de kans dat een I/O controller kapot gaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 18:07
ik loop al een tijdje met het idee om een downloadserver op te zetten, ik heb hier al 2 samsung 1.5TB harde schijven liggen waarmee ik wil beginnen, op 1 schijf staat al +- 500GB data.

nu wil ik dus een harde schijf controller kopen met minimaal 3 sata poorten. ik ben een beetje aan het rondkijken op marktplaats en andere websites voor een 2ehands controller, een nieuwe is gewoonweg te duur, of het moet een simpel kaartje zijn.

ik heb 2 mogelijkheden;
1. hardware raid met een 2ehands controller
2. software raid met mdadm onder linux op een simpele controller

voor beide moet ik gewoon een controller kopen, mijn pc'tje heeft nl geen sata aansluitingen.

maar nu komt het, met mdadm kan je gewoon switchen van pc/controller/onderdelen zonder dataverlies, omdat het software raid is. met een hardware controller heb je wel meer performance maar stel de controller gaat kapot? moet ik dan een nieuwe controller kopen die ver boven mijn budget ligt? (op marktplaats zijn ze 40 euro, maar nieuw een stuk meer.) en stel, ik koop nu een controller op marktplaats van een goed merk als promise van een paar jaar oud, hoe lang gaat zo'n ding mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Op zich gaat een hw controller lang mee... tot hij stuk gaat.
Daarmee wil ik zeggen dat ik ook nieuwe (<6 maanden) Arecas (stapje duurder dan promise) RMA heb zien gaan.

Je wil zo te zien raid1 draaien, of een degraded raid5 (ivm je 3 poorten).
Raid1 kan qua performance makkelijk in software.

Raid5 of 6 is niet echt handig in software, maar als je hem alleen als download-doos gebruikt maakt het niet zoveel uit. Is hotswapping eigenijk een requirement?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
hotswapping hoeft niet, eigenlijk wil ik nu in raid 1 gaan draaien, en dan als ik mezelf een 3e harde schijf kan veroorloven raid 5, misschien ooit een 4e schijf, dus 4 poorten zou beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
4 harde schijven in raid 10, dan heb je geen extra kontroller nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
maar bij raid 10 heb je 50% van de opslag ter beschikking, bij raid 5 met 3 schijven 66% en met 4 schijven 75%

ik denk toch dat ik voor een hele simpele controller ga en dan met mdadm

[ Voor 25% gewijzigd door oddish2211 op 28-01-2010 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat is met raid5 wel trager dan met raid10 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
Boudewijn schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 20:26:
Dat is met raid5 wel trager dan met raid10 ;).
ach, het wordt daarna toch over een gigabit netwerk verzonden, dus zo erg snel hoeft het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat mdadm een prima oplossing is voor je. Tegenwoordig koop je simpele s-ata controllers voor vrij weinig bijvoorbeeld een sil3114 of 3514 (4 ports sata pci of pci-e). Qua performance gaat het denk ik ook nog wel loslopen aangezien je niet meer dan 100MB/sec bandbreedte kan gebruiken. Owja, je kan met mdadm ook hotswapping doen en expanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
nou, ik heb maar eens even op ebay gezocht op SIL3114 en kwam daar een mooi kaartje tegen dat binnen 2 minuten afliep. ik ga nu dus software raid draaien met een SIL3114 voor maar 7,40 incl verzending, dat is nog eens een deal 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Boudewijn schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:40:

Raid5 of 6 is niet echt handig in software,
I beg to differ?

Voor thuis is het prima voor de meeste mensen.

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 30-01-2010 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Performance? Veel cheapass controllers vinden hotswapping ook niet leuk, net als dat software raid daar ook wat problemen mee heeft\had (al dan niet veroorzaakt door de controller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Voor een download server of de nieuwe database server voor Got?
Veel cheapass controllers vinden hotswapping ook niet leuk
?

Je moet ook geen cheapass controller kopen, als dat zo is, zelf weinig van gemerkt.
, net als dat software raid daar ook wat problemen mee heeft\had (al dan niet veroorzaakt door de controller).
Bron? Merk er zelf op verschillende hardware niets van. Onder loenux dan. Voor thuis is hardware raid niet nodig als je bereid bent om iets onder lunox op te zetten.

Maar als het geld niet zoveel boeit, dan maakt het niet zoveel uit.

[ Voor 24% gewijzigd door Q op 30-01-2010 13:09 ]

Pagina: 1