Snelheidsafname UTP kabel via UTP wandcontactdoos?

Pagina: 1
Acties:

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:32
Op dit moment gebruik ik mijn playstation 3 als mediacenter en stream af en toe wireless films naar mn PS3.
Bij blu ray (mkv's) werkt dit niet en stop ik altijd een kabel in mijn ps3, dan verloopt alles vlekkeloos.

Nu wil ik dus een permanente kabel via de kruipruimte richting mijn ps3 trekken en deze dan laten afmonteren in een UTP wandcontactdoos.
Dan loopt er dus nog wel een kabel van de wandcontactdoos richting mijn ps3.

Mijn vraag is of er snelheidsverlies tov direct de kabel van mijn router in mn ps3 of de kabel van mijn router naar de wandcontactdoos en dan vanaf daar weer een kabel richting mijn ps3.

Stop chasing the dream, you're already living it

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-03 18:06

Sebazzz

3dp

In principe niet, aangenomen dat je niet qua lengte over de 100 meter zit en de contacten van de wandcontactdoos en de kabels in orde zijn.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:33

lier

MikroTik nerd

Qosmic schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 09:41:
Op dit moment gebruik ik mijn playstation 3 als mediacenter en stream af en toe wireless films naar mn PS3.
Bij blu ray (mkv's) werkt dit niet en stop ik altijd een kabel in mijn ps3, dan verloopt alles vlekkeloos.

Nu wil ik dus een permanente kabel via de kruipruimte richting mijn ps3 trekken en deze dan laten afmonteren in een UTP wandcontactdoos.
Dan loopt er dus nog wel een kabel van de wandcontactdoos richting mijn ps3.

Mijn vraag is of er snelheidsverlies tov direct de kabel van mijn router in mn ps3 of de kabel van mijn router naar de wandcontactdoos en dan vanaf daar weer een kabel richting mijn ps3.
Theoretisch...ja, praktisch zal je het verschil niet merken. Zorg wel voor een goede kwaliteit !

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Qosmic
ok, maar het blijft dus hetzelfde als dat ik nu via de kabel kijk?
want laat het door een elektricien doen aangezien ik het niet zelf kan en dan zou het wel zonde van mijn geld zijn.

Waar moet ik precies op letten qua kwaliteit dan?

edit: het zal gaan om +/- 15 meter kabel

[ Voor 8% gewijzigd door Qosmic op 28-01-2010 10:01 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Waar je op moet letten is dat het geen "Gamma" kwaliteit is (niets te nadele van de Gamma trouwens). Maar als je een elektricien hebt...vraag hem of hij nog wat spullen heeft liggen en als je op zeker wil spelen (voor de aankomende 5 jaar), vraag dan om CAT 6.

• Qosmic
CAT 6 kan gewoon in mijn router (Linksys WRT54GL)?
Dan vervang ik gelijk al mijn interne bakebeling voor CAT 6 heb namelijk ook nog 2 kabels naar boven lopen.

Als ik er dan een gigabit switch tussen hang verloopt het verkeer tussen mijn pc en ps3 ook sneller toch?

Dan wordt het zo:
Modem -> Router -> Gigabit switch -> PC
PS3

[ Voor 28% gewijzigd door Qosmic op 28-01-2010 10:08 ]

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-02 08:53
Ja in theorie wel in praktijk ? dunnow :P Cat 5 is inprincipe goed zat. Je zal tog geen meer snelheden halen dan je netwerk kaart en hardeschijf aankan.

• lier

lier

MikroTik nerd

CAT 6 voor de wandcontactdoos en voor de kabel van de switch naar de wandcontactdoos. Klaar...

Zorg in ieder geval voor een kabel met harde kern, mooiste zou zijn om aan beide kanten een wandcontactdoos te plaatsen.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Cat 5e is geschikt voor gigabit, cat 6 is ervoor gemaakt. Cat 6 heeft wat betere shielding, dus de kans dat je daarmee rond de 100MB/s haalt is een stuk groter.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Let op:

Laptop -> wandcontactdoos (CAT 6) = gewoon soepele netwerkkabel cat6

Wandcontactdoos (CAT 6) -> patchpanel of andere wandcontactdoos = een stugge netwerkkabel cat6
(soepele kan niet)

Je kunt niet van wandcontactdoos (CAT 6) naar switch met een soepele of stugge netwerkkabel.

Ik heb geen CAT6 netwerk, maar ik ben al bezig met het orienteren ervan vanwege oplevering van huis dit jaar.

Mijn bestelling is dan:
- Voldoende wandcontactdozen CAT6
- 100 meter CAT6 stug op rol
- Paar CAT6 kabels afgemaakt (soepel)
- Patchpanel CAT6
- LSA prikker (ik weet niet hoe je precies noemt)
- RJ45 stekkers CAT6

[ Voor 22% gewijzigd door Silver7 op 28-01-2010 10:33 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:30

M2M

medicijnman

Sebazzz schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 10:25:
Cat 5e is geschikt voor gigabit, cat 6 is ervoor gemaakt. Cat 6 heeft wat betere shielding, dus de kans dat je daarmee rond de 100MB/s haalt is een stuk groter.
maar de vraag is of dat ook nodig is. Aangezien je PS3 gebruikt als media center. De meest dikke HD film zuipt misschien net 50 megabit/s aan bandbreedte (voor het gemak 5MB/s). Bij lange na heb je dus geen gigabit snelheid nodig richting je PS3.

Maar als je toch nieuwe kabels in een gootje gaat leggen, leg er dan cat6 in. Dat is toch wat meer bestendig voor de toekomst, aangezien 100 Mbit zo'n 15 jaar geleden nog niet eens doorgedrongen was tot de huiskamer.

en waarom kan een soepele netwerk kabel niet door een buisje?

-_-

• Jeffrey0416
Sebazzz schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 10:25:
Nee want je hardeschijf bepaalt uiteindelijk de snelheid. Aangezien hij aleen maar Blu ray matteriaal wil streamen is cat 5 voldoende. Overigens ook makkelijker mee te werken. Cat 6 is egt een stugge kabel.

• lier

lier

MikroTik nerd

Jeffrey0416 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 10:36:
Nee want je hardeschijf bepaalt uiteindelijk de snelheid. Aangezien hij aleen maar Blu ray matteriaal wil streamen is cat 5 voldoende. Overigens ook makkelijker mee te werken. Cat 6 is egt een stugge kabel.
Een ketting is net zo sterk als zijn (of haar ?) zwakste schakel...dus je uitspraak is nogal kort door de bocht. Verder is het verstandig als je in een situatie als de TS zit, je ook denkt aan de toekomst en niet alleen wat nu nodig is.

• Jeffrey0416
En de zwakste schakel op dit moment is dus de hardeschijf. Dus mijn uitspraak is in dit geval zeer terecht.
lier schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 10:45:
[...]

Een ketting is net zo sterk als zijn (of haar ?) zwakste schakel...dus je uitspraak is nogal kort door de bocht. Verder is het verstandig als je in een situatie als de TS zit, je ook denkt aan de toekomst en niet alleen wat nu nodig is.
Je kan inderdaad ook aan de toekomst gaan kijken maar je moet jezelf afvragen of dit wel rendabel is. Als je zoals de TS de verbinding hoofdzakelijk voor streamen gaat gebruiken is cat 5 voldoende. Ook gaf de TS aan dat die redelijk wat kabel nodig gaat hebben dan scheelt de prijs tussen cat 5 en 6 best een hoop.

[ Voor 25% gewijzigd door Jeffrey0416 op 28-01-2010 10:50 ]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Jeffrey0416 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 10:36:
[...]

'Egt niet!'
Je netwerkkaart bepaald de snelheid. Hardeschijf beinvloed echt de netwerksnelheid niet hoor, alleen de transferrate als je vanaf je harde schijf streamt. Aangezien je op de toekomst voorbereid wilt zijn is één keer een goede kabel leggen een goede investering. Enkele harde schijven halen tegenwoordig meestal al een snelheid van hoger dan de theoretische snelheid van CAT6 (gigabit dus 125MB/s)

• Qosmic
Het zal inderdaad voornamelijk zijn om HD materiaal naar mn PS3 over te brengen.
Dus ik vraag wel even het verschil in prijs tussen CAT 5 en CAT 6 bekabeling. Als dit verder weinig tot niks uitmaakt laat ik CAT6 aanleggen en anders CAT5, want ik begrijp dat ik daar ook genoeg aan zal hebben.

Waarom ik niet een kabeltje door een buisje doe is omdat ik zo'n wandcontactdoos er wat netter uit vind zien en ik laat een dubbele plaatsen zodat ik direct de mogelijkheid heb om vanaf dat punt 2 x internet te tappen

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:15

BHQ

Tsja. Cat5 trekken is een beetje zonde als de prijzen zo gelijk leggen, trek dan minimaal cat5e.

Bedenk je inderdaad wel dat de kabel richting de contactdoos een 'stugge' is (met solid kern) en let er ook op dat als je aan de andere kant pluggen wil monteren (en ze dus niet laat uitkomen in een LSA strook / bak), dat je de goede pluggen gebruikt geschikt voor een solid kern. Pluggen die je normaal om een stranded kern krimpt werken misschien ook wel, maar dit werkt nou niet bepaald optimaal..

Snelheidsafname zal niet merkbaar zijn. Hele bedrijven zijn bekabeld door een kabeltje vanaf een wandgoot te trekken (en in de server/switchruimte weer door naar een switch).

[ Voor 15% gewijzigd door BHQ op 28-01-2010 18:15 ]

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25
Cat6 of Cat5(e) heeft niets met shielding te maken. Dat lees je af aan de titel UTP, FTP of SFTP, wiki dat zelf maar zou ik zeggen.

Goede kwaliteit cat5e lijkt mij een betere keus dan het veel duurdere cat6, welke zeker niet zorgt voor een betere gigabit snelheid. Tip, kijk op ebay.de.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:59
@Silver 7, hoe je het verteld is hoe het hoort maar praktijk trekt zich er weinig van aan :P
Zeker in woonhuis situaties. Ik knal hier met 113MB/s over cat5 (zonder E) soepel gewoon data naar me NAS toe. PC naar WCD is 8 meter zelf gekrompen kabel. WCD naar patchpanel ook weer een kleine 20meter. En vanaf patchpanel naar server is dan toevallig wel een officieel cat 6 patchkabeltje :+
Let op ik monteer vrij vaak netwerken af dus de mate van afmonteren zit wel goed en me WCD's zijn ook geen rommel kastjes. Maar in woonhuizen is het gewoon zo dat je makkelijk GBit kunt halen ook al heb je er niet de "juiste" kabels voor.
Als je nu dus al Cat 5E hebt liggen dan zou ik die gewoon laten liggen en eventueel een cat6 erbij trekken.
PS3 doet toch niet meer dan 100Mbit.

edit wat Vinzz boven me ook al zegt. Heeft shielding te maken met FTP, S/FTP, STP etc. Maar Cat6 heeft vaak wel zo'n scheidingplasticje in het midden. Verder is Cat6a en Cat7 kabel wel fysiek anders omdat het koper gedeelte dikker is.

[ Voor 13% gewijzigd door The-Source op 28-01-2010 18:23 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:15

BHQ

Yep, bij Cat6 zijn de paren nog van elkaar afgezonderd (min of meer dan). Ongetwijfeld zal de twist-rate ook wel iets anders zijn, wat ook weer bijdraagt.

Maargoed, het kan allemaal opzich best over cat5.. Maar om daar nu nog in te investeren is vrij zonde :)

Verwijderd

Voor LSA dozen moet je LSA punch down tool gebruiken.

http://cgi.ebay.nl/RJ45-R...ain_0?hash=item3ca5f09b8e

Voor maar € 1.25 incl. verzendingg uit China (is wel 1 week+ onderweg).

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25
Jarpse schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:33:
Maargoed, het kan allemaal opzich best over cat5.. Maar om daar nu nog in te investeren is vrij zonde :)
Ik wens je veel succes met het door pvc leiding trekken van cat6 .. >:)

Ik heb hier cat5e erdoorheen gekregen, met behulp van siliconenspray. Ging net.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-02 00:23
pennywiser schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 20:26:
[...]
Ik wens je veel succes met het door pvc leiding trekken van cat6 .. >:)
Ik heb hier cat5e erdoorheen gekregen, met behulp van siliconenspray. Ging net.
Mwa valt mee hoor, ik heb 1x Koka 799 en 2x CAT5e door een standaard gele PVC leiding geperst.
En dat ging eigenlijk nét niet, maar het is toch gelukt ;)

My favorite programming language is solder.

• Qosmic
heb net de electricien gesproken en er zit geen prijsverschil tussen cat5 of cat6.
Dus dan laat ik cat6 aanleggen, is ook meer futureproof

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
klaasbram schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:21:
@Silver 7, hoe je het verteld is hoe het hoort maar praktijk trekt zich er weinig van aan :P
Zeker in woonhuis situaties. Ik knal hier met 113MB/s over cat5 (zonder E) soepel gewoon data naar me NAS toe. PC naar WCD is 8 meter zelf gekrompen kabel. WCD naar patchpanel ook weer een kleine 20meter. En vanaf patchpanel naar server is dan toevallig wel een officieel cat 6 patchkabeltje :+
Let op ik monteer vrij vaak netwerken af dus de mate van afmonteren zit wel goed en me WCD's zijn ook geen rommel kastjes. Maar in woonhuizen is het gewoon zo dat je makkelijk GBit kunt halen ook al heb je er niet de "juiste" kabels voor.
Als je nu dus al Cat 5E hebt liggen dan zou ik die gewoon laten liggen en eventueel een cat6 erbij trekken.
PS3 doet toch niet meer dan 100Mbit.
Ik heb geen CAT5E netwerk liggen. Maar ik wil mooie & snelle netwerk aanleggen en ook nog gericht op toekomst. Vandaar CAT6.
edit wat Vinzz boven me ook al zegt. Heeft shielding te maken met FTP, S/FTP, STP etc. Maar Cat6 heeft vaak wel zo'n scheidingplasticje in het midden. Verder is Cat6a en Cat7 kabel wel fysiek anders omdat het koper gedeelte dikker is.
Je hebt CAT6 stugge kabel en CAT6 soepele kabel.
Wat je met scheidingplasticje in het midden bedoelt, is een stugge kabel.

Die stugge kabel wordt alleen gebruikt voor de aanleg tussen de wandcontactdozen en de patchpanels.
De soepele kabel koop je alleen als je RJ45 stekkers erop wilt aansluiten.

• Qosmic
Kan ik 1 utp kabel aansluiten op een dubbele wandcontactdoos?

Dus dat er 1 mijn router 1 draadje gaat en dat ik op het stopcontact 2 aansluitingen heb, of is dit niet bevorderlijk en kan ik beter 2 kabels trekken.
Dus voor elke aansluiting op de wandcontactdoos een aparte kabel.

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Qosmic schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 12:20:
Kan ik 1 utp kabel aansluiten op een dubbele wandcontactdoos?

Dus dat er 1 mijn router 1 draadje gaat en dat ik op het stopcontact 2 aansluitingen heb, of is dit niet bevorderlijk en kan ik beter 2 kabels trekken.
Dus voor elke aansluiting op de wandcontactdoos een aparte kabel.
Eén kabel per aansluiting. Een Gb aansluiting gebruikt alle 8 aders.
Twee kabels dus.
Pagina: 1