[geluidskaart] welke moderne?

Pagina: 1
Acties:

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:19
Hallo allemaal :)

de TT is misschien van in de trant "ik ben te lui om te zoeken en vraag het hier maar" maar dat bedoel ik er maar een beetje mee.

Momenteel heb ik erge ruzie met mijn ~2 jaar oude creative X-Fi extreme music, ik moet bijna dagelijks de drivers opnieuw installeren om weer geluid te krijgen, ander PCI slot heb ik ook al geprobeerd, werkt niet. Ook mijn oude creative (audigy 4) heb ik een hoop gerotzooi mee gehad na een jaar, zonder aanwijsbare reden. Het zelfde met onboard realtec dingen op 3 verschillende moederboarden.

Dus, ik ben nu op zoek naar een goede, stabiele geluidskaart met de volgende eisen/wensen:
  • prijs: 40-80€
  • aansluitingen: 7.1 (3.5mm jack), digitaal en optisch (om later een nette versterker aan te hangen)
  • niet al te veel poespas, gewoon netjes en beter dan onboard.
  • voorkeur voor PCI-e
Na even gezocht te hebben zijn kandidaten:
  • Creative X-Fi Titanium
  • Asus Xonar DX
Duurdere kandidaten gaan al snel naar enkel een digitale uitgang waardoor ik mijn 5.1 set niet meer aan kan sluiten die ik nu gebruik. Creative ben ik een beetje op afgeknapt ondertussen, dus vroeg ik mij af, zijn er nog andere moderne betaalbare geluidskaarten beschikbaar?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:16

FeaR

In GoT we trust

DropjesLover schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:09:
...dus vroeg ik mij af, zijn er nog andere moderne betaalbare geluidskaarten beschikbaar?
Wellicht de Club 3D Theatron Agrippa? De versie met alleen Dolby Digital Live! kost nog geen 50 euro. En de versie met DTS (de Club 3D Theatron Agrippa DTS) zit net boven de 60 euro. Verder zijn ze redelijk gelijk volgens mij. Verschil is dus dat de DTS versie naast Dolby Digital Live ook beschikt over DTS Connect. Het dus on the fly maken van meerkanaals digitaal geluid en dan van Dolby Digital of van DTS. Verder zijn die kaartjes ook wel leuk als het gaat om de analoge componenten. Het is natuurlijk geen Asus Xonar, maar voor het geld zijn het leuke kaartjes.

Maar je moet natuurlijk ook niet naar al te dure analoge componenten gaan als je later een receiver via de optische uitgang aan wilt sluiten. Want dan doet de receiver al het decodeerwerk en stuurt de geluidskaart alleen het geluid door. Sterker nog: eigenlijk zou je dan ook de pass-through optie van de onboard S/PDIF kunnen gebruiken. Maar niet alle moederborden hebben DTS Connect en Dolby Digital Live wat deze kaartjes dus wel hebben. Al kan je een receiver ook analoog aansluiten en dan heb je er wel weer wat aan. Moet de receiver wel beschikken over meerkanaals analoge inputs.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• mark235
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik heb voor een kennis met een oudere stereo versterker net een Asus Xonar D1 aangeschaft en analoog aangesloten. Klinkt geweldig. Ik betwijfel of er soundcards onder de €65 zijn met betere analoge weergave. Als analoog geluid niet belangrijk is, dan gewoon een Agrippa nemen zoals FeaR1986 al aangaf. Ik zou zelf lekker voor een Xonar D1/DX gaan, dan zit je altijd goed. Je kan ook 2ehands zoeken. Voor €80 vind je misschien een 2ehands Xonar D2X/D2