Packard Bell overheated?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim301292
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-07-2024
Dag mensen,

Vandaag heb ik voor het eerst Left 4 Dead 2 gespeeld, maar ik heb een probleem. Mijn laptop sloot zichzelf ineens af na ca. 10 minuten. Ik vroeg me nu af of dat is of hij te warm is geworden..

Specs laptop:
Merk: Packard Bell
Processor: Intel Core 2 Duo T6500
Kloksnelheid: 2.10GHz
Werkgeheugen: 4GB DDR3
Videokaart: Nvidia Geforce GT 240M (1024MB DDR3)

Voor de volledigheid: Mijn laptop ligt momenteel op een kussen dat te vergelijken is met een bank. Misschien verkeerde materiaal? Ik hoor het graag!

Bedankt!
Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tim301292 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 14:48:
Voor de volledigheid: Mijn laptop ligt momenteel op een kussen dat te vergelijken is met een bank. Misschien verkeerde materiaal? Ik hoor het graag!
ja...

een kussen is bedoeld om te isoleren, een laptop wil zijn warmte het liefst meteen kwijt

pak eens een tooltje om de temp uit te lezen, speedfan oid, dan kan je kijken hoe warm hij word tijdens het zware werk, alles onder de 80* is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:42
Alles kan :) maar jij bent de enige die het kan zien.

Dus idd even speedfan, coretemp, everest, gpu-z of iets dergelijks erbij pakken en temps bekijken tijdens gamen.

Laptop kun je overigens het beste op solide vlakke ondergronden zetten. Dus geen zachte kussens en dergelijken die de laptop als het ware inpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim301292
Oke, ik heb nu dat programma'tje Speedfan gedownload en hij geeft het volgende aan:

√ GPU: 46C
↓ Core 0: 36C
√ Core 1: 40C

Ik heb nu niets vermoeiends geopend..
- Windows live messengers
- 2x Internet explorer met 4 en 2 tabbladen
- Speedfan zelf

De laptop staat al zo'n uur - anderhalf uur op het kussen.

Kan het dan ongeveer kloppen?
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06
Zet 'm dan eens op een plek waar ie wel gewoon z'n lucht kwijt kan als je gaat gamen, want nu is waarschijnlijk het luchtrooster waar de warme lucht door naar buiten gaat afgesloten door je kussen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:28
Meestal als je een spel aan het spelen bent op een kussen, werkt dat nadelig voor je laptop, vooral aangezien dat de kussen de intake/outtake verstopt. Het beste kan je je laptop op een tafel zetten, of op je schoot. Let wel op dat je laptop echt verschrikkelijk warm kan worden, zelfs warm genoeg om een blaar daarvan te krijgen. (Eigen ervaring :+ )
Oke, ik heb nu dat programma'tje Speedfan gedownload en hij geeft het volgende aan:

√ GPU: 46C
↓ Core 0: 36C
√ Core 1: 40C

Ik heb nu niets vermoeiends geopend..
- Windows live messengers
- 2x Internet explorer met 4 en 2 tabbladen
- Speedfan zelf

De laptop staat al zo'n uur - anderhalf uur op het kussen.

Kan het dan ongeveer kloppen?
Bedankt!
Dat kan kloppen, de processen vragen niet zo vreselijk veel van je processor, dus deze zal zich op een lagere kloksnelheid zetten, om stroomverbruik (dus uiteindelijk hitte-productie) te verminderen. (Het vraagt zelfs nog minder van je videokaart)
Als je L4D2 gaat spelen, met speedfan op de achtergrond, zal je zien dat de temperaturen veel hoger wordt, doordat dit veel vraagt van je videokaart.
Mooi puntje om op te letten is dat je je spellen niet op optimaal draait & op een goed geventileerde plaats. Eventueel dat de fans van de laptop ook niet al te stoffig zijn.

[ Voor 58% gewijzigd door ItMeAedri op 29-01-2010 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim301292
Okee bedankt!
Ik heb hem nu een kwartiertje ofzo op een tafel staan. Dit is het resultaat:

√ GPU: 40C
↓ Core 0: 32C
↓ Core 1: 34C

Ik weet alleen niet wat die symbooltjes betekenen..

@ Zhalix: zal ik zometeen gaan proberen! Weet je toevallig of windowed mode ook gewoon Ctrl + Enter is netzoals bij veel games? Dan kan ik het namelijk bijhouden.

[ Voor 28% gewijzigd door tim301292 op 29-01-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

diie symbooltjes betekenen dat ze onderdeel zijn van een uitklapbaar gedeelte.....

ga nu eens 10 min L4D spelen en kijk dan met alt-tab de temperaturen, en post die hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim301292
Oke ik heb nu 10 minuten L4D2 gespeeld. Resultaten:

Na 5 minuten:
(vlam) GPU: 63
(vlam) Core 0: 66
(vlam) Core 1: 67

Na 10 minuten:
(vlam GPU: 77
(vlam) Core 0: 80
(vlam) Core 1: 84

Gaat dit nog wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja hoor, de meeste componementen kunnen ruim 100* aan

hoe oud is deze laptop? na een aantal jaren kunnen ze nogal verstopt raken met stof, dan word hij een stuk heter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim301292
Half jaartje oud is ie nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Wellicht is het CPU fannetje aan de onder/achterzijde enigsinds gevuld geraakt met stof en aanverwante zaken.

ff schoonmaken dus O-)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 15:37
Zuig de ventilatieopeningen eens uit met de stofzuiger, waarschijnlijk heeft er zich wat stof opgehoopt en verhindert dat de koeling. Meestal komen er flinke plukken stof uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:52

M2M

medicijnman

en daarnaast is het gewoon niet aan te raden om je laptop op een kussen te zetten. Die dingen zijn gemaakt om net genoeg luchtverplaatsing te hebben om die laptop binnen de marges te houden. Verhinder je dan luchtopeningen, dan druk je 'm dus over de marges heen en crasht de boel (of klokt het automatisch lager om oververhitting te voorkomen).

Maar voor niet-game gebruik kan het ding best op een kussen staan.

Ps. de symbooltjes moet je niet al te veel van aantrekken. Laptopcomponenten kunnen zo'n 90 graden aan, de GPU 100. Hoger zou ik ivm levensduur niet gaan, en beter is nog om er onder te blijven door als maximum 80 graden aan te houden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim301292
Oke bedankt allemaal!!
Ik heb nu een half uurtje gespeeld ofzo en ik kijk soms naar de temperaturen.
Maximale GPU 85C
Maximale Core 83C
Gemiddelde GPU 80C
Gemiddelde Core 78C

[ Voor 31% gewijzigd door tim301292 op 29-01-2010 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:16

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Het is duidelijk dat je CPU (Core) veel te warm wordt en zichzelf afsluit. Bij een laptop zit er inderdaad niets anders op dan de ventilatieroosters eens goed schoon te maken en hopen dat het dan beter gaat.

De GPU kan inderdaad (ruim) meer dan 100C aan, dus daar hoef je je voorlopig nog geen zorgen over te maken.

Rail Away!

Pagina: 1