Toon posts:

UTP probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem en kom er echt niet uit. Na dagen speuren op het internet, stekkertjes vervangen en de nodige @#$@#$#^#$^wend ik me toch tot jullie. Ik hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen. De situatie is als volgt. Ik heb een modem in de meterkast hangen. Ik heb een UTP kabel naar boven getrokken en ik heb een JUNG utp wandcontactdoos aangeschaft (http://img704.imageshack.us/i/032si.jpg/ ). Wat ik ook probeer ik krijg geen verbinding tot stand. Met een utp stekkertje aan beide kanten gaat prima maar zodra ik het via de wandcontactdoos wil doen krijg ik het niet voor elkaar. Kan iemand mij vertellen hoe de wandcontactdoos aan te sluiten en aan de andere kant het stekkertje.

Alvast bedankt!

Robert

Afbeeldingslocatie: http://img704.imageshack.us/i/032si.jpg/

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je hebt wel een LSA tool erbij anders wordt het erg rotzooien met een dun mesje kan ik je zeggen. Verder gewoon de kleurcodering aanhouden die daar op staat. Heb je aan de andere kant gewoon een RJ45 zitten?

• Sircam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12-2019
Als je de volgorde op de wcd aanhoudt op je stekker zou dat gewoon moeten werken. Kleurtjes hebben niet een extra functie. Dus in je stekker oranje-wit, oranje, blauw, blauw-wit, groen-wit, groen, bruin-wit, bruin. Het mag niet uitmaken of je nou groen-wit op 3 zet of blauw-wit, als alles maar gelijk is. Dat er daarna in de utp-kabel naar je pc een andere volgorde zit, mag niet uitmaken.

Verwijderd

Hou eens kleurcodering B aan op je wandcontactdoos, dan gaat ie het wel doen. De meeste kabels gebruiken deze kleurcodering

Edit: Sircam heeft gelijk. De kleurcoderingen op je wandcontactdoos kloppen niet met de standaard bekabeling. In de kabel die je hebt zit een verdraaing waarbij groen en blauw omgedraaid zijn. In je wandocontactdoos is deze verdraaing niet aanwezig en doet je kabel het niet. Sluit hem eens aan zoals Sircam aangeeeft

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 20:59 . Reden: Niet goed gelezen ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:54
Sircam schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 20:54:
Als je de volgorde op de wcd aanhoudt op je stekker zou dat gewoon moeten werken. Kleurtjes hebben niet een extra functie. Dus in je stekker oranje-wit, oranje, blauw, blauw-wit, groen-wit, groen, bruin-wit, bruin. Het mag niet uitmaken of je nou groen-wit op 3 zet of blauw-wit, als alles maar gelijk is. Dat er daarna in de utp-kabel naar je pc een andere volgorde zit, mag niet uitmaken.
Neeee!!!!
Er is niet voor niets n volgorde afgesproken! Als je je niet aan de goede volgorde houdt krijg je gegarandeerd n belabberde verbinding.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

FatalError; er bestaan geen standaarden, kijk maar naar die wandcontactdoos ;)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:04
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 20:59:
FatalError; er bestaan geen standaarden, kijk maar naar die wandcontactdoos ;)
Er bestaan wel degelijk standaarden over. In jouw uitleg haal je de paren door elkaar en als je niet begrijpt dat het door elkaar gooien van aderparen (want dat heeft UTP, TP staat voor twisted pair) problemen kan opleveren dan weet je echt niet waar je over praat.

Verplicht leesvoer voor Joost_1981: Wikipedia: Ethernet over twisted pair, Wikipedia: TIA/EIA-568-B

[ Voor 19% gewijzigd door gertvdijk op 27-01-2010 21:05 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ja hoor die kleurcodering is ook gewoon EIA-T568A/B en is dus een standaard.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:18

tozzke

aka tozzert

op de contactdoos de kleuren aanhouden als aangegeven bij "B" en dan de stekker die je knijpt (kijkend op de koperen contactpuntjes met de invoer voor de kabel naar beneden):

1 - wit/oranje
2 - oranje
3 - wit/groen
4 - blauw
5 - wit/blauw
6 - groen
7 - wit/bruin
8 - bruin

kortom: aan de (knijp)stekkerzijde corresponderen de cijfers op de wandcontactdoos met de koperen contactpuntjes

edit:
ik sta er nog steeds versteld van HOE VAAK dit soort vragen gesteld worden

[ Voor 10% gewijzigd door tozzke op 27-01-2010 21:21 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:24

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Sircam schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 20:54:
Als je de volgorde op de wcd aanhoudt op je stekker zou dat gewoon moeten werken. Kleurtjes hebben niet een extra functie. Dus in je stekker oranje-wit, oranje, blauw, blauw-wit, groen-wit, groen, bruin-wit, bruin.
De kleurcodering die jij noemt staat dus NIET zo op deze UTP wandcontactdoos! Je moet de volgorde van de cijfertjes aanhouden:

1 - wit-oranje
2 - oranje
3 - wit-groen
4 - blauw
5 - wit-blauw
6 - groen
7 - wit-bruin
8 - bruin
Het mag niet uitmaken of je nou groen-wit op 3 zet of blauw-wit, als alles maar gelijk is. Dat er daarna in de utp-kabel naar je pc een andere volgorde zit, mag niet uitmaken.
Toevallig maakt dat net wel uit. Wit-oranje en oranje horen als aderpaar bij elkaar. Deze zijn om elkaar heen gedraaid. Zo is dat ook met de andere kleurencombinaties. Je kunt niet simpelweg zeggen dat je wit-groen en wit-blauw omwisselt, want die horen allebei bij een ander aderpaar.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

@FatalError, @TrailBlazer en @Tozzke, kijk eens goed naar die wandcontactdoos!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:24

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 21:14:
@FatalError, @TrailBlazer en @Tozzke, kijk eens goed naar die wandcontactdoos!
Nee, kijk jij eens naar de nummertjes op die wandcontactdoos. ;) 1, 2, en wat komt daarna? ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:18

tozzke

aka tozzert

en dan?

punt is gewoon dat 1 met 2 een paartje moet zijn, 3 met 6, 4 met 5 en 7 met 8

precies zoals aangegeven op de wandcontactdoos (let dus op de cijfers bij de klem)

[ Voor 92% gewijzigd door tozzke op 27-01-2010 21:20 ]

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-02 22:10

Kabouterplop01

chown -R me base:all

haha volgens mij heeft dit niets met een UTP probleem te maken >:)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:54
Je moet dus bij de wanddoos de kleurtjes aanhouden die er staan. Bij de stekker moet je de genummerde volgorde gebruiken.. Volgens 568B is dat: draadje 1 (wit-oranje) zit helemaal links, dan 2 (oranje), dan 3 (groen-wit), dan 4 (blauw) enzovoort...
Je mag natuurlijk ook de 568A volgorde gebruiken, dan moet je de kleuren erboven (naast de A) gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door FatalError op 27-01-2010 21:34 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Gasten,

Bedankt voor de reacties! Ga er vanavond mee aan de slag. Neem aan dat het met deze aanwijzingen gaat lukken.

Nogmaal bedankt!
Pagina: 1