Backup bedrijfsnetwerk; via NAS?

Pagina: 1
Acties:

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:47
Hallo allemaal,

Het bedrijf waar ik momenteel werkzaam ben begint de laatste tijd flink uit te breiden wat betreft kantoorpersoneel. Hierbij is iedereen door middel van een bedrade of draadloze (bij laptops) LAN-verbinding verbonden met het bedrijfsnetwerkje en uiteraard internet. Naast het feit dat iedereen zijn bestanden lokaal opslaat is er een (oude) PC omgetoverd tot een simpele (opslag)server om de nodige bestanden centraal op te kunnen slaan, zodat deze voor meerdere personen toegankelijk zijn. Hierdoor hoeven deze bestanden niet onnodige per mail rond te worden gestuurd, zoals dit voorheen omslachtig gebeurde.

Nu zit ik echter met de vraag of het mogelijk om centraal van alle PC's/laptops, inclusief de server, backups te kunnen maken. Ik ben er namelijk van overtuigd dat niemand dit (periodiek) doet voor zijn lokale bestanden en dat ervan de opslagserver eveneens geen backup wordt gemaakt.

Is er een manier om dit vraagstuk op te lossen? Ik heb me zojuist verdiept in een zogenaamd NAS-systeem, maar ik vraag mij of of ik hiermee (geautomatiseerd) backups kan draaien van ieder aangesloten PC binnen het netwerk. Iemand die hierover iets kan toelichten?

Alvast bedankt.

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
best een simpel servertje neerzetten.

Ga naar dell.com kies daar een server uit die aan je eisen voldoet. Zorg voor een deftig service contract zodat iemand van Dell problemen kan komen oplossen. Indien je niet al te veel data hebt, neem een paar schijven in RAID en laat backups uitvoeren op een tape (dagelijks).

Er bestaat genoeg software om elke dag backups te maken van alle workstations naar de server.

EDIT: begin is met te kijken over hoeveel data je het hebt en hoe kritisch die is

[ Voor 93% gewijzigd door webinn op 27-01-2010 15:23 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is natuurlijk van de zotte dat in een bedrijf niemand backups maakt, er geen controle op is en dat er geen centrale opslag server is waar backups van gemaakt worden. Ik zou aanraden eens een consultant langs te laten komen, zelf er aan werken kan ook maar als ik merk hoe weinig verstand je er van hebt dan gaat dit denk ik niet ideaal worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
Tsurany schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:25:
Het is natuurlijk van de zotte dat in een bedrijf niemand backups maakt, er geen controle op is en dat er geen centrale opslag server is waar backups van gemaakt worden. Ik zou aanraden eens een consultant langs te laten komen, zelf er aan werken kan ook maar als ik merk hoe weinig verstand je er van hebt dan gaat dit denk ik niet ideaal worden.
idd, een consultant zou beter zijn.

Je moet je de vraag stellen: hoeveel duizend EUR ben ik kwijt als ik is een virus binnenkrijg, als iemand zijn laptop crasht, als een laptop gestolen wordt enz... Dan valt de kost van een server snel héél goed mee

• Question Mark
  • Laatst online: 12:43

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou voordat je naar technische oplossingen kijken eerst goed je eisen en wensen op papier zetten:
  • Wat wil je waartegen beschermen
  • Wil je backups offsite bewaren
  • Tot hoever terug in de tijd wil je data kunnen restoren
  • Welk backupwindow heb je
  • etc
Verzin hierna pas welke technische opties je het beste kunt implementeren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ten eerste moet je voorkomen dat mensen nog data op hun eigen pc op kunnen slaan. Zorg ervoor dat alles op een centrale filserver komt te staan. Voor die server kun je dan een backup schema inregelen.

Als ik jou verhaal zo lees zou je misschien kunnen denken aan een server met SBS 2008. Daarmee zet je dan een domein op (Active directory) en regel je bijvoorbeeld dat iedereen enkel nog kan slaan op de shares van die server. Voor users indien mogelijk toegang tot lokale schijven blokkeren om te voorkomen dat er toch nog spul daar opgeslagen wordt. Tevens kan zo'n SBS als mailserver dienen wat in een bedrijf vaak ook wel handig is. Of SBS geschikt is hangt natuurlijk wel af van het aantal gebruikers en de groei van het bedrijf.

Backups van die server zou je dan automatisch naar een NAS kunnen doen maar hou er dan wel rekening mee dat je daarnaast ook nog een offsite backup nodig hebt. Dat kan in de vorm van externe harddisks of op tapes.

In ieder geval zou ik je ICT voorzieningen eens grondig onder de loep nemen. Je huidige situatie is namelijk het perfecte decor voor een ICT ramp...

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 27-01-2010 15:54 ]

Verwijderd

Er komt een heleboel bij kijken ipv ik wil ff iets inregelen om voor backup te zorgen. Je moet hier dus wel serieus over nadenken. Wat moet je backuppen, hoe ga je restoren, disaster recovery, tape of disk, wat moet je aanschaffen en wat moet je inregelen? installatie, onderhoud, service. En niet te vergeten de kennis. Als jij backupbeheerder wordt zul je ook getrained moeten worden...

Maak voor jezelf dus eerst duidelijk wat je wil en hoe je het ongeveer wil gaan doen...ga daarna eens met een aantal consultans praten...
Ik kan je er wel paar geven, ik heb namelijk bij een data management bedrijf gewerkt. Wij verzorgde complete backupup omgevingen van bedrijven, van de eerste tot en met de laatste stap.

Succes!

• Jewie
  • Laatst online: 19:47
Allen bedankt voor de inputs. Ik ga het eens in de groep gooien en bespreken met de leidinggevende.
Pagina: 1