Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icedustbin2
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02-2024
Allereerst, mn specs:
Asus P5K mobo
Q6600 CPU
4gig GEIL geheugen (4x1Gb)
Ati Sapphire x3870 X2
200GB Maxtor Diamondmax 10 (Windows) 8mb cache, SATA/150
300GB Maxtor Diamandmax 10 (Data1) 16mb Cache, Sata/150
2x 1.5TB Western Digital (Ook data) 32mb cache, Sata/300
Alle 4 met SATA op de ICH9 aangesloten.
650W PSU

Ik gebruik 2 monitoren (TV + Monitor, TV als primair)
Ik draai een 64-bit Windows 7 Ultimate (Legaal ;))

Daarna, het probleem:
BSOD's! Bergen ervan.
Eve online, geen probleem ,dat gaat soepel op high settings. Maar Zodra ik Dragon Age: Origins opstart of Race Driver: Grid, dan krijg ik na een tijdje een hang, een BSOD of zwart beeld waarbij mn geluid e.d. blijft hangen.
Dit kan zijn na 10min, tijdens de introfilmpjes al, of pas na 2 uur. Compleet random dus.
Ik kan de windows 7 'Experience Index' niet eens uitvoeren, of ik krijg al een crash.
altijd weer die atikmdag.sys of atikmpag.sys.. :'(

Standaard oplossing 1: temperaturen
77graden idle, niet boven de 85 in Eve Online.
78 graden tijdens de intromovies van Grid, en daarna een crash.
kouder tijdens een crash, dan zonder de crash. En zelfs 85 lijkt me niet abnormaal hoog ;)

Standaard oplossing 2: Drivers
CCC / Ati drivers up to date (28-01-2010)
Mobo drivers idem dito, chipset e.d.
(ik heb overigens wel 1 unidentified object in mn hardware manager, geeeen idee wat dat is :X )

Oplossing 3: Race Driver: Grid en jouw kaart gaan niet goed samen! Dóh!
Niet het specifieke geval. Ja, ze gaan niet goed samen, maar heb in een iets andere setup perfect kunnen gamen. Bovendien lossen de workaround hiervoor ook niks op (Catalyst AI enzo).

Daarbij komt ook nog:
Ik verschrikkelijk slechte HDD performance. Als ik de root van 1 van de schijven open kan ik soms 10-20sec wachten op de inhoud.
Misschien te maken met hetzelfde?
HDTach geeft:
C disc - iets trager dan ATA UDMA 6, D idem dito (2 maxtor schijven)
E en F zijn beide net iets sneller dan SATA 150. (schijven zijn ook nieuwer)
dus wel snel, maar enorm trage directory listing? :?
E & F zouden Sata 300 zijn? Mn mobo ook, maar ze halen amper 150?

Een memtest is clean

Aan de ene kant lijkt het aan mn mobo/drivers te liggen, maar het is aan de andere kant altijd de display driver die in de fout gaat. :/

Heeft er iemand enig idee?

P.s. Ik weet niet of t mag, maar hier mijn topic op t Fok! forum, mss dat ik een stukje heb overgeslagen in mn OP ;)
http://forum.fok.nl/topic/1402548/1/50#77385172

Iced

[ Voor 5% gewijzigd door Icedustbin2 op 28-01-2010 19:22 ]

Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 12:35
Je zou eens naar dit topic kunnen kijken:

BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icedustbin2
gedaan al, maar dat gaat vooral om het geheugen. En aangezien ik dat al heb getest (en daarbij dus ook andere instellingen heb gehad, 1gb erin, 2, 3, verschillende stickies) en er geen fouten uitkwamen met memtest maar WEL de BSOD's.

denk ik niet dat het het geheugen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325094

Zelf ook al eens problemen gehad met langzame hd performance in Win7.

dit zat hem in het feit dat ik een 1.44" floppy drive in de bios aan stond, terwijl deze niet in mijn pc zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icedustbin2
pff, daar heb ik nog niet aan gedacht. bij de volgende crash even bios in dus (rebooten hoeft niet meer, hij crasht toch wel xD)

Zojuist geprobeerd winXP te installeren, maar ik had alleen een oude cd, mn legale SP2 kwijt.. die oude installeerde niet goed. Maar vervolgens kreeg ik win7 niet meer geboot. Dus win7 maar even opnieuw geinstalleerd ^^

Andere partitie, andere schijf (1 van die 2 snellere schijven nu). Crashes blijven komen. Niks geinstalleerd. Alleen videodrivers, en Grid..

Geen windows probleem dus, en ook geen foute schijf. We gaan door met zoeken ^^
binnenkort even de kaart in een ander systeem hangen, mss lost dat wat op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icedustbin2
Ok, groter probleem. Heel mn windows installatie start niet meer op xD
Krijg een BSOD voor t inlogscherm, zie windows nog wel gewoon booten, dan 2 seconden een muis, dan BSOD. Weer met atikmdag.sys. Ik denk dat mn Graka gewoon 'op' is ofzo. Ik heb helaas geen andere kaart liggen om te testen.

Ik denk dat ik maar een mooie 260 op de kop tik ofzo:) ben ik ook van t X2 gedoe af, wat al problemen opleverde...

P.s. t floppy probleem is niet de oplossing. die stond al op disabled.

Iced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-07 17:56

K4F

Ik heb PRECIES hetzelfde probleem gehad de afgelopen weken. Was het helemaal zat en heb een 5850 gehaald maar ben toch nog even gaan stoeien. Temperatuurregeling is helemaal naar de klote bij mij, affentoe gaat de fan hoger, lager, hoger, lager alsof het een racewagen is die een paar versnellingen lager de bocht in gaat.
Idle temperaturen waren tot mijn schrik ruim 95 graden, handmatig hoger zetten van de fan hielp niks, nog steeds continue atikmdag.sys foutmelding in win 7. Even kort geprobeerd op vista en daar kreeg ik een andere foutmelding. Als ik zo lees op het internet zou het vooral aan win7/vista te wijten zijn dat ze de computer in die foutmelding gooien zodra ze meten dat er iets fout zit.

Heb zelf alle drivers geprobeerd voor deze kaart maar bij alle gaat het ongeveer een dag goed waarna je weer in veilige modus kan om het appraat te verwijderen, waarna je in de default windows drivers opstart (dat gaat prima). Geen touw aan vast te knopen, andere computer precies hetzelfde probleem. Geen garantie meer (HIS :')).

Heb 2 x 2 gb geprobeerd, 2 x 1, 4 x 1, 1 x 1, het maakt allemaal geen verschil.

Wil nog XP proberen, maar het is zoooo'n stuk terug 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door K4F op 29-01-2010 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icedustbin2
XP is idd een oplossing, ik heb nooit vista gehad maar voor win7 altijd XP gedraaid, en daar deed 'ie t gewoon!
pas bij win7 begonnen de problemen echt.

Helaas ben ik mn CD/key kwijt en ik wil mn windows altijd wel legaal hebben.. anders zou ik t nog gaan proberen ook :P

garantie is bij mij ook niet meer mogelijk helaas.

Temperatuur lijkt het bij mij niet te zijn, idle 77, en onder stress eigenlijk niet boven de 85.. en m'n fan lijkt ook wel 'normaal' te reageren :) (behalve t feit dat mn kast op zn kop staat omdat ie anders ratelt:P)

Heb zojuist maar een Club3D HD4870 gekocht... ik was er helemaal klaar mee :P en dit is volgens de benchmarks een kaart die nog 2x zo snel is ook ;)

probleem is dat ik nou dus tot maandag of dinsdag of mss zelfs woensdag zonder werkende pc zit :(

[ Voor 6% gewijzigd door Icedustbin2 op 29-01-2010 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 12:35
je grafische kaart ratelt? En daarom staat je pc op zijn kop? wellicht dat het een optie is om zulke dingen in je TS te vermelden, als je al problemen hebt met je kaart lijkt mij de kans groot dat die het probleem is ;)

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icedustbin2
ja, de fan loopt aan, hij is naar beneden gezakt en loopt tegen de behuizing aan.. daarom staat pc op z'n kop, dan issie stil.

Maar ook vantevoren, toen ie nog recht stond, heb ik regelmatig de temperaturen gecontroleerd.. nooit is ie warmer dan 90 graden geworden;)

Ik dacht eigenlijk dat het in de OP stond, maar niet dus :P vandaar de link naar fok!, daar staat het er wel in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icedustbin2
nieuwe kaart (HD4870) erin gedaan en het probleem lijkt, tot nu toe, verholpen :) ik gok dat er een fout in de pcb zat ergens ofzo, en de drivers daarop crashde.

Wel heb ik nu weer een nieuw probleem mbt. dvi -> hdmi voor mn tv, maar dat zal een nieuw topic worden ;)

Hier kan dus evt. een slotje op ;)

Bedankt voor de hulp :)

Iced

Pagina: 1