Er zitten absoluut enorme verschillen tussen de verschillende wireless adapters, waarbij de usb uitvoeringen doorgaans op grotere afstand minder goed presteren. Ik kan een usb dongle voor een zolder kamer absoluut niet aanraden, dat zal misschien ook de reden zijn van de mindere verbinding van je huidige kaart, in bepaalde huizen is je signaal al heel snel belabberd op de zolder.
Het is zonder technische kennis eigenlijk al vrij simpel vast te stellen of het probleem in de kaart zit of in het signaal op zolder. Pak een apparaat van beneden wat normaal gesproken wel een goede verbinding heeft en zet die op de dezelfde plaats als de pc op zolder, en visa versa. Daaruit kan je al snel een paar conclusies trekken;
Begin met het testen van de pc van zolder vlak bij de router, als je verbinding dan nog steeds slechts is weet je al een hele hoop. Vervolgens is het verstandig om dan alsnog het apparaat van beneden boven te testen om helemaal uit te sluiten dat er geen probleem met het signaal zelf op zolder is. Als dat apparaat van beneden wel een sterke verbinding heeft = dan zit het probleem idd in de kaart en zou een nieuwe kaart de oplossing kunnen zijn. Heeft het apparaat van beneden ook een mindere kwaliteit in de verbinding = dan is het signaal op zolder zeer waarschijnlijk (ook) zwak en een van de oorzaken van de slechte verbinding, Meestal is je probleem dan met een nieuwe kaart niet helemaal opgelost, je bent dan beter af met het verplaatsen van de router (midden van het huis) of het installeren van een access point om het signaal te 'versterken'.
Dat is altijd mijn DIY uitleg, werkt uiteraard niet altijd exact maar er wordt iig wel al heel snel een boel duidelijk over het probleem L) Vele tweakers kunnen je tot in de puntjes ieder technisch detail uitleggen over de signalen etc, wirelessis ook absoluut niet mijn expertise, maar met deze methode ben ik tot nu toe altijd geslaagd om problemen met slecht werkende wireless verbinding vast te stellen.
[
Voor 34% gewijzigd door
MicGlou op 27-01-2010 18:48
]