Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-08 13:34
Hallo iedereen,

Ik heb een behoorlijk probleem met mijn PC. Mijn vorige Windows installatie wilde niet meer booten, tijdens het windows XP scherm kreeg ik een BSOD 0x00000024...Fixmbr, fixboot, bootcfg /rebuild, niets hielp. Uit een diagnostic tool bleek dat de schijf geen bad sectors bevatte dus aan de schijf kon het niet liggen. Ik wilde echter niet formatten omdat ik de data op die schijf ooit nog wilde recoveren, dus heb ik de schijf eruit gehaald en er een nieuwe ingedaan.

Op deze nieuwe hd heb ik 2 partities aangemaakt, met op elke partitie een Windows XP. Ik heb het dus dual boot gemaakt voor de zekerheid. Voor een dag lang heeft dit prima gewerkt. Maar ja hoor, 1 van de 2 windows installaties geeft nu weer een 0x00000024 error bij het opstarten, met nu als toevoeging: ACPI.SYS - Address B7E73D65 base at B7E6D000, Datestamp 480252B1. De andere windows installatie doet het nog wél goed, op dit moment nog wel tenminste.

Vorige keer gaf hij geen ACPI.SYS error erbij maar was het ook een 0x00000024, dus ik ga ervanuit dat het probleem in de basis hetzelfde is. Aan de nieuwe harde schijf kan het niet liggen. Memtest heb ik urenlang laten draaien en deze vond geen fouten in het geheugen. Wat kan ik nog doen om hem weer te laten opstarten? Ik ga er namelijk vanuit dat de windows installatie waar ik nu gebruik van maak, er vroeger of later ook mee ophoudt.

Mn systeem is het volgende:

Intel Q6600
Gigabyte EP35-DS3P mobo
Samsung spinpoint F3 als systeemschijf (was eerst dus een WD raptor)
2 x samsung spinpoint F1 (zou het aan deze schijven kunnen liggen? werken verder perfect..)

Ik zou hulp enorm waarderen! Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 10:42
Je krijgt errors in het bestandssysteem, maar aangezien je de schijf hebt vervangen neem ik even aan dat die niet de oorzaak zijn.

Misschien zit je met een brakke IDE/SATA kabel? Probeer die eens te vervangen. Tweede mogelijkheid is dat de IDE of SATA controller op je moederbord defect is geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Of toch dat 1 van die 2 andere samsung schijven je dwars zit ;) je zou eens kunnen proberen wat er gebeurd als je die even los haalt.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boer
BobbyD82 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:08:
Je krijgt errors in het bestandssysteem, maar aangezien je de schijf hebt vervangen neem ik even aan dat die niet de oorzaak zijn.

Misschien zit je met een brakke IDE/SATA kabel? Probeer die eens te vervangen. Tweede mogelijkheid is dat de IDE of SATA controller op je moederbord defects is geraakt.
Het vreemde vind ik dat ik het probleem op de ene windows installatie niet heb en op de andere wel. Degene die nu werkt zal er vroeger of later ook wel mee ophouden, maar als het echt een hardwarematig probleem was zou die het nu ook niet doen toch :?

Hoe kan ik controleren of de SATA controller op het moederbord defect is geraakt? Alleen door een ander moederbord te gaan gebruiken? Bovendien; mocht de SATA controller defect zijn, waarom werkt het dan in het begin wel goed maar komen de problemen pas na een tijdje? Bedankt voor je reactie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Al eens een BIOS-update gedaan?
Welke drivers heb je gebruikt?
Wat gebeurd er als je je install probeerd te fixen met "sfc /scannow" ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 10:42
boer schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:10:
[...]

Het vreemde vind ik dat ik het probleem op de ene windows installatie niet heb en op de andere wel. Degene die nu werkt zal er vroeger of later ook wel mee ophouden, maar als het echt een hardwarematig probleem was zou die het nu ook niet doen toch :?

Hoe kan ik controleren of de SATA controller op het moederbord defect is geraakt? Alleen door een ander moederbord te gaan gebruiken? Bovendien; mocht de SATA controller defect zijn, waarom werkt het dan in het begin wel goed maar komen de problemen pas na een tijdje? Bedankt voor je reactie ;)
Tja, met kapot geheugen kan het ook zijn dat je perfect in Windows komt. Soms kan je dan een dag perfect werken, soms knalt hij eruit na 2 minuten. Ik wil maar zeggen: het is niet zo dat omdat er een defect is dat heel je systeem meteen plat ligt.

Edit: misschien moet je met wat databenchmarks aan de slag die niets anders doen dan data wegschrijven en terug uitlezen, en dan checksums verifiëren ofzo?

Edit2: gebruik je nu IDE of SATA?

[ Voor 8% gewijzigd door Dnomaid op 28-01-2010 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boer
Petervanakelyen schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:12:
Al eens een BIOS-update gedaan?
Welke drivers heb je gebruikt?
Wat gebeurd er als je je install probeerd te fixen met "sfc /scannow" ?
BIOS is geflasht naar de nieuwste versie. Misschien is dit juist het probleem wel bedenk ik me nu, met de oudere BIOS versie had ik dit probleem niet.... maar waarschijnlijk staat het er los van..

Bedankt voor de tip 'sfc /scannow' , dit ga ik zo eens proberen in de recovery console!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boer
BobbyD82 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:20:
[...]

Edit: misschien moet je met wat databenchmarks aan de slag die niets anders doen dan data wegschrijven en terug uitlezen, en dan checksums verifiëren ofzo?

Edit2: gebruik je nu IDE of SATA?
Je eerste edit snap ik niet helemaal, ben niet echt een kenner maar ben wel bereid te leren ;)

Wat betreft je 2e edit: ik gebruik SATA

Nog iets belangrijks: de problemen zijn gestart sinds ik een tijd geleden mijn PC uit elkaar moest halen en toen alles er zelf opnieuw ingezet heb. Ik heb hierdoor zelf ook het vermoeden van losse kabels gehad, maar alles zit echt goed vast! Ik denk dat als ik mijn mobo of iets anders flink beschadigd zou hebben met statische elektriciteit, dat ik nu andere problemen zou hebben dan dit maarja ik weet het niet. Ik vind het gewoon vreemd dat het zo wisselvallig is en zo random lijkt te gebeuren. De eerste keer gebeurde het tijdens het openen van een setup bestand (melding in windows: schrijven of bewerken mislukt) en daarna BSOD. De 2e keer dat het gebeurde (op de nieuwe windows installatie dus) kreeg ik de BSOD bij het afsluiten van windows. Daarna bleef de BSOD verschijnen tijdens het opstarten, net als de eerste BSOD dus. Het lijkt elke keer alsof mn filesystem beschadigd raakt... Omdat ik dacht dat ACPI ook met power management te maken zou kunnen hebben heb ik power management in BIOS van S3 veranderd naar S1 maar dit hielp ook niet :X

[ Voor 28% gewijzigd door boer op 28-01-2010 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boer
Op de werkende OS probeerde ik zonet een image te maken, alvast voor de zekerheid. Dit lukte echter niet:
Failed to create volume snapshot for drive G. Result code: 0x80042318

Backup aborted! Unable to lock 'G:/'

Zegt dit nog iets over het probleem of staat dit er los van? thnx! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boer
Rupie schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:10:
Of toch dat 1 van die 2 andere samsung schijven je dwars zit ;) je zou eens kunnen proberen wat er gebeurd als je die even los haalt.
Dit heb ik geprobeerd! Ik had de SATA kabels uit beide samsung schijven getrokken en de SATA kabel van de systeemhd laten zitten. Het gekke is dat het systeem dan uberhaupt niet meer wil booten, hij vraagt dan of ik de System Disk wil inserten en daarna ENTER wil drukken Ik vind dit vreemd aangezien de HD waar beide Windows op geinstalleerd staan, er gewoon in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boer
Kan het ook zijn dat er een IRQ-conflict ten grondslag ligt aan de 0x00000024 error? En heeft het in dat geval zin de BIOS te resetten? En als ik de BIOS reset, werkt mijn Windows installatie dan nog steeds die op dit moment nog werkt? Ik post misschien wat veel maar ik denk dat hoe meer info ik geef, en hoe meer dingen ik kan uitsluiten, hoe sneller het probleem is opgelost ;) Bedankt weer voor de reacties :)

[ Voor 22% gewijzigd door boer op 28-01-2010 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu ook het zelfde probleem ACPI.SYS besch.of niet aanwezig. Ben in de zaak geweest waar ik mijn systeem 4 jaar geleden kocht. Hij wist te vertellen dat ik nummer 15 was in de rij. Bij de één start de computer niet en bij de ander stop het systeem en bij weer een ander is Windows niet te laden. In alle gevallen was de boot sector gesloopt. Volgens zijn zeggen zou dat komen door een virus uit rusland dat bedoeld was om de computers van een motorclub lam te leggen. Helaas is het onbedoeld toch op het WWW
terecht gekomen.
Weet iemand of en hoe je de bootsector kan repareren cq virus vrij krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2010 13:47 ]

Pagina: 1