• knetsooj
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2025
Hallo allemaal, ik heb nu sinds 2 maanden dit systeem, heeft in het begin een probleem gehad maar dit was meteen weer verholpen.

Antec Ninehunderd
Antec 650W Earthwatts
Asus P7P55D
Intel Core i5 750
Asus GTX275
OCZ 4gb PC12000 CL8.0
Samsung 1Tb Sata 32mb
Arctic Freezer xtreme v2
LG DVD speler

Nu heb ik sinds een week dat de pc met gamen uitvalt na ongeveer 15/20 min
Eerst dacht ik dat het de gpu was, door deze te belasten merkte ik geen verschil.
maar als ik bijvoorbeeld cpu belast valt de pc wel uit. nu ben ik aan 3 dingen aan het denken nl.
cpu
mobo
voeding.
deze laatste zou het geheel toch wel moeten trekken denk ik zo.

heb verschillende tests gedaan met oa prime..
de temperaturen waren maandag erg hoog stressed rond de 75 graden C
heb de koeler nagekeken en bleek 1 pootje te zijn losgechoten. deze weer goed bevestigd, nu zijn de temps stressed max 42 graden C. wat dus veel beter in de buurt komt.

Vlak voordat het geheel uitvalt flikkert het cpu ledje eenmaal en dan valt ie uit. spanningslampje blijft echter continu branden.

Heb in het begin wel OC gehad waardoor dus ook de problemen toen kwamen, draait nu op standaard.
Tussendoor geen enkele klachten gehad.

wat denken jullie dat er hier mis/kapot is?
Om zomaar in het wilde weg nieuwe onderdelen te bestellen lijkt mij niet echt de oplossing

Alvast bedankt voor evt reactie

Verwijderd

Dat zijn te weinig gegevens om daar iets van te zeggen.

Maar zo op m'n gevoel af, zou ik toch denken aan iets dat warm wordt, en zichzelf uitzet. Of iets dat warm wordt en zo een verbinding (van een stekker, chip, haarscheurtje in printbaan, etc.) onderbreekt.

Dat de koeler van de cpu is losgeschoten, dat is vervelend. En dat kan gevolgen hebben.

Stel dat alles nog heel is, dan zou je dit kunnen doen:
- Misschien de cpu opnieuw plaatsen, zodat de pinnetjes allemaal goed zitten.
- De stekkers van de voeding allemaal opnieuw goed plaatsen. Vooral de brede stekker naar het moederbord.

Of heb je misschien een keer iets met je vingers aangeraakt, zodat dat geen goed contact meer maakt, zoals de cpu of insteekkaarten.

Als er iets stuk zou zijn, dan zou ik ook denken aan cpu / mobo / voeding.
Met een multimeter kun je de voeding in de gaten houden. Het liefst twee multimeters op de +5 en +12 V, dan dat filmen en wachten totdat je computer uitvalt. Vervolgens het filmpje afdraaien, of je iets ziet gebeuren vlak voor de uitval.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-02 23:55

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Topic krijgt een move richting Processors, Moederborden & Geheugen :)

• knetsooj
ok sorry, wist niet precies waar het bij hoorde..

Heb cpu los gehad en opnieuw geplaatst. temperaturen blijven nu nog steeds hetzelfde.
connectors ook allemaal los gehad en goed bevestigd.

Het is op het moment zo dat als de pc niets hoeft te doen (alleen internet) gaat het goed
Speel ik een spel waarbij de cpu continu zo'n 20% belast wordt. houdt ie het 2 uur vol voordat het uitvalt
en met een stresstest is het na 3 min al bekeken.
zal in de loop van de week eens kijken wat de voltages doen.

• warhunter6
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-04-2025
hmmm ik zou niet aan de voltages komen als ik jou was, een CPU heeft zonder alles te overclocken alles op automatic in de bios en zou het dus echt geen probleem moeten zijn. Bij te weinig voltage krijg ik overigens altijd een blue screen of death ;) ik zou eens naar je temps kijken en goed kijken of het spel langzamer gaat voordat de PC uitvalt. Zo ja kan dit te maken hebben dat iets terug clockt omdat het te heet word.. suc-6

• knetsooj
Het was om te kijken of de voeding inzakte, voltages meten op aansluiting.
Maar nee het spel wordt niet langzamer.. geen enkel verschil
heb een tweede monitor aangsloten zodat ik kan blijven kijken naar speedfan. temps blijven gewoon normaal.

Maar het feit dat het na korte tijd stressen nu al uitvalt. was eerst nl een stuk langer.
kan er iets in cpu kapot gaan, dat ie niet meer wil werken ofzo? luie cpu :P

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:15

Quad

Doof

Genoeg/goede koelpasta?
Ik had een probleem dat na vrij normaal gebruik de pc een BSOD of gewoon uit ging.
Nieuwe koelpasta heeft het probleem verholpen

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• knetsooj
Nieuwe koelpasta erop gesmeerd, geen verbetering.
Valt nu ook heel af en toe uit met filmpje op internet kijken

Verwijderd

Wat was dat probleem dat je in het begin had?

• knetsooj
Een aantal dagen na de overclock (toen alles stabiel was) viel de pc ook al eens uit.
dit lag toen niet aan de temp. heb ik toen een aantal dagen last van gehad.
een keer rook ik iets van een brandlucht vlak na het uitvallen. (vanuit socket denk ik)
Heb er echter daarna nooit meer last van gehad tot op heden, kon gewoon alles doen geen probleem.

Verwijderd

Die brandlucht is echt niet normaal. Ik had een voeding waar een 'luchtje' aan zat, en het verder gewoon deed. Maar na een half jaar ging de voeding toch raar doen. Als op je moederbord elco's of andere onderdelen oververhit zijn geweest, dan kan dit wel zeker zulke problemen geven.

• knetsooj
Nee, dat dat niet normaal was had ik wel in de gaten. misschien ook eerder moeten vermelden. excuus daarvoor
Kan iemand misschien iets meer zeggen over het flitsende cpu ledje?
Misschien dat daaruit is af te leiden of het cpu of mobo is? Noem maar wat hoor.
Het is nl erg vervelend dat ik nu maar heel weinig kan.

Verwijderd

Heb je een speaker aangesloten op het moederbord? Hoor je dan piepjes tijdens het opstarten? Heb je gekeken of alle condesatoren op het moederbord nog heel zijn? 8 pins voedingconnector op het mobo aangesloten ipv de 4 pins? Heb je deze: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorgenomen?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2010 07:31 ]

• knetsooj
Heb inderdaad speakers aangesloten op het moederbord. maar geen piepjes,
Er is optisch niets te zien, en de connector is ook goed.
zal dat andere topic eens doornemen misschien dat ik er iets aan heb.
bedankt voor de tip

• knetsooj
Had vanalles geprobeerd maar tevergeefs.
startte vorige week niet meer op en begon weer te stinken zonder enige aanleiding
moederbord vervangen en alles werkt perfect nu.
Stuur hem toch op voor RMA omdat ik bijna zeker weet dat ik niets fout heb gedaan.
in ieder geval bedankt voor alle reacties!

mvg knetsooj
Pagina: 1