Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het vermoeden dat mijn HD5750 te warm wordt. De gegevens die ik krijg via Everest zijn dat mijn GPU en MCP rond de 92 en 93 graden liggen. Dit lijkt mij veel te hoog. Ik heb al geprobeerd wat koeling in de kast te krijgen door middel van de zijkant eruit te halen maar dit helpt totaal niet. Wat voor oplossingen zijn er nu om mijn kaart op een normaal warmte niveau te krijgen? Moet ik een nieuwe kast aanschaffen of zijn er nog andere mogelijkheden?

Alvast Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Geef eens informatie over je systeem. Anders is het voor ons ook gissen waar we het over hebben.

Kortom, even specs van alle relevante hardware.

In ieder geval merk, model en type van:
- Moederbord
- Grafische kaart
- CPU
- Kast
- Aanwezige koeling

en alle andere hardware die veel warmte produceert of relevant is voor de afvoering.

Verder is 92 graden voor een HD5750 geen probleem, maar het wel duidelijk aan de hete kant.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Actieve of Passieve kaart?

mits actief kun je de fan nog sneller laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai op het moment Windows XP Pro met de volgende hardware:

- Asus M3N78-EM (moederbord)
- AMD Athlon 64 X2 DualCore 3,0 Ghz
- 3 GB werkgeheugen
- Sapphire HD5750 512 MB
- Kast is een HP Pavilion M7670.nl http://images.icecat.biz/img/norm/high/503088-594.jpg
- Aanwezige koeling is de standaard koeling, 1 in de Voeding, 1 achterkant van de pc en 1 van de Grafische kaart zelf

Hoe weet ik of het een actieve of een passieve kaart is?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2010 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave_Omega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-07 10:47
zit er een fan op de koeler van de kaart of niet ( actief of passief gekoeld.. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:20:
Hoe weet ik of het een actieve of een passieve kaart is?
Daar heb je net al antwoord op gegeven.

Een passief gekoelde kaart heeft geen fan (wel een koelblok).
Een actief gekoelde kaart heeft wel een fan.

Anyway, zou je eens kunnen kijken of die MCP temperatuur in je BIOS ook rond de 90 schommelt? (Everest wil nog wel eens meetfouten maken). Gezien de passieve koeling van de chipset is ook daar 90 graden aan de hoge kant (maar niet persé desastreus).

Zou je de zijkant van je kast eens open kunnen maken en deze er tijdelijk af kunnen laten. Dan kunnen we zien op dat invloed heeft op die temperaturen. Als die dan plots 10+ graden zaken dan is het probleem de koeling in je kast. Een enkele case-fan is op zich ook redelijk weinig voor een systeem dat makkelijk 250 watt kan verstoken.

[edit]

Mocht de open kast inderdaad aangeven dat de temperatuur in de kast gewoon te hoog is. Dan zou een extra casefan voorin wellicht een idee zijn (als daar ruimte voor is.) Ook het stofvrij maken en het eventueel vervangen van de case-fans door betere exemplaren zou een optie kunnen zijn. Want ik heb geen idee wat voor case-fan er nu in zit.

[ Voor 16% gewijzigd door kalizec op 28-01-2010 15:27 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aanwezige koeling is de standaard koeling, 1 in de Voeding, 1 achterkant van de pc en 1 van de Grafische kaart zelf
volgens mij geeft hij zelf al antwoord op z'n eigen vraag :P

Probeer eens een andere tool, GPU-Z of de tool van Ati.

hoe warm wordt die stock ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn zijpaneel er al 3 dagen uit maar er gebeurt gewoon niks mee. Mijn temperatuur van mijn GPU is nu 95 graden. Maar hoe kan in die MCP temperatuur bekijken in mijn bios? Moet ik hiervoor echt de bios in of door middel van een programma?

Ik heb mijn temperaturen gemeten met GPU-Z, hij geeft het volgende aan:

http://yfrog.com/j3gpuzvqj

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2010 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZJ220706
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-02-2021
40 graden is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

40 graden is normaal in ruststand. En vlak na een benchmark/3D-spel? Rond de 70? Dan weet je zeker dat het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jejking schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 16:35:
40 graden is normaal in ruststand. En vlak na een benchmark/3D-spel? Rond de 70? Dan weet je zeker dat het goed is.
Ja, hoogst gemeten temperatuur vandaag na Modern Warfare 2 en Test Drive Unlimited is inderdaad rond de 68 graden. Maar dan moet ik nog wel zeggen dat mijn zijpaneel eruit ligt en mijn harde schijf er even heb uitgehaal (dit is namelijk een tweede HDD die staat bijna op een 1 cm na klem tegen me videokaart aan omdat ik geen slot heb voor die HDD. Dus misschien toch maar een nieuwe kast kopen. Dus ik zal morgen waarschijnlijk even proberen of de temperatuur dan ook nog goed blijft.

Maar nu heb ik nog een vraag over de temperaturen want in Everest geeft hij ook temperaturen op van de CPU e.d. maar kan je hier ook niet van op aan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel, dat lijkt me met dat soort temperaturen ook niet bevorderlijk voor de levensduur van die schijf. Inderdaad beter een andere oplossing voor bedenken?

Heb je reden te twijfelen aan je CPU temp? Het is goed om de gemelde temps met een korreltje zout te nemen, maar ik geloof dat we er net achter zijn dat de temps van je videokaart helemaal niet raar zijn (wat Everest aangeeft zou redelijk kunnen kloppen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 5750 van asus wordt 44 graden zonder dat ik iets bijzonders doe volgens gpu-z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 17:20:
Wel, dat lijkt me met dat soort temperaturen ook niet bevorderlijk voor de levensduur van die schijf. Inderdaad beter een andere oplossing voor bedenken?

Heb je reden te twijfelen aan je CPU temp? Het is goed om de gemelde temps met een korreltje zout te nemen, maar ik geloof dat we er net achter zijn dat de temps van je videokaart helemaal niet raar zijn (wat Everest aangeeft zou redelijk kunnen kloppen dus).
Ik snap je zinnen niet geheel? Ik heb geen reden te twijfelen aan mijn CPU maar ben gewoon benieuwd naar de gemiddelde temperaturen. Mijn videokaart geeft volgens GPU-Z nu 43 graden op zonder dat ik game. Dat is toch redelijk normaal of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een vrij normale tempratuur ja.

enige wat je eventueel nog kan doen is kast uitstoffen, en je koeling bevorderen door

Stroom/Sata kabels weg te werken, kast uitstoffen, extra fans plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:15:
Dat is een vrij normale tempratuur ja.

enige wat je eventueel nog kan doen is kast uitstoffen, en je koeling bevorderen door

Stroom/Sata kabels weg te werken, kast uitstoffen, extra fans plaatsen.
Kast is al uitgestoft. Misschien dat ik morgen als ik mijn zijpaneel terug plaatst nog even de kabels door middel van een tyrip aan elkaar vast maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit: al gebeurd zie ik.....

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2010 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarabeast
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 21:56
[b][message=33366459,noline]
mits actief kun je de fan nog sneller laten draaien.
Hoe kan je dit doen? M.b.v. een programma ofzo?
Pagina: 1