Goedkope vervanger voor oud systeem... welk?

Pagina: 1
Acties:

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05 13:13
Hoi tweakers,

Ik ben bezig met het in elkaar zetten van een nieuwe PC. Maar mijn oude PC gebruik ik ook nog vrij veel voor LAN parties e.d. Echter daar is mijn videokaart (Asus Nvidia 7600GT) recentelijk van overleden.

Ik zoek dus een goedkope vervanging daarvoor van max. 30 euro. En dan meteen wat beter dan de oudere kaart. In de V&A is een hoop aanbod (bv een 8600 GT) maar ik vraag me af welke kaart het meeste uit mijn systeem kan halen. Ik wil dus geen overkill kopen voor mijn PC als dat niet nodig is. Ik heb echt geen flauw benul wat een beetje goede kaarten zijn voor deze PC.

Hier de specs:
Pentium 4 530 @ 3.0 Ghz socket 775
1,5 GB PC3200 DDR1 geheugen (200Mhz 3-3-3-8 volgens CPU-Z)
MOBO Gigabyte GA-8I915PM (heeft 800Mhz FSB speed en 1 PCI-e x16 slot)

Zat er aan te denken met dit systeem te gaan testen met overclocken, daar ik dit nog nooit gedaan heb. Zit een Artic Freezer 7 Pro koeler in.

Maar kan iemand mij misschien een tip geven welke kaart MAXIMAAL nodig is voor deze specs?
Ook al is het een kaart duurder dan 30 euro wil ik het wel graag weten, dan kan ik even kijken wat ik doe. Ati of Nvidia maakt me niet veel uit. Maar Nvidia is wel handiger omdat ik daar nog een backup kaart van heb liggen die makkelijk zonder extra drivers te installeren is.

Thanks!

[ Voor 7% gewijzigd door Therapy777 op 27-01-2010 15:20 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:58
Heb je al benchmarks op verschillende sites bekeken waarin vergelijkbare processoren worden gebruikt in combinatie met verschillende videokaarten?

Overigens moet je opletten met de PCIe versies van het moederbord en de videokaart die je er in wil steken, ik meen dat er tussen bepaalde versies problemen zijn ofzo.

Ook moet je er op letten of je voeding krachtig genoeg is.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Therapy777
Nope nog niet gedaan. Thanks voor de tip!
Was even vergeten te melden dat ik de voeding ook moet vervangen aangezien de ventilator daarin stuk is gegaan. Er zit nu een casefan aan de exhaust vastgeplakt :P Het is een 400W.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Waarom wil je een kaart die geen overkill is? Er is altijd iets overkill. Als je een te zwakker kaart neemt is je cpu overkill. Nuja, een goed gebalanceerd systeem is mooi, maar is alleen goed voor geldbesparing.

Je zegt €30 uit te willen geven, ik zeg koop gewoon de snelste kaart die je kan vinden. Bij dat soort van bedragen ga je natuurlijk geen 100den euros kunnen besparen door je systeem te balanceren dus is enige geldbesparing niet van toepassing. Als je morgen een GTX295* zou kunnen scoren voor €30 en die zou in je systeem passen** dan zou ik gewoon zeggen: doen! Wat geeft het dat dat een enorme overkill voor je systeem is?

*Als voorbeeld, ik weet ook dat de snelste kaart van nvidia niet voor €30 te koop gaat zijn.
**Zoals eerder vermeld als de kaart in het syteem werkt en er voldoende vermogen aanwezig is om de kaart fatsoenlijk te laten werken.

[ Voor 8% gewijzigd door kluyze op 27-01-2010 15:42 ]

• Therapy777
Zit wat in natuurlijk. Thanks :)

Wat ik eigenlijk wil weten is een soort "volgorde" van kaarten qua snelheid. De 7xxx 8xxx en 9xxx series van nvidia zijn nog wel te begrijpen. Maar daarna ben ik het een beetje uit het oog verloren wat nou wat is bij Nvidia.

Bij Ati hebben ze geloof ik nog steeds duidelijke specs. 5xxx serie is de nieuwste toch?

[ Voor 83% gewijzigd door Therapy777 op 27-01-2010 16:38 ]

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Die volgorde kun je natuurlijk ook bepalen door reviews te lezen en benchmarks te bekijken. Tomshardware heeft bijvoorbeeld veel benchmarks waar je veel informatie uit zou kunnen halen.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb wat zitten rond kijken bij V&A en zoals je zegt denk ik dat de 8600GT of eventueel een 8600GTS (maar die is iets boven je budget met €35) zowat de beste kaarten zijn die je voor €30 kan krijgen.
Ik zie weinig ati kaarten in die range. Eventueel kan een 3850 maar die komt ook €35 en ik weet niet of die sneller is als een 8600GTS.

Nvidia gaat tot 9xxx en is dan begonnen met de naamgeving GTS2xx en GTX2xx en komt nu met de GTX3xx
ATI gaat inderdaad door tot 5xxx.

• Therapy777
Oke lijkt me voldoende info om op zoek te gaan. Dank jullie wel :)

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
De HD3850 veegt de vloer aan met de 8600GTS :) Lijkt me een prima kaartje voor dit systeem, zo lang je 'm 2e hands koopt.

specs

Pagina: 1