Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-12-2023
Beste mede-tweakers,

Ik heb in mijn kamer een servertje staan draaien (Zie specs). Nou heeft deze een redelijk irritante (en daardoor ondertussen beruchte) Northbridge-fan, waardoor ik bijna verplicht ben om 's nachts de server uit te zetten. :(

Op internet, zowel hier op GoT als bijvoorbeeld het Silentpcreview forum en Google krijg ik geen eenduidig beeld van wat de beste manier(en) is(/zijn) om dit soort pc's koel en stil te krijgen.

VRAAG:
Wat is volgens jou de beste manier zijn om (met zo min mogelijk te investeren) deze server stil te krijgen, maar wel koel te houden?
-> De HDD's zijn stil, met dank aan de HDD Vibe-Fixers O+ , t gaat eigg. puur om de Northbridge-fan.

Set-up:
- Intel BOXD945GCLF2 (onboard Intel Atom 330)
- Kingston ValueRam KVR667D2N5/2G
- 2x Sharkoon HDD Vibe-Fixer (Highflow.nl)
- Western Digital WD400.............. (40GB schijf voor Windows Server 2003)
- Samsung HD103SJ Spinpoint F3 1TB (Data)

Mogelijke (deel)oplossingen:
- Dempingsmatten monteren (geluid daalt, warmte stijgt)
- Big-ass case-fan (80 of 120 mm, afhankelijk van wat past) monteren (geluid stijgt, warmte daalt)
- 40mm Northbridge-fan verwijderen (geluid daalt, warmte stijgt)

BTW: een fancontroller is niet echt handig voor mij (denk ik):
- Geen 5.25" bay vrij
- Server staat vaak onbewaakt. Dan lijkt t mij best lastig de fan-snelheid op te schroeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
en 80/120mm silent is stiller dan een 40mm schreeuwertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels9
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03-2024
Een beetje casefan van 80 of 120 mm is stil, kost minder als een tientje en zal zeker meer luchtverplaatsen als die 40mm meuk. Heb je niet ergens een casefan slingeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 18:14
Het moet wel gek gaan als je de Zalman FanMate 2 niet in je kast krijgt.

Veel ruimte om je koeler te vervangen heb je niet. Misschien kun je een grotere fan net boven de NB en CPU monteren.

Ik heb hetzelfde moederbord en wil er binnen kort een oude Pentium 3 koeler op zetten met een grotere fan en ca 2,5x het volume van het koelblok. Hopelijk werkt dat ook. Hij staat trouwens al ver weggestopt en wordt zonodig bediend met remote desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
Wow, 3 reacties al... gaat goed :P

Ik heb momenteel eigg nog nix. Als k een casefan erin moet zetten, moet ik alles ovezetten in een andere case. geen probleem, alleen is die case een 0,- euro-geval.
--> lege case + casefan = "vlieg-case" :+

Jullie zeggen case-fan, oké logisch. Maar dan de northbridge-fan weghalen? En dan gewoon zo laten, of een groter koelblok op de northbridge zetten?

@ xtra
Zalman FanMate 2: dat is handmatig aanpassen. Server staat vaak onbewaakt, dus dat lijkt me niet wenselijk...

Grotere fan, net boven de NB en CPU. hmmm that's a nice idea...
k heb nog een P4-koeler liggen uit mn (afgedankte) server. zou dat passen, qua mounting-holes e.d.??

[ Voor 28% gewijzigd door Good_Lord op 29-01-2010 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:56

Edd

Wat je kan doen is de nb-fan vervangen door en Scythe Mini Kaze.
Dat is volgens mij de enige wat stille fan die je kunt krijgen in de juiste afmeting.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

Waarom probeer je niet een van deze?

Die moeten vast in je kast passen, je bevestigd hem gewoon (op een of andere manier) bovenop de heatsink (dat 40mm ding kan wel weg, )

En anders altijd nog zoiets als complete vervanging van de heatsink?

[ Voor 17% gewijzigd door Gnermo op 29-01-2010 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
hmm... zo'n 100mm fan is wel nice. 1000/2000 toeren.
dat 40mm ding doet er 6000 geloof ik.

alleen 1 probleem... 40 mm en 100 mm is nogal een verschil. hoe gaat dat passen? eventueel met een andere heatsink, die ook als "verloop" dient voor de schroefgaten ??

koelt wel meteen ook mn cpu, zoals xtra al aanraadde

edit:
voor de duidelijkheid, een overview van t mobo: http://webshop.neocomputers.hu/images/d945gclf2_straight.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Good_Lord op 29-01-2010 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Zou er inderdaad een knap passief blok opzetten en een degelijke airflow verzorgen in je case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
Mental schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 00:48:
Zou er inderdaad een knap passief blok opzetten en een degelijke airflow verzorgen in je case.
Enig idee welk passief blok zou kunnen passen ??

vanwege 't Mini-ITX formaat (en de plaatsing van de RAM-module) is de ruimte helaas beperkt... (Zie bovenstaande post voor een link naar een afbeelding van het mobo.)
Gnermo schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 00:31:
En anders altijd nog zoiets als complete vervanging van de heatsink?
Is dit soms wat je bedoelt? en dan in combinatie met een 80 (of 120 :9~ ) mm casefan?

hmm... mss is een stevige kast wel handig (maar dan wel 1 die niet opstijgt bij 80mm of meer 8)7 )

[ Voor 34% gewijzigd door Good_Lord op 29-01-2010 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
Mental schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 01:00:
Als je toch met (low noise) fan wilt:
Is een 40 mm fan echt nodig volgens jou? geen fan geeft minder geluid dan een low-noise fan.

Ik zit erover te denken om naast een groter koelblok ook een casefan aan te sluiten (als dat kan met dit mobo...) Deze zit dan middels case-mod op t zijpaneel geschroeft (recht tegenover de cpu/nb), of aan de achterkant van de kast, ter hoogte van de mobo-backplate.

Kleine toevoeging: mn server staat in mn slaapkamer. Vandaar dit issue :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauko12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-05 10:10

kauko12

No risk, No fun

kun je niet een 120mm fan boven het koelblok hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 04:00
Of je koppelt die northbridge fan gewoon los, en dan even aankijken hoe heet het allemaal zal worden. Wellicht dat het allemaal wel mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
@ kauko12:
in m'n ene kast wel (gaatjes in het zijpaneel :D )

@ eX0duS
hmm, is een optie. K denk dat k toch ga voor een groter koelblok (passief) en eventueel een grote case-fan. Natuurlijk wel eerst ff experimenteren dmv koelblok lostrekken :P

Voordeel passief:
- Geen geluid !! :D
Nadeel:
- server staat 24/7 aan i.c.m. een heethoofd van een northbridge.... hmm... k heb veel vertrouwen, maar k denk toch dat dit niet genoeg gekoeld kan worden met alleen passief.

Voordelen case-fan:
- Groot = weinig toeren = weinig geluid
- Groot = koelt meerdere onderdelen van het mobo (+ eventueel de HDD's, afhankelijk van de airflow)

Ik ga maar ns in de documentatie kijken, als k tijd heb. Kijken welke aansluitingen er op mn mobo zitten voor een case-fan. :+

Zijn er nog punten waar ik op moet letten bij een passief koelblok en een case-fan?

En welke combo zouden jullie aanraden? (STIL en KOEL :Y) )

[ Voor 3% gewijzigd door Good_Lord op 30-01-2010 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 16:15

jjwa

CZ3 tentmuis

Ik heb zelf erg goeie ervaringen (op meerdere systemen) met:
pricewatch: Zalman ZM-NB47J voor de northbridge.

En die 120mm fan zou ik je ook aanraden (evt op extra laag voltage). Hier is een bijzonder nuttige review waarbij een heleboel casefans met elkaar vergeleken worden: Ultimate 120/140 mm Fans Roundup.

Een Zalman Fanmate waarbij je handmatig de fansnelheid aan kan passen hoeft echt geen probleem te zijn. Er zijn veel stille fans die beschikbaar zijn in verschillende varianten, bijvoorbeeld een 800rpm, 1200rpm en 1600rpm variant. Of je nou een 800rpm variant koopt, of een 1600rpm variant waar je vervolgens een Fanmate tussen zet om hem op 800rpm te laten lopen voor het geluid, maakt geen verschil voor je systeem. Behalve dat wanneer jou dat nuttig lijkt (dat je opeens zin krijgt om over te klokken, of het is een snikhete zomerdag), je die tenminste weer wat harder kan laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
Kan een moederbord niet de snelheid van de case-fan regelen??

(dan moet ik even kijken of dit specifieke mobo dat ook kan(A))

dan heb ik geen fanmate nodig. als ik weg ben staat hij namelijk ook te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Audio-Lover schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 03:18:
Kan een moederbord niet de snelheid van de case-fan regelen??

(dan moet ik even kijken of dit specifieke mobo dat ook kan(A))

dan heb ik geen fanmate nodig. als ik weg ben staat hij namelijk ook te draaien
Dat kan dmv een 'PWM fan'. Te vinden in de pricewatch. En inderaad een aansluiting op je moederbord die dat ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Heb ik even een vraagje. Je geeft aan dat de server onbewaakt ergens staat. Dan zou het toch weinig uit moeten maken of hij nou herrie maakt of niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
com2,1ghz schreef op zondag 31 januari 2010 @ 17:22:
Heb ik even een vraagje. Je geeft aan dat de server onbewaakt ergens staat. Dan zou het toch weinig uit moeten maken of hij nou herrie maakt of niet? :)
Ik heb in mijn kamer een servertje staan draaien (Zie specs). Nou heeft deze een redelijk irritante (en daardoor ondertussen beruchte) Northbridge-fan, waardoor ik bijna verplicht ben om 's nachts de server uit te zetten. :(

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

En de oplossing kan veel simpeler zijn gewoon de fan vervangen voor bv zoiets of deze.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:10

Epsilon

Hakker schreef op maandag 01 februari 2010 @ 00:53:
En de oplossing kan veel simpeler zijn gewoon de fan vervangen voor bv zoiets of deze.
Grappig dat altijd de fan vervangen wordt door een stiller model, maar bedenk je wel dat er ook nog genoeg gekoelt moet worden?

@TS, het is vooral de chipset die erg warm wordt. NU zijn er ook Atom bordjes die de zuinige versie erop hebben zitten. Die zijn passief te koelen :).

Ik had ook een 330 bordje binnen maar heb die onder wet kopen op afstand terug gestuurd. Nu een Jetway mini-itx socket AM2 met Athlon X2 5050e draaien. Lekker onderclocken en net zo zuinig en stil als de atom combi ;). Zelfs singlecore is mogelijk door dat te forcen in de autoexec.ini :)

[ Voor 17% gewijzigd door Epsilon op 01-02-2010 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Als je de 40 mm fan weghaalt dan blijft er wat meer ruimte over voor de 100mm platte fans, Deze zou je dan aan de behuizing kunnen tie-rippen boven de heatsink.

Of tie-rippen aan de behuizing en de 4-pin's aansluting en aan de videokaart, zo heb ik het ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
Weer terug van een zéér druk weekend, eindelijk weer ns tijd om te reageren.

Actie-lijstje so-far:
- stock northbridge-cooler verwijderen (koelblok + fan)
- pricewatch: Zalman ZM-NB47J voor de northbridge.
- pricewatch: Thermaltake M9 (Met 2 120mm fans)
---> Is 2 casefans overkill? (let wel, Northbridge Heethoofd gaat passief gekoeld worden)
---> Wat doet 2 fans met het geluidsniveau ? (--> de pc moet aan kunnen blijven staan terwijl ik slaap :+)

Anders zal ik een fancontroller erin moeten hangen (5,25" bays genoeg :9~)
- Wat is wijsheid, via PWM aan t mobo? (is dit überhaupt mogelijk bij een fancontroller??)
- Of anders handmatig?

Nieuwe info: m'n mobo heeft een 3-pin casefan connector (1 Ampère). Dit is dus niet voor een PWM-fan, toch?
- Waar moet ik naar kijken bij een case-fan: ik las iets over een instap-voltage? (kan t niet meer vinden |:( )

Directe antwoorden:
@ Remmes_NT: Thx ;)

@ Epsilon: Ik heb dit bordje al een paar maanden draaien. Zelf gekocht in de winkel, dus helaas geen kopenopafstand-bescherming ;)

@ Gnermo: Tis een server, met onboard video en slechts 1 PCI slot. Zit geen videokaart in (kan zelfs niet :P) Bediening gaat vooral via RDP.

Edit: kast uitgezocht O+
Edit 2: Aanschaf-lijstje -> Actie-lijstje :P
Edit 3: fan-header op t mobo uitgezocht

[ Voor 77% gewijzigd door Good_Lord op 02-02-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Heeft geen zin om een grote kast te kopen voor een super klein moederbord.

Dus als je hem nog niet hebt besteld en je hebt toch 60 euro over voor een kast, dan raad ik deze aan.

Als je dan de fan er af haalt en zo'n dunne koopt dan kun je die fan meteen fast tie-rippen aan de gaatjes die je daar ziet.

Daar kan je dan 1 harde schijf in kwijt onder je mobo (die in rubbers hangt O+ ) en dan met 1 van je Sharkoon anti-vibe dingen hem in de 5.25 bay doet :D

Hij is er ook nog eens in veel kleurtjes: Blauw, Goud, Grijs, Rood, Wit, Zwart

Plus een handige link. (of drie)
(En het neemt ook nog eens VEEL minder ruimte in :) )

Hier zal je minder spijt van krijgen dan zo'n grote joekel met led fan's erin (hoop ik)

[ Voor 17% gewijzigd door Gnermo op 02-02-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 17:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Audio-lover, ik zou als ik jouw was niet voor die behuizing gaan. Die is best wel groot voor een server die gebaseerd is op een mITX bord.

Deze lijkt me persoonlijk wel leuk:
pricewatch: Gigabyte GZ-M1BPD-700 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
Wauw, 2 pagina's alweer :D

@ Gnermo:
Die Lian-Li is wel heel leuk, maar te klein. :( Ik heb momenteel 2 x 3,5" HDD draaien (in 5,25" Sharkoon HDD Vibe-Fixer's), en ik mis m'n DVD-brander. Daar heb ik dus minimaal 2 x een 5,25" bay voor nodig, (liefst 3).

Mijn pc-kast moet huisvesten:
- Mini-ITX mobo
- uATX-PSU (of beter: een externe fanless PSU-block)
- 2 x 5,25" bay (intern, of extern met front-plaatje) voor HDD's
- 1 x 5,25" bay t.b.v. DVD-brander
Dit is voor nu, althans. Dan heb ik daarna dus totaal geen uitbreidingsmogelijkheden voor bijvoorbeeld meerdere HDD's. Deze pc is en blijft een (file/audio)server, met veel data.

De server moet stil en koel zijn, dus bijv. een 120mm fan kunnen huisvesten. Liever groter en stil, dan klein en luidruchtig.

De northbridge-koeler wordt vervangen voor een Zalman ZM-NB47J. Een grote case-fan moet de gehele koeling van de server voor z'n rekening nemen (inclusief de HDD's)

De Thermaltake heeft 9 5,25" bays (het hdd-rek had ik eruit gehaald). Één grote 120mm fan aan de achterkant, en de knoppen bovenop. Vind ik opzich wel een mooie combo.

De Xigmatek Asgard vind ik ook wel hele een mooie kast. Maar ook weer een midi-atx tower.

De server staat achter/onder mn (beeldbuis)TV, tussen het tv-meubel en de muur. Ergo: er staat nu ook al een mini-atx kast, en er heeft een midi-atx kast gestaan.

Enige hints voor kasten zijn natuurlijk welkom. ;) Ik ben student, dus mijn budget is beperkt |:(

Edit: links added

[ Voor 6% gewijzigd door Good_Lord op 03-02-2010 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Denk je er dan ook aan dat je nog een PCI SATA-controller moet halen?

Je moederbord heeft namelijk maar 2 SATA-aansluiting, dus een DVD-speler erbij zetten gaan niet zo gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
Bolletje92 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 00:05:
Denk je er dan ook aan dat je nog een PCI SATA-controller moet halen?

Je moederbord heeft namelijk maar 2 SATA-aansluiting, dus een DVD-speler erbij zetten gaan niet zo gemakkelijk.
Mijn DVD-brander is nog een "oud" beestje met z'n IDE-aansluiting. :+
M'n Server 2003 staat geïnstalleerd op een 40 GB Western Digital, alweer, met een IDE aansluiting :P
Alleen m'n 1 TB Data-schijf gebruikt momenteel een SATA-poort.

En m'n PCI-slot is nog open. Tegen de tijd dat k een 4de HDD nodig heb, kan mijzelf vast wel een pci-sata controller veroorloven hoop ik :P
Sorry, soms ben k een beetje sarcastisch...O-)

Thx for the heads up though ;) Preciate it!

Edit 2:
De kasten for the running:
Xigmatek Asgard
- 4 5.25" bays
- 120mm front fan
Coolermaster Centurion 5
- 5 5.25" bays
- 80mm front fan, 120mm rear fan
Coolermaster Gladiator 600
- 5 5.25" bays
- 120mm front fan,
- 140mm top fan _/-\o_
- met switch voor de blauwe led's _/-\o_
Thermaltake M9
- Veel 5.25" bays (9) _/-\o_
- 2 x 120mm-fan
- front fan is op elke hoogte te plaatsen, dus de airflow is optimaal te regelen _/-\o_
- Blauwe led's :|

De Thermaltake m9 heeft alle mogelijkheden, ook voor de toekomst. Daarnaast is de front-fan dusdanig te plaatsen dat hij direct over het mobo blaast. De leds van de fans zijn vast wel uit te krijgen. En zo niet: lange leve de knip-tang... O-)
Daarnaast is de Xigmatek lekker goedkoop, biedt ook ruim voldoende mogelijkheden, zowel qua hdd/dvd-ruimte als qua koeling.
Ik neig nu vooral naar de Gladiator 600. Vanwege de grote top-fan, led-switch en redelijke hoeveelheid 5.25" bays.

GoT any tips ??

[ Voor 49% gewijzigd door Good_Lord op 03-02-2010 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
offtopic:
Hmm, stel je DM of je e-mail adres eens beschikbaar, misschien heb ik iets voor je, maar dat mag niet in het topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
offtopic:
Edit: DM staat aan :+

Wat betreft de case, mn voorkeur gaat nu uit naar de Coolermaster Gladiator 600 of de Thermaltake M9. Ik denk Coolermaster :9

[ Voor 176% gewijzigd door Good_Lord op 03-02-2010 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
Opzich geen slechte kast :P

Maar de Coolermaster Gladiator 600 heeft een (grotere) top-fan, een switch voor de led's in de front-fan en is goedkoper :+

Wel een mooie kast though, die Sileo 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Je zoekt toch stilte? Dat ga je niet krijgen met een Gladiator 600, want die heb ik zelf ook.

Dit vooral door de gaten aan de zijnkant, de totaal open voorkant en de top fans.
Zoek gewoon een dichte kast met het liefst 2x 120mm fans, voor en achter, en dan zit je al wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
Gnermo schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 09:36:
Je zoekt toch stilte? Dat ga je niet krijgen met een Gladiator 600, want die heb ik zelf ook.

Dit vooral door de gaten aan de zijnkant, de totaal open voorkant en de top fans.
Zoek gewoon een dichte kast met het liefst 2x 120mm fans, voor en achter, en dan zit je al wel goed.
Wat vind je van de Xigmatek Midgard ?

(eventueel kan ik er natuurlijk dempingsplaten tegenaan gooien, aan de binnenkant.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Epsilon schreef op maandag 01 februari 2010 @ 19:25:
Jetway mini-itx socket AM2 met Athlon X2 5050e draaien.
heh, bijna zelfde setje (4050e) en dat bordje (nc62k) kan in principe zonder NB fan (mits dr genoeg frisse lucht in je kast komt), ik ga eventueel voor de zekerheid een iets groter blok op de NB zetten, dan is de hele pc gekoeld door 1 120mm fan. (3 disks, psu, passief blok op de cpu en nb...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
AlexanderB schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 13:27:
[...]

heh, bijna zelfde setje (4050e) en dat bordje (nc62k) kan in principe zonder NB fan (mits dr genoeg frisse lucht in je kast komt), ik ga eventueel voor de zekerheid een iets groter blok op de NB zetten, dan is de hele pc gekoeld door 1 120mm fan. (3 disks, psu, passief blok op de cpu en nb...)
Nice om te horen. Betekent dat m'n Xigmatek Midgard (net besteld 8) ) met z'n 2 x 120mm-fan's voldoende zal zijn O-)

Zeker i.c.m. de Zalman ZM-NB47J northbridge-koelblok en de fan's op standje "Laag/Traag" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Audio-Lover schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 13:48:
[...]

Nice om te horen. Betekent dat m'n Xigmatek Midgard (net besteld 8) ) met z'n 2 x 120mm-fan's voldoende zal zijn O-)

Zeker i.c.m. de Zalman ZM-NB47J northbridge-koelblok en de fan's op standje "Laag/Traag" :P
ik zit hier net dit topic een beetje door te bladeren, maar zie ik nu dat je 2 120mm ventilators wilt gebruiken om de hardware in je startpost te koelen? (iets wat nu gebeurt door een 40mm fannetje?)

Lijkt mij dikke overkill. Daarnaast, is de behuizing die je nu hebt waarschijnlijk ook ruim voldoende om die 40mm fan het zwijgen op te leggen en er provosorisch een 80 of 120mm fannetje op 7 (of eventueel 5) V tegenaan te gooien.

Maargoed, aangezien ik nagenoeg dezelfde hardware heb in een heel (HEEL) klein kastje met een 60mm ventilator en een 40mm ventilator, beide op een 5V molex stekkertje, is het makkelijk vergelijken. Mijn temps komen niet boven de 40 graden uit (HD 34 graden).

met een kleine case bedoel ik de zie onderstaand plaatje inclusief PCI riser en gigabit realtek nic. Draait al bijna een half jaar zo...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HiRTaO9TdjjJOWf17inn5Hgi/full.jpg

edit: ik zie net dat je al spul besteld hebt. Maargoed, misschien advies voor de volgende met een soortgelijk probleem...

[ Voor 11% gewijzigd door M2M op 04-02-2010 14:23 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

M2M schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 14:18:
[...]

ik zit hier net dit topic een beetje door te bladeren, maar zie ik nu dat je 2 120mm ventilators wilt gebruiken om de hardware in je startpost te koelen? (iets wat nu gebeurt door een 40mm fannetje?)

Lijkt mij dikke overkill. Daarnaast, is de behuizing die je nu hebt waarschijnlijk ook ruim voldoende om die 40mm fan het zwijgen op te leggen en er provosorisch een 80 of 120mm fannetje op 7 (of eventueel 5) V tegenaan te gooien.

edit: ik zie net dat je al spul besteld hebt. Maargoed, misschien advies voor de volgende met een soortgelijk probleem...
Eens, heb er een berg advies tegenaan gegooid maar het maakt niet uit :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
Hmm, soms ben ik een beetje eigenwijs. Spul was nog niet echt "besteld".
Net is een andere afspraak afgezegd, dus kan ik die case zoiezo niet ophalen... :/

1 fan is voldoen, ok, dat snap ik. Maar t gaat mij erom dat ik een aantal 5.25" bays heb. Die kleine cases zijn wel heel erg leuk, maar niet genoeg ruimte voor 2 hdd's en een dvd-speler.

De case die ik nu heb kan ik wel een fan in knallen, maar die is open aan de voorkant, en 1 5.25" bay te weinig. Is namelijk een oude case van een Packard Bell systeem (ja ik weet, heel fout :P )

Kortom, moet nog steeds iets bedenken. Wat vast staat is dit:
- 40mm fan WEG
- misschien groter koelblok erop (Zalman, zie verder terug in t topic)
- 1 casefan

Wat niet vast staat:
Een goede case, met:
- ruimte voor mITX mobo
- uATX-voeding (of een externe fanless PSU-blok)
- 3 x 5.25" bay (waarvan 1 extern)
-> of 1 x 5.25" extern en 2 suspended 3.5" intern o.i.d.
- Extra HDD-ruimte is nooit weg (voor de toekomst)
Grootte maakt mij niet uit. mITX bord is alleen omdat deze relatief stil en zuinig zijn.

Ik had last van resonantie, vandaar die Sharkoon Anti-Vibe dingen. Werkt erg goed, maar heeft een 5.25" bay nodig per HDD. vandaar ook m'n wens voor minstends 3 x 5.25" bays.

Sowieso wil ik iedereen bij deze nog even nadrukkelijk bedanken voor de moeite die genomen is voor de adviezen. /me Audio-Lover gaat t topic nog maar ns goed doorlezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
offtopic:
Zucht... ok, ik heb even tijd gehad om mijn hoofd leeg te maken en het topic met een verse blik door te lezen. Ik had helaas namelijk meer aan m'n hoofd dan alleen dit topic; vandaag heb ik te horen gekregen dat er in m'n vriendenkring wat is voorgevallen. Opzich nix wat niet hersteld, maar dat heeft - helaas - gewoon tijd nodig.

Anyways, hierdoor kan ik de Xigmatek Midgard niet op halen bij de persoon die hem te koop had staan, en zou ik eventueel dus voor een andere kast kunnen kiezen.

Sowieso heb ik t topic nu opnieuw doorgelezen, en even onder elkaar gezet wat er genoemd is, en wat ik ga / kan doen.

Mij is duidelijk dat ik t volgende nodig heb / moet doen:
- 40mm fan: Weg
- Koelblok vervangen voor een Zalman ZM-NB47J
- Één of twee knappe 80 of 120mm case-fans voor een goede airflow in de behuizing

Aangeraadde cases:
Lian Li PC-Q07
-> helaas te weinig 5.25" bays :(
Gigabyte GZ-M1BPD-700
-> slechts 2 5.25" bays :(
Cooler Master Sileo 500 (Review)
-> 2 x 120mm fan's (is dit overkill? Gnermo en M2M spreken elkaar hierin tegen...)
-> Sound Proofing, das wel nice... Zeker gezien de 2 x 120mm fan's
Gnermo schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 09:36:

Deze quote heeft mij aan het denken gezet over hoe ik de case wil koelen en dempen. De Sileo 500 klinkt erg "promising". 2 x 120mm fans is erg nice (denk ik), net als de geluidsdemping, al moet ik voor mijzelf bedenken of ik er op dit moment 70 euro voor over heb (nieuw).
Edit: 45,- Refurbished op marktplaats... klinkt al veel beter in m'n (studenten)oren

Eventueel kan er een fan-controller in om de snelheid (en t geluid) van de fan's handmatig te kunnen bepalen.

Enige op- en/of aanmerkingen op bovenstaande? Wat is wijsheid?

[ Voor 3% gewijzigd door Good_Lord op 05-02-2010 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Audio-Lover schreef:
---> Is 2 casefans overkill? (let wel, Northbridge Heethoofd gaat passief gekoeld worden)
---> Wat doet 2 fans met het geluidsniveau ? (--> de pc moet aan kunnen blijven staan terwijl ik slaap :+)
-> 2 x 120mm fan's (is dit overkill? Gnermo en M2M spreken elkaar hierin tegen...)
Even over fan keuzes.

Uitgegaan van gelijke fans en gelijke voltages, maken twee 120mm fans natuurlijk meer geluid dan eentje.
Maar twee fans die op een lager voltage gezet worden omdat ze samen maar de hoeveelheid lucht hoeven te verplaatsen als wat er normaal door eentje gedaan word, zijn natuurlijk veel stiller! Ze hoeven immers maar veel trager te draaien. Zelfde verhaal voor kleinere formaten. Een 80mm fan die evenveel lucht moet verplaatsen als een 120mm fan, moet veeeel sneller draaien, en zal daardoor meer geluid maken. En een vervelender geluid, want de toonhoogte is hoger naarmate het toerental hoger is. Hoger geluid is vervelender.

Dus grotere fans is stiller, en (mits je ze onder het standaard voltage gaat draaien) meer fans is stiller.

Meerdere lompe 120mm op volledig voltage klinkt voor jou systeem inderdaad als overkill. Maar als je stille fans kiest (die standaard bijvoorbeeld op 800 a 1000 rpm draaien ipv 1600 a 1800) en die op een wat lager voltage zet, is het heerlijk stil en krijg je voldoende koeling.
Audio-Lover schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 20:49:
- Waar moet ik naar kijken bij een case-fan: ik las iets over een instap-voltage? (kan t niet meer vinden |:( )
Opstart voltage of start voltage kan relevant zijn. Dus bijvoorbeeld fans die niet blijven stilstaan als jij je PC opstart met maar 7v op de fans. Maar bij 120mm fans gericht op stilte is dit meestal dik in orde, tenzij je ze wel heel erg laag zet (3 a 4 volt).
Maar waar je naar wilt kijken, bijvoorbeeld in de link die ik eerder gaf, is de hoeveelheid luchtverplaatsing, of de temperatuur van de hardware, bij een vergelijkbaar geluidsniveau. Want dat is wat je zoekt, zoveel mogelijk koeling, bij een voor jou prettig geluidsniveau.
Audio-Lover schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 00:55:
-> Sound Proofing, das wel nice... Zeker gezien de 2 x 120mm fan's
Het 'Zeker gezien de 2 x 120mm fan's' heb je dus niet zo goed begrepen misschien, maar ik hoop dat de informatie eerder in deze reply je daar nu wat meer informatie over heeft gegeven.

Sound-proofing kan nuttig zijn, met matten en dat soort dingen. Maar de lucht moet toch naar buiten, dus het geluid kan via die wegen er ook uit, hoeveel matten je er ook in propt. Wat je kan doen om dat deel van het geluid te beperken, is de roosters die vaak tegen fans aan zitten, grotendeels wegknippen, met een knijptang of blikschaar. Want de lucht die tegen die roosters aan 'botst', dat hoor je.

Als laatste zou ik je aanraden Silentpcreview wat verder te lezen als je tijd hebt. Ik heb daar erg veel goeie (en eigenlijk toch best eenduidige) informatie gevonden toen ik een stille PC bouwde.

[ Voor 13% gewijzigd door jjwa op 05-02-2010 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

met dat zalman blokje moet die geforce8200 nb/sb-chip op de nc62k passief kunnen draaien ja :) het originele blokje is nog niet half zo groot, en daar zit nog een stilstaande fan op ook ter isolatie, word rond de 45 graden zo.. (heb em wel 1 stapje undervolt, kon makkelijk) met die zalman moet ie permanent onder de 45 blijven :)

overigens zijn dr ook zuinige matx plankjes (reviews lezen) die nog niet de helft kosten.. maargoed.. :) (bij mij zit ie wel in n klein kastje, nja, ik ben nog bezig het kleine kastje te casemodden, het zit nu in een frisdrank doos :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Zo te zien zijn er haast geen 10mm hoge 40mm fans met PWM te koop. Alleen >20mm hoog en met belachelijk hoge toerentallen en dus veel lawaai (bedoeld voor in serverhok I guess). Weet iemand toevallig een 40mm PWM fan die beetje stil is?

En anders zou ik graag voor een stille normale 40mm fan gaan (bijvoorbeeld http://www.zercom.eu/inde...h=7&p=35&f=1&s=1&a=186915 ), maar verzendkosten zijn bij alle winkels zo hoog.... Hoger dan het bedrag van de fan zelf. Als er toevallig iemand bij Zercom een bestelling gaat doen en voor mij de fan zou willen meebestellen en dan in een envelopje naar mij wil opsturen, laat het even weten ;)

Edit: heb net http://www.perfect-system...seblocker-xm2-retail.html besteld, kan het komen afhalen.

[ Voor 12% gewijzigd door woekele op 05-02-2010 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
@ AlexanderB: Dit mini-ITX bordje was vooral omdat hij energie-zuinig is en stil is (op de nb-fan na dan :+ ) Jou bericht stelt me wel gerust. Een case met 1 (of 2) 120mm fan - fancontrolled tot de laagste snelheid - zal dus genoeg zijn om mijn mobo te koelen. (met die Zalman NB-blok erop that is).

offtopic:
@ Woekele: Ik ben niet geïnteresseerd in 40mm fans. ik wil er juist vanaf, zoals in dit topic te lezen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
Even een aparte post als antwoord aan jjwa.

offtopic:
Wauw, lang antwoord, Ge-Wel-Dig _/-\o_
jjwa schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 01:21:
Uitgegaan van gelijke fans en gelijke voltages, maken twee 120mm fans natuurlijk meer geluid dan eentje.
Maar twee fans die op een lager voltage gezet worden omdat ze samen maar de hoeveelheid lucht hoeven te verplaatsen als wat er normaal door eentje gedaan word, zijn natuurlijk veel stiller! Ze hoeven immers maar veel trager te draaien. Zelfde verhaal voor kleinere formaten. Een 80mm fan die evenveel lucht moet verplaatsen als een 120mm fan, moet veeeel sneller draaien, en zal daardoor meer geluid maken. En een vervelender geluid, want de toonhoogte is hoger naarmate het toerental hoger is. Hoger geluid is vervelender.

Dus grotere fans is stiller, en (mits je ze onder het standaard voltage gaat draaien) meer fans is stiller.

Meerdere lompe 120mm op volledig voltage klinkt voor jou systeem inderdaad als overkill. Maar als je stille fans kiest (die standaard bijvoorbeeld op 800 a 1000 rpm draaien ipv 1600 a 1800) en die op een wat lager voltage zet, is het heerlijk stil en krijg je voldoende koeling.
Hmm makes sense, dat k daar zelf niet aan heb gedacht. T was wel mijn bedoeling om 1 intake en 1 outtake fan te nemen, en die zo laag mogelijk te zetten (dus eigenlijk tzelfde principe O-) )
Opstart voltage of start voltage kan relevant zijn. Dus bijvoorbeeld fans die niet blijven stilstaan als jij je PC opstart met maar 7v op de fans. Maar bij 120mm fans gericht op stilte is dit meestal dik in orde, tenzij je ze wel heel erg laag zet (3 a 4 volt).
Maar waar je naar wilt kijken, bijvoorbeeld in de link die ik eerder gaf, is de hoeveelheid luchtverplaatsing, of de temperatuur van de hardware, bij een vergelijkbaar geluidsniveau. Want dat is wat je zoekt, zoveel mogelijk koeling, bij een voor jou prettig geluidsniveau.
Deze link gaat in m'n bookmarks, defenitely! Ik moet sowieso een nieuwe kast kopen, omdat ik geen ruimte heb voor fans en 5.25" devices etc.De meeste kasten komen met 1 of 2 fans (de Sileo bijv. heeft 2 x 120mm)
In de kast gaat ook nog een fan-controller. Mocht dat alles niet bevallen/stil genoeg zijn, staat deze link in m'n bookmarks :)

Je zegt: 7V is standaard, en dat kun je dan omlaag schroeven. Is dat wat die fan-controllers doen? (PWM snap ik, lang leve HBO Elektro :+ )

Ik heb een 3-pins casefan-aansluiting op m'n mobo, Dit is voor een "gewone" fan toch? geen PWM?
Het 'Zeker gezien de 2 x 120mm fan's' heb je dus niet zo goed begrepen misschien, maar ik hoop dat de informatie eerder in deze reply je daar nu wat meer informatie over heeft gegeven.
:Y :9
Sound-proofing kan nuttig zijn, met matten en dat soort dingen. Maar de lucht moet toch naar buiten, dus het geluid kan via die wegen er ook uit, hoeveel matten je er ook in propt. Wat je kan doen om dat deel van het geluid te beperken, is de roosters die vaak tegen fans aan zitten, grotendeels wegknippen, met een knijptang of blikschaar. Want de lucht die tegen die roosters aan 'botst', dat hoor je.
Die matten geven niet alleen demping tegen de fan's, ook tegen DVD en HDD's. Het is handig dat het al de case zit, maar het is zeker geen vereiste though. Het weghalen van het rooster heb ik wel vaker gezien idd. Geeft een "aftermarket" fangrill minder herrie dan zo'n rooster? Is t normaal om zo'n fan onbeschermd te laten? Of is zo'n aftermarket fangrill veiliger? (Ook i.v.m. kabels aan de achterkant etc.)
Als laatste zou ik je aanraden Silentpcreview wat verder te lezen als je tijd hebt. Ik heb daar erg veel goeie (en eigenlijk toch best eenduidige) informatie gevonden toen ik een stille PC bouwde.
silentpcreview.com
Was al een bookmark, but thx for the tip :)

offtopic:
Damn, wat een lang antwoord 8)7

Ik ga nu o.a. de Cooler Master Sileo 500 nazoeken op SilentPCReview

Edit:

2 handige links, voor de volgende die dit topic nodig hebben...
Silentpcreview - Cases: Basics & Recommendations
Silentpcreview - Hard Drive Silencing: Sandwiches & Suspensions
Silentpcreview - Coolermaster Sileo 500: Quiet ATX Midtower Case

En over de Cooler Master Sileo 500... Eerst te snel afgeschreven nadat Gnermo hem heeft geopperd, nu (best wel heel erg) enthousiast. O-)

/me Audio-Lover gaat maar 'ns kijken of deze ook 2de hands te krijgen is :9

[ Voor 6% gewijzigd door Good_Lord op 05-02-2010 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
Eventueel de Zalman ZM-NBF47 voor de chipset. Groter koelvermogen dan de ZM-NB47J en toch passief. Is wel een paar euro duurder.

Silentmaxx ST-07 als behuizing misschien. Kost rond de 70 ~ 75,- Heerlijk stil. Vanaf hun eerste pc kast nog steeds de beste fabrikant van stille kasten vind ik zelf. Ook hun HD-Silencer zorgt voor een enorme verkleining van de geluidsproductie.

My 2 cents.

En dan kun je natuurlijk nog kijken voor een stille voeding, zorgen dat de pc niet tegen de verwarming staat, op tijd stof verwijderen, etc. etc.

[ Voor 70% gewijzigd door G3lderland op 05-02-2010 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

anders test je toch gewoon even? zet een willekeurige 80mm ventilator (Die iedereen nog wel ergens heeft liggen) aan een 5V molex stekker. Slinger de boel aan en kijk eens wat de luchtverplaatsing is. Herhaal het experiment met het 40mm fannetje op 12V en vergelijk :). (eventueel ook 120mm fan's gebruiken, of andere formaten).

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Als je die Sileo haalt dan zou ik wel de HDD cage verwijderen, bevorderd de airflow zeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
G3lderland schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 19:55:
Eventueel de Zalman ZM-NBF47 voor de chipset. Groter koelvermogen dan de ZM-NB47J en toch passief. Is wel een paar euro duurder.

Silentmaxx ST-07 als behuizing misschien. [...]
[...]
En dan kun je natuurlijk nog kijken voor een stille voeding, zorgen dat de pc niet tegen de verwarming staat, op tijd stof verwijderen, etc. etc.
Nice! Deze houd ik in gedachten. Deze past ook op mijn northbridge ??
- Ik moet wel even kijken of hij past, i.v.m. de lay-out van het bord (Mini-ITX is toch best klein eigg. :9 ) Als hij past neem ik deze, en anders de toch Zalman ZM-NB47J, die ik al eerder genoemd heb...

Silentmaxx ST-07 staat niet meer op silentmaxx.de... De laatste prijs in de Pricewatch dateert van november 2008... ik vrees dat deze uit productie/verkoop is :(

Een stille voeding is voor in de toekomst, hij staat idd al niet tegen de verwarming, en zuigen... tsjah... student hea O-)
Nee geintje, m'n pc zuig ik eens in de zoveel tijd ff uit, maar daar komt niet zo heel veel stof in bij mij. Daarnaast wil ik ook kijken voor een filter voor de intake-fan, die zal ik ook eens in de zoveel tijd uit moeten zuigen.
M2M schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 22:34:
[...]
anders test je toch gewoon even?
[...]
Ik heb helaas alleen een CPU-fan liggen van een Pentium 4 2.4 GHz (uit 2003)... Als ik de reviews van de Sileo 500 zo lees zit dat wel goed met de fans in deze kast. :)

En anders: ik heb nog een hele mooie link in m'n bookmarks staan, naar een artikel over stille fans. (Met dank aan jjwa :P )
Gnermo schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 23:30:
Als je die Sileo haalt dan zou ik wel de HDD cage verwijderen, bevorderd de airflow zeer :)
Kijk, we zitten weer op één lijn :Y) Ik had dezelfde gedachte toen ik de Review las :9

Ik denk dat ik gewoon die Sileo 500 ga halen, nieuw. Dan maar 70 euro :/
Moet alleen nog even kijken of mn bankrekening tzelfde denkt :P

Prioriteit voor mij (en m'n bankrekening) is:
- Een goede airflow in mn case (dus eigenlijk ook meteen een nieuwe case)
- Northbridge passief i.p.v. actief gekoelt.
Daarna komen andere zaken i.v.m. energie-verbruik en geluidsproductie etc. 'T is en blijft m'n hobby natuurlijk, dus "af" is hij nooit :P

offtopic:
Laat t me maar weten wanneer ik weer 'ns koppig over kom, gebeurt wel vaker namelijk... O-)

En wanneer krijg ik nou m'n derde pagina !?! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Snap alleen niet waarom je steeds de externe review linkt terwijl Tweakers hem ook gewoon getest heeft :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Good_Lord
:S Hmm... Damn wat ben ik stom af en toe :+ ...

Edit:
Found it! :9

[ Voor 53% gewijzigd door Good_Lord op 06-02-2010 18:41 ]

Pagina: 1