het steeds vaker: Ondernemers die hun ondernemersrisico onderschatten. Ze willen de voordelen wel, maar de nadelen niet. Ok, ergens logisch; maar als je in een bepaald segment onderneemt dan moet je gewoon de regels en wetten naleven. Ook 4Launch dus.

[ Voor 57% gewijzigd door RedHat op 01-02-2010 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Antaresje schreef op maandag 01 februari 2010 @ 14:20:
De wet koop op afstand moet je niet verwarren met garantie. Als jij een product binnen 7 dagen terug stuurt mag dat, maar dat is iets anders dan een garantie waarbij je het product om ruilt.

Je zou natuurlijk kunnen terugsturen en een nieuwe bestellen, maar het staat een webshop natuurlijk vrij om dan te besluiten om niet meer aan jou te leveren.

Die dode pixel garantie flauwekul is overigens wel de reden dat ik m'n monitoren als het even kan in een fysieke winkel koop. Kan misschien een paar euro duurder zijn, maar je kunt dan wel ter plekke controleren en je hoeft die dode pixel garantie niet aan te schaffen.
Een dode pixel kan helaas ook na een paar dagen nog ontstaan.

Zo had ik een laptop besteld bij Dell. Kreeg hem thuis en had de eerste 2 dagen nergens last van, echter na 2 dagen een dode pixel midden op het scherm (rete irritant) vond het ook zonde van mijn zuur verdiende centen om met een laptop te zitten waar ik me constant aan irriteer. Ik heb hem dus terug gestuurd onder het mom van "ik vind de resolutie niet goed, wil een nieuwe met HD scherm --> hogere resolutie en betere kwaliteit".
Ik heb de laptop in een doos met kranten gestopt (was al m'n verpakkingsmateriaal kwijt) en gewoon terug gestuurd. Zelfde dag nog een nieuwe laptop besteld (precies dezelfde alleen met beter scherm vwat ik toch al wou) en heb uiteindelijk alleen de extra verzendkosten hoeven te betalen. Voor 30 euro extra dus een perfecte laptop! :)

Bij een winkel krijg je dat zo volgensmij niet voor elkaar dus misschien is wat dode-pixels betreft online bestellen wel het beste?

[ Voor 4% gewijzigd door OneUp op 01-02-2010 14:46 ]

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Volgens mij kun je wel in de problemen komen vanwege de Windows licentie die in gebruik neemt bij het aanzetten. Naar wat ik ooit heb begrepen is het daardoor niet meer mogelijk de laptop te retourneren op basis van die wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-06 20:33
ik222 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 15:00:
Volgens mij kun je wel in de problemen komen vanwege de Windows licentie die in gebruik neemt bij het aanzetten. Naar wat ik ooit heb begrepen is het daardoor niet meer mogelijk de laptop te retourneren op basis van die wet.
Daarom moet je je besturingssysteem ook nooit meteen activeren. Er is volgens mij altijd wel een optie om even te wachten met activeren, om het systeem goed uit te proberen, en zodra je weet dat hij helemaal goed is vul je pas je serienummer in.
Overigens moet je ook geen herstelpartities verwijderen (als die erop staan), kun je ook problemen krijgen als je hem weer in moet ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
iBasch schreef op maandag 01 februari 2010 @ 15:09:
[...]

Daarom moet je je besturingssysteem ook nooit meteen activeren. Er is volgens mij altijd wel een optie om even te wachten met activeren, om het systeem goed uit te proberen, en zodra je weet dat hij helemaal goed is vul je pas je serienummer in.
Overigens moet je ook geen herstelpartities verwijderen (als die erop staan), kun je ook problemen krijgen als je hem weer in moet ruilen.
Ja maar als je voorgeinstalleerde Windows laptop aanzet wordt volgens mij daarmee automatisch de licentie in gebruik genomen, dat is nu net het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 07:20
ik222 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 15:24:
[...]

Ja maar als je voorgeinstalleerde Windows laptop aanzet wordt volgens mij daarmee automatisch de licentie in gebruik genomen, dat is nu net het probleem.
Daar is door de geschillencommissie al een uitspraak over geweest:

https://loket.degeschille...5b9-6d9f73c72ac5&cvt=2413

Kortom, je mag je laptop gewoon in gebruik nemen, bekijken/beoordelen en wanneer hij niet bevalt terugsturen. Dat Windows is opgestart maakt niet dat de laptop onverkoopbaar wordt.

De uitspraak van de geschillencommissie haalt de reactie van 4Launch dan ook volledig onderuit!

Mijn advies aan de TS, je laptop daar NIET kopen en de email van 4Launch doorsturen naar Consuwijzer.nl
Als zij voldoende klachten binnenkrijgen, en er dus sprake is van een collectief belang, zullen zij sacnties opleggen. Ik :r van bedrijven die klanten verkeerd voorlichten, tegen de wet ingaan en, zoals hierboven ook al vermeld, aan zelfverrijking doen.

Koop liever bij een winkel zoals Dynabyte, die zijn al eerder door de Consumentenautoriteit op de vingers getikt en hebben momenteel duidelijke garantievoorwaarden, ook over herroeping:
https://dynabyte.nl/klantenservice/algemene%20voorwaarden

[ Voor 9% gewijzigd door tm030614 op 01-02-2010 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
tm030614 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 18:47:
[...]

Daar is door de geschillencommissie al een uitspraak over geweest:

https://loket.degeschille...5b9-6d9f73c72ac5&cvt=2413

Kortom, je mag je laptop gewoon in gebruik nemen, bekijken/beoordelen en wanneer hij niet bevalt terugsturen. Dat Windows is opgestart maakt niet dat de laptop onverkoopbaar wordt.
Even wat haarkloverij, maar in die uitsparak overwoog de geschillencommissie dat niet kon worden vastgesteld of Windows in een verzegelde verpakking was meegeleverd en of de verzegeling was verbroken, dan wel of de Windows-licentie inmiddels was geregistreerd. Als dat in het geding wél vastgesteld had kunnen worden, had het oordeel van de commissie misschien wel anders uitgevallen. In elk geval wordt uin deze uitspraak niet 'keihard' gesteld dat het activeren van een Windows-licentie geen grond is om restitutie te weigeren. De vraag bleef dus eigenlijk in het midden.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

nare man schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 10:23:
[...]

Even wat haarkloverij, maar in die uitsparak overwoog de geschillencommissie dat niet kon worden vastgesteld of Windows in een verzegelde verpakking was meegeleverd en of de verzegeling was verbroken, dan wel of de Windows-licentie inmiddels was geregistreerd. Als dat in het geding wél vastgesteld had kunnen worden, had het oordeel van de commissie misschien wel anders uitgevallen. In elk geval wordt uin deze uitspraak niet 'keihard' gesteld dat het activeren van een Windows-licentie geen grond is om restitutie te weigeren. De vraag bleef dus eigenlijk in het midden.
Het komt er dan op neer om als je ZEKER wilt zijn dat je de pre-install van windows niet activeert, je er voor zorgt dat je opstart met een live cd. Dan kan je keurig kijken of je scherm dode pixels heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door 26779 op 02-02-2010 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:47
Wat betreft het windows activeren of niet, kan je altijd voor de zekerheid een bootable linux op CD/USB met DPT gebruiken, die zal vast wel te vinden zijn. (Ik heb zelf een CD met Linux en een "partion magic"-achtig programma van het internet geplukt.)

Wat betreft kopen van laptops en LCD monitoren vind ik de Mediamarkt bijvoorbeeld erg gunstig aangezien je alles binnen 14 dagen terug kan brengen op basis van de "niet goed, geld terug garantie".

@The Killer: Ow dat wist ik niet, bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Nivado op 02-02-2010 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Nivado schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 10:37:
Wat betreft het windows activeren of niet, kan je altijd voor de zekerheid een bootable linux op CD/USB met DPT gebruiken, die zal vast wel te vinden zijn. (Ik heb zelf een CD met Linux en een "partion magic"-achtig programma van het internet geplukt.)

Wat betreft kopen van laptops en LCD monitoren vind ik de Mediamarkt bijvoorbeeld erg gunstig aangezien je alles binnen 14 dagen terug kan brengen op basis van de "niet goed, geld terug garantie".
Helaas niet alles:
11.3 Uitgesloten van retour en omruiling zijn:

a. Prepaid- en softwarepakketten.
b. Licentiegebonden producten.
c. Navigatieapparatuur.
d. Desktopcomputers en notebooks.
e. Satelliettunerpakketten en smartcards.
f. Hygiënische producten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 09:17
lol dat omvat bijna alles wat ze verkopen :P
oke dan zie ik er geen camera's en tv's bij zitten en huishoudelijke artikelen (wasmachines, koelkasten enz)...
Maar dan nog als je naar de oppervlakte zou kijken van de uitgestalde producten die dus niet te retourneren zijn dan zou bij mijn plaatselijke MM zo'n 40-50% van de winkel-artikelen niet te retourneren zijn...
Zouden ze de slagzin moeten omzetten naar :"niet goed, geld terug garantie voor 50% van de artikelen !" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 08:34
26779 schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 10:37:
[...]

Het komt er dan op neer om als je ZEKER wilt zijn dat je de pre-install van windows niet activeert, je er voor zorgt dat je opstart met een live cd. Dan kan je keurig kijken of je scherm dode pixels heeft.
Voorgeinstalleerde Windows op merk-pc's hóef je niet te activeren, hierbij is de activatie uitgesteld dmv een bios-lock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
  • Laatst online: 29-05 07:20
nare man schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 10:23:
[...]

Klopt, in dat geval is het dus voor de koper zaak dat hij a) geen cd's uit de verpakking haalt (vaak ook helemaal niet nodig) b) de laptop géén verbinding laat maken met het internet. Dan kan er ook nooit geactiveerd worden.

Je moet slechts dat doen wat nodig is om de laptop te kunnen beoordelen, Windows activeren is daarvoor niet nodig, laat staan cd's uit de verpakking halen. Immers, laptop zijn in 99% preinstalled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Consumentenrecht - onderzoeksresultaten

Je mag dus ook zaken openen :) Zelfs geassembleerde pcs mogen retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik vind dat ook wel weer een redelijke uitleg van het retourneringsrecht. Als het een termijn is om te beoordelen of het gekochte product wel voldoet aan je verwachtingen, dan is daarmee (naar mijn mening) ook gegeven dat je het product niet verder mag gebruiken dan noodzakelijk om te beoordelen of het iets voor je is. Dus je hoeft inderdaad zoals je zegt Windows niet te registreren om te bekijken of de laptop dode pixels heeft of überhaupt bevalt.

De vraag is natuurlijk welke juridische consequenties het moet hebben als de consument het product wél intensief gebruikt (c.q. verder gebruikt dan nodig is om te bekijken of hij het wil behouden). Aangezien de afkoelperiode in feite een bijzondere vorm is van de ontbinding, zal het naar mijn idee gerechtvaardigd kunnen zijn om bij intensief gebruik dat leidt tot een waardevermindering van het product, ook een deel van de koopprijs niet terug te betalen. Ontbinding leidt immers tot wederzijdse ongedaanmakingsverplichtingen, maar als de waarde van het de ene prestatie inmiddels is gedaald en dus niet meer ongedaan gemaakt kan worden, zal het redelijk zijn om ook de andere prestatie niet geheel terug te betalen.

Probleem daarbij is natuurlijk hoe je bepaalt wanneer een product zodanig gebruikt en zodanig in waarde is gedaald dat het redelijk is om een deel van de koopprijs niet terug te betalen, maar goed, daarvoor hebben we weer de geschillencommissie of anders de kantonrechter :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nare man schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 12:01:

Probleem daarbij is natuurlijk hoe je bepaalt wanneer een product zodanig gebruikt en zodanig in waarde is gedaald dat het redelijk is om een deel van de koopprijs niet terug te betalen, maar goed, daarvoor hebben we weer de geschillencommissie of anders de kantonrechter :)
Wellicht natuurlijk niet de juridische procedure die jij nastreeft, maar een veiling lijkt mij de beste methode om de waarde van een product te achterhalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Die mail zou ik meteen doorsturen naar de Consumentenautoriteit, want de winkel licht je hier bewust verkeerd voor, door openmaken en aanzetten gelijk te stellen aan ingebruiknemen. Openmaken, aanzetten, en *niet* de pre-install afronden is in mijn ogen een gebruik maken van de zichttermijn. En slimmer zou natuurlijk zijn het ding te booten vanaf één of andere live-CD, zodat ze niet op de geëigende manier *kunnen* zien dat 'ie geboot is geweest, terwijl je uitstekend de gelegenheid hebt de pixels te controleren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 19:47
StevenK schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 06:10:
Die mail zou ik meteen doorsturen naar de Consumentenautoriteit, want de winkel licht je hier bewust verkeerd voor, door openmaken en aanzetten gelijk te stellen aan ingebruiknemen. Openmaken, aanzetten, en *niet* de pre-install afronden is in mijn ogen een gebruik maken van de zichttermijn. En slimmer zou natuurlijk zijn het ding te booten vanaf één of andere live-CD, zodat ze niet op de geëigende manier *kunnen* zien dat 'ie geboot is geweest, terwijl je uitstekend de gelegenheid hebt de pixels te controleren.
Ik vind het discutabel.

Als ik een fiets koop mag ik er toch ook een stukje op fietsen om te kijken of het mij bevalt?

Waarom zou ik de laptop dan niet mogen gebruiken zoals ik dat zélf wil om te bekijken of het mij bevalt? Windows is voor de gemiddelde gebruiker inherrit aan het gebruik van een notebook / desktop pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie de eerste zin van StevenK. Hij deelt jouw mening. Echter, als het gaat om het constateren van dode pixels dan zijn er andere mogelijkheden waarbij je niet door de install heen hoeft te lopen. En als je die middelen hebt dan is het verstandig om hiervan gebruik te maken ter voorkoming van meer gezeik en vanuit moreel oogpunt.
Pagina: 1