Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Het valt me op dat in vrijwel elk topic over de goedkopere receivers vrijwel nergens over Marantz wordt gesproken. Toegegeven, Denon heeft in deze categorie wel dé prijstopper in handen met zijn 1910, met name als je de Duitse prijzen bekijkt. Met 4 hdmi-ingangen, een ontwerp wat de meesten in ieder geval niet lelijk zullen vinden en een nette bouwkwaliteit kan je er eigenlijk ook niet omheen.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van de looks van de SR5004, ik vind het wat eleganter dan het ontwerp van Denon. Hij mist inderdaad een hdmi-ingang, maar die ga ik toch niet missen, ook alle door mij gewenste audioformaten worden ondersteund, dus dat is ook geen bezwaar. HDMI to HDMI upscaling wordt niet ondersteund, da's inderdaad een minpuntje, maar zul je dat in de praktijk vaak gebruiken vraag ik me dan af? Ik heb momenteel een PS3 die m'n dvd's upscaled en de hd-pvr stuurt z'n signaal ook standaard in 1080i naar buiten toe, echt missen ga ik die scaling opties dan ook niet lijkt me? Hoewel ik er gelijk bij moet zeggen dat ik het snap dat anderen dat wel echt een showstopper vinden.

Vanavond ga ik beiden eens beluisteren, maar ik wilde vooraf eigenlijk al wat meningen polsen. Ben ik echt gek dat ik €170 meer voor een SR5004 zou willen uitgeven dan voor een 1910 die eigenlijk nog meer kan ook? Ik zie voldoende andere merken voorbij komen; Onkyo, Pioneer, Sony af en toe, maar over Marantz hoor je eigenlijk heel weinig. Bieden ze voor de meesten gewoon te weinig waar voor het geld, of is het omdat ze toch meer als audiomerk dan als bouwer van goede HT-receivers te boek staan? Waar ligt het volgens jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik denk dat het door de POD komt :+

Maar ik wil zelf de 6004 maar het gaat waarschijnlijk toch een hogere Onkyo worden (maar wel icm een losse eindbak) vanwege de looks en het aantal HDMI ingangen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ponkrucker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:51
Een Onkyo vanwege de looks.. hmm..
Laatst nog een Fiat Multipla gekocht, voor exact dezelfde rede! :P

Geintje natuurlijk. Zoveel mensen, zoveel smaken.

Ikzelf heb voor de Marantz SR-6004 gekozen, mede vanwege de looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Chevy454 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:53:
Maar ik wil zelf de 6004 maar het gaat waarschijnlijk toch een hogere Onkyo worden (maar wel icm een losse eindbak) vanwege de looks en het aantal HDMI ingangen.
Onkyo TX-SR3007 en TX-SR5007 zijn best wel te draaien zonder eindbak. Maar Onkyo vanwege de looks... moet jij niet langs de doktor om je ogen uit te laten spuiten :+

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 11:04
Ik denk niet dat je gek bent als je de meerprijs van de SR5004 voor lief neemt. Het is een publiek geheim dat de SR5004 de versterkersectie grotendeels overgenomen heeft van de SR6004. Aangezien die concurreert met de AVR-2809/AVR-3310 mag je er vanuit gaan dat de SR5004 een stabielere versterking heeft dan de AVR-1910.
Hij weegt dan ook 13,1kg vs 10,6 voor de Denon en hij verbruikt operationeel 650 watt vs 460 voor de Denon.
Welke mooier klinkt, er mooier uitziet of de nuttigere functies heeft is persoonlijk en zul je zelf uit moeten zoeken.
Persoonlijk denk ik dat de SR5004 qua kwaliteit van de opbouw niet vergeleken moet worden met de AVR-1910 maar minimaal met de AVR-2310 en eigenlijk met de AVR-2809/3310, alhoewel die laatste 2 qua functies wel een stuk uitgebreider zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

nielsdiy schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:46:
Een Onkyo vanwege de looks.. hmm..
Waarom niet? Ik heb ook een Onkyo en ben best tevreden over de strakke looks en afwerking. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Over smaak valt niet te twisten ;). Sommige mensen vinden de oudere strakke Marantz lijn mooier en de nieuwe een beetje kitsch terwijl anderen de oude lijn saai en de nieuwe stijlvol vinden. Hetzelfde met Onkyo: de een vindt het lelijke ouderwets ogende bakken en de ander vindt het stijlvolle 'tank build' modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Looks zijn inderdaad persoonlijk, de huidige Onkyo's zijn ook niet aan mij besteed, alleen daarom al zou het voor mij geen optie zijn. Maar ik kan me daarom juist weer voorstellen dat anderen het wel mooi vinden.

Het verhaal van Mac1987 klinkt wel plausibel, zelf had ik dat gevoel ook al. Ik heb laatst al even kort met de Marantz gespeeld en het voelt allemaal net wat degelijker aan, hoewel dat natuurlijk weinig zegt over de internals. Toch is de positionering van de 6004 wel een punt wat me vertrouwen geeft. Helaas geen gelegenheid gehad om vanavond te gaan luisteren, maar dat moet morgenmiddag goed komen. Ik laat het wel weten wat het geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Zie overigens een test op Audio.de (betrouwbaarder dan sites als whathifi, alhoewel zelf luisteren het devies blijft) van de SR5003.
5*88 watt continu sinusvermogen bij 8 Ohm en niet inkakken maar 5*111 watt bij 4 Ohm is gewoon erg netjes in deze prijsklasse (voor meetgegevens even bovenin op 'TESTDATEN' klikken) en hetzelfde als een AVR-2809.

SR5003
AVR-2809

De AVR-2809 krijgt waarschijnlijk vanwege een iets betere omgang met faseverdraaiingen en dergelijke een iets hogere stabiliteitsscore van 68 vs. 66 voor de Marantz, maar je koopt met de SR5004 dus wel een receiver die qua versterking grotendeels in de klasse van een AVR-2809 valt.

[ Voor 44% gewijzigd door mac1987 op 28-01-2010 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
FeaR1986 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:54:
Onkyo TX-SR3007 en TX-SR5007 zijn best wel te draaien zonder eindbak.
Ja maar... :'( Ik wil gewoon een losse eindbak :( Een stel buizen of een emotiva, gewoon omdat het kan.
Maar Onkyo vanwege de looks... moet jij niet langs de doktor om je ogen uit te laten spuiten :+
Ik vind de marantz ook wel mooi qua looks maar de onkyo vind ik mooier. Kwestie van smaak, we weten met zijn allen dat Onkyo twijfelachtig is qua support en kwaliteit (hence losse eindtrap)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Chevy454 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 23:37:
[...]
Ja maar... :'( Ik wil gewoon een losse eindbak :( Een stel buizen of een emotiva, gewoon omdat het kan.
Emotiva Powerbuy op HT Forum hè> die 5 x 200 Watt bij 8 Ohm-eindbak voor iets van 700 euro inclusief verzendkosten...

Die nieuwe pre van Emotiva (die in mei komt) is wel erg netjes met acht maal HDMI in en drie maal uit :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DayteX
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2024
Iedereen geeft hier reacties maar niemand bezit blijkbaar een SR 5004 ;)

Ik heb het ding nu een maand of anderhalf staan en ik ben zeer tevreden. Niet alleen is het geluid gewoon als het moet, accuraat, niet te donker (zoals oudere Marantz spelers), looks erg mooi, bouwkwaliteit erg degelijk etc, maar het vermogen is ook meer dan toereikend.

Ikzelf vond, gezien de 10W per kanaal dat zou verschillen met de 6004 niet de meerprijs waard (theoretisch dan nog terwijl er praktisch dezelfde componenten inzitten). En of een klepje nou wel mooi of niet mooi is blijft uiteraard ook subjectief. Soms stel ik hem toch nog eens wat bij en aangezien hij in een kast staat (vanwege de zware voeding onder niet al te zware belasting ook nog eens zeer koel in de kast ;) ) vind ik de tastbaarheid van de knopjes zonder klepje geen nadeel, integendeel zelfs.

Overigens vond ik hem in het zilver het mooist als iemand het echt wil weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Vrijdag naar Correct geweest, kwa service zeker niet m'n eerste keuze, maar de prijs (€599) was super en ik ga toch liever naar een 'echte' winkel dan een webwinkel. Hoewel de service bij Correct verder niet beter is; ja, je hebt het product in handen voordat je het koopt, maar gewoon luisteren is er niet bij. "Nee meneer, ze staan op verschillende speakertjes aangesloten en ook die klinken toch weer heel anders dan bij u thuis, even in een luisterruimte opstellen gaat niet". Kortom, ze hadden gewoon geen zin om ze in een luisterruimte op te stellen, snel beslissen en weer wegwezen is een beetje het idee wat je krijgt.

Maar goed, ongeduldig als ik ben toch maar uiteindelijk op basis van de looks en ook deels overtuigd door het argument van mac1987 dat het in feite een sr6004 is en daarmee toch wel in een hogere klasse zit dan de Denon, toch maar voor de Marantz gekozen, zonder ook maar 1 seconde te hebben geluisterd.

Gister eindelijk tijd gevonden om de boel aan te sluiten en de Audissey z'n werk laten doen met inregelen. Wat een enorm verschil met m'n oude Sony STR-DB930 zeg! Je zit nu veel meer 'in' de film dan eerst, de effecten waren voorheen veel duidelijker te lokaliseren naar elke speaker, nu vormt het veel meer één geheel. En dan heb ik het voorlopig nog op m'n HK HKTS11-setje aangesloten, straks moet daar een zelfbouwset van erg goede kwaliteit voor terugkomen, dan klinkt het ongetwijfeld nog vele malen beter. Echt veel tijd om er rustig naar te luisteren heb ik nog niet gehad, dus veel meer kan ik nog niet zeggen. En ik ben ook geen ht-fanaat zoals sommigen hier, dus hoe relevant m'n mening is, valt ook te betwijfelen natuurlijk, daarvoor heb ik simpelweg te weinig (lees: nagenoeg geen) ervaring met de materie.

De GUI is voor sommigen wellicht niet zo sexy als zou kunnen, gewoon een simpel text-based menu, maar het werkt en zo vaak kom ik er toch niet in als het eenmaal is afgesteld. De afwerking is gewoon netjes voor een apparaaat in deze prijsklasse, wel zo'n beetje alles van plastic, maar niet de uitstraling van plastic, good enough for me. Het enige minpunt wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is de gevoeligheid van de IR; met m'n oude receiver hoefde ik niet echt na te denken om m'n remote echt goed te richten. Met de Marantz moet je toch wat beter opletten dat je hem een beetje goed mikt, anders kan het nog wel eens zijn dat hij een commando mist bij het wisselen van activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Gefeliciteerd met je aankoop :)
Blij dat hij zo bevalt aangezien ik me anders als een van de voorstanders van dit model me schuldig zou voelen :+ .
Bij mijn SR8001 heb ik hetzelfde AB probleem, maar heb hem nu doorgelinkt vanaf mijn cd-speler die nu als IR-ontvanger dienst doet. Misschien kan dit ook met de 5004, dus als je ergens een Marantz cd-speler hebt staan met deze functie is dit een mooie oplossing;) Je kunt overigens ook IR-extenders kopen bij o.a. conrad.nl. Vergroten ook de hoek.
Pagina: 1