Toon posts:

Boot problemen. Moederbord defect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik zit hier met een systeem met naar mijn idee een defect moederbord(Biostar A770+ AM2+) hij geeft na het bios scherm de volgende meldig: "Disk read error" deze fout geeft hij ook als ik er een andere hardeschijf in zet. Maar soms werkt de PC naar behoren, vooral wanneer ik even de bios reset d.m.v. het verwijderen van de batterij. Als de PC wel gewoon werkt ondervind ik in Windows verder ook geen problemen.

De harde schijf wordt door de bios wel gewoon herkent. Naar mijn mening kan het geen probleem zijn met de hardeschijf omdat ik er 2 getest heb(waarvan 1 uit een werkende computer) en als hij gewoon opstart alles zonder problemen werkt.

Ik heb een bios-update uitgevoerd, maar ook dit zonder resultaat. Ook een andera Sata poort lost het probleem niet op.

Het gaat om een Athlon 64 X2 5400+
Biostar A770+
WD 500GB Sata
4GB DDR2-800
Windows XP Pro

Graag wil ik van jullie weten of ik ervan uit mag gaan dat het moederbord het probleem is, of dat jullie misschien nog andere ideeen hebben.

Bedankt,

KRR

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Heb je er ook al aan gedacht om het sata kabeltje een keer te vervangen? Verklaart niet waarom het na een BIOS reset wel werkt, al kan het natuurlijk zijn dat je het kabeltje aanraakt op het moment dat je de batterij verwijdert ;)

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Nee, nog niet aan gedacht :) maar dat is inderdaad even de moeite waard om te proberen. Verklaart ook niet waarom het soms zonder reden ineens wel weer werkt. Maar zou inderdaad kunnen, ga het in ieder geval even proberen.

Bedankt

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Toevallig niet een dvd of usbstick/geheugen in je usb/cardreader zitten

Probeer anders in je bios de harddisk op een 5 sec. delay te zetten.

Dat geeft bij het opstarten de harddisk de tijd om op te spinnen voordat hij geïnitialiseerd wordt door de bios.

Verwijderd

Voeding in orde? Kabeltjes ok? Probeer inderdaad eens een andere sata kabel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net zowel een ander sata kabeltje als voedingskabeltje geprobeerd, helaas helpt dit niets. :( Ook de waarden van de voeding lijken goed. M.b.t. de pre-delay, dit heb ik al geprobeerd, maar geen resultaat. De bios detecteert de schijf ook wel, dus dit kan het ook niet zijn.

Bedankt voor het meedenken!

Iemand nog andere suggesties?
Pagina: 1