Vervanging Thompson 780W (KPN Experiabox)

Pagina: 1
Acties:

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 08:20
Na een upgrade van mijn pc heb ik nu de beschikking over een gloednieuwe pc met een Gigabit NIC (Broadcom). Mijn server (WHS) is een HP Proliant GL110 en deze heeft ook een Gigabit NIC (ook Broadcom).

Nu stream ik films (HD's) vanaf de server via een Eminent 7075 mediaplayer naar de tv. Echter, omdat ik de films rip en download op mijn pc (de client dus) moet ik als de film klaar is deze kopieeren naar de server. Bij een grote film (16 Gb bijvoorbeeld) duurt dit erg lang en dat komt (volgens mij maar misschien heb ik het helemaal mis) door de router van KPN. Dit is namelijk een 10/100 NIC en bij het kopieeren blijf ik zo op de 12 Mb/seconde steken.

Dus zit ik er aan te denken om de router te vervangen voor een andere die ook een Gigabit NIC aan boord heeft. Maar ik gebruik de router nu ook om mee te bellen (SIP) en ik weet dus niet of er een andere router zou zijn die dit ook aan kan. Op de site van KPN kan ik niets vinden hierover. Daarnaast lijkt mij het idee niet zo gek; immers steeds meer mensen hebben de nieuwe generatie Gigabit NIC's in hun hardware zitten.

Wie weet of er een optie is? Thanks!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Waarom koop je niet gewoon een gigabit switch, dat is veruit de simpelste oplossing voor hetgeen je wilt.

Dan krijg je de volgende opstelling:
code:
1
2
3
4
5
Thomsom 780W
     |
Gigabit Switch
|           |
Server + clients

Als je het zo doet kunnen alle apparaten die op de gigabit switch zitten onderling op Gbit snelheid communiceren. Naar de gigabit switch toe leg je een UTP kabel vanaf je Thomsom KPN box. Enkel internet verkeer hoeft dan nog over de 100Mbit link naar dat ding toe. En aangezien je internet toch de 100Mbit lang niet haalt (max 20) is dat geen enkel probleem.

Aansluiten daarvan is heel simpel: Switch kopen, alle kabels erin en het werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 29-01-2010 00:05 ]

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 08:20
Thanks! Ik wist niet dat dit zo kon! Ik ga maar eens op zoek naar zo'n switch ;)