Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag over de maandelijkse eigen bijdrage die maandelijks via de werkgever wordt ingehouden.

Sinds 1 januari 2009 rijd ik mijn leaseauto alleen zakelijk. Omdat de leaseauto boven mijn budget is, is mijn eigen bijdrage hiervoor EUR 265 per maand.

Tot mijn verbazing zag ik op mijn loonstrook van januari 2010 dat de eigen bijdrage van mijn bruto salaris was afgehouden, terwijl dit in 2009 altijd van mijn netto salaris werd ingehouden.

Het is me niet duidelijk wat nu juist is.

Graag jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat zegt je werkgever?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je houdt nu meer geld over, niet?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2010 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar je eigen bijdrage is nu niet belasting aftrekbaar, omdat je geen negatieve bijtelling kan hebben. Ben geen expert, maar volgens mij is dit je probleem.

been there, done that.
Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 22:55:
Je houdt nu toch meer geld over of niet?
relatief gezien niet.

[ Voor 42% gewijzigd door Gunner op 29-01-2010 22:56 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je überhaupt je eigen bijdrage van de belasting mogen aftrekken? Dan ging iedereen een 7-serie rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 22:57:
Waarom zou je überhaupt je eigen bijdrage van de belasting mogen aftrekken? Dan ging iedereen een 7-serie rijden.
Omdat de waarde van de auto wordt gezien als inkomen. Over inkomen moet je belasting betalen. Op het moment dat je zelf een deel van die waarde financiert is dat deel geen inkomen meer. Over dat deel hoef je dan dus ook geen belasting meer te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 22:57:
Dan ging iedereen een 7-serie rijden.
Nee natuurlijk niet. Niet iedereen heeft een eigen bijdrage of het lease-budget voor een 7-serie.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Makes sense :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 10:35
Een eigen bijdrage kan de bijtelling verlagen. Maar als je geen bijtelling betaald kan het dat niet verder verlagen. Dus kan heb je gewoon pech gehad. :)

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 22:37:
Ik heb een vraag over de maandelijkse eigen bijdrage die maandelijks via de werkgever wordt ingehouden.

Sinds 1 januari 2009 rijd ik mijn leaseauto alleen zakelijk. Omdat de leaseauto boven mijn budget is, is mijn eigen bijdrage hiervoor EUR 265 per maand.

Tot mijn verbazing zag ik op mijn loonstrook van januari 2010 dat de eigen bijdrage van mijn bruto salaris was afgehouden, terwijl dit in 2009 altijd van mijn netto salaris werd ingehouden.

Graag jullie reactie!
Voorheen moest je belasting betalen over de bijtelling omdat je hem ook prive reed. Dat betekent dat je eigen bijdrage van het nettobedrag af gaat (je betaalt dus belasting over je hele inkomen, daarna gaat je bijdrage er van af). Nu (2010) hoef je over die eigen bijdrage geen belasting te betalen dus gaat het van je bruto-salaris af.

Eerst moest je dus belasting betalen over je hele inkomen en dan de bijdrage betalen. Nu gaat eerst de bijdrage er van af en dan over het restant van je inkomen betaal je belasting. Je betaald dus geen belasting meer over de bijtelling omdat je de auto alleen nog zakelijk rijd.

Geen ervaring met lease-auto's dus als bovenstaande niet klopt schieten maar ! :)

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 29-01-2010 23:46 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 16:12
Je kunt hier in NL geen negatieve bijtelling hebben. En als mensen toch besluiten om "een auto boven hun stand" te rijden mét een eigen beijdrage, dan heb je gewoon pech. Je eigen bijdrage ben je dan je gewoon kwijt. Je baas biedt iets aan voor X Euro. Jij wilt meer. Dan betaal je gewoon bij, en het verschil wordt (helaas ik heb het ook) gewoon op je loon ingehouden. Het blijft gewoon fiscaal belastbaar loon voor de bdienst waar in dit geval geen voordeel op te behalen valt.
Als je de auto wél met bijtelling rijdt, dan kun je de eigen bijdrage in mindering brengen op je bijtelling.
In dit soort situaties geldt weer: "Bezint eer ge begint...". En dat kan wel eens tegenvallen met (standaard) leasecontracten van 4 jaar....
Succes!

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Als je een leaseauto hebt waarmee je eventueel ook prive zou kunnen of mogen rijden, betaal je bijtelling.

Een eventuele eigen bijdrage is aftrekbaar van de bijtelling. Het gevolg is dat je die in feite "uit bruto" betaalt, zolang de eigen bijdrage de bijtelling niet overschrijdt. Ga je wel over de bijtelling heen (heel hoge EB bij lage bijtelling, of door de verklaring geen prive gebruik), dan is de resterende eigen bijdrage nergens meet te verrekenen, dus betaal je die uit netto.

Als je werkgever echter wil verklaren dat de auto niet ter beschikking staat om prive te rijden, dan is het gewoon een bedrijfsmiddel zoals je computer op de zaak. Het fiscale regime voor auto´s van de zaak is dan wellicht niet van toepassing, waardoor je een eventuele EB direct met belastbaar inkomen voor loon-inkomstenbelasting zou kunnen verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 22:37:

Graag jullie reactie!
In principe mag je de eigen bijdrage niet zomaar bruto betalen. Dat wil zeggen, het heeft altijd ergens invloed op.

Bij een netto betaling van eigen bijdrage, kost het je simpelweg dat deel van je netto salaris wat je aan EB hebt. Je krijgt wel pensioenopbouw, vakantiegeld en andere secundaire voordelen uit je volledige brutosalaris.

Als je EB van je brutoloon afgaat moet je goed opletten of dit geen invloed heeft op het bovengenoemde. Het kan namelijk zijn dat je baas je simpelweg minder uitbetaalt (is een voordeel voor hem, vanwege de werkgeversdelen loonheffing). Vraag is dus: betaal je nog wel belasting over de gehele bruto loonsom? of betaal je dit nu over bruto loonsom - EB. Vraag vooral aan je baas wat voor gevolgen dit heeft voor je pensioen, vakantiegeld, e.d..

voor de andere reageerders: Bijtelling heeft er niets mee te maken in dit geval, omdat de auto in 2009 en 2010 alleen voor zakelijke doeleinden is gebruikts (zie TS).

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
RagaBaSH schreef op maandag 01 februari 2010 @ 15:49:
[...]
voor de andere reageerders: Bijtelling heeft er niets mee te maken in dit geval, omdat de auto in 2009 en 2010 alleen voor zakelijke doeleinden is gebruikts (zie TS).
Niet geheel mee eens.

Ook wanneer een leaserijder een verklaring "geen privegebruik" invult, blijft het fiscale regime voor leaseauto's van kracht. Alleen gaat in dat geval de bijtelling van 14/20/25% naar 0.
Een eigen bijdrage is onder de fiscale behandeling van leaseauto´s niet verrekenbaar met loon voor belasting maar slechts met de fiscale bijtelling, aftrekpost dus gemaximeerd op de bijtelling. Resultaat is dat je de EB netto gaat betalen.

Dat is het onderscheid tussen (a) een auto van de zaak ter beschikking hebben met de mogelijkheid om deze prive te gebruiken en (b) geen auto van de zaak ter beschikking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

t_captain schreef op maandag 01 februari 2010 @ 17:59:
[...]

Niet geheel mee eens.

Ook wanneer een leaserijder een verklaring "geen privegebruik" invult, blijft het fiscale regime voor leaseauto's van kracht. Alleen gaat in dat geval de bijtelling van 14/20/25% naar 0.
Een eigen bijdrage is onder de fiscale behandeling van leaseauto´s niet verrekenbaar met loon voor belasting maar slechts met de fiscale bijtelling, aftrekpost dus gemaximeerd op de bijtelling. Resultaat is dat je de EB netto gaat betalen.

Dat is het onderscheid tussen (a) een auto van de zaak ter beschikking hebben met de mogelijkheid om deze prive te gebruiken en (b) geen auto van de zaak ter beschikking hebben.
ik ben het in die zin met je eens dat als er al verrekend mag worden met een bruto bedrag, het met de bijtelling is. Echter moet je 2 dingen onderscheiden:

1. bijtelling (14/20/25% van cataloguswaarde minus EB) per jaar.
2. Eigen bijdrage

De eigen bijdrage betaal je uit een privaatrechtelijke afspraak tussen werkgever en werknemer. Deze bijdrage is "altijd" netto (behoudens het eerder genoemde geval dat je simpelweg minder brutoinkomen krijgt, met alle gevolgen van dien). Over dit geld is dus al een keer inkomstenbelasting geheven.

Omdat in voorkomende gevallen dit bedrag vereist wordt vanuit de werkgever om uberhaupt prive in de auto-van-de-zaak te mogen rijden, heeft de wetgever besloten om de "dubbele belasting" die hierdoor ontstaat te compenseren. (dubbele belasting = inkomstenbelasting over inkomen waaruit nettto eigen bijdrage wordt betaald en inkomstenbelasting over bijtelling bij genieten van niet-monetair inkomen).
Dit doet de wetgever door toe te staan dat de netto EB in mindering wordt gebracht op de bijtelling voor belasting.

Omdat het niet te handhaven is om onderscheid te maken tussen een EB voor privegebruik en EB voor een mooiere/grotere/snellere auto, wordt het tweede geval gedoogd onder dezelfde regels als het eerste geval.

Ik zeg dat de bijtelling er in dit geval weinig mee heeft te maken omdat de TS heeft gekozen om privaatrechtelijk af te spreken met zijn werkgever om een maandelijke EB te betalen voor zijn auto. Dat hij jaarlijks kan besluiten om deze al dan niet prive te gebruiken is enkel een issue bij aftrekposten in de belastingopgaaf, niet in de wijze waarop zijn werkgever deze EB verwerkt in de loonadministratie.
Verder is wat je zegt wel gewoon correct ;)

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Pagina: 1