High end laptop voor video editing

Pagina: 1
Acties:
  • 916 views

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-10 23:31
Ik zit een beetje met een probleem.

Ik heb op redelijk korte termijn een laptop nodig, voor video editing (hd 1080p) en behoorlijk zware effecten in after effects. Nu had ik eigenlijk al wat eerder een laptop hiervoor willen aanschaffen, maar ik wachtte op het apple event van vandaag in de hoop dat de mbp een update zou krijgen (i7), wat dus niet het geval is.

Een collega waar ik vaak mee werk heeft een mbp, vandaar dat ik ook graag een mac wilde maar ik ben er niet zeker van of de mbp 17 inch van nu (met core 2 duo 2.8 ghz) mijn handelingen aan kan.

Vandaar dat ik het hier vraag. Ik ben al redelijk op de hoogte van wat er speelt in de laptop wereld. Budget ligt rond de 1500-1700 euro. Paar opties die ik zelf in gedachten had:

- MBP 17 core2duo van nu (via electronic kings past hij wel binnen mijn budget).

- Dell Studio 17 of XPS 16 (redelijk goeie keus, ware het niet dat ik in de topics lees dat er nogal veel problemen zijn omtrend deze machines op het moment)

- Sony Vaio met i7 (bv deze? VPCF11X5E)

- suggesties van jullie

Zit een beetje met het probleem dat ik de macbook eigenlijk nogal duur vindt. Ik kan volgens mij voor diezelfde prijs bv de vaio i7 krijgen met 8 gb ram.... Zelfde geld voor de Dell modellen. De macbook heeft wel 2 videokaarten maar volgens mij heb ik hier weinig tot geen profijt van?

Iemand nog suggesties of tips bij het maken van deze moeilijke keuze?

Oh en nog 1 dingetje :). Ik heb uiteraard al veel topics doorgespit die hier zijn gevonden maar mijn keuze wordt er niet makkelijker op, hoop dat het topic dus mag open blijven :)

[ Voor 15% gewijzigd door adros op 27-01-2010 23:04 ]

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-12 16:05
Tip: Neem sowieso de snelst mogelijke processor voor je geld. En daarnaast ga je veel HDD ruimte nodig hebben, denk daar aan. Die C2D in de MBP is wel heel karig..

• adros
Giant87 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:00:
Tip: Neem sowieso de snelst mogelijke processor voor je geld. En daarnaast ga je veel HDD ruimte nodig hebben, denk daar aan. Die C2D in de MBP is wel heel karig..
hdd ruimte maak ik me neit zo druk om. Ik zal de laptop bijna alleen maar gebruiken voor video editing. 1 Project zal niet vaak (BIJNA nooit) over de 400 gb uitkomen. Het gaat niet om films van een uur ofzo, voornamelijk om producties van minuten (maximaal 10). Vandaar dat ik afgeronde projecten gewoon op externe schijven kan zetten

Verwijderd

xxodd iets voor jou?

http://www.xxodd.nl/index.php?p=artikel&ID=468&e=1

i7 720Qm / 8GB / hd4570 (heb je volgens mij geen zak aan...) / 8 GB
€ 1450

betreffende de dell's, dat is iets waar andere modellen ook last voor hebben, de adapter is niet toereikend

echter, tijdens het videobewerken belast je de graka nauwelijks, dat zou dus geen probleem moeten zijn

enig nadeel is het 900p scherm, daarom zou ik toch eerder de XPS 16 kiezen, voor hetzelfde bedrag heb je dan een RGBled scherm ipv 8 GB

waarom neem je trouwens geen desktop, voor €1500 heb je een monsterlijke pc die dubbel zo snel is als bovengenoemde xxodd, en sneller dan dat ga je niet snel vinden in portable formaat

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 23:07 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-12 20:15
Als harddisk ruimte een probleem zou worden zou ik er op letten dat de laptop een external s-ata aansluiting heeft. Video editen over een usb 2.0 verbinding is een crime.

Maar misschien is het ook handig om te weten welke software je gebruikt en welke opties deze ondersteunt.

Sommige softwarepaketten kunnen je 3d-kaart gebruiken voor berekeningen. Dan is het handig om een stevige in je laptop te hebben. Andere paketten gebruiken 100% cpu.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Hoe kort is de termijn? Want anders zou ik wachten totdat de MBP z'n upgrade heeft gehad. Ik heb ervaring met video editing op pc (Premiere) en Apple (FCP), en daarbij wil je toch eigenlijk wel FCP hebben. Die slikt veel meer, minder problemen, zit logischer en doordachter in elkaar, werkt sneller, etc.

Avid werkte al beter, maar daar heb ik hoogstens een week of 2 in rondgeklikt, en weinig spannends gedaan, had wel even een onverwachte leercurve. Maar met Premiere is er altijd wat waar je dan weer omheen moet werken, 't kan vaak wel, maar als je veel gaat editen: Final Cut!

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• adros
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:06:
xxodd iets voor jou?

http://www.xxodd.nl/index.php?p=artikel&ID=468&e=1

i7 720Qm / 8GB / hd4570 (heb je volgens mij geen zak aan...) / 8 GB
€ 1450

betreffende de dell's, dat is iets waar andere modellen ook last voor hebben, de adapter is niet toereikend

echter, tijdens het videobewerken belast je de graka nauwelijks, dat zou dus geen probleem moeten zijn

enig nadeel is het 900p scherm, daarom zou ik toch eerder de XPS 16 kiezen, voor hetzelfde bedrag heb je dan een RGBled scherm ipv 8 GB

waarom neem je trouwens geen desktop, voor €1500 heb je een monsterlijke pc die dubbel zo snel is als bovengenoemde xxodd, en sneller dan dat ga je niet snel vinden in portable formaat
klopt, maar mobiliteit is voor mij toch wel een vereiste. Zal eens kijken naar die XXOD :) bedankt voor de tip

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vergeet HP niet, heeft ook een aantal leuke i7 modellen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

BTo wellicht?
http://www.bto.eu/html/li...yPartnerID=1&PartnerID=1# Betreft een 15inch, de 17inch versie is 200 euro duurder.
Ik heb het over de X•BOOK 15CL33-i7 HD+ Spec's :
15.6 inch HD+ WSXGA+ LED Glare TFT, (res. 1600x900)
NVIDIA GTX260 1Gb DDR3, DirectX 10
Intel® Cantiga PM55 1333MHz FSB + ICH10M
Intel® Core™ i7 -720QM 1.60GHz 6Mb Cache (2.80GHz Turbo)
2Gb DDR3-1066MHz (slot 1)
2Gb DDR3-1066MHz (slot 2)
320GB 7200 rpm (16Mb cache)
8x DVD+/-RW Dual Layer + DVD-RAM
Intel® WiFi Link 5100 Series , BGN , 300Mbps
Interne Bluetooth module met EDR 2.0 (2Mbit/s)
1 x DVI incl. HDCP (1080P Full HD)
HDMI connector voor HD ready LCD schermen
Externe SATA aansluiting voor snelle schijven
Notebook keyboard incl Numeriek keypad

overigens heeft de 17Inch versie, een optie voor een 2de Hardeschijf
Jammer is dat hij voor een Ultra performance laptop maar 4GB interne geheugen heb, maar dat kan je zeker upgraden.

• adros
TerraGuy schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:13:
Hoe kort is de termijn? Want anders zou ik wachten totdat de MBP z'n upgrade heeft gehad. Ik heb ervaring met video editing op pc (Premiere) en Apple (FCP), en daarbij wil je toch eigenlijk wel FCP hebben. Die slikt veel meer, minder problemen, zit logischer en doordachter in elkaar, werkt sneller, etc.

Avid werkte al beter, maar daar heb ik hoogstens een week of 2 in rondgeklikt, en weinig spannends gedaan, had wel even een onverwachte leercurve. Maar met Premiere is er altijd wat waar je dan weer omheen moet werken, 't kan vaak wel, maar als je veel gaat editen: Final Cut!
Ik gebruik eigenlijk bijna alleen maar After Effects en 3D Studio Max (voor apple zou ik C4d kunnen gebruiken, of bootcamp) en heel af en toe FCP of Premiere voor basic editing.
TerraGuy schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:13:

Ja ik zou graag wachten op de mbp upgrade, maar het probleem is dat ik daar dus eigenlijk al bijna een maand op wacht :( Ik kan echt niet nog 3 maanden wachten, dat is gewoon geen optie

[ Voor 24% gewijzigd door adros op 27-01-2010 23:17 ]

Verwijderd

BTW: Al in de Priwewatch gekeken?
Toshia Cosmio : pricewatch: Toshiba Qosmio X500-10T
€1739,-

Asus G73JH-TZ034V pricewatch: Asus G73JH-TZ034V
€1771,-

Sony Vaio VPC-F11Z1E/BI pricewatch: Sony Vaio VPC-F11Z1E/BI
€1529,-

HP Pavilion dv8-1080ed (VL125EA) pricewatch: HP Pavilion dv8-1080ed (VL125EA)

€1369,-

Dan heb je bijna van elk merk een keus. (Er zijn uiteraard veeel meerrrr laptops die aan je eisen voldoen)
PS. Ik raadt je Acer ZEKER AF !
mede door de kwaliteit (wat duidelijk minder is tegenover de andere merken)

• adros
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:15:
BTo wellicht?
http://www.bto.eu/html/li...yPartnerID=1&PartnerID=1# Betreft een 15inch, de 17inch versie is 200 euro duurder.
Ik heb het over de X•BOOK 15CL33-i7 HD+ Spec's :
15.6 inch HD+ WSXGA+ LED Glare TFT, (res. 1600x900)
NVIDIA GTX260 1Gb DDR3, DirectX 10
Intel® Cantiga PM55 1333MHz FSB + ICH10M
Intel® Core™ i7 -720QM 1.60GHz 6Mb Cache (2.80GHz Turbo)
2Gb DDR3-1066MHz (slot 1)
2Gb DDR3-1066MHz (slot 2)
320GB 7200 rpm (16Mb cache)
8x DVD+/-RW Dual Layer + DVD-RAM
Intel® WiFi Link 5100 Series , BGN , 300Mbps
Interne Bluetooth module met EDR 2.0 (2Mbit/s)
1 x DVI incl. HDCP (1080P Full HD)
HDMI connector voor HD ready LCD schermen
Externe SATA aansluiting voor snelle schijven
Notebook keyboard incl Numeriek keypad

overigens heeft de 17Inch versie, een optie voor een 2de Hardeschijf
Jammer is dat hij voor een Ultra performance laptop maar 4GB interne geheugen heb, maar dat kan je zeker upgraden.
BTO Kende ik niet. Mooie laptop maar vind hem idd wel wat duur voor 'maar' 4 gb ram en de upgrade naar 8 kost iets van 550 euro :S(prijzen op die site zijn ex btw). Zit overigens wel een extreme videokaart in :D. Bedankt voor de tip

Verwijderd

Grapje zeker. Je kunt prima zelf ergens ram vandaan toveren en dat er in zetten.

Verwijderd

adros schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:22:
[...]

BTO Kende ik niet. Mooie laptop maar vind hem idd wel wat duur voor 'maar' 4 gb ram en de upgrade naar 8 kost iets van 550 euro :S(prijzen op die site zijn ex btw). Zit overigens wel een extreme videokaart in :D. Bedankt voor de tip
4GB in een "gemiddelde laptop) een fors stuk lager clocked dan dit geheugen.
En de processor etc.
Ik denk dat je aan 4 dan wel 6GB voldoende zult hebben
Zie ook mij andere post

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

http://tweakers.net/price...osKg7Y_nnGz6dzZl_GYG2t_QE

Pricewatch met enkel i7 720QM processoren, daar zit toch wel een leuke in?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• adros
Tsurany schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:28:
http://tweakers.net/price...osKg7Y_nnGz6dzZl_GYG2t_QE

Pricewatch met enkel i7 720QM processoren, daar zit toch wel een leuke in?
vast wel :) Zie zo door de bomen het bos niet meer :)

Anyway,

Ik hoor eigenlijk niemand over de mac dus. De huidige mbp doet dus gewoon zwaar onder voor de huidge i7 laptops? Ik heb reviews gecheckt, maar hoor liever wat ervaringen )

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De i7 is gewoon een stuk sneller dan een Core2Duo, wil je kracht dan wil je i7.

http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html
Kijk daar eens hoe de i7 boven de Core2Duo's uitsteekt.

[ Voor 45% gewijzigd door Tsurany op 27-01-2010 23:33 ]

• adros
zou ik trouwens niet gewoon een snelle i7 kunnen kopen en daar leopard opzetten met hackingtosh? of geeft dit veel complicaties met drivers etc?

Misschien een beetje offtopic maar als het antwoord hierop positief is, dan lost dit al veel van mijn problemen op

Verwijderd

adros schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:31:
[...]

vast wel :) Zie zo door de bomen het bos niet meer :)

Anyway,

Ik hoor eigenlijk niemand over de mac dus. De huidige mbp doet dus gewoon zwaar onder voor de huidge i7 laptops? Ik heb reviews gecheckt, maar hoor liever wat ervaringen )
Mac doet op DIT moment zeker onder vergeleken met de I7 processor.
Om de doodsimpele reden dat Mac nog geen laptops met I7 processor heeft, ik zou je aanraden een Asus dan wel Toshiba te kopen. Ik zou MAC vergeten

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

adros schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:36:
zou ik trouwens niet gewoon een snelle i7 kunnen kopen en daar leopard opzetten met hackingtosh? of geeft dit veel complicaties met drivers etc?

Misschien een beetje offtopic maar als het antwoord hierop positief is, dan lost dit al veel van mijn problemen op
Als je een laptop kan vinden waarbij voor de hardware ook compatible leopard drivers te vinden zijn dan kan het wel. Echter ik vermoed dat je voor veel onderdelen niet snel leopard drivers kan vinden.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12 21:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica