Beste mede-tweakers,
Ik heb in mijn kamer een servertje staan draaien (Zie specs). Nou heeft deze een redelijk irritante (en daardoor ondertussen beruchte) Northbridge-fan, waardoor ik bijna verplicht ben om 's nachts de server uit te zetten.
Op internet, zowel hier op GoT als bijvoorbeeld het Silentpcreview forum en Google krijg ik geen eenduidig beeld van wat de beste manier(en) is(/zijn) om dit soort pc's koel en stil te krijgen.
VRAAG:
Wat is volgens jou de beste manier zijn om (met zo min mogelijk te investeren) deze server stil te krijgen, maar wel koel te houden?
-> De HDD's zijn stil, met dank aan de HDD Vibe-Fixers
, t gaat eigg. puur om de Northbridge-fan.
Set-up:
- Intel BOXD945GCLF2 (onboard Intel Atom 330)
- Kingston ValueRam KVR667D2N5/2G
- 2x Sharkoon HDD Vibe-Fixer (Highflow.nl)
- Western Digital WD400.............. (40GB schijf voor Windows Server 2003)
- Samsung HD103SJ Spinpoint F3 1TB (Data)
Mogelijke (deel)oplossingen:
- Dempingsmatten monteren (geluid daalt, warmte stijgt)
- Big-ass case-fan (80 of 120 mm, afhankelijk van wat past) monteren (geluid stijgt, warmte daalt)
- 40mm Northbridge-fan verwijderen (geluid daalt, warmte stijgt)
BTW: een fancontroller is niet echt handig voor mij (denk ik):
- Geen 5.25" bay vrij
- Server staat vaak onbewaakt. Dan lijkt t mij best lastig de fan-snelheid op te schroeven
Ik heb in mijn kamer een servertje staan draaien (Zie specs). Nou heeft deze een redelijk irritante (en daardoor ondertussen beruchte) Northbridge-fan, waardoor ik bijna verplicht ben om 's nachts de server uit te zetten.
Op internet, zowel hier op GoT als bijvoorbeeld het Silentpcreview forum en Google krijg ik geen eenduidig beeld van wat de beste manier(en) is(/zijn) om dit soort pc's koel en stil te krijgen.
VRAAG:
Wat is volgens jou de beste manier zijn om (met zo min mogelijk te investeren) deze server stil te krijgen, maar wel koel te houden?
-> De HDD's zijn stil, met dank aan de HDD Vibe-Fixers
Set-up:
- Intel BOXD945GCLF2 (onboard Intel Atom 330)
- Kingston ValueRam KVR667D2N5/2G
- 2x Sharkoon HDD Vibe-Fixer (Highflow.nl)
- Western Digital WD400.............. (40GB schijf voor Windows Server 2003)
- Samsung HD103SJ Spinpoint F3 1TB (Data)
Mogelijke (deel)oplossingen:
- Dempingsmatten monteren (geluid daalt, warmte stijgt)
- Big-ass case-fan (80 of 120 mm, afhankelijk van wat past) monteren (geluid stijgt, warmte daalt)
- 40mm Northbridge-fan verwijderen (geluid daalt, warmte stijgt)
BTW: een fancontroller is niet echt handig voor mij (denk ik):
- Geen 5.25" bay vrij
- Server staat vaak onbewaakt. Dan lijkt t mij best lastig de fan-snelheid op te schroeven