Beste tweakers. Sinds kort ben ik met mijn game pc overgestapt van winXP 32 bits naar Windows 7 64 bits HOME PREMIUM.
Deze PC is niet voor gewoon gebruik. Enkel voor games. Niet dat dit een supersnelle pc is ( tamelijk recente budget hardware, nl AMD 7850 X2, 4 GB 800Mhz corsair geheugen, nvidia 9600 GT 1 GB en een schijfje van 1000 GB)
Voor alles anders dan games en wat multimedia gebruik ik mijn andere pc met een ander besturingssyteem.
Mijn Windows XP installatie was redelijk gestript (lees onnodige services disabled, onnodige software verwijderd, themes op nul, dus geen fading in en out, gwoon blanco achtergrond etc.)
Qua beveiliging was het in XP bij mij altijd als volgt geregeld.
- gewoon useraccount, geen administrator.
- geen real time virusscanner, maar on demand portable scanner welke ik voor het gemak in de windows explorer had geïntegreerd zodat ik dmv "send to eenvoudig files on demand kon scannen. En eens in de zoveel tijd eens een volledige scan van het systeem.
- windows scripting host disabled
- alle onnodige netwerk shares/services disabled, enkel gebruik van tcp, udp
- enkel gebruik van een explorer gelijk firefox met no script ALTIJD enabled
Mijn geheugen gebruik was zodoende bij de startup altijd ergens net onder de 100 mb, inclusief drivers. En de interface dus supersnel.
Nu ben ik overgestapt op Windows 7 64 bits (gekocht en betaald). En heb geprobeerd dezelfde methodiek toe te passen. Helaas bereik ik, naar mijn idee, niet het gewenste resultaat.
Ik besef me dat 64 bits meer gebruik in neemt. Kan ik voor het gemak uit gaan van het dubbel?? Maar ik blijf steken op een geheugengebruik van 600 Mb bij de startup. En dit na alle tweaks en met prefetch en superfetch disabled. Dit is zo'n 3x (als ik uitga van dubbel ivm met 64 bits) zoveel als bij mijn XP installatie.
Wat heb ik gedaan in windows 7:
- set windows interface to classic theme
- removed windows software:
games
media features- Windows Media Center
Print and Document Services - Remote differential Compression
Tablet PC Components
Windows Gadget platform
Windows Search
- Change network Lan card properties
uncheck:
internet Protocol version 6
link-layer topology discovery Mapper I/O Driver
link-layer topology discovery Responder
plus geen gebruik dhcp maar manual ip config
- windows defender uit en disabled
- Alle onnodige services disabled (met behulp van de blackviper site - http://www.blackviper.com/Windows_7/servicecfg.htm ) Safe settings gebruikt.
- prefetch en superfetch uit gezet, en nog superfetch service disabled.
- System restore disabled, er wordt geen diskruimte voor gereserveerd.
- Plus alles zaken gelijk indexing en search uit
Samengevat kan ik zeggen dat ik gelijk bij mijn XP installatie zoveel mogelijk, voor mij onnodige zaken heb geprobeerd te verwijderen en/of uit te schakelen.
Toch blijf ik dus nog steken op een stevig geheugen gebruik.
Ik weet dat geheugengebruik niet slecht is, aangezien het er toch in steekt. En ik weet ook dat windows sinds vista, en nu met win 7, anders omgaat met het geheugen. Maar, ik heb deze zaken uit staan ( prefetch en superfetch). Ik heb deze pc niet voor gewoon pc gebruik, maar enkel voor 1 doel. Namelijk mijn games te kunnen draaien, ipv met wine op mijn andere pc lopen te kloten.
Mijn vraag is eigenlijk:
Zie ik nog wat over het hoofd? zitten er in windows 7 nieuwe processes en eventueel services die niet hoeven te draaien die ik nog kan uitschakelijk of verwijderen?
edit: spelfoutje
Deze PC is niet voor gewoon gebruik. Enkel voor games. Niet dat dit een supersnelle pc is ( tamelijk recente budget hardware, nl AMD 7850 X2, 4 GB 800Mhz corsair geheugen, nvidia 9600 GT 1 GB en een schijfje van 1000 GB)
Voor alles anders dan games en wat multimedia gebruik ik mijn andere pc met een ander besturingssyteem.
Mijn Windows XP installatie was redelijk gestript (lees onnodige services disabled, onnodige software verwijderd, themes op nul, dus geen fading in en out, gwoon blanco achtergrond etc.)
Qua beveiliging was het in XP bij mij altijd als volgt geregeld.
- gewoon useraccount, geen administrator.
- geen real time virusscanner, maar on demand portable scanner welke ik voor het gemak in de windows explorer had geïntegreerd zodat ik dmv "send to eenvoudig files on demand kon scannen. En eens in de zoveel tijd eens een volledige scan van het systeem.
- windows scripting host disabled
- alle onnodige netwerk shares/services disabled, enkel gebruik van tcp, udp
- enkel gebruik van een explorer gelijk firefox met no script ALTIJD enabled
Mijn geheugen gebruik was zodoende bij de startup altijd ergens net onder de 100 mb, inclusief drivers. En de interface dus supersnel.
Nu ben ik overgestapt op Windows 7 64 bits (gekocht en betaald). En heb geprobeerd dezelfde methodiek toe te passen. Helaas bereik ik, naar mijn idee, niet het gewenste resultaat.
Ik besef me dat 64 bits meer gebruik in neemt. Kan ik voor het gemak uit gaan van het dubbel?? Maar ik blijf steken op een geheugengebruik van 600 Mb bij de startup. En dit na alle tweaks en met prefetch en superfetch disabled. Dit is zo'n 3x (als ik uitga van dubbel ivm met 64 bits) zoveel als bij mijn XP installatie.
Wat heb ik gedaan in windows 7:
- set windows interface to classic theme
- removed windows software:
games
media features- Windows Media Center
Print and Document Services - Remote differential Compression
Tablet PC Components
Windows Gadget platform
Windows Search
- Change network Lan card properties
uncheck:
internet Protocol version 6
link-layer topology discovery Mapper I/O Driver
link-layer topology discovery Responder
plus geen gebruik dhcp maar manual ip config
- windows defender uit en disabled
- Alle onnodige services disabled (met behulp van de blackviper site - http://www.blackviper.com/Windows_7/servicecfg.htm ) Safe settings gebruikt.
- prefetch en superfetch uit gezet, en nog superfetch service disabled.
- System restore disabled, er wordt geen diskruimte voor gereserveerd.
- Plus alles zaken gelijk indexing en search uit
Samengevat kan ik zeggen dat ik gelijk bij mijn XP installatie zoveel mogelijk, voor mij onnodige zaken heb geprobeerd te verwijderen en/of uit te schakelen.
Toch blijf ik dus nog steken op een stevig geheugen gebruik.
Ik weet dat geheugengebruik niet slecht is, aangezien het er toch in steekt. En ik weet ook dat windows sinds vista, en nu met win 7, anders omgaat met het geheugen. Maar, ik heb deze zaken uit staan ( prefetch en superfetch). Ik heb deze pc niet voor gewoon pc gebruik, maar enkel voor 1 doel. Namelijk mijn games te kunnen draaien, ipv met wine op mijn andere pc lopen te kloten.
Mijn vraag is eigenlijk:
Zie ik nog wat over het hoofd? zitten er in windows 7 nieuwe processes en eventueel services die niet hoeven te draaien die ik nog kan uitschakelijk of verwijderen?
edit: spelfoutje
delete account