Jay-7AC schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:06:
Hallo,
Ik ben totaal nieuw op dit gebied, ik kom namelijk af van een Z5500 pc- speaker setjes en wil eige
nlijk iets totaal nieuws/anders.Daarom heb ik wat specifieke vragen. Aangezien ik niet wist waar ik moest beginnen dacht ik bij mezelf, dat het slim zou zijn om eerst een versterker te zoeken en daarna boxen. Daarom nu eerst wat vragen over de versterker. Ik het heb internet en dit forum doorgelezen naar pioneer versterkers, omdat ze mooi zijn en volgens mij kwalitatief goed. Mijn oog is de gevallen op de VSX-521 of VSX-821. Mijn budget is 300 euro, is een van deze versterkers de moeite waard om te kopen of zouden jullie mij toch een ander aanraden voor dat bedrag?
Ik plan een 2.0 of 2.1 setup te maken, wat misschien ooit nog een 5.1 set word. Nu las ik dat het het best is om dan een 2.0 versterker te kopen. Maar maakt dit daadwerkelijk verschil als ik een 5.1 versterker koop en die 2.0/2.1 ga gebruiken. Want ik koop een 5.1 versterker met het idee om er later misschien nog 5.1 setup te gaan gebruiken, dan hoef ik namelijk niet een hele nieuwe versterker te kopen. Jullie mening/idee hierbij graag?
Laatste vraag gaat wel over speakers, aangezien in een kleine kamer heb ben ik op zoek naar goede boekenplank speaker, mocht in op mijn zelf gaan wonen komen er grotere. Mijn ook is gevallen op de Teufel Ultima 20, omdat ik over Teufel veel goede dingen en de prijs- kwaliteit schijnt zeer goed te zijn. Heeft iemand ervaring met de Ultima 20? En passen deze speakers bij de 2 genoemde Pioneer versterkers. Of heeft iemand betere boekenplank speakers waarvan hij zegt, die zijn zeer goed voor de prijs.
Ik neem even een afslag om je (geheel offtopic) een goed advies te geven
Is tweedehands geen idee? Kan je alvast even proeven van een mooie receiver voor een fractie van het geld (bijvoorbeeld een mooie Pioneer 201x of een leuke Sony 930/940 QS receiver voor €100). Heb je echt een fatsoe
nlijke versterker met een goede stereo weergave + ja kan uiteindelijk uitbreiden naar 5.1 + je houdt meer budget over voor speakers (belangrijkste van je hele set). Je mist alleen HDMI (maar dat heb je nu ook niet)
Tevens is het belangrijk waar je speakers komen te staan. Staan ze op een bureau of op een kast (heel dicht op een muur) of ingesloten in een hoek, dan kan je beter gaan kijken naar speakers met een reflex poort aan de voorkant/onderkant of een compleet gesloten systeem (vrij zeldzaam voor boekenplank speakers). Het kan anders behoorlijk vervormd gaan klinken in het laag, aangezien ze niet lekker kunnen "ademen". Heb je de ruimte om ze wat uit de hoeken/vrij van de muur (liefst op stands) te zetten, dan is een reflexpoort aan de achterkant prima. Verder is de keuze voor een flinke boekenplanker wel goed. Je gaat ze als 2.0 set gebruiken en over het algemeen is een grote woofer in je speaker dan wel lekker, daarnaast heb je bij een grotere woofer ook een voordeel dat je er meer uit kan halen en dat je de refexpoort aan de achterkant ook kan dichtmaken (met een sok of doek). Het zal je geluidsbeeld iets veranderen (strakker, maar minder diep in het laag), maar de grote woofer kan dat waarschij
nlijk wel redelijk compenseren.
Maar...het ligt er ook aan hoe dicht je erop gaat zitten...staan ze echt recht voor je op je bureau, dan zou ik weer iets gaan zoeken met een kleinere woofer (liefst met poort aan voorkant of onderkant), aangezien de weergave daarvan over het algemeen beter is op de korte afstand.
Als voorbeeld: ik heb thuis twee setjes staan, waarvan één met een stel B&W CM1 speakers en een set met twee Sony SSLA500ED speakers. De B&W speakers klinken voortreffelijk als ik op de bank zit. Ze staan een stuk van de muur iets ingedraaid naar mijn luisterpositie en ik zit vrijwel in een perfecte driehoek qua afstand tussen de twee speakers en mij zelf. Zet ik de Sony speakers daar neer, dan klinkt het goed, maar minder goed dan de B&W speakers.
De Sony speakers staan op mijn bureau 40 cm van mij af en weer in een perfecte driehoek. Daar klinken ze echt fantastisch. Ik heb zelden zo'n goede speakers gehad die je dicht op je luister positie kan zetten. De B&W speakers klinken op mijn bureau echt nergens naar.
Moraal van het verhaal. Kijk even goed naar je ruimte en opstelling, pas daar je eisen op aan qua speakers en ga dan pas denken aan een versterking. Probeer zoveel mogelijk van je budget naar je speakers te verschuiven, die geven namelijk de meeste winst in geluidskwaliteit
[
Voor 38% gewijzigd door
DjVe op 16-01-2012 21:53
. Reden: heul verhaal erbij ;) ]