Bord, processor en geheugen combinatie (P6T6WS, Xeon en ECC)

Pagina: 1
Acties:

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
Ik heb onderstaande combinatie, maar krijg het systeem niet gestart.
  1. Intel Xeon W3520 (2.66GHZ SKT1366 BX80601W3520) processor
  2. Crucial 12GB kit (2x) 3 x 4GB 512MX72 DDR3 PC3-8500 Registered (CT3KIT51272BB1067)
  3. Asus P6T6 WS Revolution mainboard
Het geheugen staat helaas niet op de QVL van het board, maar er staat wel in de handleiding dat ECC geheugen in combinatie met die processor zou moeten werken.

Natuurlijk kan ik het geheugen proberen te retourneren, echter, ik wil ook graag begrijpen waarom het niet werkt, en of er iemand hier op het forum is die 24GB ECC geheugen op een Xeon board heeft zitten. Welk board is dat dan? Mijn wens voor 24GB is belangrijk vanwege virtualisatie eisen. 12GB is net te weining, en dus ga ik liever niet die kant op.

Ik heb zelf al gezocht naar andere boards die ook ECC ondersteunen, maar krijg niet echt een warm gevoel meer van handleidingen die claimen dat het kan, om dan vervolgens er achter te komen dat het niet kan, vandaar mijn vraag naar ervaringen van mede tweakers.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-02 14:52
Gebeurt er uberhaupt niets of krijg je een bepaalde foutmelding.

Wellicht kan je via de site van Crucial erachter komen welke memory erop zit. Heb ik ooit ook gedaan met mijn Team Xtreem geheugen waar dus Micron op zit en welke (dat type) weer ondersteund werd in de QVL.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
rows schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 10:47:
Gebeurt er uberhaupt niets of krijg je een bepaalde foutmelding.

Wellicht kan je via de site van Crucial erachter komen welke memory erop zit. Heb ik ooit ook gedaan met mijn Team Xtreem geheugen waar dus Micron op zit en welke (dat type) weer ondersteund werd in de QVL.
Er gebeurt helemaal niets... Het beeld blijft zwart. Maar ik zal eens kijken op de Crucial site..

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ECC zal niet de issue zijn. Dat is gewoon een extra chipje, dat als het niet gesupport wordt gewoon genegeerd wordt. Waar het probleem mogelijk inzit, is dat het registered geheugen is. Ik weet het zo niet uit m'n hoofd, maar als die xeon niet overweg kan met registered geheugen dan zal het idd niet gaan werken.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Als je gaat kijken op ark, zie je inderdaad geen registered geheugen staan.

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=39718

Yes, but no.

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-02 14:52
van de Intel site idd

Memory Specifications
Max Memory Size
(dependent on memory type) 24 GB
Memory Types DDR3-800/1066
# of Memory Channels 3
Max Memory Bandwidth 25.6 GB/s
Physical Address Extensions 36-bit
ECC Memory Supported Yes

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
Aha, dus registred = buffered = niet ondersteund in dit moederbord... Nu begin ik het te begrijpen denk ik...

Klopt bovenstaande?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Registered wordt idd ook wel buffered genoemd, niet registered is unbuffered.

ECC is niet zo'n probleem omdat het een extra chipje is op iedere 8 chips die simpelweg genegeerd wordt.
Registered gebruikt een aparte chip voor de adressering van het geheugen en dat kan inderdaad gezeik geven als het mobo het niet ondersteund.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Topicstarter
Top! Dank voor deze uitleg. Nu kan ik wat gerichter op zoek naar een oplossing...

Het beste kan ik het geheugen dus omruilen voor un-buffered geheugen. Ik zal eens kijken of Komplett mij vergevingsgezind is.

[ Voor 44% gewijzigd door Gé Brander op 29-01-2010 13:57 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, dat zal moeten werken op het bordje (ongeacht dus of het wel of niet ECC is).
Pagina: 1