Printer in garantie ingestuurd, kosten geheven?

Pagina: 1
Acties:

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
De situatie:

Mijn printer (Samsung CLP315 kleurenlaser, aanschafdatum Maart 2009) heb ik gekocht bij een bekende (en goede!) webwinkel. Twee weken terug ging de printer steeds vaker papierstoringen vertonen. Na een week testen en elke keer storingen en irritatie stuur ik de printer terug naar de leverancier, op eigen kosten.

Nu heb ik mail van de webshop. Defect is niet gevonden en nu mag ik a) onderzoekskosten a 17,50 en b) verzendkosten betalen! Doe ik dit niet, krijg ik mijn printer niet terug...

Mijn vraag is nu: is dit redelijk (en wettig)? Ik stuur te goeder trouw mijn printer in, en nu krijg ik eigenlijk een 'we have your printer hostage' mailtje... Staat in de algemene voorwaarden volgens hun.

Even voor de duidelijkheid, de printer is BINNEN garantie. Ik heb ruim een WEEK getest. Totale kosten van dit 'onderzoek' komen op ruim 30 euro... 25% van een nieuwe printer.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:03
Misschien handig te vertellen om welke printer het gaat.

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:25
Neem even contact op met de webshop en leg uit dat je nog binnen de garantieperiode zit. Wellicht hebben ze dit gewoon over het hoofd gezien.
THE_FIREFOX schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 10:17:
Misschien handig te vertellen om welke printer het gaat.
Maakt dit uit? Een relevantere vraag zou de naam van de webshop zijn in dit geval.

..:: ::..

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Ze weten dat de printer nog binnen garantie zit. Dit zijn kosten voor 'als het defect niet is aangetroffen'

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Volgens mij een gangbare gang van zaken.

Je produckt is blijkbaar niet defect en ze hebben er toch naar gekeken.

Vooral papierstoringen zijn meestal lastig, kan aan van alles liggen:
  • Het gebruikte papier
  • Pick-up rollen, wat een normaal verbruiksartikel is of te verhelpen is met een spray die hem weer ruw maakt.
  • Problemen in het loopwerk
Alleen de laatste is een gevalletje garantie

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het meest waarschijnlijk is inderdaad verkeerd papier op slijtage van de rollen. Ook slijtage van de rollen is normale slijtage die best kan komen na een jaar intensief gebruik. Zeker wanneer de printer intensiever gebruikt wordt als hij voor bedoeld is (bijvoorbeeld een thuisprinter in een bedrijfsomgeving met meer dan 500 prints per dag).

Blijkbaar heeft de shop geen defect wat onder de garantie valt vastgesteld aan de printer en ja in dat geval kunnen ze onderzoekskosten rekenen.

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Intensief gebruik? Tis een laserprinter! Minder dan 1500 pagina's op de teller! Papier is gewoon normaal laserprinterpapier.

[ Voor 22% gewijzigd door sebastius op 28-01-2010 10:52 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
sebastius schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 10:36:
Intensief gebruik? Tis een laserprinter! Minder dan 1500 pagina's op de teller! Papier is gewoon normaal laserprinterpapier.
Dan zal het intensief gebruik niet zijn maar goed die informatie gaf je niet en dan kunnen we dat dus niet ruiken.

Verder "normaal laserprintpapier" zegt natuurlijk niet zo veel. Misschien is het net iets gladder als normaal waardoor het niet werkt. Als ze dan bij de shop met andere ietst stroever papier testen vinden ze het probleem inderdaad niet.

Verwijderd

Dit heeft niets met garantieweigering te maken, maar met de vraag of het apparaat überhaupt defect is. Dat is een technische vraag en die zul je moeten uitknokken met de webshop. Je kunt best ergens een recht op hebben, maar je zult toch eerst moeten bewijzen dat er zich een feitelijke situatie voordoet waar dat recht op van toepassing is.

Het heeft geen zin om zoiets op de spits te drijven, zij hebben jouw printer en het gaat maar om drie tientjes. Om het op te lossen kun je denk ik het beste gewoon contact opnemen met de shop (bij voorkeur telefonisch als het technisch wordt) en proberen te achterhalen hoe zij hebben getest enz. om zo te kijken waar het probleem zit. En ja, daar kan best wel uitkomen dat het een defect is in een verbruiksartikel dat je zelf had moeten vervangen, dat je ander papier moet gebruiken o.i.d.

Verwijderd

Dat laatste zou waarschijnlijk eenvoudig aan te tonen zijn. Mijn Brother laser HL2150 kan ik benaderen naar een soort menu waarin je kunt zien wat de status van het apparaat is (aantal prints totaal, aantal prints op deze toner, aantal prints op deze fuser, maar ook het aantal storingen en dan zelfs gespecificeerd naar type). Zoek even uit of jouw Samsung een dergelijk menu ook heeft en hoe dat te benaderen is. Vervolgens kun je de webshop aangeven hoe zij dat menu dienen te benaderen en dan kunnen zij het aantal papierstoringen zo uitlezen!

Edit: ik bedenk me net dat jij misschien geen netwerkprinter hebt, terwijl bovenstaande op basis van een netwerkprinter is. Het menu dat ik bedoel staat op pagina 25 van de handleiding van je printer en dan het kopje maintenance. Ik weet alleen niet of dat ook beschikbaar is in geval van USB aansluiting!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2010 11:42 ]

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:18
Ik heb zo'n zelfde ervaring bij de Mediamarkt gehad. Monitor was defect en heb deze ingeleverd voor garantie. Bij ophalen moest ik 50 euro onderzoekskosten betalen, terwijl de monitor defect ingeleverd is, deze zichtbaar opengeschroefd is geweest en sindsdien een hoge pieptoon maakt als deze uitstaat. Hier zijn dus zeker componenten vervangen.

Openschroeven was "standaard" om het apparaat van binnen te reinigen, ook als een defect op de testbank niet wordt geconstateerd. Ammehoela! Geen enkel bedrijf gaat tijd steken in een niet-defect apparaat om deze van binnen te reinigen en daarmee het risico te nemen het alsnog te slopen. Klacht ingediend en geen steek verder gekomen, dus uiteindelijk mijn eigen monitor terug moeten kopen.

Het was een leermomentje: sindsdien maak ik video's van het apparaat en het defect en laat ik het defect door de medewerker verifieren en ondertekenen.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:03
sebastius schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 10:36:
Zegt niks, ik heb hier een canon copier staan die niet te gebruiken is met xerox papier. (toch ook geen bagger merk) Doe ik er HP papier in, geen centje pijn.

Verwijderd

Interessante vraag: heb je idd verschillend papier getest?
Pagina: 1