Audiojack van 13" witte macbook unibody ploft/kraakt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als ik een koptelefoon heb aangesloten, hoor ik vaak (meestal) een plop/kraak als ik bijvoorbeeld mijn bureaulamp aan- of uitzet. Ook hoor ik tussendoor weleens een plop/kraak. Als het geluid via de interne speakers loopt, hoor ik volgens mij niks. Het maakt ook niet uit of de computer aan de netspanning hangt of niet, alhoewel ik wel de indruk heb dat het iets erger is als dit wel het geval is. Als er een tijdje geen geluid is afgespeeld treed het echter niet op, vermoedelijk omdat de 'geluidskaart' dan is uitgeschakeld?

Nog meer mensen die dit hebben opgemerkt?

(Ik had dit overigens al gepost in het ervaringen-topic, maar daar reageerde niemand. Aangezien ik zo snel mogelijk wat antwoorden moet hebben zodat ik de juiste maatregelen kan nemen (14 dagen-regel), maak ik er maar even een apart topic voor aan. Het is overigens ook wel storend genoeg voor een apart topic.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde en overigens niet alleen met m'n witte unibody macbook.. Ook met m'n BenQ beeldscherm bijvoorbeeld.

Je beschrijft wel twee verschillende dingen;
- Geluidsartifact door lamp aan/uit (waarschijnlijk heb je het ook met je 'oude' tv, probeer maar)
- Geluidsartifact door geluidskaart die aan/uit gaat

Ik gebruik misschien niet de juiste termen en kan niet precies uitleggen hoe het natuurkundig in elkaar steekt... maar het is in mijn ervaring allemaal niks om je zorgen over te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inderdaad hetzelfde gehad met een vorige generatie Macbook Pro. Nadat ik mijn versterker digitaal had aangesloten was het probleem bijna weg. Ik weet alleen niet of dit ook mogelijk is met een gewone Macbook.

Bij mij maakte het wel behoorlijk verschil als 'ie aan de netstroom hing of niet. Mijn ervaring was dat er een groot verschil was tussen geaarde stopcontacten en niet-geaarde stopcontacten. Met die laatste was het een stuk beter. Check ook eens of je eventuele andere 'stoorders' op dezelfde groep hebt aangesloten als waar je macbook aan hangt.

Heb nu overigens een Macbook Air en nog nooit ergens last van gehad - weer analoog aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

check ook de andere topic over de bureau lamp en de volume wisseling..

op het moment dat jij je bureaulamp omschakelt (of sommige andere apparaten) ontstaat er een tijdelijke power "surge", niet het goede woord dekt wel de lading (porbeer maar eens het knopje van je bureau lamp precies voor het schakel moment te houden.. als hij bromt zegmaar)

dit heeft als gevolg een ruis op je 230v signaal.. die ruis vertaalt zich in een knal of een kraak ( zelfde geluid als je je jack van headphones in de uitgang stopt terwijl er al geluid speelt)

die ruis is dus alleen tegen te houden door aan te sluiten op een andere groep(in je huis) of door het gene waar de ruis op te horen valt door een faraday ring te halen die haalt de ruis weg of onderdrukt hem iig..

denk dat dat de oplossing is.. geen faraday ring voor handen ? in je versterker zi er ook een als het een beetje een goede is dus als het geluid uit je boxen knalt kraakt dan zou hij op zowel analoog als digitaal geen knal of "pop" moeten geven, maar als je wil kun je je versterker idd digitaal aansluiten, en dan heeft het 230v signaal niet zo veel effect meer op het geluid omdat het geluid word omgezet naar een digitaal signaal, waar ruis niet meetelt vanwege de stapsgewijze omvorming van vloeiende golven naar 1en en 0en

succes