LaCie Rugged op 4 pins-Firewire?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepert
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik overweeg de aanschaf van zo'n LaCie Rugged harde schijf met firewire. Uit de documentatie op de site van Lacie maak ik op dat er een USB power-supply kabel bij zit en dat je die kunt gebruiken als de USB-poort niet genoeg vermogen afgeeft.
Nu wil ik de harde schijf liefst over de firewire poort op m'n laptop aansluiten, maar dat is een 4-pins aansluiting. Ik heb altijd begrepen dat een 4-pins aansluiting (i.t.t. de 6 pins) geen stroomvoorziening heeft. De HD zit dan dus zonder stroom. Mijn boerenverstand zegt dan: met die USB-kabel geef je 'm dan toch stroom, maar in de documentatie op de LaCie site wordt die optie niet genoemd: alleen icm met de USB-verbinding wordt gezegd dat de USB-powersupply kan worden gebruikt. Maar er wordt nergens gezegd dat het icm FW níet zou werken.
Ik vraag me ook af of een USB-poort genoeg stroom geeft als je FW wil gebruiken. Een 6- of 9-pins FW-poort geeft dacht ik wel wat meer stroom dan een USB poort.
Iemand hier gedachten over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Als je de standaard letterlijk volgt dan houden die 'extra' USB-kabels voor een beetje meer stroom zich al niet aan de regels.

USB kent vijf stapjes 100mA, 200mA, 300mA, 400mA en 500mA. Een USB-apparaat begint normaal altijd op max 100mA en mag vervolgens via een protocol om meer vragen. Punt is dat die tweede 'extra' USB-kabels niets vragen, maar gewoon nemen. De meeste USB-poorten van tegenwoordig maken daar geen probleem van.

Ik meen dan ook dat het geen kwaad kan om die extra USB-kabel aan te sluiten in combinatie met FW. Als het niet werkt, dan werkt het niet. In het aller ergste geval gaat die USB-poort kapot, maar imho is dat niet mogelijk in deze situatie.

USB3 breidt dat vermogen trouwens uit naar 800mA en er zijn ook moederbord die sowieso al 1000mA kunnen leveren per USB poort.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceblack24
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 13:07
ik heb een lacie harden schijf en volgens mij is dat gewoon mogelijk. ik moet nu alleen nog een extra kabel kopen omdat ik van fw 800 9 pin naar fw 4 pin voor op mijn laptop wil. alleen nu vraag ik me af hoe zit het dan met de snelheid? want er zit ook een fw 400 op maar theoretisch zou fw 800 9 pin naar fw 4 pin snelle moeten zijn toch? er zijn wel kabels voor maar of de 4 pin ook met de 9 pin overweg kan weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
firewire 400 is sowieso sneller dan usb2.0.. :)

ondanks dat op papier usb2.0 sneller is :X

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:36
wel even zorgen dat hij alleen stroom via usb pakt en niet ook data. dat lijkt me niet gezond gezien hij via firewire is:)

Heel veel lurken, heel weinig posten..