Specificaties van 2 routers, welke heeft beter bereik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe modem + router combinatie. Nu is mijn oog gevallen op twee producten. Of de Linksys WAG320N of de Netgear DGN3500

Nu kan ik over het algemeen erg weinig informatie over deze twee apparaten vinden. Helaas weinig tot geen reviews (zeker van die DGN3500 niet) of gebruikerservaringen. Nu vind ik een stabiel netwerk met goed bereik erg belangrijk. Ik woon in een oud rijtjes huis en wil sowieso door het hele huis een stabiel en snel netwerk hebben.
De Linksys maakt gebruik van twee frequentiebanden, namelijk 2.4 Ghz en 5.0 Ghz. Die extra 5 Ghz frequentie zou de stabiliteit van het netwerk ten goede komen. De Netgear gebruikt alleen de 2.4 Ghz frequentie. Beide apparaten hebben 3 interne antennes.
Ik heb op zowel de Linksys als Netgear site een PDF bestand gevonden met daarin alle technische specificaties van de apparaten. In de sheet van de Linksys vind ik wat informatie over het aantal dB(m) wat denk ik iets van het de signaalsterkte aangeeft. Bij de Netgear staat ook wel wat hierover volgens mij, maar dat begrijp ik ook niet helemaal.
Kan iemand op basis van deze twee product specificaties kunnen vertellen welke router een beter en stabieler draadloos signaal heeft?

Specificatie blad van de Linksys WAG320n
Specificatie blad van de Netgear DGN-3500

Alvast bedankt experts! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe meer dBm hoe beter. Ook de versterking van de antennes moet je hierbij optellen.

Maar als je in je huis op het "randje" van het bereik komt, dan kan je beter een repeater gebruiken, of een tweede AP neerhangen.

Ook kan handig zijn, om de router in het "midden" van het huis hangen, zowel "horizontaal" als "verticaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 22:29
Dat 5ghz signaal heeft geen zin als je computer dit niet kunt ontvangen. Alleen behoorlijk nieuwe draadloze ontvangers in laptops en pc's ondersteunen dit. Anders moet je daarvoor weer een extra ontvanger kopen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En 5GHz antennes zijn lastiger te krijgen (of duurder...) dan 2.4GHz spul.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Helaas is het in mijn huis niet mogelijk om de router midden in het huis te plaatsen. Ik zal jullie de details besparen maar de aansluiting komt ergens anders binnen en de kabels liggen verkeerd :p

Mijn eigen computer is net nieuw en heeft een Linksys interne netwerkkaart die ook 5Ghz ondersteund :) Dat andere computers alleen 2.4 Ghz ontvangers hebben maakt neem ik aan niks uit?
Iemand nog een advies: Linksys vs Netgear? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 20:08

Edgarz

Tweako-active since1986

Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:12:
Hoe meer dBm hoe beter. Ook de versterking van de antennes moet je hierbij optellen.
Niet perse. Ieder signaal bevat ook ruis, wat ook meeversterkt wordt. En theoretisch zijn zendvermogen en antennes van de router op elkaar geconfigureerd, vooral bij N/mimo.
Maar als je in je huis op het "randje" van het bereik komt, dan kan je beter een repeater gebruiken, of een tweede AP neerhangen.

Ook kan handig zijn, om de router in het "midden" van het huis hangen, zowel "horizontaal" als "verticaal".
Yup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winterlord
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 11:35
De wag320N is wel dual band maar dat betekend niet dat deze tegelijk op beide frequenties kan werken standaard staat deze ingesteld op 801.11n op 2.4Ghz omdat deze router maar een enkele radio heeft
als je nog apparatuur hebt die alleen op de 2.4ghz band werkt ben je helaas hier aan gebonden. en heb je nog niet veel aan de 5Ghz band :)

[ Voor 28% gewijzigd door winterlord op 04-03-2010 10:51 ]

Dat bordje "zachte berm" is een waarschuwing geen uitnodiging

Pagina: 1