Artikel: Apple iPad wordt aangedreven door...

Pagina: 1
Acties:

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-02 18:44
Geachte redactie,

ik wou jullie er even op attenderen dat volgens mij dit artikel onjuist is: nieuws: Apple iPad wordt aangedreven door quadcore-soc

Er wordt helemaal niet gesproken over een quadcore in het originele artikel...? Kan daar ook verder niets over vinden op andere tech-sites e.d.? Het is volgens het artikel gebaseerde op dezelfde cpu welke je in een iPhone vind, maar dan met een hogere kloksnelheid en icm met een gpu... Volgens mij heeft de iPhone toch ook geen quadcore cpu aan boord?

[ Voor 11% gewijzigd door MicGlou op 28-01-2010 19:01 ]

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Als ik naar dit plaatje kijk http://www.arm.com/rximages/18622.gif , lijkt er wel sprake te zijn van een quadcore...

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:50
Het is gebaseerd op http://www.brightsideofne...arm-cpu-and-the-gpu!.aspx zo te zien. Maar ik vind het ook maar een vreemd artikel. Het wordt enorm stellig gebracht. Terwijl het zeer onwaarschijnlijk is, dat het klopt. De website heeft namelijk geen bron binnen Apple en de tablet is nog helemaal niet uit. Dus hij kan ook nog niet uit elkaar gehaald zijn o.i.d.

Anandtech en deze post van een oude bekende geeft een veel plausibelere verklaring. Het is namelijk volstrekt onlogisch dat Apple zou kiezen voor een ARM GPU. Sterker nog, ik weet vrijwel zeker dat er een PowerVR SGX core inzit. Apple heeft die tot nu toe ook steeds toegepast in de iPhone en iPod touch. En ze bezitten een groot gedeelte van de aandelen in Imagination.

Imo is het echt een slecht artikel, gezien bovenstaande punten. Het lijkt me dat meerdere bronnen voor dit soort informatie toch wel een vereiste is, aangezien het product nog niet eens uit is :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• DCK
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-02 16:51

DCK

De aanname waarop het artikel vermoedelijk rust is de aanname dat een ARM Cortex A9 een quad-core processor is. Dat is niet zo. Het is een ontwerp dat in de toekomst kan schalen tot 4 cores, maar dat is in de praktijk nog niet gerealiseerd.

Geavanceerde ontwerpen als Nvidia Tegra2 bevatten twee Cortex A9-cores. Maar het Cortex A9-ontwerp schaalt ook naar een single core, wat veel logischer zou zijn voor de iPad.

Zoals ik al in de thread heb gezegd:
  • De bron vermeldt niet dat het om een quad core gaat
  • Een quad core zou teveel stroom vreten
  • iPhone OS multitaskt niet, dus waarom zou je er 4 cores tegenaan gooien?
  • Apple had het ons echt wel gemarket als er daadwerkelijk een quad core in zou zitten

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 22:18
Best wel jammer dat dit nog zo prominent op de frontpage staat.

Verwijderd

iPhone OS multitaskt niet, dus waarom zou je er 4 cores tegenaan gooien?
onzin. iphone os is al sinds het begin multitasking alleen niet voor 3rd party apps. je hebt nu bijvoorbeeld al de ipod app en een andere app draaiend op iphone (die ook nog eens een single core processor heeft).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2010 20:37 ]

Verwijderd

Een quad core zou teveel stroom vreten
je kunt die cores afzetten in energy saving mode, dus ook dat is niet een geldig argument.

maar ik ben het wel met de thread eens verder: er is geen enkele aanwijzing dat er 4 CPU cores in de A4 zitten. het zou ook een dual core kunnen zijn met een GPU core en een codec core bijvoorbeeld. dan is het een quad core asic, maar een dual core cpu.

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ik heb het artikel iets genuanceerd op basis van jullie feedback :)

• kidde
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
"Bright side of news" heeft z'n keutel weer ingetrokken:
Update #1, January 28, 2010 22:22 GMT/UTC - Following the request for comments, we were incline to update the story. First of all, we do not have concrete information about the number of cores inside the Apple A4 "CPU
.

Misschien interessant om te melden dat TI OMAP 4 met Cortex A9 MPCore (dualcore) pas voor 2011 op het programma staat, en de QSD 8672 van Qualcomm met Cortex A9 MPCore is voorlopig ook nog nergens 'in het wild', dus buiten het lab is gezien. De Tegra2 met A9 MPCore is wel in het wild gezien, maar dit betrof een prototype (CES, Notion Ink Tablet).

Wie leest over de OMAP3 van TI vindt al snel de bewering dat ze er vijf jaar aan gewerkt hebben voor introductie .

Echter, PA Semi maakte altijd Power-processoren o.a. voor Genesi SARL, een Luxemburgs bedrijf dat PPC-desktops maakt(e?) en te boek stond als 'oplichters'. VZIW maakten ze geen ARM SoC's totdat PA Semi door Apple werd gekocht. Dus hoewel niet onmogelijk, is het hoogstens onwaarschijnlijk dat PA Semi (Apple dus) binnen anderhalf jaar een Cortex A9 Quadcore SoC maakt zonder dat ze eerder een single-core ARM SoC gemaakt te hebben, terwijl TI (en ook Freescale) met de jarenlange ervaring hier in vijf jaar tijd nog niet in geslaagd is. Immers, tot nu toe kocht Apple haar ARM-processors kant en klaar bij Samsung, en de modellen die ze bij Samsung kochten liepen nooit 'vooruit op de concurrentie'.

HK

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

We hebben even een duidelijke waarschuwing geplaatst. Dank voor de melding :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-02 22:13

Brons

Fail!

Hoedje schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 19:28:
Imo is het echt een slecht artikel, gezien bovenstaande punten. Het lijkt me dat meerdere bronnen voor dit soort informatie toch wel een vereiste is, aangezien het product nog niet eens uit is :)
Het is mij al eerder opgevallen dat de redactie willekeurige en onbetrouwbare bronnen overneemt. Zo was er een artikel over de nieuwe processor van, volgens mij, de PS4. De bron was een willekeurig wordpress blogje met geen enkele reden om dat blog te vertrouwen. Toch is er een nieuwsbericht op de FP gekomen, met weliswaar een waarschuwing dat het om een gerucht ging. Ook na opmerkingen in GR is er niets aan gedaan.

Op zich is er natuurlijk niets mis mee om geruchten te melden maar er moet wel een betrouwbare bron achter zitten. Anders had er ook wel een artikel gemaakt kunnen worden over het gerucht dat de Nexus One maar $100 zou gaan kosten. Daar was immers sprake van op GoT.

Ook zou ik Tweakers kunnen gebruiken als bron van verkeer. Gewoon een blogje maken, post maken dat de xbox 720 over 2 jaar uit komt en melden bij de redactie. Gratis verkeer.

[ Voor 8% gewijzigd door Brons op 29-01-2010 16:32 ]

• kidde
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
OT, maar voor de volledigheid even twee correcties op wat ik hierboven kalkte:

-Dan Dobberpuhl, oprichter van PA Semi, was ontwikkelaar en leidde het ontwikkelteam van strongARM, dus PA Semi heeft toch ervaring op dat gebied,
-De Qualcomm Snapdragon processoren zijn niet gebaseerd op Cortex, ze zijn 'van scratch' ontwikkeld, maar ze gebruiken wel dezelfde ARMv7-A instructieset. waarvoor Qualcomm een licentie van ARM heeft (zelfde verhaal voor Marvell Armada).

HK

Pagina: 1