PC is soms dood, soms geen POST en soms normaal

Pagina: 1
Acties:

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17
Het begon op woensdagavond. Ik zet de pc uit en Windows liet ik de updates installeren. Nadat ik 5 min later terugkwam stond ik voor een loginscherm van Windows. Ik dacht dus dat de Windows update een herstart heeft gedaan ipv afsluiten na het updaten. Ik dus weer "afsluiten" doen. PC gaat uit en springt vanzelf weer aan na 3 sec. Dit herhaalde zich 2x totdat ik ging inloggen op mijn Windows account en daar voor afsluiten koos.

De volgende ochtend zette ik de pc aan om het weer te checken voordat ik naar werk ging en toon ik afsloot kwam het reboot probleem weer tevoorschijn. Ik dacht dat het aan die Windows update kwam en deed een system restore van 2 dagen terug. Helaas hielp dat ook niet en dus drukte ik het hardwarematig uit.

Nadat ik van werk thuiskwam ging de pc weer aan. Omdat ik niet goed af had gesloten starte hij in safemode. Na het laden koos ik voor afsluiten en hij bootte vanzelf weer in normal mode terwijl ik dus voor afsluiten koos.

Nadat Windows geladen was koos ik voor afsluiten en dat was het dan. Hij rebootte vanzelf maar kwam niet meer verder. Geen POST signaal niks. Een x aantal keer geprobeerd met stroomkabel eruit en erin enz, maar dat hielp niet. Alle fans draaiden en de HD ratelde ook maar geen POST-piep en geen beeld.

Heel wat getweakered en gegoogled en vandaag dus maar besloten om een nieuwe voeding (Coolermaster 500w) te halen en een nieuwe mobo (ASUS P5QL PRO) want dat zou de oorzaak waarschijnlijk moeten zijn. Tevens extra ram meegenomen (A-data ddr2 800 2x 1gb).

Thuis eerst geprobeerd met de nieuwe voeding en schijnbaar gaf het systeem een teken van leven aangezien hij nu wel error-piepjes gaf. Hardware stuk voor stuk terugzet en verschillende combinaties geprobeerd en hij gaf echt een teken van leven maar soms deed hij het en soms weer niet. Ik kwam zelfs enkele malen in Windows en alles scheen het toch te doen en dat met alle reepjes ram en de voeding verwisseld. Het rare is ... soms haal ik de stroom er van af ( uitknop + kabel los ) en dan weer aansluiten dan geeft hij een paar min geen teken van leven en daarna weer wel. Soms kan ik netjes 3x achter elkaar rebooten maar dan zit ik daarna weer 20 min met een dood systeem .... zo te zien zijn ook de stroompinnetjes op de HD brak ... dat zou het nog kunnen zijn want soms boot de HD wel mee en soms niet.

Dus ik dacht waarschijnlijk toch de mobo en de nieuwe eringezet en alle hardware eraan en ook met de nieuwe mobo dezelfde problemen. Fans draaien, lichtjes branden maar geen POST-signaal en geen beeld.

Oude mobo en alles teruggezet, de Kingston reepjes eruitgelaten en de nieuwe A-data erin. HD goed op de stroomkabel vastgezet en er is weer leven maar voor hoe lang ? zou het dan toch de RAM zijn + voeding + hd zijn ?

Sta op het punt om dit ding zo de prullenbak in te gooien maar wellicht weet iemand raad ... ik heb de troubleshooter goed doorgelezen en zelf dus een aantal dingen geprobeerd. Helaas heb ik geen 2de systeem en/of allerlei onderdelen om nog meer uit te proberen.

Specs van het systeem :

Antec Sonata II
Gigabyte GA-965P-DS3 -> ASUS P5QL PRO geprobeerd
Antec 450 watt voeding -> Coolermaster 500w geprobeerd
MSI 8600GT silent
E66000
Seagate Barracuda 320gb
2x 1GB DDR2 Kingston 667mhz valueram
2x 1GB DDR2 A-data 800mhz ram

[ Voor 8% gewijzigd door dcell op 29-01-2010 20:39 ]

Verwijderd

Ik kan alleen maar zeggen,trek alles uit de kast,en los van achterbord,en leg het op tafel.
Begin van vooraf aan.MO bord,videokaart,geheugen en voeding.
Toetsenbord,en draaien. Post??
Laat hem zo een tijd draaien.

Zo test ik mijn borden ook,voor ze in de kast gaan.(EN de steuntjes op goede plek zetten).
Word nogal eens vergeten,,,!!

• dcell
Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 21:42:
Ik kan alleen maar zeggen,trek alles uit de kast,en los van achterbord,en leg het op tafel.
Begin van vooraf aan.MO bord,videokaart,geheugen en voeding.
Toetsenbord,en draaien. Post??
Laat hem zo een tijd draaien.

Zo test ik mijn borden ook,voor ze in de kast gaan.(EN de steuntjes op goede plek zetten).
Word nogal eens vergeten,,,!!
post = power-on self test

dat piepje dat de meeste computers maken als je hem opstart.

heb het systeem weer aan de praat gekregen, voeding dus vervangen en de oude reepjes ram (Kingston) eruit en de nieuwe erin (A-data). Tevens is de stroomconnector met de hd niet jovel meer en waarschijnlijk gaat dat nog problemen opleveren in de toekomst. Wat ik wel raar vind is dat ik met 4 reepjes ram ook heb kunnen booten tot in Windows maar daarna weer niet en wel en niet en wel enz, dus of de reepjes Kingston echt kapot zijn is maar de vraag maar ik durf het niet meer aan om alles weer uit elkaar te slopen en van alles uit te proberen, dat komt wel weer als het systeem weer raar doet (uitstel van executie dus). Het systeem draait dus kan ik mooi mijn data naar de externe schijven kopieren want mijn hd lijkt ook niet meer 100% meer.

Toch vraag ik me af wat de oorzaak was, ik heb van alles getest maar ben er niet echt wijzer op geworden, alleen dat het vervangen van de voeding wel heeft geholpen.

[ Voor 3% gewijzigd door dcell op 29-01-2010 22:43 ]

• Morphogenesis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-01 12:42
Ik herken wat je zegt met mijn vorige pc.

Wat bij mij hielp was de 4pin cpu powercable goed aandrukken.

Je zou, als die uit is, ook de powercable eruit kunnen halen, aan\uit knop indrukken zodat stroom eruit gaat, en powercable erin doen. En dan nog eens proberen.

Hielp bij mij ook.

• dcell
Morphogenesis schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 22:46:
Ik herken wat je zegt met mijn vorige pc.

Wat bij mij hielp was de 4pin cpu powercable goed aandrukken.

Je zou, als die uit is, ook de powercable eruit kunnen halen, aan\uit knop indrukken zodat stroom eruit gaat, en powercable erin doen. En dan nog eens proberen.

Hielp bij mij ook.
daar lag het waarschijnlijk niet aan. Ik heb na een x aantal dagen nog steeds geen verklaring voor wat er kapot is. Het systeem draait nu (nieuwe ram erin en nieuwe voeding). Ik verdenk nog steeds de voeding maar na het vervangen van de oude voor een nieuwe voeding werkte de pc ook niet gelijk ...

Heb een x aantal dingen geprobeerd in ongeveer de volgende volgorde :
  • Zonder iets te vervangen : gaf som een teken van leven (fans draaiden en lampjes gingen aan) maar geen POST-signaal en soms wilde de pc helemaal niet aan ...
  • Nieuwe voeding : idem aan vorige situatie
  • Nieuwe voeding + ram eruit en videokaart eruit : soms bootte de pc wel zonder POST-signaal, soms bootte de pc helemaal niet en soms bootte hij wel en gaf hij error-piepjes (omdat de RAM en videokaart dus niet aanwezig waren).
  • Nieuwe voeding + videokaart eruit : indien de pc kon booten -> error-piepjes dat de videokaart niet aanwezig was, ook weer gevallen dat de pc niet aan wilde.
  • Nieuwe voeding met oude mobo en alles aangesloten (RAM, CPU, GPU) : als die bootte dan kwam er soms wel een POST-signaal en kwam ik zelfs in Windows.
  • Nieuwe voeding met oude mobo en alles aangesloten + extra 2 reepjes nieuwe RAM : hij bootte en kwam zelfs in Windows en Windows (vista 32bit) zag eerst slechts 1gb aan RAM daarna een reboot en Windows zag zelfs 4Gb aan RAM. Daarna weer uitgezet en ja hoor, pc gaf geen teken van leven.
  • Nieuwe voeding met nieuwe mobo en alles aangesloten : wel een boot maar geen POST-signaal en dus geen beeld, fans draaiden wel en lampje op mobo was aan.
  • Nieuwe voeding met nieuwe mobo en al verschillende configuraties (zonder videokaart, zonder RAM) : wel een boot maar geen POST-signaal en dus geen beeld, fans draaiden wel en lampje op mobo was aan, Geen piepjes dat er hardware ontbrak .....
  • Nieuwe voeding met oude mobo en alles aangesloten + oude en nieuwe RAM : geen teken van leven, pc starte niet eens
  • Nieuwe voeding met oude mobo en alles aangesloten en oude ram eruitgehaald : pc boot en alles doet het, toen heb ik het maar zo gelaten en de pc voorzichtig in de kast gezet.
Mijn systeem draait nu al 2,5 dagen "goed" maar volgens mij is het uitstel van executie voordat hij weer kuren gaat vertonen, ik durf ook niet meer de pc open te maken en de oude ram weer toe te voegen. Het zou mijn oude reepjes ram kunnen zijn maar ik heb ook weleens kunnen booten met alle 4 de reepjes RAM erin dus daar ben ik ook nog niet over uit. Zelf verdenk ik de oude voeding (die al een tijdje floot/piepte) aangezien ik heb gelezen dat de Antec Sonata voeding niet al te best is maar na het vervangen waren de problemen ook niet gelijk opgelost. Alle stroomkabels e.d. waren goed aangedrukt op de mobo en alle aansluitingen heb ik dubbelgechecked.

Ik ben nog steeds benieuwd wat het had kunnen zijn/wat het is, voor het geval hij weer kapot gaat. Wellicht iemand hier met een idee aan de hand van mijn beschrijving hierboven ....