[SSD+3.5 disk] 3.5inch disk aanzetten terwijl compu aanstaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48
Ik heb sinds kort een SSD voor mijn OS, en hij staat nu voor 30% vol. Daarnaast heb ik een 1Tb harddisk voor data, vooral films en mp3s.

Tijdens normaal gebruik, gebruik ik echter alleen de MP3s (30gig) en my documents (5 gig). Deze passen dus nog makkelijk bij mijn SSD. Is het mogelijk om in principe op te starten met alleen de SSD en dan de harddisk op een powerschakelaartje aan te sluiten? Scheelt behoorlijk in de herrie en stroomverbruik....

Dus afhankelijk van de stand van het schakelaartje kan je dan de harddisk aan hebben staan. En is het dan ook mogelijk om de harddisk, terwijl het systeem aan staat, erbij te zetten.

Hoe zit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Windows 7 schakelt vanzelf je HD uit als je die niet gebruikt.

Maar ik zou gewoon een stille zuinige 'data' schijf nemen. Zoiets als de Samsung ecogreen F2 500GB, heeft één platter van 500GB op 5400tpm. Zeer zuinig en stil, en snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:25
Het is ook zo dat harde schijven meer slijten van steeds aan en uit schakelen dan continu aan staan. En inderdaad je kunt het automatisch laten doen door het OS. Als je het hardwarematig zou willen doen, heb je een schakelaar nodig met twee lijnen die tegelijk geschakeld worden. Het nadeel daarvan is dat de kop van de schijf dan simpelweg op de schijf valt als je de stroom uit zet. Dus een software-oplossing is wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48
Over dat Windows 7, spint die schijf dan ook niet meer?

Ik vind dat mijn spinpoint F1, hoewel sommige mensen die als STIL betempelen, een enorme herriemaker. Ik zoek toch echt wel iets dat 10x stiller is eigenlijk. Mijn PC is voor de rest vrijwel fanless (of in ieder geval draaien zal bijna nooit) en ik merk dat ik veel liever op mijn laptop werk (met SSD) vanwege het geluid.

Over dat aan en uitschakelen, dat wil ik niet de hele tijd gaan doen, maar bijv. 1x per 3 dagen oid. Dus alleen als ik een film of iets bijzonders nodig heb (en dat is bijna nooit).