Videokaart of monitor defect?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een merkwaardig probleem.

Ik heb in mn pc een msi N275GTX kaart, daarop aangesloten een LG 22 inch monitor (1680x1050)
Deze config heb ik al een jaartje en werkt prima. zo'n 3 weken geleden een samsung XL2370 erbij aangesloten
Dit is een 23 inch LED scherm full hd (1920x1080). Eerste 3 weken geen probleem.
Afgelopen zondag merkte ik op het samsung scherm klein groene puntjes soms in lijntjes die over het scherm bewogen. (geen statisch defecte pixels) het leek meer op soort van ruis. interferentie oid.
Bij een zwarte achtergrond zeer duidelijk te zien. Het zat kriskras over het scherm. klein fijne dunne lijntjes met groen/blauw achtige puntjes..
ik heb toen wat gespeeld met resolutie, even wat lager gezet 1680x1050 en 1400x900 etc... Allemaal zelfde probleem. De LG monitor had nergens last van...
S avonds begon het scherm zelfs zwart weg te vallen. soms compleet distorted beeld. Je kon geen plaatje of tekst meer lezen.. Dit werd steeds erger, ook op lagere resoluties.. LG gaf geen krimp.
Beide schermen zijn dus aangesloten via dezelfde vga kaart.
Goed, begon toen met dvi kabels om te wisselen, misschien dat er een breuk in de kabel zat.. Nope, probleem bleef bij de samsung. Daarna nieuwe nvidia drivers.. nope, probleem trad ook op in bv het bios scherm. Dus daarmee kun je een software/windows probleem uitsluiten.
Wat me op viel is dat tentijde dat ik wel eventje beeld had en het samsung display menu raad pleegde dat hij hele rare resoluties aangaf. Terwijl de nvidia driver keurig melde dat de monitor op zijn native resolutie stond, full hd, gaf de monitor resoluties van 2143x1943 oid..

De volgende dag bleef het scherm eigenlijk compleet zwart, heel af en toe nog 1 seconden even beeld.
En op dit moment werkt de monitor alleen nog als ik hem aanstuur via 800x600 of 1024x768. Alle resoluties hoger en het beeld blijft zwart!

Dus heel simpel denk je, monitor gewoon defect.. nou nee. Ik heb de samsung monitor op de pc van mn vriendin aangesloten en voila ,"strak| beeld op ELKE resolutie.. Meerdere keren aan en uit gedaan, zelfs een hele dag mee gewerkt, de samsung monitor gaf geen krimp. strak beeld, geen ruis, geen defecte pixels. nix ding deed gewoon zn werk.. Eenmaal terug aangesloten op mijn pc en zwart beeld, niets nopes nada...

Ook als ik 2 LG monitoren op mn kaart aanstuur, blijven deze beide goed beeld geven. het is dan welliswaar een 22 inch + 19 inch maar op beide poorten van de vga kaart werken gewoon...

Dus... iemand nog tips?? monitor kapot of toch videokaart?

Ik ben van plan om morgen een ander vga kaartje in mn pc te doen en kijken wat er dan gebeurd.