• ChrisSmoKe
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-01-2025
Beste Tweakers,

Helaas is mijn huidige camera gesneuveld. Vanmiddag heb ik een vrij dure spiegel reflex camera gekocht maar krijg ik het niet voor elkaar wat ik met mijn huidige wel kon. Namelijk, fotos maken van zeer dichtbij. Wanneer ik een foto maak van de bovenkant van het oor zie ik zelfs de haartjes nog:) Dit krijg ik voor geen mogelijkheid voor elkaar met zo'n dikke spiegel reflex camera. Mijn sony cybershot type: DSC-T33 had de optie met zo'n vergrootglas icoontje. Wie weet welke camera's deze functie ook ondersteunen? Voorkeur is wel weer een sony cybershot.

Alvast bedankt voor enige inspanning.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Gewoon in de handleiding van je nieuwe camera zoeken waar de macro functie zit?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
De techniek die je zoekt heet macro-fotografie.
succes met zoeken!

Your time as a student is the best time of your life

• ChrisSmoKe
Wiethoofd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 20:49:
Gewoon in de handleiding van je nieuwe camera zoeken waar de macro functie zit?
Helaas ligt de camera nu op de zaak maar zal morgen eens kijken!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:38

DarkSide

theres no place like ::1

IDd even kijken naar de optie voor macro foto's. Maar hou ook rekening met het feit dat veel lensen niet zo maar gebruikt kunnen worden voor macrofototgrafie.
Ik heb daarom ook een speciale macro lens die er voor zorgt dat ik vanaf korte afstand ook nog goed kan focussen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:55

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Je koopt een 'dikke spiegel reflex camera' en weet niet de macro functie van een camera te benoemen? Weet je eigenlijk wel waar je aan begint of heb je gewoon gekocht met de gedachte: Wauw het is een dure dSLR, dus daar komen vast mooie plaatjes van!!!!?

Xbox Live ID:Notna8310

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:44

Polariteit

Fietsende fotografeur

Op de meeste camera's kan je een macro instelling kiezen, deze wordt vaak aangeduidt door een bloemetje. de camera kiest dan de instellingen die het meest gunstig zijn voor de macrofoto's.

Uiteraard is het wel een beetje afhankelijk van de lens die je hebt. Fotografeer je op 11mm dan is het resultaat heel anders dan als je het doet op 200mm :p

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-01 08:29
Bij een spiegelreflex camera is het niet afhankelijk van je camera, maar van de lens... Compactcamera's hebben meestal een ingebouwde Macro functie die het mogelijk maakt van heel dichtbij foto's te schieten. Bij een spiegelreflex heb je heel veel verschillende lenzen, allen met een eigen specifieke functie.

Wat voor lens heb je bij je camera? Een standaard kitlensje heeft meestal namelijk een focus afstand van ongeveer 25cm :)

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:58

painkill

Pain(k)(ill)

Of je hebt natuurlijk gewoon een lens die niet genoeg kan veranderen om macro foto's te maken ;)

Mijn SNES verzameling!

• ChrisSmoKe
Bedankt voor alle reacties. Het gaat op oppervlaktes van totaal ongeveer 3 milimeter. Dus ik kan beter deze camera inruilen en gewoon een compact cameraatje kopen want het is toch voor het werk:) Uiteraard zal de kwaliteit wel iets minder zijn maar dat is niet zo heel erg. ThnX!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-01 19:06
:/ dat hadden ze je ook wel in een fotowinkel kunnen vertellen hoor...

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:09

ThunderNet

Flits!

Daarvoor moet je een zogenaamde macro lens kopen. De verkoper had je dit prima kunnen vertellen als je had gezegt dat je het daar voor ging gebruiken.
Je had dit alles prima kunnen vinden in de faq en met de zoekfunctie.

[ Voor 19% gewijzigd door ThunderNet op 29-01-2010 21:06 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.