Toon posts:

MySQL root-gebruiker rechten terugzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb MySQL (via Xampp) draaien op mijn Windows server. Door een ongelukje (vraag niet hoe ;)) zijn de rechten van de root-gebruiker behoorlijk ingeperkt, je kunt niet meer de rechten van gebruikers via phpMyAdmin veranderen en verder kun je nog maar één database bekijken. Er zijn geen andere administrators.

Xampp heeft een .bat-bestandje dat 'resetroot' heet, waarmee je als het goed is alle rechten van 'root' weer kunt terugdraaien. Die heb ik natuurlijk geprobeerd (eigenlijk roept die alleen maar mysql/bin/mysqld.exe aan met een paar parameters), maar geeft een foutmelding: "Can't create a test file \usr\local\mysql\data[servernaam].lower-test". De foutmelding verklaart zichzelf natuurlijk, hij kan geen testbestandje maken. Nu heb ik al wat geprobeerd met de --tmpdir parameter, maar daarmee krijg ik dezelfde foutmelding. Kent iemand dit probleem?

Ik heb ondertussen de Mysql-service gestopt, en mysql/bin/mysqld als volgt aangeroepen: mysqld --skip-grant-tables.

Weet iemand hoe je mysqld wél ergens een testbestandje naar toe kan laten schrijven?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-01 22:31

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Het makkelijkste is de mysql database even te hernoemen naar mysql-old oid, en dan een schone mysql database erop te zetten (let wel' niet alle data, het gaat hier om de database mysql, waar de user tabellen e.d. instaan, dus niet de volledige datadir).

Vervolgens edit je zelf de tabellen, en kun je het weer terugzetten (of je gooit hem weg en houd de schone tabellen en begin je weer lekker overnieuw ;))

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Topicstarter
Dank je Kees, ik had niet aan zo'n manier gedacht...

Maar hoe verander ik dan de tabellen als er nog steeds geen gebruiker is? Of, beter, waar haal ik een nieuwe, schone standaardmysql-database vandaan?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waar denk je zelf dat je die vandaan kan halen? (hint: open deur, tweede rechts en dan start> run > iexplore.exe http://www.mysql.com )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device