Hoe omgaan met laptopaccu (levensduur vergroten)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85580

Topicstarter
Beste allemaal,

We weten allemaal dat een laptopaccu een beperkte levensduur heeft. Mijn vorige notebook werd voornamelijk thuis gebruikt en zat daarbij vrijwel constant aan het netstroom. Tot mijn verbazing ging ook in deze situatie de levensduur van de accu snel achteruit. Na een jaar kon ik deze al niet meer zonder netstroom gebruiken (hooguit 10 min accuduur). Op den duur de accu maar verwijderd aangezien ik er toch niets meer aan had.

Sinds kort in het bezit van een nieuwe laptop. Hierbij de accu nog niet aangesloten gehad.
Zelf dacht ik dat het misschien verstandig zou zijn om de accu pas op te laden, de dag voordat ik weet de laptop ergens mee heen te willen nemen. En zodra deze geheel leeg is weer te verwijderen van de laptop.

Geen idee of dit een goed idee is en of dit de levensduur van de accu verlengt. Daarom de vraag aan jullie.

Ben benieuwd wat de reacties zullen zijn :)

Ter informatie:

Oude laptop: HP ZD8290EA
Nieuwe latop: ASUS N61JA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-04 16:10
Als hij veel aan de stekker hangt, kan je best de batterij uithalen. Je kan je batterij het best bewaren door hem te onladen tot op 40% en daarna in je frigo te leggen. Dit is kort het advies dat ik gekregen had hier op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

stijn1989 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 10:29:
Als hij veel aan de stekker hangt, kan je best de batterij uithalen. Je kan je batterij het best bewaren door hem te onladen tot op 40% en daarna in je frigo te leggen. Dit is kort het advies dat ik gekregen had hier op Tweakers.
Waar haal je die informatie dan toch vandaan? Volgens mij is het gewoon opgeladen wegleggen voldoende. En voordat je hem weer oplaad eerst gebruiken tot hij leeg is.

Maar zeker niet met accu en stekker blijven gebruiken, zonder hem ooit alleen op de accu te gebruiken. Dat is inderdaad killing voor een accu.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06 13:41
ik heb ooit bij iemand zo'n zelfde situatie meegemaakt.
die heeft nu nog steeds een oude laptop, en die heeft elke dag de hele tijd aan de stroom gehangen, met de accu er nog in.
nu is de accu er ook uit, maar met accu doet hij het nog niet zonder stroom.
ik weet niet precies wat het beste is, maar ik zou de tip van stijn1989 hierboven gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droomygirl
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2021
Bij Acer laptops (hoewel dat bij alle laptops van toepassing is afaik) word je het volgende verteld:

-indien je de accu regelmatig gebruikt moet je hem 1x om de 3 maanden volledig ontladen
-indein je de accu niet zo heel erg veel gebruikt moet je hem 1x in de maand volledig ontladen.

Ontladen doe je het best door hem aan te zetten met een volle batterij, trek de stroom eruit, zorg ervoor dat je in windows de slaapstand e.d uitzet zodat ie pas uitvalt op het moment dat hij effectief LEEG is. (je kan er ondertussen nog gewoon mee verderwerken terwijl hij leegloopt)

En inderdaad, als je hem meestal op de adapter gebruikt is het handig om de accu te verwijderen en dan 1x in de maand leeg te laten lopen imo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-04 16:10
@c70070540: op 40% zou hij maar 1% verliezen per jaar en op 100% zou hij 2-3% verliezen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb al eens een en ander opgezocht over li-ion accu's. De resultaten:
- Als je een accu langere tijd niet gebruikt kun je deze het best bewaren met 40% lading, ze liggen het liefst op kamertemperatuur of koeler maar een koelkast zou ik niet doen ivm vocht
- li-ion accu's kunnen niet goed tegen diepontlading, als je een accu regelmatig (bijna) leegtrekt slijt deze snel
- li-ion accu's kunnen niet goed tegen hoge temperaturen, maar daar doe je weinig aan bij een laptop

Kwestie van zoveel mogelijk via netstroom werken. Als je op de accu werkt deze niet teveel leegtrekken. Dat diepontladen verhaal van Acer is onzin, dat stamt nog uit te tijd van nimh accu's die "lui" kunnen worden. Niet doen bij een moderne li-ion accu!

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Op wikipedia staat een stukje daarover:
Bewaren:

* In de koelkast (niet in de vriezer)
* Ongeveer half opgeladen

Tijdens gebruik:

* Niet geheel opladen (tot bijv. 97 %)
* Niet geheel ontladen (i.v.m. diepontlaadgevaar)
* Zo veel mogelijk netvoeding gebruiken

De fabrikanten leveren hun Li-ionaccu's meestal af met 40% lading. Daarbij blijft de accu het langste goed.
Waarbij ik dat gedeelte over de koelkast zou laten zitten ivm vocht (zoals MadMarky ook zegt).

[ Voor 79% gewijzigd door _the_crow_ op 29-01-2010 10:42 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282265

Mij is ooit verteld dat je je macbook eens per maand het beste kunt loskoppelen en gebruiken tot die zo goed als leeg is en dan weer aan de voeding hangen. Als je net als ik je macbook of laptop meestal aan de netvoeding hebt hangen is dit wel een idee denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jongens wat een boel informatie in zo'n korte tijd !

Ik zal de accu toch eens aansluiten en zien hoeveel deze momenteel geladen is.

Misschien teveel gevraagd (en ik zal zelf uiteraard ook nog even zoeken), maar zullen er tools voor Li-ion accu's zijn die kunnen aangeven dat de accu 40% (na ontlading) of 97% (na lading) vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Anoniem: 282265 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 10:49:
Mij is ooit verteld dat je je macbook eens per maand het beste kunt loskoppelen en gebruiken tot die zo goed als leeg is en dan weer aan de voeding hangen. Als je net als ik je macbook of laptop meestal aan de netvoeding hebt hangen is dit wel een idee denk ik.
Zoals ik zei, vooral niet doen bij moderne accu's.
Apple heeft hier zelf ook een mooi stukje over op hun website staan.

@hierboven
Je kunt in windows instellen bij welk percentage je een waarschuwing krijgt over een lage accuspanning. Bij XP is dit standaard 15%, dit kun je bijvoorbeeld op 40% zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door MadMarky op 29-01-2010 10:55 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de tip!

De accu was inderdaad 43% geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:12
Mijn vorige Macbook die gebruikte ik gewoon op de accu en laadde ik pas op als ik een melding kreeg. Deze accu was na 2 jaar nog 100%.

Dus gewoon volledig ontladen en weer volledig opladen lijkt mij het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Master__R schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 11:01:
Mijn vorige Macbook die gebruikte ik gewoon op de accu en laadde ik pas op als ik een melding kreeg. Deze accu was na 2 jaar nog 100%.

Dus gewoon volledig ontladen en weer volledig opladen lijkt mij het beste.
dat kun je dus niet zomaar zeggen, het hangt puur af van het type accu dat gebruikt is, hoe er mee om te gaan. Daarnaast zal de accu nooit geheel ontladen worden in een laptop. Zoals reeds opgemerkt zal een Windows systeem waarschuwen tussen de 15%-20%. Ik weet niet hoe Apple hiermee omgaat.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11-2021
Mee eens... Gewoon af en toe je accu gebruiken en dus de batterij leeg maken.

Daarna weer goed opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159729

Sinds gisteren ben ik dan eindelijk eigenaar van een MacBook Pro…

Echter zit ik een beetje met de vraag hoe ik mijn batterij het beste kan behandelen.

Wat ik nu doe: gebruiken tot de batterij leeg is, opladen/gebruiken totdat het groene lampje op de oplader brand en hierna doorgaan totdat de batterij weer volledig leeg is, waarna het bovenstaande zich weer herhaald.

Is dit de juiste manier voor mijn batterij?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:51
Dat is dus niet goed. Mijn ervaring: Gebruik de accu gewoon zoals je hem wilt gebruiken, dus op het moment dat je hem nodig hebt.

De accu van mijn F3Sc is na 2,5 jaar ook amper minder geworden. En ik laptop er heel relaxed door, iets wat de levensduur van je hart ook een stuk langer maakt. A.k.a. maak je niet druk en gebruik het lekker. Dat is doorgaans het allerbeste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159729

Hmm, oke.. Ja ik hoorde dus inderdaad van anderen weer dat het wel degelijk uit zou maken.

Kan het overigens kloppen dat wanneer de lader aangeeft klaar te zijn, deze de batterij nog niet volledig opgeladen heeft? Ik las ergens iets dat de batterij tot 80% opgeladen zou worden (in ongeveer 2 uur) en daarna over zou gaan op druppelladen wat dan ook nog eens 2 uur duurt om zo 100% vol te raken?!
http://www.apple.com/nl/batteries/
Pagina: 1